top of page
Nainen, joka tekee ammatikseen sisällöntuotantoa, pitelee kynää kädessään ja hymyilee reippaasti kameralle.

Sisällöntuotanto

Verkkosivujen sisällöntuotanto | Blogitekstit | Yritystarinat | Referenssitarinat | Natiiviartikkelit | Oppaat | Verkkokaupan tuotekuvaukset  

Minulla on kosolti kokemusta erilaisten tekstien kirjoittamisesta. Panostan sisällöntuotannossa aina ensisijassa laatuun. Pyrin tavoittamaan teksteissä brändisi uniikin ääneen ja vahvistan sitä omalla ammattitaidollani. Loihdin teksteistä rentoja, helppolukuisia ja kiinnostavia. 

 

Vaikka olenkin erikoistunut hakukoneoptimoituun sisällöntuotantoon, teen aina yhtä suurella ilolla myös tekstejä, joissa SEO ei ole se ykkösasia. Tämmöisiä tekstejä voivat olla vaikkapa natiiviartikkelit.

En käytä tekoälyä työssäni, vaan rakennan ja kirjoitan tekstit alusta lähtien itse jokaista pientäkin piirua myöten. Kirjoittaminen on minulle suuri intohimo – se on kutsumus.

Verkkosivujen sisällöntuotanto / nettisivutekstit

Korkeatasoinen ja ajatuksella luotu sisällöntuotanto on todella merkityksellinen osa brändiä. Geneeriset, tylsät sisällöt eivät liioin palvele ketään.

 

Taidokkaasti tehdyt nettisivutekstit saavat ihmiset viihtymään sivustollasi. Lisäksi on hyvin tärkeää, että yrityksesi on esillä hakukoneissa – suurin osa ihmisistä aloittaa tiedon, tuotteen tai palvelun etsinnät hakukoneista, useimmiten Googlesta.

 

Miten toteutan nettisivutekstit?

Kirjoitan nettisivuillesi hakukoneoptimoidut sisällöt, joiden avulla voit nousta korkeammalle hakukoneissa. Luon tekstit aina ihminen edellä, eli SEO-optimoitujen tekstien tulee olla ensisijassa kiinnostavia ja luontevia. 

Sisällön tuottamisen ammattilainen tekee verkkosivujen sisällöntuotantoa tietokoneen ääressä.
Sisällöt
Sisällöntuotannon ammattilaisen kannettava tietokone on pöydällä avoinaisena. Takana näkyy sohva. Pöydällä on myös kaksi maljakkoa ja koristeoksia.

Blogitekstit

Hakukoneoptimoidut blogitekstit ovat portti sinun ja nettisivukävijöiden välillä; blogitekstit houkuttelevat ihmisiä luoksesi erilaisten avainsanojen avulla.

 

Blogitekstien tehtävänä onkin useimmiten lisätä hakukonenäkyvyyttä ja toimia tukena yksittäisille nettisivuillesi (landing pages). Sen lisäksi blogi on mainio alusta tuoda esille asiantuntijuuttasi. Se onnistuu kirjoittamalla korkealuokkaisia tekstejä, joissa osaamisesi suorastaan loistaa!

 

Miten toteutan blogiartikkelit?

Rakennan blogitekstit aina hakukoneoptimointi huomioiden, jos se vain palvelee tarkoitustasi. Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto blogiin on minulle niin sanottua ”peruskauraa”, tuttua juttua, jota rakastan tehdä!

Yritystarinat

Ne brändit, jotka tunnistavat oman yritystarinansa ja elävät sen mukaisesti, ovat vahvoilla. Jokaisella yrityksellä ja yhteisöllä on oma uniikki tarina.

 

Brändin tarina kertoo muun muassa sen, miksi ja miten yritys syntyi ja minne se on matkalla. Yritystarinoita ei voi vain kirjoittaa, vaan ne luodaan.

 

Miten toteutan yritystarinat?

Suosin yritystarinoissa lähes aina haastattelutekniikkaa. Eli haastattelen yrityksen perustajaa, mikäli mahdollista. Haluan uppoutua syvälle brändisi sielunmaisemaan, jotta tarinasta syntyy säväyttävä, aito kertomus.

Sisällöntuotannon asiantuntija kirjoittaa muistikirjaan merkintöjä. Henkilö seisoo seinien välissä ja hänestä näkyy vain kädet ja muistikirja.
Oranssihtavan pöytätason päällä on muistikirja, näppäistö, kynä, muistilappuja ja kaksi viivoitinta.

Referenssit ja asiakastarinat

Kun potentiaalinen asiakkaasi pohtii ostopäätöstä, viimeinen sinetti päätökselle ovat vakuuttavat referenssit työjäljestäsi. Referenssitarinat rakentavat luottamusta; asiakas uskaltaa investoida juuri sinun palveluusi.

 

Taidokkaasti kerrotut asiakastarinat ovat niin ikään varsin hyödyllisiä ja tehokkaita myynnin apuvälineitä, joille kannattaa ehdottomasti antaa paljon painoarvoa!

Miten toteutan referenssitarinat?

