top of page
  • Writer's pictureTiia Ung

Hakukonenäkyvyys kasvuun? Panosta tekstien hakukoneoptimointiin

Päivitetty: 31. tammik.

Tupsahditko kenties tämän blogitekstin pariin hakukoneen kautta? Aivan, hakukoneoptimointi johdatti sinut lukemaan tekstiäni. Tässä kirjoituksessa kerron, mitä hakukoneoptimoitu teksti tarkoittaa, ja miksi SEO on niin kovin tärkeää.

Markkinoinnin ammattilainen tekee hakukoneoptimoitua tekstiä asiakkaalle työpöydän ja läppärin äärellä. Pöydällä on muistivihkoja.

Oletko yrittäjä tai jonkin yhteisön edustaja? Tuskailetko, kun brändisi nettisivuja ei löydy hakukoneesta? Eksyykö verkkosivuillesi suurin piirtein kerran vuodessa yksi kävijä (oma äitisi)? Oletko aivan hukassa koko hakukoneoptimointi-SEO-näkyvyys-avainsana-Google-diipadaapan kanssa!?


Ymmärrän tuskasi. Ennen kuin itse perehdyin hakukoneoptimointiin tarkemmin, olin ihan yhtä hukassa. Koko SEO-maailma tuntui kovin sekavalta. Nykyään kun ymmärrykseni on kasvanut, ymmärrän tuota maailmaa oikein hyvin ja tiedostan myös sen, miten himputin tärkeää hakukoneoptimointi ihan oikeasti on. Ilman sitä minunkin yritykseni piilottelisi kivien alla ja olisi ehkä jollain Googlen kolmannellasadalla sivulla.


Tekstien hakukoneoptimoinnin suurin hyöty on orgaaninen näkyvyys. Käytännössä orgaanisen näkyvyyden avulla sivustosi löytyy hakukoneista ilman, että upotat SEO-työhön valtaisia summia. Orgaaninen näkyvyys on maksutonta näkyvyyttä. Jos haluat että hakukonenäkyvyys aidosti kehittyy, SEO-työ edellyttää taitoa. Hyvä uutinen on, että sinun ei ole pakko tehdä sitä itse; voit ulkoistaa sisällön tuottamisen taikka pelkän tekstien hakukoneoptimoinnin.


Mikä on hakukoneoptimoitu teksti?


Sisällöntuottajana olen erikoistunut SEO-painotteiseen sisällöntuotantoon eli kirjoitan asiakkailleni pääasiassa hakukoneoptimoituja tekstejä, kuten blogi- tai nettisivutekstejä.


Käytännössä loihdin tärkeimpien avainsanojen ympärille tekstin, jonka tavoitteena on parempi hakukonenäkyvyys asiakkaalleni. Tekstien pyrkimyksenä on niin ikään kivuta hakukoneiden kovimpaan kärkeen eli top 3:een.


Hakukoneoptimoitujen tekstien pitää palvella sekä ihmistä että hakukoneita. Mutta lukija ja hänen tarpeensa kulkevat aina edellä.

Tiesitkö, että suurin osa ihmisistä aloittaa tiedon etsimisen hakukoneiden kautta? Siksi SEO-työn hyöty on merkittävä. Paremman näkyvyyden myötä brändisi tavoittaa paremmin asiakkaita –yksinkertaista. Hakukoneoptimoitujen tekstien pitää palvella sekä ihmistä että hakukoneita, mutta lukija ja hänen tarpeensa kulkevat aina edellä.


Asiakkaan hakukonenäkyvyys on noussut verkkosivujen hakukoneoptimoinnin tuloksena.
Eräs asiakas tilasi tekstien hakukoneoptimointia nettisivuilleen marras–joulukuussa 2022. Hakukonenäkyvyys ampaisi nopeasti nousuun.

Millaista hakukoneoptimointia tarjoan?


