Tupsahditko kenties tämän blogitekstin pariin hakukoneen kautta? Aivan, hakukoneoptimointi johdatti sinut lukemaan tekstiäni. Tässä kirjoituksessa kerron, mitä hakukoneoptimoitu teksti tarkoittaa, ja miksi SEO on niin kovin tärkeää.
Oletko yrittäjä tai yhteisön edustaja? Tuskailetko, kun brändisi nettisivuja ei löydy hakukoneesta? Eksyykö verkkosivuillesi noin kerran vuodessa yksi kävijä, oma äitisi? Oletko aivan hukassa koko hakukoneoptimointi-SEO-näkyvyys-avainsana-Google-diipadaapan kanssa!?
Ymmärrän tuskasi. Ennen kuin itse perehdyin hakukoneoptimointiin tarkemmin, olin aivan yhtä hukassa ja SEO-maailma tuntui kovin sekavalta. Nykyään, kun ymmärrykseni on kasvanut, ymmärrän tuota maailmaa oikein hyvin ja tiedostan myös sen, miten tärkeää hakukoneoptimointi ihan oikeasti on. Ilman sitä minunkin yritykseni piilottelisi kivien alla ja olisi ehkä Googlen kolmannellasadalla sivulla.
Tekstien hakukoneoptimoinnin suurin hyöty on orgaaninen näkyvyys. Käytännössä orgaanisen näkyvyyden avulla sivustosi löytyy hakukoneista ilman, että upotat SEOon valtaisia summia, sillä orgaaninen näkyvyys tuo maksutonta näkyvyyttä.
Mutta jos haluat että brändisi hakukonenäkyvyys aidosti kehittyy, SEO-työ edellyttää taitoa. Hyvä uutinen on, että sinun ei ole pakko tehdä sitä itse. Voit aina ulkoistaa sisällön tuottamisen tai pelkän tekstien hakukoneoptimoinnin – tai vaikka molemmat!
Mikä on hakukoneoptimoitu teksti?
Sisällöntuottajana olen erikoistunut SEO-painotteiseen sisällön tuottamiseen eli kirjoitan asiakkailleni pääasiassa hakukoneoptimoituja tekstejä, kuten blogi- tai nettisivutekstejä.
Käytännössä loihdin tärkeimpien avainsanojen ympärille tekstin, jonka tavoitteena on parempi hakukonenäkyvyys asiakkaani brändille. Tekstien pyrkimyksenä on niin ikään kivuta hakukoneiden kovimpaan kärkeen.
Hakukoneoptimoitujen tekstien pitää palvella sekä ihmistä että hakukoneita. Mutta lukija ja hänen tarpeensa kulkevat aina edellä.
Tiesitkö, että suurin osa ihmisistä aloittaa tiedon etsimisen hakukoneiden kautta? Siksi SEO-työn hyöty on merkittävä. Paremman näkyvyyden myötä brändisi tavoittaa paremmin asiakkaita –yksinkertaista. Hakukoneoptimoitujen tekstien pitää palvella sekä ihmistä että hakukoneita, mutta lukija ja hänen tarpeensa kulkevat aina edellä.
Kun olet esillä hakukoneissa, olet löydettävissä = paremmat mahdollisuudet menestyä
Etsiessä sisällöntuottajaa löysin sivusi Googlesta. Huomasin myös, että olet päässyt hyviin tuloksiin alallasi Googlen hakutuloksissa. Minulle on myös tärkeää, että hakukoneoptimointi on otettu tekstisisällöissä huomioon.
Yllä olevan viestin sain yhteydenottolomakkeeni kautta. Sen kirjoitti mies, joka etsi yhteistyökumppania toteuttamaan uuden yrityksensä nettisivutekstit.
Hieman myöhemmin sain soiton erään suuren markkinointitoimiston henkilöltä, joka haki yhteistyökumppania vastuullisuusviestintään. Heti puhelun alussa mies tuumasi näin:
Etsin sisällöntuottajaa hakukoneesta ja löysin sinut.
Molemmat esimerkit osoittavat sen, että ihmiset aloittavat etsinnän hakukoneiden kautta.
Tätä nykyä saan lähestulkoon joka viikko yhteydenottoja, kiitos orgaanisen näkyvyyden. Vaikka kaikki yhteydenotot eivät johdakaan yhteistyöhön, ne ilahduttavat aina yhtä suuresti.
Kun saat aktiivisia yhteydenottoja ihmisiltä, se tarkoittaa luonnollisesti sitä, että sinun ei tarvitse itse myydä palveluitasi jatkuvasti. Tilanne on aina lähtökohtaisesti hedelmällisempi, jos asiakas lähestyy itse sinua toiveidensa kanssa.
Nettisivujen ja blogin hakukoneoptimointi
takaa tasaisemman kävijävirran sivustollesi
lisää mahdollisuuksia saada uusia asiakkaita
voi parantaa myyntiä, kun olet paremmin esillä
houkuttelee asiakkaita ottamaan sinuun yhteyttä.
Mitä avainsanat tarkoittavat?
