Yritystarinan sanoittaminen edellyttää, että sinulla on jotain kerrottavaa. Hyvä uutinen on, että kaikilla brändeillä on oma tarinansa. Parhaita yritystarinoita ovat ne, jotka kumpuavat rehellisyydestä ja joissa rosoisuuskin saa pilkahdella.

Oletko koskaan pysähtynyt pohtimaan yrityksesi tarinaa? Enkä nyt tarkoita sitä toissavuotista workshoppia, jossa kävitte johtoryhmän kanssa läpi yrityksen arvoja ja suuntaa. Puhun brändisi matkasta aina lähtöpisteestä tähän päivään saakka.
Yritystarina sanoittaa selkeäsanaisesti, miksi ja miten yrityksenne sai alkunsa ja minne olette menossa. Selkeä tarina piirtää ennen kaikkea brändin tarkoituksen näkyväksi. Bisnestarinan elementteihin kuuluu usein myös liiketoimintaa ohjaavien arvojen avaaminen.
Mutta tämä ei vielä kerro, onko kyseessä hyvä yritystarina. Mistä loistavan bränditarinan tunnistaa? Siihen paneudumme seuraavaksi.
Yritystarinoita ei vain kirjoiteta, ne luodaan
Ne yritykset tai yhteisöt, jotka tunnistavat yritystarinansa ja elävät sen mukaan, ovat vahvoilla. Kaikilla yrityksillä ja yhteisöillä on oma tarinansa.
Jotta yritys voi kertoa brändin tarinan nettisivuillaan, tarina täytyy ensin tunnistaa ja tunnustaa. Bisnestarina onkin eräänlainen luomiskertomus; yritystarinaa ei voi vain kirjoittaa, vaan se luodaan.
Mutta missä tarina syntyy? Miten se luodaan? Se ei sukeudu välttämättä parituntisessa workshopissa tai mainostoimiston pöydällä tyyliin: "Kasatkaa nyt vain jotakin, luokaa meille tarina!"
Aito kertomus syntyy jokaisen tarinaa elävän sydämessä: yritysjohtajan, työntekijöiden ja muiden asianomaisten, myös asiakkaiden. Siis niiden, jotka ovat olleet rakentamassa brändiä tai rakentavat sitä parhaillaan.
Oletko valmis avaamaan yritystarinalle sydämesi?
Hyvä yritystarina vastaa olennaisiin kysymyksiin
Kun lähdet joko itsenäisesti tai esimerkiksi sisällöntuotannon freelancerin avulla hahmottelemaan yrityksesi tarinaa, ota suuntaviivoiksi muutamia kysymyksiä, joihin pyrit vastaamaan tekstissä. Älä missään nimessä jarruttele alkuvaiheessa, turhat ehtii karsia myöhemminkin.
Hahmottele brändin tarinaa näiden kysymysten kautta:
Mikä sinut sysäsi yrittäjäksi?
Miksi haluat tehdä sitä, mitä teet?
Mitä ratkaisuja yrityksesi tarjoaa?
Kenelle nämä ratkaisut on suunnattu?
Miksi yritys on ylipäätään olemassa?
Mitä arvoja yritys edustaa?
Miten arvot näkyvät käytännössä?
Mistä arvomaailma kumpuaa?
Liittyykö yritykseesi lapsuuden unelmia?
Miten sinun oma elämäsi risteää yrityksesi kanssa?
Mihin yritys on menossa tästä eteenpäin? Mitä horisontissa siintää?
Kun esität itsellesi edellä esitettyjä kysymyksiä ja pysähdyt niiden äärelle, voit oivaltaa suuria asioita. Oivallukset saattavat tehdä sinut iloiseksi tai ne voivat nostaa peräti surunkin rintaan. Tarinan hahmottaminen ja tutkailu ei ole aina helppo rasti.
Täytyy muistaa, että rehellisyys ei tarkoita itkutarinaa, joka raapaisee syvältä, vaan rehellisyys voi olla todella humoristinenkin asia.