Pääpalveluni on sisällöntuotanto. Sen ohessa tarjoan tekstien SEO-optimointia erillisenä palveluna. Tämä nimenomainen blogiteksti käsittelee tekstien optimointia jälkikäteen, ei niinkään sisällön tuottamista, vaikka ne jakavatkin samat SEO:n periaatteet. Voit lukea varsinaisesta sisällöntuotannosta lisää blogistani ja nettisivuiltani.


Tekstien optimointi -palvelua toteutan kahdella tapaa

  1. Hakukoneoptimointi vanhoille teksteille: käyn läpi olemassa olevat blogi- ja nettisivutekstisi, jolloin hakukoneoptimoitu teksti parantaa hakukonenäkyvyyttäsi.

  2. Hakukoneoptimointi uusille teksteille: kirjoita uusi teksti ja lähetä tuotos minulle hakukoneoptimoitavaksi ennen kuin julkaisemme sen.

Kummassakin on etunsa, mutta myös pikkuruiset pulmansa, joihin paneudumme seuraavaksi.


Ykkösvaihtoehto säästää sinulta aikaa, onhan teksti jo valmiina. Ainoa pieni ongelma liittyy siihen, onko teksti yhä ajankohtainen eli kannattaako sitä muokata uusiksi. Jos teksti sisältää vanhentuneita tietoja, ne kannattaa aina päivittää optimoinnin yhteydessä. Jotta optimointi onnistuu milloin tahansa, ikivihreät blogitekstit toimivat parhaiten.


Kakkosvaihtoehto edellyttää sinulta enemmän aikaa juuri tällä hetkellä. Sen etuna on kuitenkin, että teksti on uunituore ja siksi helposti jaettavissa esimerkiksi somekanavissa. Koska tekstiä ei ole aiemmin julkaistu, julkaisukin sujuu muitta mutkitta. Pääsen myös sisällöntuottajana heti alussa vaikuttamaan muun muassa avainsanoihin, eli voin auttaa sinua tekstin ideoinnissa ja kirjoitustyössä. Aloitamme niin sanotusti puhtaalta pöydältä.


Haluatko, että hakukoneoptimoin nettisivutekstisi tai blogitekstit? Kilauta, laita viestiä tai chattaa, niin tuumaillaan!


Mitä ne avainsanat oikein tarkoittavat?


Avainsanat (tai hakutermit) ovat pieniä tienviittoja, joiden avulla lukija suunnistaa hakukoneiden kautta tekstisi pariin. Avainsanan johdattamana nettisivujen kävijä löytää tietoa. Sinä saatoit vielä hetki sitten etsiä informaatiota yritysblogin hakukoneoptimoinnista ja päädyit tämän artikkelin pariin. Saatoit kirjoittaa Googleen esimerkiksi "blogin hakukoneoptimointi". Vai kirjoititko sittenkin pelkkä "hakukoneoptimointi"? Hakutermit ovat kaikki kaikessa, jos toiveenasi on hakukonenäkyvyyden kasvattaminen.


Avainsanat jakautuvat

  1. lyhyisiin, yksittäisiin avainsanoihin (esimerkiksi: hakukoneoptimointi, SEO-optimointi, hakukonenäkyvyys)

  2. “pitkän hännän” -avainsanoihin (esimerkiksi: hakukoneoptimointi yritykselle, tai paljonko hakukoneoptimointi maksaa).

Ihmiset eivät aina etsi tietoa yksittäisillä termeillä, vaan suosivat pitkiä avainsanoja kuten kokonaisia kysymyksiä ("mitä on hakukoneoptimointi") . Itse asiassa laajat avainsanat (long-tail keywords) ovat varsin suosittuja, kun henkilö etsii tietoa. On selvitetty, että jopa 70 % kaikista hauista olisi pitkän hännän hakuja.


Tätä nykyä saan lähestulkoon joka viikko inboundina yhteydenottoja, kiitos orgaanisen näkyvyyden.

Teksteissä tulee esiintyä niin sanottu pääavainsana, jonka ympärille teksti rakentuu. Toissijaiset avainsanat tukevat pääavainsanaa ja tuovat omalta osaltaan liikennettä sivulle.