Avainsanat (tai hakutermit) ovat kuin pieniä tienviittoja, joiden avulla lukija suunnistaa hakukoneiden kautta tekstisi pariin. Avainsanat ovat kaikki kaikessa, jos toiveenasi on hakukonenäkyvyyden kasvattaminen ja ylläpitäminen.
Sinäkin saatoit hetki sitten etsiä tietoa yritysblogin hakukoneoptimoinnista ja päädyit tämän artikkelin pariin. Saatoit kirjoittaa Googleen esimerkiksi "blogin hakukoneoptimointi". Vai kirjoititko sittenkin pelkkä "hakukoneoptimointi"?
Avainsanat jakautuvat
lyhyisiin, yksittäisiin avainsanoihin (esimerkiksi: hakukoneoptimointi, SEO-optimointi, hakukonenäkyvyys)
“pitkän hännän” -avainsanoihin (esimerkiksi: hakukoneoptimointi yritykselle, tai paljonko hakukoneoptimointi maksaa).
Ihmiset eivät aina etsi tietoa yksittäisillä termeillä, vaan suosivat pitkiä avainsanoja kuten kokonaisia kysymyksiä ("mitä on hakukoneoptimointi"). Itse asiassa laajat avainsanat (eng. long-tail keywords) ovat varsin suosittuja, kun henkilö etsii tietoa. On selvitetty, että jopa 70 % kaikista hauista olisi pitkän hännän hakuja.
Tätä nykyä saan lähestulkoon joka viikko yhteydenottoja, kiitos orgaanisen näkyvyyden.
Teksteissä tulee esiintyä niin sanottu pääavainsana, jonka ympärille teksti rakentuu. Toissijaiset avainsanat tukevat pääavainsanaa ja tuovat omalta osaltaan liikennettä sivulle.
👏 Haluatko oppia lisää avainsanoista? Esimerkiksi SEO-työkaluja suunnitteleva Ahrefs on kirjoittanut perusteellisen artikkelin aiheesta.
On olemassa kahdenlaista hakukoneoptimointia
SEO-työtä voi tehdä kahdella tapaa: kirjoittamalla kokonaan uuden tekstin, jossa avainsanat otetaan huomioon. Tällöin kyseessä on SEO-pohjaisen sisällön tuottaminen.
Toinen tapa on olemassa olevien sisältöjen päivittäminen. Käytännössä käyt siis vanhat nettisivujesi sisällöt – esimerkiksi blogitekstit – läpi aika ajoin ja uudistat niitä, jolloin hakukoneoptimointi saa tarpeellista boostia.
Tähän periaatteeseen nojaa myös oma SEO-palveluni. Kyseisessä palvelussa keskityn niin ikään sisältöjen päivittämiseen, eli en varsinaiseen sisällön tuottamiseen. Jos siis olet kiinnostunut ulkoistamaan sisältöjen kirjoituksen, tutustu tällöin kyseiseen palveluuni.
Näin SEO-palvelu toimii
Hakukoneoptimointia vanhoille teksteille: käyn läpi olemassa olevat blogi- ja nettisivutekstisi, jolloin hakukoneoptimoitu teksti voi parantaa hakukonenäkyvyyttäsi. Tämä vaihtoehto säästää sinulta aikaa, onhan teksti jo valmiina. Ainoa ongelma liittyy siihen, kannattaako vanhaa tekstiäsi muokata uusiksi. Jotta optimointi onnistuu, optimoitavaksi kannattaa valita kirjoitukset, joilla on suurin potentiaali eli semmoiset tekstit, jotka jo nyt saavat kohtuullisen hyvin liikennettä. Ikivihreät blogitekstit toimivat parhaiten – niistäkin voit lukea lisää blogistani.
Hakukoneoptimointia uusille teksteille: kirjoita uusi teksti ja lähetä tuotos minulle hakukoneoptimoitavaksi ennen kuin julkaisemme sen. Tämä vaihtoehto edellyttää sinulta itseltäsi enemmän aikaa ja paneutumista juuri nyt. Sen etuna on, että pääsen hakukoneoptimoijana heti alussa vaikuttamaan muun muassa avainsanoihin, eli voin auttaa sinua tekstin ideoinnissa ja kirjoitustyössä. Aloitamme niin sanotusti puhtaalta pöydältä.
👋🏻 Haluatko että hakukoneoptimoin olemassa olevat nettisivutekstisi tai blogitekstit? Tuumaillaan lisää!
Mitä hakukoneoptimoinnissa tapahtuu?
Ymmärrän, että tämä lyhyt blogikirjoitus ei välttämättä vielä valottanut sinulle hakukoneoptimoinnin syvimpiä saloja. Toivottavasti kuitenkin olet saanut jonkinlaisen käsityksen, mitä siinä tapahtuu.
Seuraavaksi voisin kerrata, miten itse hakukoneoptimoin tekstisi, jos investoit palveluuni.
