top of page
  • Writer's pictureTiia Ung

Miksi tavoitteellinen sisällöntuotanto on niin tärkeää? 4 syytä

Päivitetty: 22. huhtik.

Olen perustanut oman yritykseni markkinoinnin miltei täysin hakukoneoptimoidun ja säännöllisen sisällöntuotannon varaan, ja se on kantanut hedelmää. Miksi sisällöntuotantoon nojaava markkinointistrategia on niin tehokas?


Pöydällä on muki, jossa on värikäs nippu kyniä sisällön tuottamista varten.

Työssäni yksi asia on käynyt varsin selväksi: ne yritykset, jotka panostavat säännöllisempään sisällöntuotantoon, ovat vahvoilla. Kyseisten brändien hakukonesijoitukset nousevat tasaisemmin. Se puolestaan tarkoittaa sitä, että potentiaaliset asiakkaat tavoittavat heidät helpommin hakukoneiden kautta. Säännöllisyydellä tarkoitan sitä, että asiakas investoi esimerkiksi yhteen blogitekstiin kuukaudessa tai kahdessa.


Moni yrittäjä kuitenkin empii investoida säännölliseen, ulkopuolisin avuin tehtyyn sisällöntuotantoon. On ymmärrettävää, että budjetti mietityttää, kuten myös se, voiko ulkoistettu ammattilainen oikeasti tuottaa laadukasta ja tuottavaa tekstiä vai meneekö investointi harakoille.


Tässä tekstissä käyn läpi, miten laadukas ja ajatuksella loihdittu, sisällöntuotantoon nojaava strategia voi palvella mahtavasti brändiäsi. Keskityn eritoten omaan vahvuusalueeseeni eli kirjoitettuihin sisältöihin, kuten verkkosivujen sisällöntuotantoon.


Markkinoijat: "sisältömarkkinointi on äärettömän tärkeää"


SEMrushin mukaan jopa 92 % markkinoijista tuottaa säännöllisiä blogikirjoituksia omalle brändilleen. Erityisesti hakukoneoptimointia pidetään markkinoijien keskuudessa kaikkein tehokkaimpana keinona tai strategiana sisältömarkkinoinnissa.


Sisältömarkkinointia on


  • (hakukoneoptimoidut) blogitekstit ja ländärit eli nettisivut

  • somepostaukset

  • uutiskirjeet

  • videot

  • podcastit

  • infografiikka

  • tapaustutkimukset (case study)

  • e-kirjat, "white paperit"/oppaat

  • webinaarit

Sisältömarkkinointi on äärettömän tärkeää, kun yritys haluaa saavuttaa erilaisia liiketoiminnan tavoitteita. Tällaisia tavoitteita voivat olla vaikkapa


  • nettisivukävijöiden haaliminen

  • liidien hankinta

  • yrityksen tunnettuuden lisääminen.

Ei ole lainkaan ihme, että me markkinoijat ymmärrämme sisällöntuotannon hyödyt ja panostamme siihen sata lasissa. Suurin osa, peräti 68 % kaikista verkon tapahtumista alkaa hakukoneista, eli kuluttajat aloittavat usein tiedon, tuotteen tai palvelun etsinnät ensisijaisesti hakukoneista, yleensä Googlesta. Sen vuoksi yritysten on olennaista olla näkyvillä siellä, missä heidän potentiaaliset asiakkaansakin lymyilevät.


Kuvassa on kirjoituskone, jonka yläpuolella leijuu palloja, joissa on tekstiä. Palloissa kerrotaan, mitä hyötyä sisällötuotanto tuo.

Monessa organisaatiossa viestintä ja markkinointi ovat niitä toimia, joista joka vuosi säästetään. On hullunkurista, että niistä keinoista, joilla brändi tehdään näkyväksi, budjetti nipistetään mahdollisimman pieneksi. Miksi viestintää ja markkinointia ei nähdä niin merkityksellisinä että niihin panostettaisiin niin ajallisesti kuin taloudellisestikin paljon nykyistä enemmän?


On aika tutkailla, miksi ja miten säännöllinen sisällöntuotanto voi kantaa hedelmää. Nostin esille 4 huomionarvoista pointtia, joiden koen olevan todella tärkeitä yrityksen liiketoiminnalle. Toivon, että tekstini inspiroi sinua miettimään oman brändisi markkinointistrategiaa, asiantuntijuuttasi sekä yrityksesi näkyvyyttä. Kuulisin mielelläni ajatuksiasi esimerkiksi kommenteissa tai vaikka chat-viestillä!