👏 Haluatko oppia lisää avainsanoista? Esimerkiksi SEO-työkaluja suunnitteleva Ahrefs on kirjoittanut perusteellisen artikkelin aiheesta.


Näin hakukoneoptimoin tekstisi


Tekstien optimointi etenee hyppysissäni seuraavalla tavalla:

  1. Tekstin tarkoitus. Pohdimme yhdessä, mikä tekstin tarkoitus on. Tarjoammeko lukijalle mahdollisimman kattavan paketin tietoa vai jotain muuta. Mitä? Mitkä tekstisi valitsemme optimoitavaksi?

  2. Hakusanatutkimus. Aloitan SEO-työn tutkimalla avainsanatyökalulla, mitkä avainsanat ovat kaikkein tärkeimmät kyseisen tekstin osalta.

  3. Tekstin kirjoitus. Kirjoitan artikkelin ja huomioin avainsanat pitkin matkaa. Tärkeintä on keskittyä niin sanottuun pääavainsanaan, mutta huomioida samalla myös toissijaiset hakutermit. Lisäksi synonyymit rikastuttavat tekstiä ja tarjoavat paremman mahdollisuuden palvella erilaisia lukijoita; kaikki kun eivät välttämättä etsi tietoa samalla hakutermillä.

  4. Avainsanojen sijoittelu. Ripottelen avainsanoja erityisesti otsikoihin ja tekstin yläosaan, mutta myös muuallekin leipätekstin joukkoon.

  5. Hakutermien liikakäytön välttäminen. Vältän henkeen ja vereen avainsanojen liikakäyttöä – tekstin täytyy palvella ensisijaisesti lukijaa, ei hakukonetta! Sen kyllä näkee jo kaukaa, jos tekstissä on ruokittu vain hakukonetta. Sen huomaa myös Herra Hakukone itse – ja rankaisee siitä.

  6. Tekstin ulkoasu ja silmäiltävyys. Tärkeä osa hakukoneoptimointia on myös tekstin silmäiltävyys ja luettavuus. Suosin lyhyitä kappaleita, listoja sekä useita väli- ja alaotsikoita.

  7. Linkitykset. Teen linkitykset muihin aihealueen teksteihin. Linkitys kannattaa tehdä eritoten sille palvelu-sivulle, jota blogiteksti käsittelee. Esimerkiksi tässä tekstissä käsittelen tekstien optimointi -palvelua, joten myös linkkaus ohjaa kyseiselle sivulle. Myös ulkoinen linkitys on tärkeää. Tässä tekstissä linkitän avainsana-kappaleessa ulkopuoliseen selvitykseen, jossa kerrotaan "pitkän hännän" avainsanoista, sekä Ahrefsin blogiin.

  8. Metatiedot. Loppusilaukseen kuuluu napakat ja osuvat metatiedot eli siis metakuvaus ja -otsikko. Niiden tulisi mieluusti sisältää ainakin päävainsana. Tässä tekstissäni pääavainsanoja ovat hakukoneoptimointi ja hakukonenäkyvyys.

  9. ALT-tekstit. Jos artikkelissa on kuvia, niiden ALT-tekstit vaikuttavat myös hakukonenäkyvyyteen. Niinpä sijoitan avainsanoja myös ALT-teksteihin.

  10. Kuvatiedostot. Nimeän silloin tällöin kuvatiedostotkin avainsanojen mukaan, jotta ne löytyvät kuvahaulla paremmin. Ihmiset suosivat nykyään kuvahakua ihmeen paljon.

  11. Avainsanojen seuranta. Seuraan työkaluni avulla miten brändisi hakukonenäkyvyys kehittyy kuukausien mittaan ja raportoin tuloksista sinulle säännöllisesti. Parhaassa tapauksessa käyrät ampaisevat nousuun jo muutamissa viikoissa. Näin tapahtuu etenkin niiden hakutermien kanssa, joilla ei ole kovaa kilpailua tai merkittäviä hakumääriä (mutta jotka ovat tärkeitä siitä huolimatta).