Tekstin SEO-optimointi etenee hyppysissäni seuraavalla tavalla
Tarkoitus. Pohdimme aluksi yhdessä, mikä tekstin tarkoitus on. Tarjoammeko lukijalle mahdollisimman kattavan paketin tietoa vai jotain muuta. Mitkä tekstisi valitsemme optimoitavaksi? Millä tekstillä tai teksteillä on suurin mahdollisuus nostaa hakukonesijoituksiaan?
Hakusanatutkimus. Kun tekstit on päätetty, aloitan SEO-työn tutkimalla avainsanatyökalulla, mitkä avainsanat ovat kaikkein tärkeimmät kyseisen tekstin osalta.
Tekstin kirjoitus. Muokkaan artikkelin uusiksi ja huomioin avainsanat pitkin matkaa. Tärkeintä on keskittyä niin sanottuun pääavainsanaan, mutta huomioida samalla myös toissijaiset hakutermit. Lisäksi synonyymit rikastuttavat tekstiä ja tarjoavat paremman mahdollisuuden palvella erilaisia lukijoita, sillä kaikki eivät välttämättä etsi tietoa samalla hakutermillä. Myös Google arvostaa ja ymmärtää hyvin synonyymejä.
Avainsanojen sijoittelu. Ripottelen avainsanoja erityisesti otsikoihin ja tekstin yläosaan, mutta myös muuallekin leipätekstin joukkoon. Ehdottomasti tärkeintä kuitenkin on, että hakutermit löytyvät otsikoista (H1, H2, H3 ja jopa H4) sekä tekstin yläosasta muutaman kerran täsmällisessä muodossa.
Hakutermien liikakäytön välttäminen. Vältän avainsanojen liikakäyttöä – tekstin täytyy palvella ensisijaisesti lukijaa, ei hakukonetta! Sen näkee kaukaa, jos tekstissä on ruokittu vain hakukonetta. Sen huomaa myös Herra Hakukone itse – ja rankaisee siitä.
Tekstin ulkoasu ja silmäiltävyys. Tärkeä osa hakukoneoptimointia on myös tekstin silmäiltävyys ja luettavuus. Siksi suosin lyhyitä kappaleita, listoja sekä useita väli- ja alaotsikoita.
Linkitykset. Teen linkitykset muihin aihealueen teksteihin. Linkitys kannattaa tehdä eritoten sille palvelu-sivulle, jota blogiteksti käsittelee. Esimerkiksi tässä tekstissä käsittelen tekstien SEO-optimointi -palveluani, joten myös linkkaus ohjaa kyseiselle sivulle tämän tekstin alkupäästä. Myös ulkoinen linkitys on tärkeää. Tässä tekstissä linkitän avainsana-kappaleessa ulkopuoliseen selvitykseen, jossa kerrotaan "pitkän hännän" avainsanoista, sekä Ahrefsin blogiin.
Metatiedot. Loppusilaukseen kuuluu napakat ja osuvat metatiedot eli metakuvaus ja -otsikko. Niiden tulisi mieluusti sisältää ainakin päävainsana. Tässä tekstissäni pääavainsanoja ovat hakukoneoptimointi ja hakukonenäkyvyys.
ALT-tekstit. Jos artikkelissa on kuvia, niiden ALT-tekstit vaikuttavat myös hakukonenäkyvyyteen. Niinpä sijoitan avainsanoja myös ALT-teksteihin.
Kuvatiedostot. Usein nimeän kuvatiedostotkin avainsanojen mukaan, jotta ne löytyvät kuvahaulla paremmin. Ihmiset nimittäin suosivat kuvahakua yllättävän paljon.
Avainsanojen seuranta. Seuraan työkaluni avulla miten brändisi hakukonenäkyvyys kehittyy kuukausien mittaan ja raportoin tuloksista sinulle säännöllisesti. Parhaassa tapauksessa käyrät ampaisevat nousuun jo muutamissa viikoissa. Näin tapahtuu etenkin niiden hakutermien kanssa, joilla ei ole kovaa kilpailua tai merkittäviä hakumääriä (mutta jotka ovat tärkeitä siitä huolimatta). Mutta täytyy muistaa, että hakukoneoptimointi on maraton, ei pikajuoksu. Hakukonenäkyvyyden ylläpitäminen edellyttää jatkuvaa työtä, kuten vanhojen blogitekstien päivittämistä ja kokonaan uusia hakukoneoptimoituja sisältöjä, kuten blogikirjoituksia.
Vakuuttavaa SEO-optimointia sinunkin brändillesi?
Olen tehnyt hakukoneoptimoituja artikkeleita taukoamatta 3,5 vuotta. Kirjoittajan ja viestijän kokemusta puolestaan on kertynyt jo vuosia. Pohjakoulutukseltani olen journalisti.
Minulle hakukoneoptimointi on kuin palapelin kokoamista – rakastan sitä! Työ tarjoaa myös jännitystä, kun saan seurata hakukonenäkyvyyden kehittymistä. Ponnistelu on hyvin palkitsevaa, kun näen datasta, että tekemäni hakukoneoptimointi todella puree ja vaikuttaa.
Jos kaipaat nettisivujen tai blogitekstien hakukoneoptimointia, ole minuun oitis yhteydessä. 😊
Comments