top of page
  • Writer's pictureTiia Ung

Ikivihreät blogitekstit menestyvät vuodesta toiseen – näin teet ajatonta sisällöntuotantoa

Päivitetty: 1. helmik.

Sisällöntuotanto toimii silloin kun blogitekstit ja muu verkkosivujen sisältö perustuu johdonmukaiseen tekemiseen. Yksi hyvä keino boostata liikennettä ovat ikivihreät blogitekstit – ne pysyvät muodissa pitkään.


Blogitekstien kirjoittajan työkaluja on vihreällä pöydällä eli esimerkiksi kyniä, paperia, pyyhekumi.

Trendejä tulee ja menee, mutta jotkin asiat pysyvät.


Miltei jokaisella toimialalla on niin sanottuja ikivihreitä teemoja, joista keskustellaan kahvipöydissä vuodesta toiseen. Ne ovat samalla myös aiheita, joita ihmiset mielellään googlettelevat. Sisältöjen suunnittelussa näistä ajattomista aiheista onkin suuri hyöty, sillä niiden pariin etsiytyy tavan takaa lukijoita.


Tässä tekstissä kurkistamme ikivihreiden blogitekstien maailmaan. Mitä ne ovat ja miten voit tehdä toimivaa ajatonta sisällöntuotantoa verkkosivuillesi?


Mitä ikivihreä sisällöntuotanto ja blogitekstit tarkoittavat?


Ikivihreä blogiteksti on teksti, joka pysyy nimensä mukaisesti pitkään muodissa, jopa iäti. On kahdenlaisia ikivihreitä tekstejä: semmoisia, joita ei juuri tarvitse päivittää ja semmoisia, joita täytyy ajoittain hippusen uudistaa. Mainioita kuolemattomia tekstejä ovat erilaiset "miten teet" -kirjoitukset ja oppaat.


Omassa blogissani tykkään käsitellä ajattomia teemoja. Pohdin kirjoituksissani ahkerasti myös semmoisia kuolemattomia aiheita, jotka eivät suoranaisesti liity sisällöntuotantoon, mutta sitäkin enemmän brändiini ja erityisesti arvoihini.


Yksi tämmöinen teema on ekologisuus, jota olen tarkastellut niin luontoystävällisten joululahjojen, kestävien säästövinkkien kuin markkinointi- ja mainosalan vastuunkin kautta. Vaikka ihmiset hakevat joululahjaideoita joka vuosi lähempänä joulua eli kausiluontoisesti, kyseistä blogitekstiä voidaan silti pitää ikivihreänä, sillä lukijat etsiytyvät sen pariin vuodesta toiseen aina joulun tietämillä.


Mainioita kuolemattomia tekstejä ovat erilaiset "miten teet" -kirjoitukset ja oppaat.

Ajattomat blogitekstit ovat siitä mainio juttu, että niiden pariin löytää tuon tuosta uusia ihmisiä. Mitä enemmän blogisi tavoittaa näitä uusia lukijoita, sitä tutummaksi brändisi kehkeytyy ja sitä varmemmin saat asiakkaita.


✏️ Etsitkö kirjottajaa, jolta hoituu luontevasti hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto ja muu tekstien parissa työskentely? Ota yhteyttä.


Päätä blogitekstin aihe – mikä kiinnostaa lukijoita tänään ja muutaman vuoden päästä?


Voit hahmotella brändillesi sopivia aiheita seuraavien kysymysten avulla:


  • Mikä toimialallasi puhututtaa vuodesta toiseen?

  • Mikä kohderyhmääsi mietityttää?

  • Mihin kysymyksiin törmäät toimialallasi yhä uudestaan ja uudestaan?

  • Mikä aihe palvelee brändiäsi, miten haluat ihmisten näkevän sinut ja palvelusi?

  • Millainen aihe herättää ihmisissä tunteita?

  • Mistä aiheesta voisit kirjoittaa blogisarjan eli kokonaisuuden, jossa on yksi pääsivu ja useita alasivuja, jotka limittyvät pääaiheen kanssa? Tätä SEO-taktiikkaa kutsutaan aiheklusterimalliksi, josta esimerkiksi Ahrefs-markkinointitoimisto on kirjoittanut hyvän blogitekstin.


Kerää ideoita esimerkiksi Exceliin, Google Sheetsiin tai paperiseen muistioon sitä mukaa kun jokin aihelma tupsahtaa mieleesi. Ideat nimittäin tulevat ja menevät – ja unohtuvat satavarmasti, jos et kirjaa niitä ylös!


Voit myös halutessasi hyödyntää tekoälyä tekstin suunnittelussa. Itse en ole koskaan käyttänyt keinoälyä työssäni, koska rakastan jokaista kirjoittamisen vaihetta, enkä siksi halua ulkoistaa prosessia tekoälylle. Mutta keinoäly voi kuitenkin olla sinulle avuksi, jos ideointi takkuaa.