Mutta hyvästä yritystarinasta välittyy aitojen tunteiden koko kirjo kaikkine säröineen ja sirpaleineen. Kun uskallat aloittaa yrityksesi luomiskertomuksen ja teet sen rehellisesti, sillä voi olla mullistava vaikutus koko liiketoimintaasi. Täytyy muistaa, että rehellisyys ei tarkoita itkutarinaa, joka raapaisee syvältä, vaan rehellisyys voi olla todella humoristinenkin asia.

Hyvä yritystarina perustuu rehellisyydelle
Kun alat luoda yrityksesi tarinaa, kysy itseltäsi, oletko valmis avaamaan sille sydämesi.
Jos vastaat kyllä, lähde sen jälkeen kerimään punaista lankaa niin pitkälle, että tavoitat langan alkupään. Mitä löydät sieltä? Annan esimerkin omasta yritystoiminnastani.
Kun lähdin seuraamaan yhden naisen yritykseni punaista lankaa kirjottaessani omaa yritystarinaani, huomasin sen kietoutuvan näiden teemojen ympärille:
Läheisten ihmisten menettämisen ja vuosien itsetutkiskelun myötä syntynyt syvällinen ymmärrys siitä, kuka olen ja mitä tahdon elämältä, myös työelämältä.
Jo lapsesta saakka versonut rakkaus kirjoittamista kohtaan, mikä aikuiselämässä – mutkien kautta – johdatti minut lopulta itsenäiseksi ammatinharjoittajaksi.
Tahtotila olla osa muutosta, ei osa ongelmaa. Toive muuttaa maailmaa ja markkinoita kestävämpään suuntaan, jossa huomioimme luonnon, eläimet ja ihmiset; jossa olemme hyviä toisiamme kohtaan.
Kuten huomaat, olemme melko syvällisten asioiden äärellä. Kukaan ei halua lukea ulkokullattua sepostusta, vaan aidon ja vilpittömän kertomuksen. Unohda siis paatoksellinen höpötys tuotteestasi tai palvelustasi. Se ei kerro siitä, miksi brändisi on pohjimmiltaan olemassa, miten se syntyi ja missä näet brändin tulevaisuudessa.
Rohkene siis avata sydäntäsi ja yrityksesi filosofiaa enemmän. Parhaassa tapauksessa lukija löytää yhtymäkohtia omaan elämäänsä, ja niin sanaton yhteytenne löytyy jo ennen kuin olette edes tavanneet.
Ammattilainen osaa sanoittaa tarinasi sinun tyylilläsi: humoristisesti, rennon letkeästi tai tunteita herättävästi.
Yritystarinan voi kertoa monella tyylillä
Kun luulet olevasi siinä pisteessä, että tunnistat ja tunnustat brändin tarinan, avaa muistikirjasi tai tietokoneesi dokkari ja ala kirjoittaa.
– Ai minä vai, mietit.
– No sinä sinä!
– Mutta kun ei tuo sisäinen sanaseppä suostu millään piilostaan.
Jos näin tosiaan käy sinulle, voit aina ulkoistaa yritystarinan kirjoittamisen ulkopuoliselle tekijälle. Noheva ja pintaa syvemmältä ajatteleva ammattilainen osaa kysyä juuri oikeat kysymykset ja luoda sinulle mainion yritystarinan, joka ei sisällä pelkkää liirumlaarumia. Ammattilainen myös osaa sanoittaa tarinasi sinun tyylilläsi: humoristisesti, rennon letkeästi tai tunteita herättävästi.
Mutta olennainen asia, joka tässä vaiheessa pitää ratkaista, on se, millä tyylillä tarinan haluat kertoa. Jos käytät apuna ulkoistettua ammattilaista, kerro tyylitoiveista myös hänelle.
Mieti, miten sinä haluat itsesi ja brändisi näyttää. Mitä sinä edustat? Mitä sinä pohjimmiltasi olet?