Toteutan asiakastarinat yleensä haastatteluna, jolloin niihin piirtyy eläväinen, luonteva ja persoonallinen sävy. Voin haastatella joko sinua tai asiakastasi taikka sekä että. Referenssitarinat on mahdollista myös rakentaa vaikkapa asiakaspalautteiden pohjalta tai käyttää niitä tehokeinona tekstissä.

Natiiviartikkelit

Natiiviartikkelit (natiivimainonta) ovat yksi sisältömarkkinoinnin muoto. Kyseessä on mainosteksti, joka kirjoitetaan kaupallisia tarkoituksia varten brändisi nimissä.

 

Natiiviartikkeli rakennetaan uutisjutun muotoon, jolloin se sujahtaa luontevasti siihen mediaan, jossa artikkeli julkaistaan. Natiiviartikkeleita näkee niin painetuissa kuin digitaalissa julkaisuissakin.

 

Miten toteutan natiiviartikkelit?

Minulla on tapana luoda natiivijuttu niin, että mainostaminen on melko huomaamatonta. Käytännössä etenen informatiivisuus ja kiinnostavuus edellä. 

Sisällöntuotannon ammattilaisen nahkakantinen muistikirja lepää pöydällä. Lisäksi pöydällä on kynä, pieni maljakko ja kasvi sekä silmälasit.
Plant

Mitä muuta?

  • Erilaiset oppaat 

  • Verkkokaupan tuotekuvaukset

  • Esitteiden ja flayereiden tekstit

Varsinaiset sometekstit eivät kuulu palveluuni, sillä olen erikoistunut laajempaan sisällöntuotantoon. Mutta kun kirjoitan sinulle vaikkapa blogitekstejä, saat niistä loistavaa materiaalia myös someen jopa usean somepostauksen verran.

Aiheet

Mistä aiheista teen sisällöntuotantoa?

Aiheiden osalta vain taivas on rajana. Teen sisällöntuotantoa mistä tahansa teemoista, jos brändisi muutoin sopii kohderyhmääni. Joten ehdota rohkeasti yhteistyötä!

Tässä muutamia esimerkkejä teemoista, jotka puhuttelevat minua

​​​

  • Terveys, hyvinvointi

  • Luonto ja retkeily

  • Eläinten hyvinvointi

  • Kiertotalous, second hand

  • Asuminen, rakentaminen (erityisesti puu- ja korjausrakentaminen)

  • Luonnonkosmetiikka

  • Rahan säästäminen ja talous

  • Ekologiset innovaatiot esimerkiksi tekniikan alalta

Tekstintuotannon osaaja tekee sisällöntuotantoa asiakkaalle läppärinsä ääressä. Pöydällä on myös muutama muistikirja ja kynä.

Näin sisällöntuotantoa on kuvailtu – kokemuksia asiakkailtani

Sari, yrittäjä/Animal Hearts

Kaikkien tekstien rakenne ja sisällöt on todella hienosti rakennettu ja kirjoitettu. En tiedä, miten olet päässyt noin hyvin sisään itsellesi vieraaseen alaan ja aiheeseen. 

Asiakaskokemukset
Prosessi
Puinen kaareva asetelma.

Näin sisällöntuotannon prosessi etenee

1

Ole yhteydessä ja kerro, millaista sisältöä tarvitset. Kaipaatko esimerkiksi verkkosivujen sisällöntuotantoa (nettisivutekstit), blogitekstejä tai kenties natiiviartikkelia?

2

Saatan kysyä sinulta tarkennuksia, jos tarvitsen lisäinfoa tarkan hinnan muodostamiseksi. Mitä selkeämpi ja kattavampi tarjouspyyntösi on, sitä selkeämmän tarjouksen voin antaa.

3

Kun hyväksyt tarjoukseni, teen sinulle vielä sopimuksen, joka sisältää yhteenvedon keskustelemistamme asioista. Hyväksyttyäsi sopparin yhteistyömme voi alkaa.

4

Seuraavaksi pyydän sinulta tarvittavia pohjatietoja tai lähdemateriaalia tekstiä varten. Jos materiaalia ei ole, tutkin itse lähteitä. Blogitekstit, yritystarinat tai referenssit voidaan toteuttaa myös haastatteluna.

5

Syvennyn tekstin/tekstien aiheeseen. Jos tilasit hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa, teen avainsanatutkimuksen erillisellä ohjelmistolla. 

6

 Aloitan kirjoitustyön. Kun olen saanut tekstin/tekstit valmiiksi, lähetän ne sinulle kurkattavaksi. 

7

Hiomme tekstiä tarvittaessa niin kauan, että se on mielestäsi erinomainen. Monesti aivan pikkuruiset muutokset tekstiin riittävät, ja varsin usein kirjoittamani teksti toimii asiakkailleni sellaisenaan.

Minulle on kunniatehtävä auttaa kaikenkokoisia yrityksiä kohti kestävää menestystä.

Vakuuttavaa sisällöntuotantoa sinunkin yrityksellesi?

Kiitos kun laitoit viestiä! Vastaan arkisin jo vuorokauden sisällä. 

Freelancer sisällöntuotannon asiantuntija hymyilee kameralle.
bottom of page