Älä kuitenkaan anna tekoälyn kirjoittaa tekstiäsi kokonaan, koska sen tuottamista teksteistä puuttuu harmillisen usein persoonallinen ote, jolla erotut muista brändeistä. Panosta aina vähintäänkin editointiin, jos annat tekoälyn luoda tekstin puolestasi. Voi myös olla eettisesti paikallaan kertoa, että kone kirjoitti tekstin.


Blogiteksti jota ei ole hakukoneoptimoitu tai joka on optimoitu puutteellisesti, on hukkaan heitettyä aikaa; tekstin potentiaali jää hyödyntämättä.

Sisältöjen suunnittelussa suureksi hyödyksi on niin ikään avainsanatutkimus, johon paneudumme seuraavaksi.


Viestinnän ammattilainen kirjoittaa ylös blogitekstin ideoita sisällöntuotantoa varten.
Ideoinnissa tärkeimmät apuvälineet ovat kynä ja paperi. Laita jokainen mieleen nouseva idea ylös ja pian huomaat, että joukossa on kivasti myös ikivihreitä blogitekstin aiheita.

Huolehdi, että blogiartikkelin hakutermit ovat oikeita


Kun suunnittelet ja toteutat ajatonta sisältöä, on aivan olennaista luoda teksti paitsi lukija myös hakukoneet huomioiden. Tasokas, oikein toteutettu ja lukijoita kiinnostava hakukoneoptimoitu sisältö boostaa hienosti brändisi hakukonenäkyvyyttä. Blogiteksti, jota ei ole hakukoneoptimoitu tai joka on optimoitu puutteellisesti, on hukkaan heitettyä aikaa; tekstin potentiaali jää hyödyntämättä.


Mutta miten löydät sopivia hakutermejä?


Kuvitellaan, että toimit eläintenkouluttajana omalla toiminimelläsi ja erityisesti kissat lukeutuvat tärkeimpiin asiakkaisiisi. Haluat jatkossa keskittyä enemmän sisältömarkkinointiin, jotta brändisi saa kiperästi kaipaamaansa näkyvyyttä. Ryhdyt kirjoittamaan blogiartikkeleita kissojen elämästä ja hyvinvoinnista.


Ikivihreät teemat ovat helppo tapa hyräyttää blogiartikkeleiden kirjoitus käyntiin. Jos sinulta löytyy avainsanojen etsimiseen tarkoitettu ohjelmisto, aloita työ kartoittamalla sopivia ikivihreitä hakutermejä. Hakutermejä ei kannata koskaan vetää hatusta, sillä arvaukset aniharvoin osuvat oikeaan. Pahimmillaan kirjoitustyö valuu tyystin hukkaan.


Harvalla yrittäjällä on kuitenkaan omasta takaa avainsanaohjelmistoa. Tällöin suosittelen kurkistamaan sopivia avainsanoja Google Search Consolesta, tarkemmin sanottuna “kehitys”-välilehdeltä, josta löydät “kyselyt”-kohdan. Nämä kyselyt kertovat, millä termeillä ihmiset löytävät sivustosi.


Mutta jos Google Search Consoleakaan ei ole luotuna tai siitä ei ole muutoin apua, suosittelen panostamaan erilliseen avainsanaohjelmistoon. Omassa työssäni suosin Mangoolsin KWFinderia, josta olen tykännyt erittäin paljon. Jos ulkoistat blogitekstien kirjoittamisen freelancerille, häneltä löytyy tarvittavat ohjelmistot, eikä sinun tarvitse huolehtia niistä.


Näin löydät ikivihreitä avainsanoja

  1. Kirjoita avainsanatyökaluusi ehdotus avainsanasta. Esimerkissämme kirjoitamme hakukenttään aluksi “kissojen koulutus”.

  2. Valikoi ikivihreät aiheet työkalun tarjoamista hakutermeistä. Hyödynnä myös työkalun trendi-kohtaa, joka kertoo miten kyseisen avainsanan trendi on aaltoillut viime aikoina. Jos palkki vaikuttaa vakaalta, kyseessä on todennäköisesti ajaton aihe.

  3. Mainio ikivihreä blogiartikkelin aihe voisi olla “kissan hankinta”. Kissojen käyttäytymisasiantuntijan laatima kissan hankintaopas tarjoaisi taatusti tärkeää ja eettistä tietoa ensimmäisen kissan hankintaan. Lisäksi kyseinen aihe mahdollistaa SEO-näkyvyyttä parantavan sisältökokonaisuuden luomisen. Sisältökokonaisuudessa voit kirjoittaa yhden pääsivun (kissan hankinta) ja useita pääaihetta koskevia alasivuja (esimerkiksi "kissan luovutusikä", "mitä kissan hoito vaatii" jne.), joita linkkaat ristikkäin.