Helpointa on mukailla brändisi olemassa olevaa tone of voicea. Mutta toisaalta, jos brändisi tunnetaan humoristisuudesta, tyylistäsi poiketen hiukan vakavampi yritystarina voi upota syvemmälle lukijan sydämeen. Vastakohdat luovat mielenkiintoista kontrastia. Voit tietysti ripotella vakavamielisempäänkin tarinaan hyppysellisen sinulle ominaista huumoria, sillä sehän vain vahvistaa kertomusta.
Voit pysyä myös tyylillesi uskollisena. Esimerkiksi oma yritystarinani kuvastaa hyvin minua niin ihmisenä kuin yrittäjänäkin: avoimuus, rohkeus, rehellisyys ja oikeudentaju ohjaavat toimintaani. Mieti, miten sinä haluat itsesi ja brändisi näyttää. Mitä sinä edustat? Mitä ja kuka sinä pohjimmiltasi olet?
"Mutta eihän moni yritysjohtaja halua olla yhtä kuin yrityksensä." Niinpä, sekin on valinta. Henkilökohtaisesti koen, että aitous on asia, joka meitä ihmisiä eniten puhuttelee. Jos yritysjohtaja on kehittänyt yritysidean ja tehnyt siitä liiketoimintaa, voiko häntä piilottaa tarinasta? Kannattaako häntä piilottaa?
Lopulta tulemme siihen, miten tarinan kerromme. Sen ei tarvitse mennä niin, että "Matti keksi tämän yrityksen, koska..." vaan tarinan voi kertoa hyvin monella tapaa – kunhan se on teeskentelemätön.
Kaipaatko apua yrityksesi tarinan sanoittamisessa? Juttelen mielelläni lisää, ota yhteyttä nettisivujeni kautta.
Muiden bisnestarinat ovat hyvä esimerkki – mutta vältä oman alasi tarinoita
Lapset opettelevat erilaisia taitoja mallioppisen avulla. Se onkin aivan loistava keino oppia, myös aikuisille. Etsi siis käsiisi esimerkkejä inspiroivista yritystarinoista ja katso tarkkaan, miten ne on toteutettu. Voit myös kaivella vähemmän kiinnostavia ja puisia tarinoita, sillä voit yhtä lailla oppia niistäkin.
Kun katsot esimerkkiä yritystarinaasi varten, kyse ei ole kopioinnista, onhan brändinne synty joka tapauksessa erilainen. Suosittelen kuitenkin, että älä katso esimerkkejä kilpailijoiden bisnestarinoista, vaan ihan muulta toimialalta. Miksi? Jotta et altistaisi alitajuntaasi vähäisellekään kopioinnille. Sanalla sanoen: jotta vaalit brändisi omalaatuisuutta.
Kun löydät innostavia esimerkkejä, tutkaile niitä ajan kanssa. Keskity eritoten rakenteeseen.
Kulkeeko tarina johdonmukaisesti ja linjakkaasti eteenpäin?
Onko rakennetta pilkottu pienempiin osiin?
Millä tyylillä tarina on kerrottu?
Sopisiko vastaava tyyli omaan bränditarinaasi?
Jos päätät ulkoistaa yritystarinan, voit näyttää löytämiäsi yritystarinaesimerkkejä kirjoittajalle. Ammattilainen huomaa esimerkkiesi avulla nopeasti, millainen kerrontatyyli ja rakenne sinua kiehtoo.
Olen myös huomannut, että parhaat yritystarinat kehkeytyvät, jos kirjoittajana saan kohtuullisen vapaat kädet. Näkemys tekstistä, sen tyylistä ja rakenteesta syntyy ennen kaikkea keskustelun kautta. Kun hahmotan, kuka sinä olet ja mikä sinulle on merkityksellistä yritystoiminnassasi, tarina näkee päivänvalon kuin itsestään.
Mikä on sopiva bränditarinan pituus?
Entä sitten pituus? Minkä pituista tarinaa suosittelen?
Yleensä ottaen suositukseni on, että yritystarina tiivistyy noin 250–300 sanaan. Pituus vastaa suurin piirtein yhtä A4-arkillista, jos käytän fonttikokoa 11–12.
