Tupsahditko tämän blogitekstin pariin hakukoneesta? Niinpä, tälle blogiartikkelille tekemäni hakukoneoptimointi eli SEO johdatti sinut lukemaan tekstiä. Tässä kirjoituksessa kerron, mistä aineksista hakukoneoptimoitu teksti syntyy ja miksi sisältöjen hakukoneoptimointi on niin älyttömän tärkeää.

Tuskailetko, kun brändisi nettisivuja ei löydy hakukoneesta? Eksyykö verkkosivuillesi noin kerran vuodessa yksi kävijä, oma äitisi? Oletko aivan hukassa koko hakukoneoptimointi-SEO-näkyvyys-avainsana-Google-diipadaapan kanssa!?
Ymmärrän tuskasi. Ennen kuin itse perehdyin hakukoneoptimointiin tarkemmin, olin aivan yhtä hukassa, ja SEO-maailma tuntui kovin sekavalta. Mutta ymmärrykseni on sittemmin kasvanut ja ymmärrän tuota maailmaa oikein hyvin. Tiedostan myös sen, miten älyttömän tärkeää hakukoneoptimointi ihan oikeasti on.
Jos en olisi hakukoneoptimoinut nettisivujani, yritykseni piilottelisi kivien alla ja olisi ehkä jollain Googlen kolmannellasadalla sivulla. Sinäkään et olisi löytänyt tätä tekstiä. Se tarkoittaisi myös sitä, että minulla ei olisi juurikaan asiakkaita ja joutuisin hankkimaan heitä muilla keinoilla. Mutta koska markkinointistrategiani keskittyy täysin SEO-työhön, saan kaikki asiakkaani hakukoneiden kautta.
Kun olet esillä hakukoneissa, olet löydettävissä = mahdollisuus menestyä
Etsiessä sisällöntuottajaa löysin sivusi Googlesta. Huomasin myös, että olet päässyt hyviin tuloksiin alallasi Googlen hakutuloksissa. Minulle on myös tärkeää, että hakukoneoptimointi on otettu tekstisisällöissä huomioon.
Yllä olevan viestin sain yhteydenottolomakkeeni kautta. Sen kirjoitti mies, joka etsi yhteistyökumppania toteuttamaan mökkeilyyn keskittyvän yrityksensä nettisivutekstit.
Hieman myöhemmin sain soiton erään suuren markkinointitoimiston henkilöltä, joka haki yhteistyökumppania vastuullisuusviestintään. Heti puhelun alussa mies tuumasi näin:
Etsin sisällöntuottajaa hakukoneesta ja löysin sinut.
Molemmat esimerkit osoittavat sen, että ihmiset aloittavat palveluiden etsinnän hakukoneista.
Tätä nykyä saan lähestulkoon joka viikko yhteydenottoja, kiitos hakukoneoptimoinnin ja orgaanisen näkyvyyden. Vaikka jokainen yhteydenotto ei luonnollisesti johdakaan yhteistyöhön, ne ilahduttavat aina yhtä suuresti. Ja kun saan aktiivisia yhteydenottoja ihmisiltä, se tarkoittaa luonnollisesti sitä, että minun ei tarvitse itse myydä palveluitani.
Sama voi olla totta sinunkin yrityksellesi. Tilanne on aina hedelmällisempi, jos asiakas lähestyy itse sinua toiveidensa kanssa, mutta heidän täytyy ensin löytää sinut – tee siis löytämisesi heille helpoksi.
Suurin osa ihmisistä aloittaa tiedon etsimisen hakukoneiden kautta. Paremman näkyvyyden myötä brändisi tavoittaa paremmin asiakkaita. Yksinkertaista!
Nettisivujen ja blogin hakukoneoptimointi
takaa tasaisemman kävijävirran sivustollesi
lisää mahdollisuuksia saada uusia asiakkaita
voi parantaa myyntiä, kun olet paremmin esillä
houkuttelee asiakkaita ottamaan sinuun yhteyttä.
Tätä nykyä saan lähestulkoon joka viikko yhteydenottoja, kiitos orgaanisen näkyvyyden.
Hakukoneoptimointi tuo orgaanista eli maksutonta näkyvyyttä
Tekstien hakukoneoptimoinnin suurin hyöty on orgaaninen eli maksuton näkyvyys.
