top of page

Haluatko myyvät nettisivut yritykselle? Ulkoista verkkosivujen sisällöntuotanto ammattilaiselle

  • Writer: Tiia Ung
    Tiia Ung
  • 4 päivää sitten
  • 7 min käytetty lukemiseen

Onko nettisivujen teko piakkoin ajankohtaista? Jos on, oletko pohtinut, kuka toteuttaa nettisivutekstit? Tässä artikkelissa kerron, mitä hyötyä timanttinen nettisivujen sisältö tuo brändillesi ja miksi sinunkin olisi hyvä hyödyntää osaavan ammattilaisen apua niiden tekemisessä.


Sisällöntuotantoa tarjoava ammattilainen istuu tuolilla läppäri sylissään ja katsoo hymyillen.

Freelancer-sisältöasiantuntijana työnkuvani on monipuolinen ja siihen kuuluu myös verkkosivujen sisällöntuotanto eri asiakkaille. Joskus asiakas tarvitsee apua vain yhden yksittäisen sivun kanssa, mutta toisinaan kyseessä on kokonaisvaltainen sisällöntuotanto, jossa teen hänelle kaikki nettisivutekstit.


Nettisivujen teko ei aina ole helppo rasti. Jos aiot uudistaa sivustosi tai tehdä kokonaan uudet nettisivut yritykselle, sinun voi olla järkevintä palkata kotisivujen tekijä avuksi. Markkinoilta löytyy toki erilaisia editorejakin, kuten Webnode tai Squarespace, joilla voit kätevästi tehdä hyvät kotisivut yrityksellesi, mutta itseltäsi on joka tapauksessa löydyttävä visuaalista silmää ja teknistä ymmärrystä, miten nettisivut tehdään editorilla.


Tekipä sivut sitten kotisivujen tekijä tahi sinä itse, jää ratkaistavaksi eräs kuuma peruna: kenen vastuulla on verkkosivujen sisällöntuotanto? Aniharva koodari toteuttaa myös nettisivutekstejä, jolloin niiden kirjoittaminen tuppaa jäämään asiakkaalle – siis sinulle. Mutta ei hätää, sisällöntuotanto on täysin mahdollista ulkoistaa, ja monissa tapauksissa se myös kannattaa.


Miten vakuutat ostajan? Vakuuttavilla sisällöillä.

Kohderyhmää puhutteleva nettisivujen sisältö on kaikkein tärkeintä


Uskallan väittää, että yrittäjänä olen saanut suurimman osan asiakkaistani toimivien nettisivutekstien ansiosta. Tai oikeastaan minun ei tarvitse väittää, vaan tiedän sen pitävän paikkansa; lähes jokainen uusi asiakas toteaa, että nettisivujeni sisältö sai heidät ottamaan yhteyttä.


Moni saattaa ajatella, että "riittää, kunhan sivustolla vain on jotain tekstiä". Mutta joka näin ajattelee, menee valitettavasti metsään. Ei tietystikään riitä, että sinulla on sivustolla jotain sepustuksia siellä täällä. Toki paljon riippuu toimialasta. On totta, että joillakin aloilla voi riittää, jos sivustolta löytyy pelkkä puhelinnumero.


Miksi nettisivut ovat enemmän kuin vain "pelkkä alusta"? Siksi, että sivusi saattaa olla sinun ja ostajan ainoa kohtauspiste. Tällöin se on myös ainoa mahdollisuus vakuuttaa ostaja siitä, että sinä olet paras valinta hänelle. Ja miten vakuutat ostajan? Vakuuttavilla sisällöillä.


Sillä on suuri painoarvo, millaista verkkosivujen sisällöntuotantoa teet. Timanttinen ja myyvä verkkosivujen sisältö ei synny itsestään. Esimerkiksi omalla kohdallani se on ollut urakka, ja urakka elää ja muotoutuu yhä.


Ilman ammattitaitoani olisin joutunut hukkaan. Minun on pitänyt opiskella, mitä brändin rakentaminen vaatii. Miten teen puhuttelevaa, kiinnostavaa ja laadukasta nettisivujen sisältöä? Kenelle teen sitä, eli ketkä ovat kohderyhmääni? Miten saan muotoiltua lauseet niin, että ne ovat selkeitä, hyvin kirjoitettuja – ja myyviä?


