top of page
Writer's pictureTiia Ung

Miksi tavoitteellinen ja säännöllinen sisällöntuotanto on niin tärkeää? 4 syytä

Päivitetty: 6. syysk.

Olen perustanut oman yhden naisen yritykseni markkinoinnin täysin hakukoneoptimoidun ja säännöllisen sisällöntuotannon varaan – ja se on kantanut hedelmää. Miksi sisällöntuotantoon nojaava markkinointistrategia on niin toimiva ja tehokas?


Pöydällä on muki, jossa on värikäs nippu kyniä sisällöntuotantoa varten.

Tiedätkö, mikä on ikävä juttu? Se, että viestintä ja markkinointi ovat monessa organisaatiossa niitä toimia, joista joka vuosi säästetään. On hullunkurista, että markkinoinnin budjetti nipistetään pieneksi, vaikka itse asiassa markkinointi ja viestintä ovat niitä keinoja, jolla brändi tehdään näkyväksi.


Työssäni yksi asia on nimittäin käynyt hyvin selväksi: ne yritykset, jotka investoivat sisällöntuotantoon, ovat vahvoilla. Kyseisten brändien hakukonesijoitukset nousevat tasaisemmin ja se tarkoittaa sitä, että asiakkaat löytävät heidät helpommin hakukoneiden kautta. Kun sisältöjen kirjoitus on vieläpä säännönmukaista, esimerkiksi 1 blogiteksti/kk, työ tuottaa varmemmin hedelmää!


Moni yrittäjä kuitenkin empii investoida säännölliseen, ulkopuolisin avuin tehtyyn sisällöntuotantoon. On ymmärrettävää, että budjetti mietityttää ja sen ohessa mieltä voi askarruttaa, osaako ulkopuolinen ammattilainen oikeasti tuottaa laadukasta tekstiä vai meneekö investointi harakoille.


Tässä tekstissä käyn läpi, miten sisällöntuotantoon nojaava strategia voi palvella upeasti brändiäsi. Keskityn eritoten omaan vahvuusalueeseeni eli kirjoitettuihin sisältöihin, kuten verkkosivujen sisällöntuotantoon.


Markkinoijat: "sisältömarkkinointi on äärettömän tärkeää"


Sisältömarkkinointi on varsin laaja käsite. Sen alle mahtuu oikeastaan kaikki semmoinen markkinointi, johon limittyy tekstiä ja muuta sisältöä.


Sisältömarkkinointia ovat


  • (hakukoneoptimoidut) blogitekstit ja nettisivut

  • somepostaukset

  • uutiskirjeet

  • videot

  • podcastit

  • infografiikka

  • tapaustutkimukset (case study)

  • e-kirjat, "white paperit"/oppaat

  • webinaarit


SEMrushin mukaan jopa 92 % markkinoijista tuottaa säännöllisiä blogikirjoituksia omalle brändilleen. Erityisesti hakukoneoptimoituja tekstejä pidetään markkinoijien keskuudessa kaikkein tehokkaimpana keinona tai strategiana sisältömarkkinoinnissa. Olen samaa mieltä!!


On päivänselvää, että me markkinoijat ymmärrämme sisällöntuotannon hyödyt ja panostamme siihen sata lasissa. Suurin osa, peräti 68 % kaikista verkon tapahtumista nimittäin alkaa hakukoneista.


Se tarkoittaa käytännössä sitä, että kuluttajat aloittavat tiedon, tuotteen tai palvelun etsinnät ensisijaisesti hakukoneista, yleensä Googlesta. Sen vuoksi yritysten on aivan olennaista olla näkyvillä Googlessa, siis siellä, missä heidän potentiaaliset asiakkaansakin lymyilevät. Tästä kuvasta näet, mitä hyötyä sisällöntuotannosta on brändillesi:


Kuvassa on kirjoituskone, jonka yläpuolella leijuu palloja, joissa on tekstiä. Palloissa kerrotaan, mitä hyötyä sisällötuotanto tuo.

Mutta sitten asiaan! On aika tutkailla, miten säännöllinen sisällöntuotanto voi kantaa hedelmää. Nostin esille 4 huomionarvoista pointtia, joiden koen olevan hyyyyviiiiin tärkeitä yritysten liiketoiminnalle.


Toivon, että tekstini inspiroi sinua miettimään oman brändisi markkinointistrategiaa ja yrityksesi näkyvyyttä – kuulen mielelläni ajatuksiasi kommenteissa!


1. Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto tekee sinut näkyväksi hakukoneissa


Kun nettisivujesi sisällöt – nettisivutekstit ja blogitekstit – suunnitellaan avainsanojen mukaan, ne nousevat varmemmin korkeammalle hakukoneissa, kuten Googlessa. Olennaista on, että käytät brändillesi merkityksellisiä hakusanoja, jotka pohjautuvat dataan.


Osa asiakkaistani on kertonut minulle, että he olivat ennen yhteistyötämme yrittäneet hakukoneoptimoida sivustoaan, mutta tuloksetta. Miksi tuloksia ei synny? Todennäköisesti siksi, että käytössä ovat olleet väärät hakutermit. SEO on todellakin taitolaji. Jotta tuloksia tulee, hakukoneoptimoinnin taito täytyy hallita.


On aivan olennaista olla näkyvillä Googlessa, siis siellä, missä potentiaaliset asiakkaatkin lymyilevät.

Itse suosin blogi- ja nettisivutekstien kirjoittamisessa niin sanottua pilari/klusterimallia. Se tarkoittaa sitä, että suunnittelen ja toteutan sisällöt kokonaisuuksina.


Esimerkiksi blogistani löytyy sisällöntuotannon hintaan liittyvä pilarimallin mukaan tehty sisältökokonaisuus. Käytännössä rakennan pilarisivun ja sen oheen useita alasivuja, joita linkkailen keskenään.


Pilaritaktiikka on varsin tehokas ja suosin sitä melko usein myös asiakkaideni kanssa. Mutta jotta sisältökokonaisuus toteutuu oikein, se edellyttää säännöllistä verkkosivujen sisällöntuotantoa, eli useita blogitekstejä.



2. Korkeatasoista, kiinnostavaa sisällöntuotantoa = tykätty brändi


Saan usein palautetta, että brändini on kiinnostava. Brändiäni on kuvailtu muun muassa sanoilla sydämellinen ja aito. Kuten eräs asiakkaani totesi ensi kertaa yhteyttä ottaessaan: “Sinusta huokuu semmoinen ihana tunne."


Kun olen tarkemmin tiedustellut, mikä nettisivuillani erityisesti herätti ihmisessä hyvän tunteen, vastaukseksi saan: sisältö. Taannoin eräs nainen kertoi, että hän oli vertaillut minua ja jotakuta "kilpailijaani". Koska sivuillani oli enemmän ja kiinnostavampaa tekstiä, hän päätti ottaa yhteyttä juuri minuun.


Brändi muodostuu aina ihmisten mielissä. Se on siis pääasiassa mielikuvia. Kun sisällöt puhuttelevat nettisivujesi kävijöitä, heistä tulee brändisi kannattajia. Ihmiset kokevat, että juuri sinä ja sinun palvelusi tai tuotteesi puhuttelee heitä. Tällaiset "fanit" myös suosittelevat sinua mielellään eteenpäin.


Sisällöntuotannon ammattilainen kättelee asiakasta.
Ihmiset mieltyvät ja jopa kiintyvät brändeihin, jotka onnistuvat puhuttelemaan asiantuntijuudellaan heitä.

Mietiskeleppä hetki seuraavaa: jos nettisivustosi ja blogisi huutaa tyhjyyttään, miten voit vakuuttaa ihmiset brändistäsi? Miten persoonasi voi käydä ilmi? Mihin potentiaaliset asiakkaat voivat kiinnittyä? Miten he oppivat tuntemaan sinut? Mitä muita keinoja sinulla on brändin näkyvyyden ja vakuuttavuuden edistämiseksi?


Some voi olla tehokas ja usein onkin – mutta vain jos todella panostat siihen. Olen kuitenkin henkilökohtaisesti sitä mieltä, että somepostaus on kuin tähdenlento, kun taas blogi on itse tähtitaivas; pitkät, informatiiviset ja ikivihreät blogiartikkelit toimivat vuodesta toiseen siinä missä somepostaukset viuhahtavat ihmisten ohitse kuin tähdenlennot. Ne unohtuvat hyvin nopeasti!


Samasta syystä en itse esimerkiksi tarjoa ollenkaan some-sisällöntuotantoa. Mutta toki asiakkaani jakavat ja kierrättävät somessaan kirjoittamiani blogiartikkeleita ja saavat niistä myös mainioita lyhyempiä pätkiä somepostauksiinsa.


3. Sisällöntuotanto vahvistaa auktoriteettiasemaasi verkossa


Kun luot korkeatasoista ja kiinnostavaa sisältöä sivustollesi, alat hiljalleen saavuttaa enemmän auktoriteettia verkossa.