Käytännössä orgaaninen näkyvyys tarkoittaa sitä, että sivustosi löytyy hakukoneista ilman, että upotat hakukoneoptimointiin valtaisia summia. Orgaaninen näkyvyys tuo sinulle täysin maksutonta näkyvyyttä, jos teet SEO-työn itse. Mutta hakukoneoptimointi edellyttää taitoa, jotta se oikeasti onnistuu.
Hyvä uutinen on kuitenkin, että jos taitosi eivät riitä, sinun ei ole pakko tehdä SEO-työtä itse. Voit aina ulkoistaa hakukoneoptimoidun sisällön tuottamisen taikka pelkän tekstien hakukoneoptimoinnin – tai molemmat, jos budjettia riittää.

Hakukoneoptimointia voi tehdä kahdella tapaa
SEO-työtä voi tehdä kahdella tapaa:
Voit kirjoittaa kokonaan uuden tekstin, jossa avainsanat otetaan huomioon. Eli käytännössä kyseessä on hakukoneoptimoitu teksti.
Voit päivittää olemassa olevat sisältösi. Käytännössä käyt siis nykyiset nettisivujesi sisällöt – esimerkiksi blogi- ja nettisivutekstit – läpi ja uudistat niitä, jolloin hakukoneoptimointi saa tarpeellista boostia. Suosittelen sisältöjen päivittämistä vähintään vuosittain.
Omissa palveluissani sisällöntuotanto vastaa vaihtoehtoa 1, kun taas SEO-palveluni vastaa vaihtoehtoa 2.
💡 Jos olet kiinnostunut ulkoistamaan sisältöjen kirjoituksen, tutustu tällöin sisällön tuottamisen palveluuni. Jos toivot, että nykyiset sisältösi säilyvät tai haluat itse kirjoittaa sisällöt mutta minä hakukoneoptimoin ne, perehdy SEO-palveluun.
Avainsanat ovat kaikki kaikessa
Avainsanat (tai hakutermit) ovat kuin pieniä tienviittoja, joiden avulla lukija suunnistaa hakukoneista tekstisi pariin. Avainsanat ovat kaikki kaikessa, jos toiveenasi on hakukonenäkyvyyden kasvattaminen ja ylläpitäminen.
Sinäkin saatoit päätyä tämän kirjoituksen pariin, kun etsit tietoa yritysblogin hakukoneoptimoinnista. Kenties kirjoitit Googleen "blogin hakukoneoptimointi". Vai kirjoititko sittenkin "hakukoneoptimointi"? Joka tapauksessa, todennäköisesti sitä reittiä pitkin löysit tänne.
Mitä avainsanat ovat?
Hakukoneoptimoiduissa teksteissä tulee esiintyä niin sanottu pääavainsana, jonka ympärille teksti rakentuu.
Toissijaiset avainsanat tukevat pääavainsanaa ja tuovat omalta osaltaan liikennettä sivulle.
Voit käyttää lyhyitä, yksittäisiä avainsanoja, esimerkiksi: hakukoneoptimointi, SEO-optimointi, hakukonenäkyvyys.
Tai voit optimoida "pitkän hännän" -avainsanoja (eng. long-tail keywords), joilla ihmiset hakevat paljon tietoa nykyään. Semmoisia ovat esimerkiksi: hakukoneoptimointi yritykselle, paljonko hakukoneoptimointi maksaa tai mitä on hakukoneoptimointi. On selvitetty, että jopa 70 % kaikista hauista olisi pitkän hännän hakuja.
👏 Haluatko oppia lisää avainsanoista? Esimerkiksi SEO-työkaluja suunnitteleva Ahrefs on kirjoittanut perusteellisen artikkelin aiheesta.
Mitä hakukoneoptimoinnissa tapahtuu?
Sisällöntuottajana olen erikoistunut SEO-painotteiseen sisällön tuottamiseen eli kirjoitan asiakkailleni pääasiassa hakukoneoptimoituja tekstejä, kuten blogi- tai nettisivutekstejä.