Sen lisäksi, että minun on pitänyt hallita kirjoittamisen taito ja ymmärrys brändin lainalaisuuksista, sivustoni nettisivutekstit on täytynyt myös hakukoneoptimoida. Hakukoneoptimointi on itse asiassa yksi olennaisimpia – ellei olennaisin – työkalu, kun haluat luoda hyvät ja myyvät nettisivut yrityksellesi, ja siihen paneudumme seuraavaksi.


Hakukoneoptimointi on yksi olennaisimpia – ellei olennaisin – työkalu, kun haluat luoda hyvät ja myyvät nettisivut yrityksellesi.

Sisällöntuotantoa tarjoava nainen kirjoittaa nettisivutekstiä koneella asiakkaalleen. Hän on tarttumassa kahvikuppiin. Pöydällä on muistikirja.
Moni kaltaiseni sisällöntuottaja tekee myös nettisivutekstejä työkseen. Alan ammattilaisina ymmärrämme, mitä verkkosivujen sisällöntuotanto vaatii.

Nettisivujen sisältö päätyy harakoille, jos et hakukoneoptimoi sitä


Loisteliaat nettisivut pitävät aina sisällään hakukoneoptimoinnin. Hakukoneoptimointi eli SEO (engl. search engine optimization) tarkoittaa, että nettisivutekstisi sisältävät brändillesi merkityksellisiä avainsanoja, joilla ihmiset etsivät tietoa hakukoneista, yleisimmin Googlesta.


Ajatellaanpa, että koulutat työksesi eläimiä. Tällöin brändillesi merkityksellisiä hakutermejä ovat muun muassa "eläintenkouluttaja" ja "eläinten koulutus" + paikkakunta, jolla tarjoat kyseisiä palveluita. Jotta voit löytyä Googlesta, näitä termejä on yksinkertaisesti oltava sivustollasi.


Mutta pelkät hakutermit eivät riitä. Nettisivujen sisällön täytyy olla oikealla tavalla hakukoneoptimoitu. Avainsanoja pitää olla riittävästi, mutta ei liikaa. Linkkaukset ovat myös mahdottoman tärkeä juttu, eli linkkausstrategiasi täytyy olla johdonmukainen kokonaisuus, jotta hakukonenäkyvyys voi kasvaa. Joko olet päästäsi pyörällä?


SEO:ssa tähdätään siihen, että brändisi päätyy Googlen ensimmäiselle sijalle, mutta myös sijat 2 ja 3 lasken onnistumiseksi ja 4 ja 5 ovat myös ihan ok. Jos et löydy näiltä sijoilta, ihmiset eivät löydä sinua. Tiedät ehkä omasta kokemuksestasi, että klikkaat harvoin useampaa kuin viittä ensimmäistä Googlen hakutulosta. Sijat 1–3 saavat eniten klikkauksia. Toisin sanoen kyseisillä sijoilla keikkuvat brändit saavat myös eniten asiakkaita.


Googlen hakukone.
Noin 70 prosenttia ihmisistä maailmanlaajuisesti aloittaa etsinnät hakukoneista, kertovat tilastot. Siksi myös sinun yrityksesi on tärkeä löytyä Googlen ensimmäisten sijoitusten joukosta, jos mielit saada asiakkaita.

Kävin taannoin hierojalla, ja meillä tuli puheeksi ammattini. Hieroja tuumasi, että hänen yrityksensä hakukonenäkyvyys on romahtanut, johon annoin saman tien diagnoosin: "Nettisivuillasi näytti olevan vähän sisältöä. Hakutermejä on hankala lisätä, jos tekstiä on vain muutaman lauseen verran."


Toinen pulma hänen alallaan on kilpailu. Kilpailluilla aloilla hakukoneoptimoituun sisällöntuotantoon pitää panostaa enemmän ja määrätietoisemmin, ellei markkinointistrategia painotu johonkin muuhun, esimerkiksi somemarkkinointiin. Mutta huomioithan, että somen tekeminen edellyttää sekin kosolti aikaa – ja aidosti kiinnostavaa sisältöä –, jos haluat, että tunnettuutesi ihan oikeasti kasvaa.


Nettisivutekstit tekoälyllä?