On hullunkurista, että niistä keinoista, joilla brändi tehdään näkyväksi, budjetti nipistetään mahdollisimman pieneksi.

1. Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto loihtii sinut näkyväksi hakukoneissa


Kun nettisivujesi sisällöt – nettisivutekstit ja blogitekstit – suunnitellaan avainsanojen mukaan, ne nousevat varmemmin korkeammalle hakukoneissa, kuten Googlessa. Olennaista on, että käytät brändillesi merkityksellisiä hakusanoja, jotka pohjautuvat dataan.


Osa asiakkaistani on kertonut minulle, että he olivat ennen yhteistyötämme yrittäneet hakukoneoptimoida sivustoaan – tuloksetta. Se tarkoittaa usein sitä, että käytössä ovat olleet väärät hakutermit. SEO on taitolaji; jotta tuloksia näkyy, hakukoneoptimoinnin taito täytyy osata.


Itse suosin työssäni paljon niin sanottua pilari/klusterimallia. Se tarkoittaa sitä, että suunnittelen ja toteutan sisällöt kokonaisuuksina. Esimerkiksi blogistani löytyy sisällöntuotannon hintaan liittyvä pilarimallin mukaan tehty sisältökokonaisuus. Käytännössä rakennan pilarisivun ja useita alasivuja, joita linkkailen keskenään. Tämä taktiikka on varsin tehokas ja suosin sitä myös asiakkaideni kanssa. Jotta pilarimalli toteutuu laadukkaasti ja oikein, se edellyttää säännöllistä verkkosivujen sisällöntuotantoa ja useita blogitekstejä.



2. Korkeatasoinen, kiinnostava sisältö = tykätty brändi


Työssäni saan toisinaan palautetta siitä, että brändini on kiinnostava. Sitä on kuvailtu muun muassa sanoilla sydämellinen ja aito. Kuten eräs asiakkaani totesi ensi kertaa yhteyttä ottaessaan: “Sinusta huokuu semmoinen ihana tunne."


Kun olen tarkemmin tiedustellut, mikä sai ihmisessä hyvän tunteen aikaan, vastaukseksi saan: “nettisivujesi sisältö”. Eräs nainen kertoi, että hän oli vertaillut minua ja jotakuta "kilpailijaani". Koska sivuillani oli selvästi enemmän ja kiinnostavampaa tekstiä, hän päätti ottaa yhteyttä juuri minuun.


Somepostaus on kuin tähdenlento, kun blogi on itse tähtitaivas.

Brändi on ennen kaikkea kokonaisuus, ja brändisi muodostuu aina ihmisten mielissä. Se on siis pääasiassa mielikuvia. Kun brändisi sisällöt puhuttelevat nettisivujesi kävijöitä, heistä tulee brändisi kannattajia. Ihmiset kokevat, että juuri sinä ja sinun palvelusi tai tuotteesi puhuttelee heitä. Tällaiset "fanit" myös suosittelevat sinua mielellään eteenpäin.


Sisällöntuotannon ammattilainen kättelee asiakasta.
Ihmiset mieltyvät ja jopa kiintyvät brändeihin, jotka onnistuvat puhuttelemaan asiantuntijuudellaan heitä.

Mietiskeleppä hetki: jos nettisivustosi ja blogisi huutaa tyhjyyttään, miten voit vakuuttaa ihmiset brändistäsi? Mitä muita keinoja sinulla on brändin näkyvyyden ja vakuuttavuuden edistämiseksi?


Some voi olla tehokas ja usein onkin – jos todella panostat siihen. Olen kuitenkin henkilökohtaisesti sitä mieltä, että somepostaus on kuin tähdenlento, kun blogi on itse tähtitaivas; pitkät, informatiiviset ja ikivihreät blogiartikkelit toimivat vuodesta toiseen, kun taas somepostaukset viuhahtavat ihmisten ohitse kuin tähdenlennot – ne unohtuvat hyvin nopeasti. Tästä syystä en itse esimerkiksi tarjoa ollenkaan somen sisällöntuotantoa, mutta toki asiakkaani jakavat ja kierrättävät somessaan kirjoittamiani blogiartikkeleita ja saavat niistä myös mainioita lyhyempiä pätkiä somepostauksiin.


