top of page
  • Writer's pictureTiia Ung

Toiveena hyvät nettisivut? Poimi 7 vinkkiä talteen

Päivitetty: 23. huhtik.

Ammattimaiset kotisivut ovat ehdoton myyntivaltti. Hyvät nettisivut edellyttävät loisteliasta visuaalista ilmettä, mutta suuressa roolissa on niin ikään myös vaikuttava, persoonallinen ja hakukoneoptimoitu verkkosivujen sisällöntuotanto. Tässä blogitekstissä tarjoan 7 näkökulmaa ammattimaisiin nettisivuihin.


Läppäri lepää pöydällä, jossa on myös kuivakukkia ja astioita. Taustalla näkyy beige sohva.

“Sivusi ovat todella kiinnostavat ja innostavat”

“Kirjoituksia sivuillasi oli ihana lukea”

“Sinulla oli niin hyvät nettisivut, että päätin ottaa yhteyttä"

"Tykkäsin sivustosi visuaalisesta ilmeestä"


Muun muassa näitä kommentteja olen saanut yhteydenottajilta. Palaute ilahduttaa joka kerta yhtä paljon. Niinpä kun joku kysyy minulta, mihin yrittäjälle on erityisen tärkeää, vastaankin poikkeuksetta: toimivat ja hyvät nettisivut.


En ole ammatiltani nettisivujen tekijä tai koodarikaan, mutta teen freelance-yrittäjänä verkkosivujen sisällöntuotantoa eri brändien nettisivustoille. Useimmiten nettisivutekstejä kaipaa uusi yrittäjä, mutta silloin tällöin pitkän linjan yrittäjätkin haluavat päivittää olemassa olevat verkkosivutekstit tähän päivään.


Tasokkaat ja SEO-optimoidut nettisivutekstit eivät kuitenkaan riitä, jos nettisivut muutoin näyttäytyvät vanhanaikaisina ja esimerkiksi lataavat h i t a a s t i. Mutta jos päätät investoida rohkeasti niin verkkosivujen sisällöntuotantoon, sivuston ulkoasuun kuin toiminnallisuuteenkin, nettisivusi herättävät taatusti kiinnostusta ja palvelevat loistavasti tarkoitustaan!


Mistä aineksista hyvät nettisivut sitten syntyvät? Uppoudutaan siihen seuraavaksi.


1. Hyvät nettisivut syntyvät hyvästä suunnittelusta


Rakastan sanontaa hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.


Miten totta tuo puhkikulunut lausahdus onkaan? Suunnittelun taito hyödyttää ketä tahansa ihmistä melkeinpä millä vain elämänalueella. Kun kotisivujen tekeminen oli omalla kohdallani ajankohtaista, mietin ja suunnittelin perinpohjin, millaiset sivut luon.


Hyvä suunnittelu ei tarkoita sitä, etteikö suunnitelmasta voisi poiketa; oiva suunnitelma pikemminkin avartaa tilaa luovuudelle, kun energiaa ei kulu sähläämiseen, panikoimiseen ja väkisin vääntämiseen.


Visuaalinen ilme vaikuttaa jopa 60 % siihen, mitä asiakas haluaa nettisivuilla seuraavaksi tehdä.

Suunnittelu kiteyttää kaiken sen, mitä nettisivuillasi tulee olemaan. Suunnittelulle kannattaa varata roimasti aikaa, jos mielit tehdä nettisivuistasi kertaheitolla upeat. Hyvälle perustalle on aina helpompi rakentaa – mikään ei ole tympeämpää kuin jälkikäteen korjailla suuria virheitä ja mokia. Älä pelkää pyytää ammattilaista suunnittelemaan sivujasi, jos koet, että apu tulisi tarpeeseen.


Pohdi suunnitteluvaiheessa


  1. Ulkoasu: Mitä vierailija näkee etusivulla? Onko etusivulla kuva vai kenties video? Onko etusivu pelkistetty vai runsas? Millaisia värejä käytät sivuilla teksteissä, taustoissa, kuvituksessa ja painikkeissa?

  2. Verkkosivujen sisällöntuotanto: Mitä etusivulla lukee ensimmäisenä? Kertooko virke mitä teet ja tarjoat? Millaisella äänensävyllä puhut sivustolla? Kenelle puhut? Kuka sisällöt kirjoittaa? Panosta erityisesti myös nettisivutekstien oikeinkirjoitukseen ja selkeyteen. Selkeys koostuu monesta tekijästä.

