Yksi olennainen tekijä, jolla hakukonenäkyvyys paranee, on vanhojen nettisivu- ja blogitekstien päivittäminen. Taktiikka voi tuoda kaivattua piristystä hakukoneoptimointiin. Myös tekstien kierrättäminen palvelee hienosti brändiäsi.
Milloin viimeksi päivitit nettisivujesi sisältöjä?
Huomioitko päivittämisessä myös hakukonenäkyvyyden eli uudistit nettisivu- ja blogitekstit tekstit niin, että otit tärkeät hakutermit huomioon?
Entä jaoitko muokatut blogitekstit uudelleen esimerkiksi someen eli kierrätit sisältöjä?
Hoksasitko juuri, että et ole liioin päivittänyt brändisi nettisivuja sisältöjen osalta?
Et ole ainoa! Moni nimittäin jättää blogiartikkelit ja nettisivutekstit tyystin pölyttymään. Veikkaanpa, että suurin osa ihmisistä tekee niin. Se johtuu siitä, että lukuisat yrittäjät mieltävät sisältömarkkinoinnin vain uuden luomiseksi, jolloin vanha ei saa niin paljon painoarvoa.
Brändisi nykyisten sisältöjen päivittäminen on kuitenkin tehokas hakukoneoptimointiin keskittyvä taktiikka, jonka myötä paitsi hakukonenäkyvyys myös brändin yleinen näkyvyyskin voivat kohentua merkittävästi.
Uudista sisällöt – hakukonenäkyvyys kiittää
Peräti 61 % markkinoijista pitää olemassa olevien sisältöjen päivittämistä vaikuttavana taktiikkana (SEMrush).
Ei ole ihme, että erityisesti me markkinoijat tiedostamme sisältöjen päivittämisen arvon.
Kun uudistat nykyisiä sisältöjäsi, tarjoat niille uuden elämän. Se on kuin vanhan puisen huonekalun tuunaamista: puhalla pölyt päältä, puhdista, hio ja laita uusi öljykerros. Avot!
Oman brändini markkinointistrategia nojaa vankasti hakukoneoptimointiin. Käytännössä kirjoitan hakukoneoptimoidut nettisivu- ja blogitekstit brändilleni tärkeät avainsanat huomioiden. Mutta yhtä merkityksellistä on päivittää sisältöjä aika ajoin. Aina kun teen niin, avainsanat ampaisevat reippaaseen nousuun.
Kyseessä on kuitenkin taktiikka, josta melko harva lopulta tietää. Hubspot kuvaa taktiikkaa nimellä historiallinen optimointi tai menneisyyden optimointi.
Sinun kannattaa ehdottomasti tutustua tähän tehokkaaseen hakukoneoptimoinnin keinoon. Kun uudistat nykyisiä sisältöjäsi, tarjoat niille uuden elämän. Se on kuin vanhan puisen huonekalun tuunaamista: puhalla pölyt päältä, puhdista, hio ja laita uusi öljykerros. Avot!
Perehdy tarkemmin, miten hakukoneoptimointi tapahtuu käytännössä.
Keskity sisältöjen päivittämisessä näihin asioihin
Mutta mihin sisältöjen tuunaamisessa sitten kannattaa panostaa? Seuraava listaus voi auttaa:
Korjaa vanhentuneet tiedot.
Putsaa kielioppivirheet, sekavat lauserakenteet ja turha toisto.
Lisää tekstiin konkreettisia lukijaa palvelevia esimerkkejä ja vinkkejä (koska näitä lukija usein etsii).
Tutkaile tekstiä uusin silmin kriittisesti ja putsaa siitä kaikki jonninjoutavuudet
Fiksaa rikkinäiset linkit (näitä löytyy lähes aina).
Terävöitä ja suuntaa viestiä kohderyhmälle. Kohderyhmää kannattaa ajatella jo silloin kun luot tekstin, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä. Pohdi, sisältääkö teksti pelkkiä yksinkertaisuuksia, vai onko kohderyhmäsi liian hankala tulkita sanomaasi.
Selkeytä tekstin rakennetta niin, että lukija löytää siitä vaivatta sen, mitä hän etsii ja tarvitsee.
Paranna lukijakokemusta lisäämällä listoja tai lyhentämällä kappaleita.