3. Sisällöntuotanto vahvistaa auktoriteettiasemaasi verkossa


Kun luot korkeatasoista ja kiinnostavaa sisältöä sivustollesi, alat hiljalleen saavuttaa enemmän auktoriteettia verkossa. Kaikessa lyhykäisyydessään kyse on siitä, että ihmiset pitävät sinua asiantuntijana, koska olet hakukoneissa niin kattavasti esillä niillä aihealueilla, jotka liittyvät olennaisesti yritykseesi ja asiakkaisiisi. Sen seurauksena sinuun luotetaan ja brändiäsi kuunnellaan ja arvostetaan.


Englanniksi puhutaan “topical authoritystä”. Esimerkiksi digimarkkinoinnin guru, Neil Patel kertoo topical authority -aiheesta kattavasti blogissaan.


Tilastojen mukaan sisältömarkkinointi tuottaa jopa 3 kertaa enemmän liidejä kuin muut markkinoinnin toimenpiteet.

Mitä hyötyä auktoriteetista sitten on? Paljonkin. Ensinnäkin sivustollasi vierailee enemmän kävijöitä, koska Google on sijoittanut brändisi korkealle hakutuloksissa. Se tietysti parantaa mahdollisuuksiasi saada myös asiakkaita.


Toisekseen, kun sisältöjäsi arvostetaan, muut toimijat voivat viitata esimerkiksi blogitekstiisi omissa sisällöissään. Tämmöiset linkkaukset ovat hyvin arvokkaita brändillesi ja edesauttavat myös näkyvyyttäsi ja asiantuntijuuttasi. Ne kertovat siitä, että sinulla on myönteistä auktoriteettia alalla jonkin aihepiirin suhteen.


Kolmanneksi: kun kuluttajat näkevät sinua asiantuntijana, on todennäköisempää, että he valitsevat ensisijaisesti sinut palveluntuottajakseen. Mikä sen palkitsevampaa kuin asiakkaat, jotka aidosti arvostavat tekemääsi työtä ja joita sinä voit palvella ammattitaidollasi parhaalla mahdollisella tavalla?


Mutta miten voit saavuttaa auktoriteettia hakukoneissa? Tekemällä korkeatasoista sisältöä, se on ainoa keino. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että sinun täytyy todella ymmärtää aihetta, mistä kirjoitat ja laatia tietotaitojesi pohjalta mielenkiintoisia tekstejä. Artikkeleiden tulee olla paitsi hakukoneoptimoituja myös sisältää laadukkaita sisäisiä ja ulkoisia linkkejä.


Harmittelen usein sitä, etteivät eri alojen asiantuntijayrittäjät panosta riittävästi ajallisesti ja/tai taloudellisesti blogiartikkeleiden kirjoittamiseen. Se turhauttaa, koska he menettävät loistavan mahdollisuuden lisätä näkyvyyttään.


Mutta ymmärrän varsin hyvin, että kirjoittaminen ei luonnistu kaikilta tuosta noin vain, hakukoneoptimoinnista puhumattakaan. Näissä tilanteissa kannustan ulkoistamaan sisällöntuotannon, jos vain suinkin mahdollista. Kannustan priorisoimaan sisältömarkkinoinnin nykyistä korkeammalle. Anna sisällöntuotannon asiantuntijalle mahdollisuus näyttää osaamisensa ja auttaa brändiäsi. Uskalla investoida!


4. Sisällöntuotanto on kustannustehokasta ja tuottavaa


Kun päätät investoida laadukkaaseen sisältömarkkinointiin ja sisällöntuotantoon, alussa hintalappu saattaa kirpaista , mutta ajan saatossa sijoitus voi kääntyä varsin onnekkaaksi. DemandMetricin mukaan sisältömarkkinointi maksaa 62 % vähemmän kuin tavanomainen markkinointi, kuten erilaiset maksetut mainokset. Mikä parempaa, tilastojen mukaan sisältömarkkinointi tuottaa jopa 3 kertaa enemmän liidejä kuin muut markkinoinnin toimenpiteet.


Sisällöntuotannossa suurin kustannus syntyy niin ikään tuotantoprosessista eli sisällöntuottajan hintalapusta. Mutta sen jälkeen kustannuksia ei juurikaan synny. Sisällön levittäminen ei maksa mitään (ellet halua boostata blogitekstejä lyhyellä somemainoksella, kuten jotkut tekevät).


Kuvitellaanpa, että päätät investoida säännöllisesti sisällöntuotannon palveluuni ja tilaat 1 x blogiartikkelin/kuukausi. Hinnaksi sovimme 296 euroa + alv 24 %.