Kaikessa lyhykäisyydessään kyse on siitä, että ihmiset pitävät sinua huomaamattaan asiantuntijana, koska olet hakukoneissa niin kattavasti esillä niillä aihealueilla, jotka liittyvät olennaisesti yritykseesi ja asiakkaisiisi. Sen seurauksena sinuun luotetaan ja brändiäsi kuunnellaan ja arvostetaan.


Englanniksi puhutaan “topical authoritysta”. Esimerkiksi digimarkkinoinnin guru, Neil Patel kertoo topical authority -aiheesta kattavasti blogissaan.


Tilastojen mukaan sisältömarkkinointi tuottaa jopa 3 kertaa enemmän liidejä kuin muut markkinoinnin toimenpiteet.

Mitä hyötyä auktoriteetista sitten on? Paljonkin! Ensinnäkin sivustollasi vierailee enemmän kävijöitä, koska Google on sijoittanut brändisi korkealle hakutuloksissa. Se tietysti parantaa mahdollisuuksiasi saada myös asiakkaita.


Toisekseen, kun sisältöjäsi arvostetaan, muut toimijat voivat viitata esimerkiksi blogitekstiisi omissa sisällöissään. Tämmöiset linkkaukset ovat hyvin arvokkaita brändillesi ja edesauttavat myös näkyvyyttäsi ja asiantuntijuuttasi. Ne kertovat siitä, että sinulla on myönteistä auktoriteettia alalla edustamasi aihepiirin suhteen.


Kolmanneksi: kun kuluttajat näkevät sinua asiantuntijana, on todennäköisempää, että he valitsevat ensisijaisesti sinut palveluntuottajakseen. Mikä sen palkitsevampaa kuin asiakkaat, jotka aidosti arvostavat tekemääsi työtä ja joita sinä voit palvella ammattitaidollasi parhaalla mahdollisella tavalla?


Mutta miten voit saavuttaa auktoriteettia hakukoneissa? Tekemällä korkeatasoista sisältöä. Se on ainoa keino. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että sinun täytyy todella ymmärtää aihetta, mistä kirjoitat ja laatia tietotaitojesi pohjalta mielenkiintoisia tekstejä. Artikkeleiden tulee olla paitsi hakukoneoptimoituja myös sisältää laadukkaita sisäisiä ja ulkoisia linkkejä.


Harmittelen usein sitä, etteivät eri alojen asiantuntijayrittäjät panosta riittävästi ajallisesti ja/tai taloudellisesti blogiartikkeleiden kirjoittamiseen. Se turhauttaa, koska he menettävät loistavan mahdollisuuden lisätä näkyvyyttään.


Mutta ymmärrän varsin hyvin, että kirjoittaminen ei luonnistu kaikilta tuosta noin vain, hakukoneoptimoinnista puhumattakaan. Näissä tilanteissa kannustan ulkoistamaan sisällöntuotannon, jos vain suinkin mahdollista. Kannustan priorisoimaan sisältömarkkinoinnin nykyistä korkeammalle. Anna sisällöntuotannon asiantuntijalle mahdollisuus näyttää osaamisensa ja auttaa brändiäsi. Uskalla investoida!


4. Sisällöntuotanto on kustannustehokasta ja tuottavaa


Kun päätät investoida laadukkaaseen sisältömarkkinointiin ja sisällöntuotantoon, alussa hintalappu saattaa kirpaista , mutta ajan saatossa sijoitus voi kääntyä varsin onnekkaaksi.


DemandMetricin mukaan sisältömarkkinointi maksaa 62 % vähemmän kuin tavanomainen markkinointi, eli vaikkapa erilaiset maksetut mainokset. Mikä parempaa, tilastojen mukaan sisältömarkkinointi tuottaa jopa 3 kertaa enemmän liidejä kuin muut markkinoinnin toimenpiteet.


Hakukoneoptimoidussa sisällöntuotannossa suurin kustannus syntyy niin ikään tuotantoprosessista eli sisällöntuottajan hintalapusta. Mutta sen jälkeen kustannuksia ei oikeastaan synny, kun Google alkaa palkita brändiäsi orgaanisella (maksuttomalla) näkyvyydellä. Sisällön levittäminenkään ei maksa mitään (paitsi jos haluat boostata blogitekstejä lyhyellä somemainoksella, kuten jotkut tekevät).


Kuvitellaanpa, että päätät investoida säännöllisesti sisällöntuotannon palveluuni ja tilaat 1 x blogiartikkelin/kuukausi. Hinnaksi sovimme 270 euroa + alv 25,5 %.