Kirjoita blogiteksti – panosta selkeään kieleen ja tekstin laatuun


Kun hakutermit on tsekattu ja aihe selvillä, on aika avata läppäri ja aloittaa kirjoitusurakka. Pidä koko kirjoitustyön ajan ikivihreys mielessäsi.


Näillä vinkeillä pääset eteenpäin:


  • Ole selkeä ja käytä hyvää, ryhdikästä ja selkeää kieltä.

  • Vältä trendisanoja, jotka eivät liioin palvele enää parin vuoden päästä.

  • Karta niin ikään viittauksia päivän polttaviin puheenaiheisiin, koska tieto vanhentuu nopeasti.

  • Houkuttele lukijaa vuorovaikutukseen pyytämällä häntä kommentoimaan ja kertomaan kokemuksistaan aiheen ympäriltä. Vuorovaikutus edesauttaa ikivihreää blogitekstiäsi pysymään ihmisten huulilla nyt ja vastaisuudessa.

  • Lisää tekstiin jakopainikkeet, jotta lukija voi jakaa blogitekstiä omassa somessaan. Sekin edistää vuorovaikutusta ja näkyvyyttäsi.


💡 Muista aina ohjata lukijaa toimintakehotteilla erityisesti tekstin lopussa, oli kyseessä sitten ajaton blogiteksti taikka ei. Mitä haluat lukijan tekevän, kun hän on päässyt artikkelin loppuun?


Eikö kirjoittaminen suju?


Väijyykö tyhjä paperi edessäsi, eikä lauseita tupsahda millään ulos?


Vaikka itse en intohimoisena kirjoittajana liioin kärsi tyhjän paperin kammosta, tiedostan hyvin, että moni kärsii. Siihen on muutamia syitä. Tuntuuko jokin seuraavista tutulta?


  1. Kirjoittaminen ei ole sinulle luontaista tai välttämättä edes kovin mieluisaa puuhaa.

  2. Vaikka nauttisitkin kirjoittamisesta, täydellisyyden tavoittelu ja/tai huijarisyndrooma saattavat painaa sanat piiloon. Ehkä myös jännität liikaa, mitä muut tekstistä ajattelevat. Esilläolokin saattaa ahdistaa sinua.

  3. Blogitekstin kirjoittaminen vie mielestäsi liikaa aikaa. Kun aikapaine puristaa, sanoja ei synny luontevasti.


Paras kirjoitusvinkkini on: kirjoita kuin kukaan ei lukisi. Niin kuin tämä touhukas kaveri tässä alla. Hän antaa kirjoituskoneen laulaa, koska tietää, että muokkaamisen ja karsimisen aika koittaa myöhemmin. Miksi sensuroida itseään kesken hurjan luovuuspuuskan?



Kirjoita siis rennosti ja vapautuneesti, kuin kukaan ei koskaan tulisi lukemaan tekstiäsi. Saat olla höpsö, saat leikitellä. Saat antaa persoonasi ja vankan ammattitaitosi välittyä lauseista. Karsia ehdit sitten, kun sen aika on – eli lopuksi.


Tiedosta, että kun antaudut täysin rinnoin kirjoittamiselle, kirjoitusvirheitä syntyy ja teksti voi näyttää aluksi hassulta. Mutta niin on tarkoituskin, sillä kirjoitusvaihe ei ole sensuuria varten vaan luomista varten. Rapatessa roiskuu, ja siivoaminen hoidetaan myöhemmin.


Jos ja kun saat mielen rennoksi, hiljalleen huomaat, että paperi alkaakin yllättäen täyttyä.


Jahka blogiteksti on mielestäsi kutakuinkin kirjoitettu, koittaa editointivaihe. Itse pidän tätä vaihetta kaikkein merkittävimpänä kirjoitusprosessin osa-alueena. Teksti saa viimeistellyn ja ytimekkään muotonsa. Jos mahdollista, jätä blogiteksti kirjoitusvaiheen jälkeen lepäämään päiväksi tai pariksi ennen kuin aloitat tekstin editoinnin.


💡 Blogistani löydät hyödyllisiä vinkkejä myös tekstin editointiin!


Julkaise teksti ja seuraa tuloksia


Kun blogikirjoitus on valmis, on aika painaa enteriä ja lähettää tuotos maailmaan.


Sen ohessa että julkaiset artikkelin yrityksesi blogissa, teksti kannattaa jakaa brändisi somekanavissa. Näin artikkeli tavoittaa useampia lukijoita heti alkumetreillä, sillä hakukoneissa se alkaa näkyä vasta viiveellä. Hakukoneiden indeksointi vie aikaa, ja hakukoneoptimoitu blogiteksti nostaa sijoituksiaan Googlessa ja muissakin hakukoneissa hiljalleen kuukausien kuluessa. Sijan vakiintuminen voi viedä jopa useamman vuoden, eritoten jos avainsanoilla on kovasti kilpailua.


