top of page

Sisällöntuotanto voi maksaa itsensä takaisin – mutta miten?

Writer's picture: Tiia UngTiia Ung

Päivitetty: 2 päivää sitten

Monet yritykset haluavat investoida sisällöntuotantoon, mutta hinta saattaa mietityttää – maksaako investointi itsensä takaisin? Totuus on, että se voi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.


Viestinnän ammattilainen tekee hakukoneptimoitua sisällöntuotantoa kannettavalla tietokoneella.

Kuluttajina teemme jatkuvasti hintavertailua eri palveluntarjoajien kesken. Haluamme löytää palvelun, jossa hinta ja laatu kulkevat käsi kädessä. Joskus maksamme palvelusta enemmän, joskus vähemmän. Toisinaan todella halpa hinta saattaa kieliä huonosta laadusta ja toisinaan kallis palvelu voi olla pöyristyttävän ylihinnoiteltu laatuun nähden.


Teräväkynäisen sanasepän palkkaaminen voi kuitenkin parhaimmillaan olla investointi, joka tuottaa sinulle pitkässä juoksussa monin kerroin rahaa. Kuten eräs asiakkaani totesi, pelkästään yksi tekemäni natiiviartikkeli maksoi itsensä moninkertaisesti takaisin, kun yritys sai uusia asiakkaita. Toinen asiakkaani on saanut pitkäjänteisen hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon myötä monia uusia asiakkaita.


Listasin tähän blogitekstiin tärkeitä seikkoja, joiden avulla sisällöntuotanto voi maksaa itsensä takaisin.


Sisällöntuotanto voi edistää myyntiäsi


Onnistunut sisällöntuotanto voi edistää myyntiäsi monella tapaa.


Ensinnäkin kokenut sisällöntuotannon ja viestinnän ammattilainen osaa sanoittaa tarinasi sisällöiksi, jotka herättävät asiakkaidesi kiinnostuksen. Osuvat ja luovuudella höystetyt tekstit erottavat sinut kilpailijoista.


Toisekseen hakukoneoptimoitujen sisältöjen avulla brändisi näkyvyys esimerkiksi Googlessa voi kohentua. Silloin hakukoneet ohjaavat yhä enemmän uusia kävijöitä sivustollesi.


Oma markkinointistrategiani pohjautuu tavoitteelliseen hakukoneoptimoituun sisällöntuotantoon, ja taktiikka toimii: saan viikoittain yhteydenottoja ihmisiltä, jotka ovat löytäneet minut Googlesta. Kun sisältö vastaa kävijän toiveita ja tarpeita, he saattavat konvertoitua asiakkaiksi, mikä puolestaan näkyy positiivisesti yrityksesi kassassa.


Kolmanneksi: nettisivustosi toimii käyntikorttina. Kun nettisivujesi tekstit ovat johdonmukaisia, helppolukuisia ja asiantuntevia, sivustosi herättää helpommin kiinnostuksen brändiäsi kohtaan. Tällöin sinulla on paremmat edellytykset saada uusia asiakkaita.


Neljänneksi kirjoittaja voi loihtia sinulle loistavia referenssitarinoita. Etenkin B2B-maailmassa (business to business) asiakastarinoilla on suuri painoarvo ostopäätöksissä. Kuluttajat haluavat tietää, miten muut asiakkaat ovat palvelusi kokeneet.


Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä: kun ulkopuolinen ammattilainen toteuttaa tekstit puolestasi, oma aikasi vapautuu muuhun. Voit käyttää vapautuneen ajan vaikka myyntityöhön, jolloin myynti kohenee sitäkin kautta.


Näin hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto voi boostata myyntiäsi


  1. Kiehtovat sisällöt voivat herättää asiakkaidesi mielenkiinnon brändiäsi kohtaan, vaikka he eivät olisikaan kuulleet sinusta aiemmin.

  2. Sisällöt voivat erottaa sinut edukseen kilpailijoistasi, jolloin asiakkaat valitsevat sinun tuotteesi tai palvelusi.

  3. Hakukoneoptimoidut tekstit voivat nousta Googlessa korkeammalle, jolloin brändisi löytyy paljon helpommin.

  4. Ammattilaisen kirjoittamat, houkuttelevat referenssitarinat voivat vakuuttaa ostajan investoimaan juuri sinun tuotteeseesi tai palveluusi.



Sisällöntuotanto voi kirkastaa brändiäsi


Ulkoistetun kirjoittajan yksi tärkeimmistä tehtävistä on tavoittaa asiakasyrityksen tone of voice eli äänensävy. Kun yrityksesi tone of voice kirkastuu nohevan kirjoittajan hyppysissä, oikeat kohderyhmät löytävät brändisi vaivattomammin. Puhut niin sanotusti kohderyhmäsi kanssa samaa kieltä.


Yrityksesi tone of voicen mukaiset tekstit vahvistavat asiantuntijuuttasi. Kun tekstisisällöt on hiottu kieliopillisesti sujuviksi ja kielellinen ilmaisu on soljuvaa, luot tekstien avulla yrityksestäsi ammattitaitoisen kuvan.


