Sisällöntuotannon hinta voi maksaa itsensä takaisin – miten?
Päivitetty: 27. tammik.
Sisällöntuotannon hinta mietityttää monia toimitusjohtajia ja markkinointivastaavia, kenties sinuakin. Monet haluavat kuitenkin investoida palveluun, sillä he tietävät sisällöntuotannon olevan yksi tärkeimmistä keinoista saavuttaa liiketoiminnan tavoitteita. Miksi sisällöntuotanto kannattaa?

Kuluttajina teemme jatkuvasti hintavertailua eri palveluntarjoajien kesken. Haluamme löytää palvelun, jonka hinta ja laatu kulkevat käsi kädessä.
Joskus maksamme palvelusta enemmän, joskus vähemmän. Joskus erittäin halpa hinta saattaa kieliä huonosta laadusta ja toisinaan kallis palvelu voi olla pöyristyttävän ylihinnoiteltu laatuun nähden.
Teräväkynäisen sisällöntuottajan palkkaaminen voi kuitenkin parhaimmillaan olla investointi, joka tuottaa sinulle pitkässä juoksussa monin kerroin rahaa. Samalla voit saada myös muuta toivomaasi lisäarvoa.
Listasin mielestäni tärkeitä seikkoja, joiden avulla sisällöntuotannon hinta voi maksaa itsensä takaisin.
Sisällöntuotanto voi edistää myyntiä
Onnistunut sisällöntuotanto voi edistää myyntiäsi monella tapaa.
Ammattitaitoinen sisällöntuottaja osaa sanoittaa tarinasi sisällöiksi, jotka herättävät asiakkaidesi kiinnostuksen. Osuvat ja luovuudella höystetyt sisällöt erottavat sinut kilpailijoista, jolloin uudet asiakkaat voivat valita sinun tuotteesi tai palvelusi.
Samalla oma aikasi vapautuu muuhun, kun sisällöntuottaja toteuttaa tekstit puolestasi. Voit käyttää vapautuneen ajan vaikka myyntityöhön.
Hakukoneoptimoitujen sisältöjen avulla näkyvyys esimerkiksi Googlessa voi kohentua. Näin ollen hakukoneet ohjaavat yhä enemmän uusia kävijöitä sivustollesi. Jos sisältö vieläpä vastaa kävijän toiveita, he saattavat konvertoitua asiakkaiksi, mikä puolestaan näkyy positiivisesti yrityksesi kassassa.
Nettisivustosi toimii käyntikorttina. Kun nettisivujesi tekstit ovat johdonmukaisia, helppolukuisia ja asiantuntevia, sivustosi voi herättää kiinnostuksen brändiäsi kohtaan. Tällöin sinulla on paremmat edellytykset saada asiakkaita.
Sisällöntuottaja voi myös kirjoittaa loistavat referenssitarinat. Etenkin B2B-maailmassa asiakastarinoilla on suuri painoarvo ostopäätöksissä: kuluttajat haluavat tietää, miten muut asiakkaat ovat palvelusi kokeneet.
Näin sisällöntuotanto voi boostata myyntiäsi
Kiehtovat sisällöt voivat herättää asiakkaidesi mielenkiinnon brändiäsi kohtaan, vaikka he eivät olisikaan kuulleet sinusta aiemmin.
Sisällöt voivat erottaa sinut edukseen kilpailijoistasi, jolloin asiakkaat valitsevat sinun tuotteesi tai palvelusi.
Hakukoneoptimoidut tekstit voivat nousta Googlessa korkeammalle, jolloin brändisi löytyy helpommin.
Ammattilaisen kirjoittamat, houkuttelevat referenssitarinat voivat vakuuttaa ostajan investoimaan juuri sinun tuotteeseesi tai palveluusi.
Lue myös, miksi halpa sisällöntuotanto ei ole loppupeleissä kenenkään etu.
Sisällöntuotanto voi kirkastaa brändiäsi
Mielestäni sisällöntuottajan yksi tärkeimmistä tehtävistä on tavoittaa asiakasyrityksen tone of voice eli äänensävy.
Kun yrityksesi tone of voice kirkastuu sisällöntuottajan hyppysissä, oikeat kohderyhmät löytävät teidät vaivattomammin. Puhut niin sanotusti kohderyhmäsi kanssa samaa kieltä.