Tekoälytyökalut rokkaavat isosti ja on helppo ymmärtää, miksi. Ne tuovat monille yrittäjille helpotusta kiireeseen. Ja onhan se aivan ihanaa, kun esimerkiksi blogiteksti ja somepostaus syntyykin käden käänteessä siinä missä aiemmin ajatuskin blogiartikkelin kirjoittamisesta sai hikikarpalot pisaroimaan otsalla.


Mutta kannattaako tekstit tehdä tekoälyllä? Ennen kuin aiot generoida kotisivujesi tekstit ChatGPT:llä, lue tämä kappale ajatuksella. Vaikka tekoälystä on myös paljon hyötyä ja sen käyttö on mutkatonta, on se on tuonut mukanaan runsaasti negatiivisia vaikutuksiakin.


Kaltaisteni "käsityöläisten" työt ovat vähentyneet roimasti keinoälyn yleistymisen myötä. Itse asiassa koneäly uhkaa hävittää peräti kokonaisia ammatteja, kuten Microsoftin selvitys laukoo. Tuijotan haikeana etenkin kahta sanaa listauksessa: kirjoittaja ja oikolukija – minun ammattini.


Toinen valtaisa pulma liittyy tekoälyn ilmastovaikutuksiin. Hamk eli Hämeen ammattikorkeakoulu on kirjoittanut loistavan, tieteellisiin lähteisiin pohjautuvan blogitekstin generatiivisen tekoälyn ympäristövaikutuksista.


Artikkelissa todetaan, että kysely tekoälyltä kuluttaa 5–10 kertaa enemmän sähköä kuin kysely tavanomaiselta hakukoneelta. Artikkelissa lukee: "Jos kaikki 9 miljardia päivittäistä Google-hakua korvattaisiin ChatGPT-kyselyillä, se johtaisi 10 TWh:n lisäsähkönkulutukseen vuodessa, mikä vastaa 1,5 miljoonan EU-kansalaisen vuotuista sähkönkulutusta tai koko Irlannin sähkönkulutusta (Dhanani, 2024)."


Energian ohessa tekoäly kuluttaa myös roppakaupalla vettä. "Maailmanlaajuisesti tekoälyn tarvitseman veden määrä voi vastata puolta Ison-Britannian kokonaiskulutuksesta vuoteen 2027 mennessä (UC Irvine Libraries, 2025)”, tekstissä maalataan. Etenkin kuvien generointi on mahdoton energiasyöppö.


Ihmisen kirjoittamista teksteistä välittyy ihmisen sielu. Koneen kirjoittamista se ei välity, koska semmoista ei ole.

Tekoälyn käyttö kasvaa päivä päivältä. Liian usein generoinnit tekoälyltä ovat viihteellisiä ja kevyitä. Kuinka hurjasti olemmekaan tuhlanneet luonnonvaroja kymmenen vuoden kuluttua, vieläpä turhuuteen? Edellä mainitussa Hamkin artikkelissa todetaan, että yksittäisen ihmiset tekoälygeneroinnit eivät itsessään ole ongelma, mutta kun yksilöiden joukko kasvaa miljooniin, ovat tekoälyn vaikutukset ympäristöön huomattavat.


Mies tekee kyselyä ChatGPT:lle.
Tekoälyn käyttö yleistyy kovaa vauhtia – ja niin yleistyvät myös ympäristövaikutukset. Tekoälyä on mahdollista hyödyntää vastuullisesti, ja paras keino siihen on välttää koneälyä kokonaan, jos mahdollista.

Itse en käytä tekoälyä arjessa tai työssä ja siihen on monta syytä. Rakastan kirjoittamista yli kaiken, enkä halua ulkoistaa työtä koneelle, en edes suunnitteluvaihetta, jolle annan luovassa työssä kenties eniten painoarvoa. Se on lähtöpiste, josta teksti alkaa hiljalleen versoa ja etsiä persoonallista muotoaan.


Lisäksi tekoälyn käyttöä omalla kohdallani rajoittaa tekoälyn ympäristövaikutukset, joista aiemmin kirjoitin. En tahdo tuhlata luonnonvaroja, kun voin aivan hyvin valita toisinkin ja olla käyttämättä ChatGPT:tä. Olenhan pärjännyt mainiosti ilman tähänkin asti.