  3. Toiminnallisuus: Millainen rakenne sivustolla on? Mitä sivuja ylipäätään tarvitset? Minkälaisia painikkeita sivustolla on? Mihin ne johdattavat? Montako painiketta tarvitset?

  4. Hakukoneoptimointi: Onhan nettisivujen sisällöntuotanto suunniteltu avainsanojen mukaan? Mitä avainsanoja brändisi tarvitsee? Älä koskaan luota omaan arvioosi, vaan käytä aina apuna avainsanaohjelmistoa. Luota asiassa osaavaan ammattilaiseen – satsaus maksaa itsensä taatusti takaisin. Hyvä SEO-optimointi on oikeasti taitolaji!

  5. Toteutus: Millä alustalla toteutat nettisivuston? Kuka sivuston toteuttaa? Onhan tekijä oikeasti pätevä ja kokenut ammattilainen alallaan? Mikä on budjettisi? Ethän pihistele liikaa sivuston suhteen? Kun teet kerralla laatua, myöhemmin ei tarvitse katua.


Tarvitsetko verkkosivujen sisällöntuotantoa? Tutustu sisällöntuotannon palveluuni ja ole minuun yhteydessä.


2. Visuaalisuus on isossa roolissa


Ammattimaiset nettisivut ovat myös visuaalisesti loisteliaat.


Osallistuin kerran Yrityskummien webinaariin, jossa digitaalisen liiketoiminnan huippuasiantuntija Kirsi Mikkola kuvaili seikkaperäisesti, mitä kaikkea hyvä asiakaspolku kätkee sisäänsä.


Webinaarin lopuksi halusin kuulla Kirsin ajatuksia siitä, kuinka suuri merkitys nettisivujen visuaalisella ilmeellä oikeasti on tänä päivänä. Niinpä esitin kysymyksen hänelle ja Kirsi vastasi:


“Sillä on äärettömän iso merkitys. Arvioisin, että visuaalinen ilme vaikuttaa jopa 60 % siihen, mitä asiakas haluaa nettisivuilla seuraavaksi tehdä".

60 % on paljon. Nettisivuston ulkoasua ei siis kannata aliarvioida.


Mitä ulkoasuun sitten sisältyykään?


Yrittäjää suunnittelee kotisivujen tekemistä ja verkkosivujensa sisällöntuotantoa kirjaamalla ideoita ylös muistikirjaan. Pöydällä on myös kannettava tietokone, puhelin ja kahvikuppi sekä ruusu.
Suunnittelu on kaiken a ja o, myös kotisivujen tekemisessä.

Nettisivujen ulkoasuun lukeutuvat


  • Fontit (otsikot, leipätekstit)

  • Värimaailma (brändin värit)

  • Muodot (pyöreät vai suorakulmaiset?)

  • Valokuvat (aidot kuvat vai stokkikuvat?)

  • Valokuvien ilmeet (iloa, vakavuutta, rohkeutta?)

  • Logo


Fonttien valinta on yleensä ottaen haastavaa. Mieti tarkkaan, mikä fontti toimii omalla kohdallasi. Suosittu tyyli on yhdistellä päätteettömiä ja päätteellisiä fontteja. Esimerkiksi omilla sivuillani käytän otsikoissa päätteellistä fonttia ja leipäteksteissä päätteetöntä.


Värimaailma on toinen pulmallinen asia, mutta ah, niin kiinnostava! Kokeilin itse kymmeniä eri väriyhdistelmiä Canva-ohjelmassa ennen kuin löysin sopivat nettisivuilleni hyvät maanläheiset värit. Mikä värimaailma kuvastaa sinun brändiäsi? Mistä väreistä itse pidät? Mitä haluat väreillä viestiä?


Siinä missä visuaalisuus luo ensivaikutelman ja houkuttaa, tekstit syventävät brändiäsi.

Muodotkin ilmentävät visuaalisuutta ja viestivät omaa tarinaansa. Pyöreät muodot ovat nyt in: painikkeet ovat pyöristettyjä, valokuvat ovat kulmista pyöristettyjä. Mikä itseäsi viehättää?