Jos tarina on pitkähkö, sitä kannattaa rytmittää väliotsikoilla. Palstan leveyttä kannattaa myös miettiä, kapeampi palsta helpottaa lukemista. Voit myös palastella rakenteen eri osioihin, kuten itse olen tehnyt kaikilla nettisivuillani.
Sanoisin kuitenkin, että pituutta tärkeämpää on pitää mielessä kaksi asiaa:
Kerro tarinasi mahdollisimman kattavasti ja uskalla avata sitä pintaa syvemmältä
...mutta älä jaarittele, vaan pidä kertomus napakkana. Karsi löperöt ja löysät lauseet.
Jos kirjoitat itse tarinan, pyydä kollegoita, ystäviä ja muita läheisiäsi lukemaan se ja kertomaan mielipiteensä. Onko tarina liian pitkä, vai jääkö jotain olennaista sittenkin uupumaan? Mitä teksti heidän mielestään kaipaa? Hio stooriasi heidän arvokkaiden kommenttiensa pohjalta.

Muista hakukoneoptimoida tarinasi!
Viimeisimpänä muttei suinkaan vähäisimpänä vinkkaan, että bränditarina kannattaa aina hakukoneoptimoida siinä missä muutkin nettisivutekstit. Ainoa poikkeus on silloin, jos tarinan on määrä päätyä vain painotuotteeseen kuten vaikkapa yritysesitteeseen.
Kun ripottelet bisnestarinaasi tärkeitä hakusanoja eli niitä, joilla ihmiset etsivät sinusta tietoa, kohderyhmäsi löytää sinut helpommin Googlesta ja muista hakukoneista. Onnistunut hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on yksi merkittävimmistä keinoista tavoittaa uusia asiakkaita.
Ujuta siis yritystarinaan ammattialasi olennaisia hakutermejä. Tee se kuitenkin mahdollisimman luontevasti ja ota huomioon myös mahdollinen linkkaukset. Vältä linkkaamasta tekstistä sivuille, joissa ei ole samoja avainsanoja tai jotka eivät liity yritystarinaasi.
Älä myöskään koskaan vedä hakutermejä hatusta, vaan tutkaile datan avulla, millä avainsanoilla brändiäsi oikeasti etsitään. Yksi kelpo ja maksuton apuväline on Google Search Console. Itse suosin maksullisia ohjelmia, sillä niiden antama data on kattavampaa.
Kaipaatko apua bränditarinan kanssa?
Lyökö pää tyhjää? Jos koet, että yritystarina tuntuu liian suurelta urakalta, voit jättää sen kirjoittamisen suosiolla ammattilaiselle. Vink vink, täällä ollaan.
Hölynpölyllä kuorrutettujen tarinoiden sijaan kirjoitan aitoja kertomuksia, joissa elämän ja yrittäjyyden repaleisuus saa kukoistaa.
Sisällöntuotannon ammattilaisena ja yritystarinoiden kirjoittajana tahdon kaivautua pintaa syvemmälle. Hölynpölyllä kuorrutettujen tarinoiden sijaan kirjoitan mielelläni vilpittömiä kertomuksia, joissa elämän ja yrittäjyyden repaleisuuskin saa olla läsnä. Mutta toteutan tarinan ehdottomasti sinun tyylilläsi.
Hienointa on, kun asiakas oivaltaa haastattelun aikana suuria asioita. Silloin tapahtuu jotain ihmeellistä. Tai kun hän lukee kirjoittamani valmiin tarinan ja hänen silmänsä kostuvat kyynelistä. Noissa hetkissä jokin elämää suurempi hipaisee sekä tarinankertojaa ja että tarinan päähenkilöä.
Noiden, joskus niin kovin pikkuruistenkin hetkien vuoksi minä rakastan kirjoittaa tarinoita.
Pysähdytäänkö tarinasi äärelle? Suunnitellaan lisää, ota yhteyttä nettisivujeni kautta.
Comments