Näin kirjoittamisen ja tekstialan ammattilaisena näkemykseni on, että ihmisen toteuttamat tekstit ovat huomattavasti kiinnostavampia ja persoonallisempia kuin tekoälyn kirjoittamat – toki jos kirjoittaja osaa hommansa. Ihmisen kirjoittamista teksteistä välittyy ihmisen sielu. Koneen kirjoittamista se ei välity, koska semmoista ei ole. On aivan ihanaa lukea erilaisten ihmisten luomia, persoonallisia ja kotikutoisia tekstejä. Erilaisuus on rikkaus.


Jos haluat hyödyntää tekoälyä, suosittelen, että käytät sitä harkitusti ja vastuullisesti:


  • Älä generoi turhia hakuja.

  • Yritä ensin pärjätä ilman koneälyä – olethan pärjännyt näihin päiviin saakka.

  • Jos et kerta kaikkiaan pääse liikkeelle, esitä tekoälylle selkeä, jäsennelty ja tarkka kysymys ja koita pärjätä yhdellä kyselyllä.

  • Kun saat vastauksen, laajenna ideointia ja vapauta oma luovuutesi ja persoonallinen ilmaisutapasi. Anna arvoa aitoudelle. Se myy paremmin kuin hajuton ja mauton sisältö, jota tursuaa nykyaikana joka tuutista! Uskalla olla sinä.


👉🏻 Kaipaatko apua ja tukea nettisivutekstien kirjoittamisessa? Ole yhteydessä vaikka jo tänään.


Hyvien nettisivutekstien anatomia


Korkeatasoiset ja kiinnostavat nettisivutekstit eivät synny tyhjiössä, vaan ne muotoutuvat monenmoisista elementeistä. Niihin paneudumme seuraavaksi.


Hyvät nettisivutekstit


  • kuvastavat brändiäsi ja luovat haluamasi mielikuvan siitä

  • puhuttelevat ja palvelevat tarkoin harkittua kohderyhmääsi ja heidän tarpeitaan

  • ovat aina hakukoneoptimoidut, ja hakukoneoptimointi on systemaattista työtä myös jatkossa (blogiartikkelit, sisältöjen päivitys…)

  • on kirjoitettu kiinnostavalla ja tavalla sekä mahdollisimman virheettömästi (muista aina huolellinen oikoluku!)

  • ovat rakenteeltaan ymmärrettävät ja pilkottu sopiviin osiin

  • noudattavat saavutettavuuden periaatteita: fontti on harkittu, otsikot selkeitä, lauseet riittävän lyhyitä, raskaampi info on palasteltu pienemmiksi kokonaisuuksiksi ja niin edelleen

  • on suunniteltu rakenteeltaan (sekä sivurakenne että sivustorakenne) niin, että voit tulevaisuudessa linkata tekstejä blogiteksteihin. Oikein tehtynä tämä parantaa hakukonenäkyvyyttä huomattavasti (ns. sisältökokonaisuus tai "aiheklusteri-malli", joita itse suosin asiakkaideni kanssa paljon)

  • tavoittelevat myyntiä (riittävästi ohjaavia painikkeita, koukuttavaa ja innostavaa tekstiä, joka houkuttelee ostamaan, asiantuntijuuden esille tuominen, brändin uniikkius, oma yksilöllinen tapasi olla yrittäjä)

  • kavahtavat viimeiseen asti tekoälyn luomia tekstejä, koska ihmisen kirjoittamat tekstit ovat persoonallisemmat, hyvällä tavalla "kotikutoisemmat" ja niin paljon mielenkiintoisemmat

  • saavat asiakkailtasi ihastuneita kommentteja, joista voit kirjoittaa loistavia asiakastarinoita.



Oletko aikeissa tilata verkkosivujen sisällöntuotantoa? Näin prosessi etenee


Jos verkkosivujen sisällöntuotanto omin päin tuntuu liian suurelta palalta, ulkoistaminen voi olla viisas päätös. Markkinoilta löytyy monia kaltaisiani sisällöntuottajia, joille nettisivutekstien teko on arkipäivää. Mutta miten prosessi etenee? Miten pääset alkuun?