Nettisivujen valokuvilla on merkittävä rooli visuaalisuuden osalta. Jos vain mahdollista, vältä liiallisia kuvapankkikuvia ja tilaa kuvitus ammattivalokuvaajalta. Mitä taitavampi kuvaaja, sen parempi. Kiinnitä valokuvissa huomioita siihen, mitä viestit kasvojen ilmeillä. Haluatko välittää ammattitaitoista fiilistä? Luotettavuutta? Ystävällisyyttä? Minkä tunteen haluat ihmisten näkevän sivustollasi?


Logo viimeistelee sivuston ilmeen. Yleensä logo sijoittuu nettisivujen vasempaan yläkulmaan, mutta sen voi nostaa myös isompana vaikka etusivulle valokuvan tai videon päälle. Suosittelen, että tilaat logonkin taitavalta ammattilaiselta, jos sen tekeminen ei itseltäsi luonnistu. Logo on yllättävän iso osa brändiä!


💡Kysy verkostosi tutuilta ja ystäviltä, mitä mieltä he ovat fonttivalinnasta tai värimaailmasta sekä ulkoasusta ylipäätään. Ovatko värit liian tummia tai hailakoita? Entä logo, miltäs se näyttää?


3. Verkkosivujen sisällöntuotanto syventää brändiä – uskalla ulkoistaa nettisivutekstit tarvittaessa


Siinä missä visuaalisuus luo ensivaikutelman ja houkuttaa, nettisivutekstit syventävät brändiäsi. Asiaa voisi verrata ihmisen kohtaamiseen: olemus antaa ensivaikutelman, mutta ajatukset paljastavat millainen ihminen pohjimmiltaan on.


Käy sivu sivulta läpi, minkälaista sisältöä sivu voisi kaivata. Mitä on tärkeää sanoittaa? Millaisella äänensävyllä puhut? Kenelle puhut?


Verkkosivujen sisällöntuotannossa on tärkeä ottaa huomioon:


  • Persoonallisuus – tuleeko se läpi teksteistä?

  • Selkeys – onko kappaleet sopivan lyhyitä? Onko kieli sujuvaa ja virheetöntä?

  • Informatiivisuus – kerrotko liikaa vai liian vähän?

  • Kohderyhmä – kenelle puhut? Keitä kohderyhmääsi kuuluu?


Nettisivujen täytyy viestiä sitä, mitä sinä olet, eritoten jos olet yksinyrittäjä. Persoonallisuus herättää kiinnostusta. Pohdi sanavalintoja, ole luova. Puhu omalla äänelläsi.


Pidä mielessä myös selkeys. Vältä kapulakielisyyttä ja turhan pitkiä, hankalia virkkeitä. Karsi ammattijargoni. Lyhennä rohkeasti kappaleita, sillä moni lukee tekstiä mobiilissa, jolloin virkkeet näyttävät äkkiä kovin pitkiltä.


Voiko informatiivisuutta koskaan olla liikaa? Kyllä ja ei. Verkkosivujen sisällöntuotanto syventää nettisivuilla vierailevan mielikuvaa brändistäsi. Jos kerrot vain suppeasti asioista, käsitys jää kovin pintapuoliseksi. Jos taas lavertelet liikaa ja pikkutarkasti, lukija väsähtää. Tasapainon löytäminen on tärkeää.


Saavutettavat verkkosivut palvelevat meitä kaikkia.

Viimeisimpänä mutta tärkeimpänä: verkkosivujen sisällöntuotantoa tulee ajatella kohderyhmän kautta. Puhuttele siis heitä. Mieti myös, miten kommunikoit kohderyhmällesi. Tietävätkö he jo asiasta mistä puhut vai eivät? Miten paljon asiaa on syytä avata?


Jos epäröit kirjoittamisen suhteen, luota ammattilaiseen, jolle nettisivutekstien tekeminen on niin sanottua "peruskauraa", tuttua juttua ja siten helppoa. Muista, että tasokkaaseen sisällöntuotantoon satsaaminen maksaa varmasti itsensä takaisin ajan kanssa. Minä autan sinua mielelläni.


👉🏻 Kaipaatko osaavaa, näkemyksellistä ja tykättyä kumppania, joka tekee sinulle brändisi näköiset ja hakukoneoptimoidut verkkosivutekstit? Ole oitis yhteydessä, niin jutellaan lisää!


4. Huomioi toiminnallisuus ja saavutettavuus


Hyvät nettisivut toimivat moitteettomasti. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että


  • sivusto lataa nopeasti

  • painikkeet toimivat

  • navigointi on loogista (niin koneella kuin mobiilissakin).