Investointi mahdollistaa sen, että voit nousta ajan saatossa useammalla hakutermillä hakukoneiden kärkisijoille, eli saavutat orgaanista näkyvyyttä. Jos saat asiakkailtasi moninkertaisesti minulle maksamasi summan hakukonenäkyvyyden ansiosta, hinta maksaa itsensä takaisin.


Jos rohkenet investoida vielä enemmän, esimerkiksi 2 x blogiartikkelia/kuukausi, nousu on luonnollisesti paljon tehokkaampaa.



Miten itse olen hyötynyt siitä, että teen säännöllistä sisällöntuotantoa omalle brändilleni?


Aloitin yrittäjyyden helmikuussa 2022 ja jo heti alussa päätin, että markkinointistrategiani on keskittyä päämäärätietoiseen SEO-työhön. Se oli luonnollinen päätös, koska olen erikoistunut nimenomaan hakukoneoptimoituihin nettisivuteksteihin ja blogiartikkeleihin. Tavoitteeni on olla mahdollisimman monella brändilleni olennaisella hakutermillä Googlen kärkisijoilla. Esimerkiksi termi "sisällöntuotanto" on yksi minulle tärkeistä hakutermeistä.


Niinpä aloin optimoida nettisivustoni mahdollisimman kattavasti ja huolellisesti – olen käyttänyt työhön lukuisia tunteja. Käytännössä teen säännöllistä, tarkasti dataan pohjautuvien hakutermien mukaan suunniteltua sisällöntuotantoa blogiini. Sen lisäksi käyn aika ajoin vanhoja nettisivu- ja blogitekstejäni läpi ja uudistan niitä. Tämä kaikki boostaa hakukonenäkyvyyttä.


Nyt, vajaa 2 vuotta myöhemmin markkinoin edelleen vain orgaanisesti, eli en maksa ollenkaan minkäänlaisesta mainonnasta. Alussa minulla pyöri muutama mainos hetken aikaa, mutta kun aloin nousta hakukoneissa, en enää tarvinnut niitä. Jos mainostaisin esimerkiksi Facebookissa, tekisin sen siksi, että haluaisin tavoittaa avainsanojeni ulkopuolelta tiettyä kohderyhmää. Tällä hetkellä ainoa some, jossa olen, on LinkedIn.


Sisällöntuotannon ammattilainen kirjoittaa hakukoneoptimoitua blogitekstiä asiakkaalleen kannettavalla tietokoneella. Lasisella pöydällä on myös kynttilä. Taustalla näkyy sohvatyynyjä.
Omassa liiketoiminnassani luotan orgaaniseen näkyvyyteen tekemällä päättäväistä sisällöntuotantoa. Tavoitteenani on tietysti olla mahdollisimman monella hakutermillä Googlen kärkisijoilla.

Olen myös enemmän ja vähemmän esillä somessa, LinkedInissä. Ehkä linkkarikin poikii vielä joskus yhteistöitä, mutta minulle tärkeintä kyseisessä kanavassa ovat verkostoituminen ja uuden oppiminen, ehkä jossain määrin myös vaikuttaminen omien sisältöjeni myötä.


Hakukoneoptimointiin nojaava strategiani on tuottanut tulosta: joka päivä sivuillani vierailee kymmenittäin ihmisiä ja määrä kasvaa tasaiseen tahtiin. Saan säännöllisesti yhteydenottoja – niitä tulee vähintäänkin 1 x viikko, toisina viikkoina useampikin. Tietystikään kaikki yhteydenottajat eivät päädy asiakkaikseni, koska hintani ja kohderyhmäni karsii osan heistä.


En tarjoa ammattitaitoani pilkkahintaan, sillä ensisijainen tavoitteeni on tuottaa asiakkailleni korkeatasoisia tekstielämyksiä, jotka ajan myötä moninkertaistavat sen summan, jonka he minuun alun perin sijoittivat. Sisällöntuotanto maksaa siis itsensä takaisin. Lisäksi olen aina arvoilleni uskollinen, minkä vuoksi valitsen tarkoin yhteistyöt, joihin hyppään mukaan. Haluan tehdä "hyvän mielen" sisällöntuotantoa palvelemalla asiakkaita, joiden liiketoiminta saa aikaan myönteisiä vaikutuksia yhteiskuntaan. Oletko sinä yksi heistä?


👂🏻 Psst, jos kaipaat näkemyksellistä kumppania sisältömarkkinointiin, juttelen mielelläni kanssasi enemmän!




85 katselukertaa2 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page