Lisäksi saat sisällöntuotannon ammattilaisesta arvokkaan tiimiläisen. Yhdessä voitte ideoida uusia juttuja, jotka boostaavat entisestään liiketoimintaasi. Ulkopuolisen ammattilaisen näkemys voi kehittää brändiäsi huomattavasti – jos vain olet avoin muutoksille.


20 % markkinointijohtajista toteaa yrityksen blogin olevan yksi tärkeimmistä kanavista erilaisten tavoitteiden saavuttamisessa.

Blogitekstejä ei kannata kirjoittaa pelkästään hakukoneiden takia, vaan saat niistä mainiota sisältöä myös uutiskirjeisiin ja somepostauksiin. Tällöin brändisi saa sille kuuluvan kunnian olla esillä kokonaisvaltaisesti monessa eri kanavassa, jolloin voit tavoittaa yhä suurempia määriä ihmisiä.



Kiinnostava sisällöntuotanto auttaa luomaan yhteyden asiakkaisiin


Blogi on usein väylä, jonka kautta pidät yhteyttä asiakkaisiisi. Blogiteksti tarjoaa hyvän kanavan kertoa yrityksesi ajankohtaisia kuulumisia. Sen kautta voit myös tuoda luontevasti ja laajasti esille omaa asiantuntemustasi toimialallasi, mikä syventää brändiäsi.


Blogin lisäksi säännölliset uutiskirjeet voivat toimia keinona nostaa esille esimerkiksi blogipostauksia, webinaarikutsuja tai ajankohtaisia tarjouksia. Niiden suuri plussa on, että ne kohdentuvat suoraan asiakkaille ja tavoittavat hyvin lukijoita – mutta vai jos ne on luotu houkutteleviksi otsikoita myöten.


Vaikka itse olen jättänyt suurimman osan somekanavista taakseni ja olen vain LinkedInissä, suosittelen, että suuremmat yritykset olisivat somessa edes jossain määrin esillä. Jos yritys tai yhteisö ei löydy somekanavista, moni saattaa pohtia, onko toimijaa edes olemassa – myös potentiaaliset asiakkaasi saattavat ajatella näin. Suosittelen, että somessa ei tarvitse olla pää kolmantena jalkana, vaan vähempikin riittää. On tärkeämpää, että on jotain järkevää sanottavaa kuin vain tuottaa "jotain".


Viestinnän asiantuntija istuu sohvalla kannettava tietokone sylissään. Hän tekee sisällöntuotantoa ja kirjoittaa blogitekstiä asiakkaalle.
Hubspotin tutkimus vuodelta 2021 kertoo, että markkinointijohtajat pitävät blogia yhtenä merkittävimmistä kanavista yritystoiminnassa.

Onko sisällöntuotannon hinta sittenkään kallis?


Vaikka sisällöntuotanto voi aluksi tuntua suurelta investoinnilta, säännöllinen sisällöntuotanto palkitsee. Sen tietävät myös monet markkinointijohtajat. Hubspotin tutkimus vuodelta 2021 nimittäin kertoo, että 20 % markkinointijohtajista toteaa yrityksen blogin olevan yksi tärkeimmistä kanavista erilaisten tavoitteiden saavuttamisessa.


Lisäksi Hubspot kysyi lähes 300 kuluttajalta, jotka käyttivät Lucid-nimistä ohjelmistoa, oliko pelkkä blogiteksti joskus inspiroinut niin paljon, että kuluttaja ryhtyi ostoksille. Peräti 56 % vastasi "kyllä".


Säännöllisellä sisällöntuotannolla on kuitenkin monia muitakin hyötyjä kuin suoran myynnin edistäminen. Oman kokemukseni mukaan blogin sisällöntuotanto toimii oivana tukena yrityksen muille nettisivuille. Hakukoneoptimoidut ja oikein linkitetyt blogitekstit voivat boostata esimerkiksi laskeutumissivuja, millä on suuri merkitys näkyvyydellesi.


Vaikka omasta työstäni iso osa onkin blogitekstien kirjoittamista yrityksille ja yhteisöille, sisällöntuotanto voi tarkoittaa muutakin.


Sisällöntuotantoon voivat kuulua esimerkiksi


  • nettisivutekstit

  • uutiskirjeet

  • referenssitarinat

  • natiiviartikkelit

  • somepostaukset

  • white paperit ja erilaiset oppaat.


Sisällöntuotanto tarjoaa siten laajan kattauksen erilaisia mahdollisuuksia parantaa yrityksen brändiä, myyntiä ja asiakasuskollisuutta.


👂🏻 Kuulisin mielelläni ajatuksiasi blogissa. Onko sisällöntuotanto auttanut saavuttamaan tavoitteita? Miten? Pohditko sisällöntuotannon ulkoistamista?


Tämä teksti on osa sisällöntuotannon hinta -blogikokonaisuutta. Löydät kaikki aiheen artikkelit blogistani.


👏 Kaipaatko (hakukoneoptimoitua) sisällöntuotantoa, jossa on ajatusta ja näkemystä? Laitetaan tuulemaan, ota yhteyttä!


126 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page