Käytännössä loihdin tärkeimpien avainsanojen ympärille tekstin, jonka tavoitteena on parempi hakukonenäkyvyys asiakkaani brändille. Tekstien pyrkimyksenä on niin ikään kivuta hakukoneiden kovimpaan kärkeen eli sijoituksille 1–3. Hakukoneoptimoitujen tekstien pitää palvella sekä ihmistä että hakukoneita, mutta lukija ja hänen tarpeensa kulkevat aina edellä.
Kuvitellaan, että investoit SEO-palveluuni. Mitä kaikkea palvelussa tapahtuu?
Tekstin SEO-työ etenee hyppysissäni seuraavalla tavalla
Tarkoitus ja toteutustapa. Aloitamme pohtimalla sisältöjen tarkoitusta ja toteutusta. Mitkä nykyiset tekstisi valitsemme optimoitavaksi, vai kirjoitatko kokonaan uudet tekstit? Millä tekstillä tai teksteillä on suurin mahdollisuus parantaa hakukonesijoituksiaan? Tarjoammeko lukijalle mahdollisimman kattavan paketin tietoa vai jotain muuta? Toivoisitko, että minä teen sinulle alusta alkaen hakukoneoptimoitua sisältöä pelkän SEO-palvelun sijaan?
Hakusanatutkimus. Kun hakukoneoptimoitavat tekstit on päätetty, aloitan SEO-työn tutkimalla avainsanatyökalulla, mitkä avainsanat ovat kaikkein tärkeimmät kyseisen tekstin osalta. Jos kirjoitan kokonaan uudet tekstit, niiden toteutustapa on luonnollisesti erilainen, ja aloitan nollasta (tutustu sisällöntuotannon palveluuni).
Tekstin hakukoneoptimointi. Muokkaan vanhan tekstisi uusiksi. Keskityn erityisesti pääavainsanaan, mutta huomioida samalla myös toissijaiset hakutermit. Lisäksi synonyymit rikastuttavat tekstiä ja tarjoavat mahdollisuuden palvella erilaisia lukijoita, sillä kaikki eivät välttämättä etsi tietoa samalla hakutermillä. Myös Google arvostaa ja ymmärtää hyvin synonyymejä.
Avainsanojen sijoittelu. Ripottelen avainsanoja erityisesti otsikoihin ja tekstin yläosaan, mutta myös muuallekin leipätekstin joukkoon. Ehdottomasti tärkeintä kuitenkin on, että hakutermit löytyvät otsikoista (H1, H2, H3 ja jopa H4) sekä tekstin yläosasta muutaman kerran täsmällisessä muodossa.
Hakutermien liikakäytön välttäminen. Vältän avainsanojen liikakäyttöä – tekstin täytyy palvella ensisijaisesti lukijaa. Sen näkee kaukaa, jos tekstissä on ruokittu vain hakukonetta ja sen huomaa myös Herra Hakukone itse – ja rankaisee siitä.
Tekstin ulkoasu ja silmäiltävyys. Tärkeä osa hakukoneoptimointia on myös tekstin silmäiltävyys ja luettavuus. Siksi suosin lyhyitä kappaleita, kuvia, listoja sekä useita väli- ja alaotsikoita.
Linkitykset. Teen linkitykset muihin aihealueen teksteihin. Linkitys kannattaa tehdä etenkin sille palvelu-sivulle, jota blogiteksti käsittelee. Esimerkiksi tässä tekstissä käsittelen tekstien SEO-optimointi -palveluani, joten myös linkkaus ohjaa kyseiseen palveluun tämän tekstin alkupäästä. Myös ulkoinen linkitys on tärkeää, jos se on luontevaa. Tässä tekstissä linkitän avainsana-kappaleessa ulkopuoliseen selvitykseen, jossa kerrotaan "pitkän hännän" avainsanoista, sekä Ahrefsin blogiin.
Metatiedot. Loppusilaukseen kuuluvat napakat ja osuvat metatiedot eli metakuvaus ja -otsikko. Niiden tulisi mieluusti sisältää ainakin päävainsana. Tässä tekstissäni pääavainsanoja ovat hakukoneoptimointi ja hakukonenäkyvyys. Metatiedot eivät tule tekstiin näkyviin, mutta ne näkyvät hakukonetuloksissa otsikkona ja kuvauksena.