Tutustu tarkemmin tekstien hakukoneoptimointi -palveluun. Olisiko se sinua varten? 😊

Yrityksen kolme edustajaa pohtii markkinointia ja hakukonenäkyvyyden kasvattamista palaverissa. Pöydällä on tietokone ja vesipullo sekä muistivihkoja.
Kun yritys suunnittelee markkinointiaan, hakukonenäkyvyys ja sisältöihin satsaaminen kannattaa sijoittaa korkeaksi prioriteetiksi.

Näin tekstien hakukoneoptimointi vaikuttaa näkyvyyteen


Etsiessä sisällöntuottajaa löysin sivusi Googlesta. Huomasin myös, että olet päässyt hyviin tuloksiin alallasi Googlen hakutuloksissa. Minulle on myös tärkeää, että hakukoneoptimointi on otettu tekstisisällöissä huomioon.


Yllä olevan viestin sain yhteydenottolomakkeeni kautta. Sen kirjoitti mies, joka etsi sisällöntuottajaa toteuttamaan uuden yrityksensä nettisivutekstit.


Noin muutama kuukausi sitten sain soiton valtakunnallisesti suuren markkinointitoimiston henkilöltä, joka haki yhteistyökumppania vastuullisuusviestintään. Heti puhelun alussa mies tuumasi näin:


Etsin sisällöntuottajaa hakukoneesta ja löysin sinut.


Molemmat esimerkit osoittavat sen, että ihmiset aloittavat etsinnän hakukoneiden kautta. Toisekseen ne kertovat, että orgaanisen näkyvyyden eteen paiskimani lukuisat tunnit tuottavat hedelmää.


Tätä nykyä saan lähestulkoon joka viikko inboundina yhteydenottoja, kiitos orgaanisen näkyvyyden. Tokikaan kaikki yhteydenotot eivät päädy yhteistyöhön asti, mutta ilahduttavat silti suuresti. Käytännössä minun ei ole ensimmäisen yrittäjävuoteni aikana tarvinnut itse aktiivisesti myydä palveluitani. Toki lähestyn omatoimisesti yrityksiä tai yhteisöjä, kun haluan tavoitella tiettyjä brändejä. Tilanne on kuitenkin aina lähtökohtaisesti hedelmällisempi, jos asiakas lähestyy itse minua toiveidensa kanssa.


Nettisivujen ja blogin hakukoneoptimointi

  • takaa tasaisemman kävijävirran sivustollesi

  • lisää mahdollisuuksia saada uusia asiakkaita

  • voi parantaa myyntiä, kun olet paremmin esillä

  • houkuttelee asiakkaita ottamaan sinuun yhteyttä.

Vakuuttavaa SEO-optimointia brändillesi tai yhteisöllesi


Olen tehnyt hakukoneoptimoituja artikkeleita taukoamatta 3 vuotta. Kirjoittajan ja viestijän kokemusta puolestaan on kertynyt jo vuosia. Pohjakoulutukseltani olen journalisti.


Minulle hakukoneoptimointi on kuin palapelin kokoamista – rakastan sitä. Työ tarjoaa myös jännitystä, kun saan seurata hakukonenäkyvyyden kehittymistä. Ja tietenkin ponnistelu on myös hyvin palkitsevaa, kun näen datasta että tekemäni optimointi todella puree ja vaikuttaa.


Jos kaipaat nettisivujen tai blogitekstien hakukoneoptimointia, ole minuun oitis yhteydessä. 😊


💚 Markkinoijana tunnen vastuuta. Siksi palvelen brändejä, jotka haluavat viedä maailmaa parempaan suuntaan omalla toiminnallaan. Ekologiset ja eettiset arvot ohjaavat toimintaani niin arjessa kuin työssäkin. Autan ammattitaidollani kaikenkokoisia yrityksiä ja yhteisöjä, joiden kanssa arvoni resonoivat, tai joiden palvelut pohjautuvat muutoin aineettomaan hyvään. Lue lisää vastuullisuus-sivulta.

75 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page