Lisää samoja avainsanoja tai päivittää niitä tarvittaessa kokonaan uusiksi.
Käy myös blogi- ja nettisivutekstien metatiedot läpi (otsikot ja kuvaukset) sekä kuvien alt-tekstit.
💡 Huom! Muista aina valita avainsanat datan pohjalta – älä siis vedä niitä koskaan hatustasi, koska ikävä kyllä varsin usein arvaukset menevät päin honkia. Suosi hakutermejä, joilla on iso hakuvolyymi, jos se vain on tarkoituksenmukaista brändillesi. Mutta älä unohda, että hakutermit, joilla on pikkuruinen hakuvolyymi, voivat myös olla hyvinkin laadukkaita ja arvokkaita juuri sinulle.
Hakukoneoptimoi ja päivitä sivut, joilla on potentiaalia
Kannattaako ihan kaikkia sivuja ja blogitekstejä päivittää? Ei välttämättä. Hakukoneoptimointi ei aina toimi kaikkien sisältöjen kohdalla yhtä mahtavasti.
Suosittelen valitsemaan ne sivut, joilla on suurin potentiaali. Eli valikoi päivitettäväksi ne blogiartikkelit tai verkkosivut, joilla vierailee kävijöitä kuukausittain ja jotka sijoittuvat jo melko hyvälle sijalle, esimerkiksi Googlen 1–3 sivuille.
Jos esimerkiksi jollain nettisivullasi ei käy lainkaan kävijöitä ja kyseessä on brändisi kannalta olennainen sivu, systemaattinen optimointityö Google-näkyvyyden parantamiseksi on tietystikin paikallaan.
Erään teorian mukaan ihmisen täytyy olla brändisi kanssa jollain tapaa tekemisissä peräti 7 kertaa, jotta jäät mieleen ja kyseinen ihminen on valmis ostamaan sinulta.
Vastaavissa tilanteissa aloitan SEO-työn käytännössä nollasta, jolloin avainsanat luonnollisesti nousevat hitaammin, erityisesti jos hakutermeillä on enemmän kilpailua. Sinun on myös hyvä tiedostaa, että yhden blogitekstin hakukoneoptimointi ei välttämättä riitä, vaan sivustosi saattaa kaivata laajempaa SEO-fiksausta.
Mutta vaikka päivitettäviä sisältöjä kannattaa priorisoida, sinun on hyvä käydä kaikkia vanhoja blogiartikkeleita läpi ja tuunata niitäkin. Tuunaaminen on hyödyllistä jo yksinomaan siksi, että voit tarkistaa tekstin. Oletko linkkaillut tekstistä “väärin”, tai ovatko linkit rikki? Poista linkit, jotka heikentävät hakukonenäkyvyyttä. Huomaatko sisällössä ajatusvirheitä, turhan pitkiä virkkeitä tai muuta epäolennaista? Siivoa nekin pois.
💡 Voit kylmänviileästi poistaa ne blogitekstit, joista ei ole sinulle tai kenellekään muullekaan mitään hyötyä.
Kierrätä sisältöä aina kun mahdollista
Sinulle on varmasti käynyt jo selväksi, että sisällön päivittäminen voi parantaa hakukonenäkyvyyttä. Mutta sen lisäksi voit kierrättää tuunattuja sisältöjä eri kanavissa. Vähintä, mitä voit tehdä, on jakaa muokattu blogiteksti somessa.
Yhden teorian mukaan ihmisen täytyy olla brändisi kanssa jollain tapaa tekemisissä peräti 7 kertaa, jotta jäät mieleen ja kyseinen ihminen on valmis ostamaan sinulta. Nämä kosketuspisteet voivat tarkoittaa vaikkapa uutiskirjettä, hakukonetta, TV-mainosta, somepostausta siinä missä tuttavan suositteluakin. Tätä sääntöä kutsutaan "seiskan säännöksi" (rule of seven).
Kun jaat blogitekstin muokkausten jälkeen uudelleen someen tai uutiskirjeeseen, parannat mieleen jäämisen mahdollisuuksia ja tasoitat tietä sille, että ihminen ostaa nimenomaan sinun tuotteesi tai palvelusi. Ja vaikka seiskan sääntö -teoria ei olekaan tieteellisesti todistettu fakta, siinä on perää, onhan kertaus aina opintojen äiti.