Myös saavutettavuus on olennainen osatekijä. Yleensä saavutettavuus mielletään liikkumis- ja toimimisesteisiä ihmisiä helpottavaksi asiaksi, mutta fakta on että saavutettavat verkkosivut palvelevat meitä kaikkia.


Saavutettavuudessa on kyse muun muassa siitä, että sivuston kieli on selkeäsanaista, sivusto sisältää vaihtoehtoisia viestin esittämistapoja (videot, kuvat, ääni, infograafit) ja että väreissä on riittävästi kontrastia. Saavutettavasti.fi-sivustolta löydät mainion tietopaketin verkkosivujen sisällön saavutettavuudesta.


5. Älä unohda hakukoneoptimointia etteivät ihmiset unohda sinua


Tänä päivänä brändin menestymisen kannalta on aivan olennaista, että nettisivusto on hakukoneoptimoitu. Hakukoneoptimoinnissa verkkosivujen sisällöntuotantoon sisällytetään tärkeät hakutermit, joilla ihmiset etsivät sivustoasi Googlesta.


Mutta miksi SEO on niin merkityksellinen asia? Eikö muka ilmankin pärjäisi?


Mieti hetki asiaa omalla kohdallasi: mistä aloitat etsinnät, kun haluat löytää hotellin lomareissua varten? Aivan, sinä ja suurin osa muistakin ihmisistä aloittaa etsinnät Googlesta.


Kun hakukonenäkyvyytesi on hyvällä tolalla, ihmiset löytävät brändisi helpommin. Lisäksi hakukoneoptimointi parantaa edellä mainittua saavutettavuutta; muun muassa oikein ja selkeästi toteutettu otsikointi palvelee eri tarpeisia ihmisiä mutta myös hakukoneita.


Henkilö kirjoittaa hakukoneeseen avainsanoja, joilla hän etsii tietoa netistä. Pöydällä on tietokoneen lisäksi puhelin, valaisin ja mikrofoni.
SEO kannattaa ottaa huomioon jo silloin, kun nettisivujen tekeminen on vasta suunnitteluasteella. Tällöin saat mahdollisuuden pohtia kotisivujen sivurakennetta SEOn ja sisäisten linkkausten näkökulmasta.

Moni yrittäjä kertoo minulle, että on yrittänyt kiinnittää huomiota hakukoneoptimointiin, mutta työ ei ole juurikaan tuottanut tulosta. Työssäni olen pistänyt merkille, että suurin pulma liittyy vääriin avainsanoihin. Eli yrittäjät ovat optimoineet sivua, mutta väärillä hakutermeillä. Avainsanoja ei saisi koskaan vetää hatusta, vaan niiden tulee perustua dataan ja olla relevantteja juuri sinun brändillesi. SEO-työ on taitolaji, eikä se suju aivan kaikilta ongelmitta. Itsekin olen kartuttanut taitojani jo usean vuoden ajan.


Mainio keino boostata verkkosivujen näkyvyyttä hakukoneissa on ylläpitää yritysblogia. Blogi mahdollistaa sen, että voit kasvattaa näkyvyyttä tietylle nettisivulle eli landing pagelle eli ammattikielellä "ländärille". Esimerkiksi tässä blogitekstissä pääavainsanani on verkkosivujen sisällöntuotanto ja linkkaan tekstistä pelkästään sisällöntuotanto-palveluuni ja saman aihealueen blogiteksteihin.


Nettisivujesi on tarkoitus ennen kaikkea palvella asiakkaitasi.

6. Ole avoin palautteelle


Mikään ei ole niin arvokasta kuin rakentava palaute.


Jos olet aikeissa avata uudet sivut, palautetta kannattaa kysellä jo suunnitteluvaiheessa. Jos puolestaan haluat uudistaa vanhat nettisivusi, kysele muilta etukäteen, mitä muutoksia sivusto heidän mielestään kaipaisi.


Hyödynnä palautteen keräämisessä verkostojakin. Esimerkiksi Facebookin Naisyrittäjät-ryhmä on pullollaan yrittäjänaisia, jotka antavat mielellään palautetta verkkosivuista. Jos puolestaan olet aktiivinen LinkedInissä, linkkariverkostosi voi tarjota kullanarvoisia vinkkejä sivustosta. Mikäli sinulla on jo asiakkaita, he jos ketkä ovat parhaita konsulttejasi – kysy siis rohkeasti myös asiakkaidesi mielipidettä nettisivuistasi.