Yrityksesi tone of voicen mukaiset tekstit vahvistavat asiantuntijuuttasi. Kun tekstisisällöt on hiottu kieliopillisesti sujuviksi ja kielellinen ilmaisu on soljuvaa, luot tekstien avulla yrityksestäsi ammattitaitoisen kuvan.
Lisäksi saat sisällöntuottajasta arvokkaan tiimiläisen. Yhdessä voitte ideoida uusia juttuja, jotka boostaavat entisestään liiketoimintaasi. Ulkopuolisen ammattilaisen näkemys voi kehittää brändiäsi huomattavasti – jos vain olet avoin muutoksille.
20 % markkinointijohtajista toteaa yrityksen blogin olevan yksi tärkeimmistä kanavista erilaisten tavoitteiden saavuttamisessa.
Blogitekstejä ei kannata kirjoittaa pelkästään hakukoneiden takia, vaan saat niistä mainiota sisältöä myös uutiskirjeisiin ja somepostauksiin. Tällöin brändisi saa sille kuuluvan kunnian olla esillä kokonaisvaltaisesti monessa eri kanavassa, jolloin voit tavoittaa yhä suurempia määriä ihmisiä.
Tutustu myös 5 erilaiseen sisällöntuotannon hinnoittelutyyliin, joita sisällöntuottajat käyttävät.
Palvelet asiakkaitasi kiinnostavilla sisällöillä
Blogi on usein kanava, jonka avulla pidät yhteyttä asiakkaisiisi. Se tarjoaa hyvän väylän kertoa yrityksesi ajankohtaisista kuulumisista.
Sen lisäksi säännölliset uutiskirjeet voivat toimia kanavana, jossa tuot esille esimerkiksi blogipostauksia, webinaarikutsuja tai ajankohtaisia tarjouksia.

Jos yritys tai yhteisö ei löydy somekanavista, moni saattaa pohtia, onko yritystä edes olemassa – myös asiakkaasi. Siksi somessakin kannattaa olla edes jossain määrin esillä. Yrityksesi näköisten somepostausten avulla pysyt asiakkaidesi mielessä.
Kiinnostaako sinua, paljonko sisällöntuottaja saa palkkaa? Lue blogipostaukseni aiheesta.
Onko sisällöntuotannon hinta sittenkään kallis?
Vaikka sisällöntuotanto voisi aluksi tuntua suurelta investoinnilta, säännöllinen sisällöntuotanto palkitsee. Sen tietävät myös monet markkinointijohtajat.
Hubspotin tutkimus vuodelta 2021 kertoo, että 20 % markkinointijohtajista toteaa yrityksen blogin olevan yksi tärkeimmistä kanavista erilaisten tavoitteiden saavuttamisessa.
Lisäksi Hubspot kysyi lähes 300 kuluttajalta, jotka käyttivät Lucid-nimistä ohjelmistoa, oliko pelkkä blogiteksti joskus inspiroinut niin paljon, että kuluttaja ryhtyi ostoksille. Peräti 56 % vastasi “kyllä.”
Säännöllisellä blogin sisällöntuotannolla on kuitenkin monia muitakin hyötyjä kuin suoran myynnin edistäminen. Oman kokemukseni mukaan blogin sisällöntuotanto toimii oivana tukena yrityksen muille nettisivuille. Hakukoneoptimoidut ja oikein linkitetyt blogitekstit voivat boostata esimerkiksi laskeutumissivuja.
Vaikka omasta työstäni suurin osa onkin blogitekstien kirjoittamista yrityksille, sisällöntuotanto on myös muutakin. Sisällöntuotantoon voivat kuulua esimerkiksi
nettisivutekstit
uutiskirjeet
referenssitarinat
natiiviartikkelit
somepostaukset
white paperit ja erilaiset oppaat.
Sisällöntuotanto tarjoaa siten laajan kattauksen erilaisia mahdollisuuksia parantaa yrityksen brändiä, myyntiä ja asiakasuskollisuutta.
Tämä teksti on osa sisällöntuotannon hinta -blogikokonaisuutta. Löydät kaikki aiheen artikkelit blogistani.
👏 Kaipaatko tekstejä, joissa on ajatusta? Laitetaan tuulemaan. Mutta sitä ennen, ota yhteyttä.