Ymmärrän, että sinusta oudolta jakaa sama blogiteksti somekanavissa tai vaikka uutiskirjeessä uudelleen ja uudelleen. Mutta voin taata, että kukaan ei tykkää kyttyrää. Olen melko varma, että moni ei edes muista sinun jakaneen saman tekstin 2 vuotta sitten someen. Sitä paitsi, sinähän olet aallonharjalla, kun tiedostat, että sisällön kierrättäminen kuuluu olennaisena osana markkinointiin.
Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää palvella aina lukijaa – pelkkä avainsanojen ripottelu sinne tänne ei riitä. Lukija etsii usein konkreettisia esimerkkejä ja hyödyllisiä neuvoja.
Huomaa myös, että ne, jotka ekalla kerralla missasivat postauksesi, voivat toisella – tai kolmannella taikka neljännellä – kerralla tarttua siihen. Vuosien varrella yleisösi on myös kaiketi laajentunut ja uudistunut, eli kierrätetyn sisällön avulla voit tavoittaa kokonaan uusia ihmisiä.
Sen ohella että jaat uudistetun tekstin somessa, voit avata blogitekstin myös Youtube-videoksi. Tämä toimii mainiosti toisinpäinkin: tee videosta blogiteksti.
Miten minun hakukoneoptimointi-palveluni toimii?
Sisällön uudistaminen tarkoittaa varsin yksinkertaisia keinoja. Mutta kaikille hakukoneoptimointi ei ole yhtä tuttua puuhaa.
Jos sinä olet yksi heistä, voit aina ojentaa työn SEO-ammattilaisen käsiin. Asiantuntijalla on tietotaitoa hioa brändisi hakukonenäkyvyys paremmaksi. Lisäksi häneltä löytyy myös tarvittavat avainsanaohjelmistot työskentelyä varten.
Mutta miten SEO-ammattilainen työskentelee? Alla on lueteltuna oman SEO-palveluni prosessi kaikessa lyhykäisyydessään.
Hakukoneoptimointi-palvelu pähkinänkuoressa
Tutkailen nettisivustosi ja blogisi läpi ja selvitän, mitkä sisällöt kannattaa päivittää. Valitsen ne sisällöt, joilla on suurin potentiaali ja eniten lukijoita. Jos sinulla on tarjota dataa kävijämääristä, sen parempi.
Tutkin avainsanaohjelmistollani brändillesi tärkeät avainsanat läpi ja valitsen niistä kaikkein hyödyllisimmät.
Varsinaisessa muokkaustyössä keskityn SEOn kannalta merkittävimpiin osa-alueisiin: avainsanoihin, otsikoihin, tekstin rakenteeseen ja metatietoihin. Muokkaan olemassa olevat sisältösi niin, että ne ovat jatkossa hakukoneystävällisempiä.
Seuraan datasta, miten työ alkaa vaikuttaa ja raportoin sinulle tuloksista.
💡 Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää palvella aina lukijaa – pelkkä avainsanojen ripottelu sinne tänne ei riitä. Lukija etsii usein konkreettisia esimerkkejä ja hyödyllisiä neuvoja.
Kaipaatko tukea tekstien hakukoneoptimointiin?
Olen toiminut sisällöntuotannon ja viestinnän yrittäjänä 2 vuotta. Sitä ennen työskentelin puolitoista vuotta content marketing specialistina markkinointitoimistossa, jossa kirjoitin eri alojen asiakkaille hakukoneoptimoituja tekstejä.
Tekstien hakukoneoptimointi on minulle intohimo. Se on kuin palapelin rakentamista, yksi pala kerrallaan. Välillä palapeli on vaativampi, välillä helpompi.
Paras fiilis läikähtää rinnassa, kun asiakkaani avainsanat lähtevät hienoon nousuun; useat sekä yrittäjänä että palkkatyöläisenä tekemäni hakukoneoptimoidut tekstit löytyvät tätä nykyä Googlen paalupaikoilta.
Sisältömarkkinoinnin ammattilaisena minulle ehdottomasti tärkeintä on korkeatasoinen, helppolukuinen ja luontevasti tehty hakukoneoptimoitu sisältö.
📈 Hakukoneoptimointia sinunkin yrityksellesi? Ole yhteydessä vaikka saman tien.
Kommentit