Kun teksti on livenä, seuraa, miten se pärjäilee. Jos käytät erillistä avainsanatyökalua, lisää avainsanat seurantaan ennen blogitekstin julkaisua. Myös Google Search Consolessa on ominaisuuksia tulosten tarkasteluun. Jos sinulla on Google Analytics käytössä, se on oiva työkalu verkkosivuliikenteen mittaamiseen.


Seuraa ainakin näitä tekijöitä:


  • Avainsanojen hakukonesijoitusta

  • Klikkauksia ja lukukertoja

  • Ulkoisia ja sisäisiä linkittämisiä

  • Reagointeja, kommentteja ja jakoja (muista vastata kommentteihin ajoissa!)


Blogitekstit itsessään tuottavat melko harvoin suoraa myyntiä. Ne toimivat pikemminkin bränditietoisuuden kasvattamisessa. Vaikka totuus on tämä, blogiteksteihin kannattaa siitä huolimatta aina ujuttaa call to action -painikkeita ja “myyntilauseita” – koskaan ei voi tietää, milloin kirjoitus poikiikin jotain hyvää sinulle!


Muista pitää myös ikivihreät blogitekstit ajan tasalla


Kovin moni yrittäjä mieltää sisältömarkkinoinnin vain uuden luomiseksi, mutta yhtä lailla olemassa olevasta sisällöstä kannattaa ottaa kaikki ilo irti. Se tarkoittaa esimerkiksi blogitekstien päivittämistä. Vaikka ikivihreä sisältö ei välttämättä kaipaa niin tiuhaa päivittämistä, käy kuitenkin myös ajattomat blogitekstit läpi vähintään kerran vuodessa.


Milloin tekstin päivittäminen on ajankohtaista?


  1. Hakukonesijoitukset junnaavat paikoillaan tai heikkenevät. Sijoitusten ylläpitäminen edellyttää usein sisällön tuoreena säilyttämistä. Tekstin uudistaminen tuo kaivattua piristysruisketta hakukonenäkyvyyteen.

  2. Aiheen ympäriltä julkaistaan uutta tietoa, jolloin päivittäminen on paikallaan. Käytetäänpä taas esimerkkinä kissan aktivointi -blogia, josta kirjoitit tekstin: saat käsiisi uutta tutkimustietoa kissan käyttäytymisestä, jolloin sinun on järkevää päivittää ikivihreää blogitekstiäsi tuoreen tiedon pohjalta. Esimerkiksi omaa ajatonta blogitekstiäni sisällöntuottajien palkoista joudun päivittämään kerran vuodessa, kun uudet palkkataulukot julkaistaan.

  3. Huomaat tekstissä virheitä ja epäselvyyksiä. Kun aikaa kuluu, blogiteksti saattaa näyttäytyä toisenlaisena ja esimerkiksi kirjoitusvirheet pomppaavat pitkän ajan jälkeen paremmin esille. Ehkä haluat myös tänä päivänä muotoilla jonkin asian eri sanakääntein kuin 5 vuotta sitten.


Yhteenveto


Toivottavasti sait tekstistäni osuvia vinkkejä ja inspistä blogitekstien kirjoittamiseen ja sisällöntuotantoon ylipäätään. Ehkä puhkut jo ideoita erilaisista tekstin aiheista ja kirjaat niitä kynä sauhuten ylös muistioosi.


Kaikessa tekstisisällön tuottamisessa tärkein tekijä on johdonmukaisuus. Ei riitä, että blogiartikkeleita kirjoittelee harvakseltaan ja unohtaa ne sitten blogin perukoille ikiajoiksi. Jos haluat menestyä hakukoneissa, sinun on tarpeellista satsata aikaa ja rahaa linjakkaaseen ja oikealla tavalla tehtyyn hakukoneoptimoituun sisällöntuotantoon. Ikivihreiden blogitekstien pohjalta on helppo rakentaa sisältösuunnitelmaa.


Jos sinusta kuitenkin tuntuu, että sisällöntuotanto olisi syytä ulkoistaa osaavalle ammattilaiselle, autan sinua enemmän kuin mielelläni. Voimme yhdessä suunnitella brändiäsi parhaiten palvelevia sisältöjä, joilla lähdemme tavoittelemaan Googlen kärkisijoja yksi askel kerrallaan.


Kaipaatko apukäsiä sisältöjen suunnitteluun ja kirjoittamiseen? Kuulen mielelläni tarpeistasi lisää. Olen ammattikirjoittaja, jolle sisällön tuottaminen on suuri intohimo. 🫶🏼




30 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page