ALT-tekstit. Jos artikkelissa on kuvia, niiden ALT-tekstit eli vaihtoehtoiset tekstit vaikuttavat myös hakukonenäkyvyyteen. Niinpä sijoitan avainsanoja myös ALT-teksteihin. Kyseiset tekstit jäävät piiloon, eivätkä tule siten näkyviin itse blogi- tai nettisivutekstiin.
Kuvatiedostot. Usein nimeän kuvatiedostotkin avainsanojen mukaan, jotta ne löytyvät kuvahaulla paremmin. Ihmiset nimittäin suosivat kuvahakua yllättävän paljon.
Avainsanojen seuranta. Seuraan työkaluni avulla, miten brändisi hakukonenäkyvyys kehittyy kuukausien mittaan ja raportoin tuloksista sinulle säännöllisesti. Parhaassa tapauksessa käyrät ampaisevat nousuun jo muutamissa viikoissa. Näin tapahtuu etenkin niiden hakutermien kanssa, joilla ei ole kovaa kilpailua tai merkittäviä hakumääriä (mutta jotka ovat tärkeitä siitä huolimatta).
Täytyy muistaa, että hakukoneoptimointi on maraton, ei pikajuoksu. Hakukonenäkyvyyden ylläpitäminen edellyttää jatkuvaa työtä, kuten vanhojen blogitekstien päivittämistä ja kokonaan uusia hakukoneoptimoituja sisältöjä, kuten blogikirjoituksia.

Vaikuttavaa hakukoneoptimointia sinunkin brändillesi?
Olen tehnyt hakukoneoptimoituja artikkeleita taukoamatta yli 4 vuotta. Kirjoittajan ja viestijän kokemusta puolestaan on kertynyt jo vuosia. Pohjakoulutukseltani olen journalisti.
Minulle hakukoneoptimointi on kuin palapelin kokoamista – rakastan sitä! Työ tarjoaa myös jännitystä, kun saan seurata hakukonenäkyvyyden kehittymistä. Ponnistelu on hyvin palkitsevaa, kun näen datasta, että tekemäni hakukoneoptimointi todella puree ja vaikuttaa.
Näin SEO-palvelu toimii
Oletko kiinnostunut investoimaan SEO-palveluuni?
Työtä on mahdollista tehdä kahdella tapaa. Kumpi sinulle sopii paremmin, vai kävisikö näiden yhdistelmä paremmin – sinun tarpeesi ratkaisee.
Muista, että voit aina investoida myös sisällöntuotantoon, jolloin rakennan tekstisi alusta lähtien ja hakukoneoptimoin ne tunnontarkasti.
Hakukoneoptimointi olemassa oleville teksteillesi
Käyn läpi olemassa olevat blogi- ja nettisivutekstisi, jolloin hakukoneoptimoitu teksti voi parantaa hakukonenäkyvyyttäsi.
Tämä vaihtoehto säästää sinulta aikaa, onhan tekstin runko jo valmiina.
Vaihtoehdon heikkous on siinä, että kaikkia tekstejä ei kannata uudelleen optimoida. Jotta hakukoneoptimointi onnistuu, meidän kannattaa valita ne kirjoitukset, joilla on suurin potentiaali eli käytännössä semmoiset tekstit, jotka jo nyt saavat kohtuullisen hyvin liikennettä. Ikivihreät blogitekstit toimivat parhaiten – niistäkin voit lukea tarkemmin blogistani.
Hakukoneoptimointi uusille teksteillesi
Kirjoita itse uusi teksti ja lähetä tuotos minulle hakukoneoptimoitavaksi ennen kuin julkaiset sen.
Vaihtoehdon etuna on, että pääsen hakukoneoptimoijana heti alussa opastamaan sinua muun muassa avainsanojen kanssa ja voin auttaa sinua tekstin ideoinnissa ja kirjoitustyössä. Aloitamme niin sanotusti puhtaalta pöydältä.
Miinuksena on, että vaihtoehto edellyttää sinulta itseltäsi enemmän aikaa ja paneutumista juuri nyt.
👋🏻 Haluatko että hakukoneoptimoin olemassa olevat nettisivutekstisi tai blogitekstit? Tuumaillaan lisää.
Commenti