Investointi mahdollistaa sen, että voit nousta ajan saatossa useammalla hakutermillä hakukoneiden kärkisijoille, eli saavutat orgaanista näkyvyyttä. Jos saat asiakkailtasi moninkertaisesti minulle maksamasi summan hakukonenäkyvyyden ansiosta, hinta maksaa itsensä takaisin.


Jos rohkenet investoida vielä enemmän, esimerkiksi 2 x blogiartikkelia/kuukausi, nousu on luonnollisesti vieläkin tehokkaampaa.



Miten olen hyötynyt siitä, että teen säännöllistä sisällöntuotantoa brändilleni?


Aloitin yrittäjyyden helmikuussa 2022 ja jo heti alussa päätin, että markkinointistrategiani on keskittyä määrätietoiseen SEO-työhön. Se oli luonnollinen päätös, olenhan erikoistunut hakukoneoptimoituihin nettisivuteksteihin ja blogiartikkeleihin. Tavoitteeni oli olla mahdollisimman monella brändilleni olennaisella hakutermillä Googlen kärkisijoilla. Esimerkiksi termi "sisällöntuotanto" on yksi minulle tärkeistä hakutermeistä.


Niinpä aloin hakukoneoptimoida nettisivustoni mahdollisimman kattavasti ja huolellisesti. Käytin työhön lukuisia tunteja, ja käytän yhä. Käytännössä teen säännöllistä ja avainsanadataan pohjautuvaa sisällöntuotantoa blogiini. Sen lisäksi käyn aika ajoin vanhoja nettisivu- ja blogitekstejäni läpi ja uudistan niitä. Tämä kaikki boostaa hakukonenäkyvyyttä.


Nyt muutama vuosi myöhemmin markkinoin edelleen vain orgaanisesti, eli en maksa ollenkaan minkäänlaisesta mainonnasta. Alussa minulla pyöri muutama mainos hetken aikaa, mutta kun aloin nousta hakukoneissa, en enää tarvinnut niitä. Tällä hetkellä ainoa some, jossa olen, on LinkedIn, joten mainostaminen Facebookissa tai Instassa ei edes onnistu. Linkkarissakaan en ole kovin aktiivinen.


Sisällöntuotannon ammattilainen kirjoittaa hakukoneoptimoitua blogitekstiä asiakkaalleen kannettavalla tietokoneella. Lasisella pöydällä on myös kynttilä. Taustalla näkyy sohvatyynyjä.
Omassa liiketoiminnassani luotan orgaaniseen näkyvyyteen tekemällä päättäväistä sisällöntuotantoa. Tavoitteenani on tietysti olla mahdollisimman monella hakutermillä Googlen kärkisijoilla.

Hakukoneoptimointiin nojaava strategiani on tuottanut tulosta: joka päivä sivuillani vierailee kivasti ihmisiä ja määrä kasvaa tasaiseen tahtiin. Saan säännöllisesti yhteydenottoja – niitä tulee noin 1 x viikko, toisina viikkoina useampikin. Tietystikään kaikki yhteydenottajat eivät päädy asiakkaikseni, koska hintani ja kohderyhmäni karsii osan heistä.


En tarjoa ammattitaitoani pilkkahintaan, sillä ensisijainen tavoitteeni on tuottaa asiakkailleni korkeatasoisia tekstielämyksiä, jotka ajan myötä moninkertaistavat sen summan, jonka he minuun alun perin sijoittivat. Sisällöntuotanto maksaa siis itsensä takaisin. Lisäksi olen aina arvoilleni uskollinen, minkä vuoksi valitsen tarkoin yhteistyöt, joihin hyppään mukaan.


Kaipaatko hyvää kumppania sisällöntuotantoon? Juttelen mielelläni lisää!




100 katselukertaa2 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

2 comentarios


Invitado
31 oct 2023

Todella hyvä kirjoitus! Olen vilpittömästi sitä mieltä, että monen muunkin strategista sisältömarkkinointia tarjoavan yrittäjän kannattaisi tutustua tähän kirjoitukseen – ja koko blogiisi. Nimimerkillä samoja palveluita tarjoava. :)

Me gusta
Tiia Ung
Tiia Ung
01 nov 2023
Contestando a

Lämmin kiitos kommentista! 🧡 Toivotaan, että kun tämän blogitekstin hakukonenäkyvyys kasvaa hiljalleen, sen pariin löytää myös strategista sisältömarkkinointia tekeviä ihmisiä. Ihana, että olet tutustunut blogiini laajemminkin!

Me gusta
bottom of page