Voin puhua vain omasta puolestani, sillä kaikilla sisällöntuottajilla on omanlaisensa prosessit, minullakin. Näin sisällöntuotanto etenee hyppysissäni:


  1. Yhteys. Ole yhteydessä ja kerro tarpeestasi. Tahdotko kokonaan uudet nettisivutekstit? Monelleko sivulle tekstiä on tarkoitus tehdä? Voimme myös pohtia tarpeitasi yhdessä. Tärkeintä on yhteydenottosi, se on ensi askel.

  2. Tarjous. Kun sävelet ovat selvillä, teen sinulle tarjouksen.

  3. Sopimus. Kun hyväksyt tarjoukseni, teen sinulle vielä sopimuksen, joka sisältää yhteenvedon keskustelemistamme asioista, tai kerään koonnin sähköpostiin sopimistamme seikoista.

  4. Suunnittelu. Suunnittelemme sivustoa yhdessä, ja myös koodari voi olla mukana suunnittelussa. Kun sivuston rakenne selkenee, tekstejä on mahdollista ryhtyä toteuttamaan.

  5. Toteutus. Nettisivutekstit voidaan tehdä esimerkiksi haastatteluna, eli haastattelen sinua etäyhteyksin. On myös mahdollista, että teen vaikkapa otsikkosuunnitelman kustakin sivusta. Tällöin pyydän sinulta kommentteja ja näkemystä, mitä haluamme kullakin sivulla sanoa. Vaikka nettisivujen sisältö on ulkopuolisen tekemää, on ensiarvoisen tärkeää, että ne ovat sinun näköisesi ja kuuloisesi, koska kyseessä on sinun brändisi.

  6. Avainsanatutkimus. Teen avainsanatutkimuksen hakukoneoptimointia varten, eli etsin brändillesi olennaisia hakutermejä, jotka parantavat nettisivujesi hakukonenäkyvyyttä.

  7. Kirjoitustyö. Aloitan kirjoitustyön. Tämä vaihe on työläin, joten varaamme sille runsaasti aikaa.

  8. Kommentointi. Kun olen saanut tekstin taikka tekstit valmiiksi, lähetän ne sinulle kurkattavaksi ja kommentoitavaksi. Hiomme tekstejä tarvittaessa lisää. Tyypillisesti palveluuni sisältyy yksi huolellinen kommenttikierros, jonka pohjalta hion tekstit huippuunsa.

  9. Valmista!


Sinullekin myyvää nettisivujen sisältöä?


Eivätkö nettisivujen tekstit millään synny omasta kynästäsi? Nostaako pelkkä ajatuskin tuskan hien pintaan? Sisällöntuotanto on aina mahdollista ulkoistaa. Se on investointi, joka voi poikia monin verroin takaisin sen rahan, mitä siihen satsasit.


Nettisivutekstien kirjoittaminen kuuluu lähtemättömästi sisällöntuotannon ammattilaisten työnkuvaan. Lisäksi monet meistä sisällöntuottajista on myös sisältömarkkinoinnin asiantuntijoita. Omalla kohdallani myyvän tekstin kirjoittaminen kumpuaa ikään kuin "selkärangasta".


Kun ammattilainen hioo nettisivujesi sisällön viimeisen päälle, tekstit herättävät nettisivukävijöiden kiinnostuksen. Tämmöinen sisältö rakentaa luottamusta sinun ja mahdollisen asiakkaan välille, syventää brändiäsi ja piirtää kuvaa ammattimaisuudestasi.


Mitä silloin parhaimmillaan tapahtuu? Saat asiakkaita – ja kaipaamaasi myyntiä yrityksellesi.


Mielessä hyvät nettisivut ja timanttinen nettisivujen sisältö? Autan ilolla.


💡 P.S. Jos sisällöntuotanto vaikuttaa tällä hetkellä liian kalliilta rupeamalta, sille löytyy mainio vaihtoehto. Kirjoita itse nettisivutekstit ja lähetä ne sitten minulle oikoluettavaksi ja editoitavaksi.

Tällä toimivalla taktiikalla olen tehnyt yhteistyötä useiden eri asiakkaideni kanssa.


P.S.S. Muista myös, että sisällöntuotannon lasku on mahdollista maksaa useammassa erässä ilman lisäkuluja.

bottom of page