Palautetta kannattaa hyödyntää, joten älä jätä sitä vain palautteen tasolle. Suodata toki ne kommentit, jotka eivät resonoi omien toiveidesi kanssa, mutta pidä mielesi avoimena. Vaikka jokin ratkaisu ei omissa ajatuksissasi ensi alkuun vaikuta toimivalta, ulkopuolinen näkemys saattaa silti osua aivan oikeaan. Rohkene siis päästää irti päähänpinttymistäsi ja ole avoin uudelle, onhan nettisivujesi tarkoitus ennen kaikkea palvella asiakkaitasi, ei sinua itseäsi.


Valitsetko hyvän vai halvan tekijän? Harvoin nämä kaksi asiaa kulkevat käsi kädessä.

7. Uskalla ulkoistaa – valitse luotettava tekijä kumppaniksi


Olen kuullut, että esimerkiksi ammattikoodarit joutuvat harmillisen usein korjaamaan muiden puoliammattilaisten tekemiä sotkuja. Niin voi käydä, jos investointi menee pieleen, ja siihen voi olla monta syytä.


 Valitse siis aidosti hyvät toteuttajat projektille, olipa kyseessä sitten koodari, graafikko, kirjoittaja tai vaikkapa valokuvaaja. Näitä edellä lueteltuja ammattilaisia saatat tarvita nettisivuprojektiisi.


Nämä vinkit voivat auttaa kartoittamaan tarjontaa ja löytämään parhaan kumppanin:


  • Tiedustele, paljonko tekijällä on kokemusta vastaavanlaisesta työstä.

  • Selvitä, kauanko taituri on ollut alalla.

  • Kysele, miten hänen prosessinsa etenevät.

  • Pyydä, olisiko hänellä tarjota referenssejä työstään.


Vaikka tekijän jälki olisikin ihan hyvää, aikataulut ja prosessit saattavat ontua ja pahasti. Jos hälytyskellosi alkavat soida esimerkiksi siksi, että aikataulut paukkuvat tai tekijän kommunikointi on heikkoa, vedä jarrusta ja puhalla peli poikki. Brändisi ansaitsee laatujälkeä, eikä sinun pidä koskaan maksaa turhasta!


Hinta kertoo usein paljon. Valitsetko hyvän vai halvan tekijän? Harvoin nämä kaksi asiaa kulkevat käsi kädessä. Uskalla investoida palveluun, jossa saat todennäköisimmin rahoille vastinetta. Loppuviimein satsaus voi maksaa itsensä monin kerroin takaisin. Enkä puhu vain ulkoasusta, vaan myös siitä, miten hyvin sivusto tavoittaa kävijöitä myöhemmin. Hyvät nettisivut vetävät asiakkaita puoleensa.


Etsitkö nettisivujen tekijää?


Minulta on muutamaan otteeseen pyydetty nettisivuja. Vaikka rakensin itse omat sivuni, en sentään tohdi tehdä verkkosivuja muille. Se ei ole erityisalaani, enkä ole kouluttautunut nettisivujen tekijäksi.


Sen sijaan verkostossani on supertaidokas oululainen freelance-verkkosivujen tekijä, Irina Nissinen, jolla on vuosien kokemus WordPressistä. Olemme tehneet yhteistyöprojekteja, ja luotan Irinan tekemiseen 110 %. Voit tutustua hänen työjälkeensä tarkemmin osoitteessa: www.snowi.fi.


Entä miten minä voin auttaa? Tekemällä korkeatasoista hakukoneoptimoitua verkkosivujen sisällöntuotantoa brändillesi. Sillä on valtaisa merkitys sivustosi näkyvyydelle. Jos siis tarvitset uudet nettisivutekstit taikka haluat päivittää olemassa olevat tekstit tähän päivään, ole oitis yhteydessä minuun.


👉🏻 Haaveissa brändisi näköiset, vaikuttavat ja taidokkaasti hakukoneoptimoidut verkkosivutekstit? Täällä ollaan, laita viestiä vaikka heti.


Saitko blogitekstistä vinkkejä omiin nettisivuihisi? Kerro ihmeessä kommenteissa! 😊






409 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page