top of page
  • Writer's pictureTiia Ung

Halpa sisällöntuotanto ei ole kenenkään etu

Päivitetty: 7. helmik.

Sisällöntuotantoa saa halvalla, se on fakta. Ikävä kyllä, liian edulliset hinnat voivat tehdä hallaa koko ammattialalle. Miksi halpa sisällöntuotannon hinta ei loppupeleissä palvele ketään?


Pöydällä on pieniä kolikoita, 5 senttisiä, 10 senttisiä ja 20 senttisiä. Kuva kuvastaa halpaa sisällöntuotantoa.

Kun suunnittelin yrittäjyyttä, kuulin huolestuttavia kommentteja siitä, miten matalalla tasolla freelance-kirjoittajien hinnoittelu on. Tuo tuskallinen tieto asetti omat haasteensa sisällöntuotannon hinnaston suunnittelulle.


Pyörittelin mielessäni kysymyksiä. Jos teen sisällöntuotantoa halvalla, saanko laskut maksettua ja ruokaa pöytään? Miten oman jaksamiseni käy? Välitänkö halvoilla hinnoilla heikkoa laatumielikuvaa? Mikä olisi kultainen keskitie?


Halpa hintataso piinaa myös muita luovan alan yrittäjiä, kuten valokuvaajia, graafikoita, muusikoita, kääntäjiä ja jopa arkkitehtejä – kiistatta myös muitakin ammattiryhmiä. Tässä tekstissä kerron, miksi omaa työtä ei kannata koskaan myydä pilkkahintaan.


Työn hinnoittelu ei ole mikään helppo juttu, kiitos hinnoittelupeikon


Aloittelevana yrittäjänä jouduin kohtaamaan omia epävarmuuksia ja pelkojakin, kun pohdin oman sisällöntuotannon hintaa. Palkansaajana en ollut koskaan joutunut törmäämään tuohon pirulaiseen, hinnoittelupeikkoon.


Se on se ilkeä otus, joka istuu olkapäillä ja kuiskii Klonkun äänellä: “Oletpa inhottava ihminen, kun pyydät noin paljon rahaa ihmisiltä. Miksi et tekisi ilmaista työtä ja olisi siten hyvä ihminen?”


Mistä moiset tunteet vyöryivät? Kenties liiallisesta vaatimattomuudesta. Oli kuitenkin hieno huomata, että sain yhdellä napakalla iskulla kukistettua otuksen, joka ilmiselvästi halusi minun kärsivän nälkää ja puutetta elämässäni.


Sanoin otukselle: “En todellakaan aio lytätä omaa ammattitaitoani laskuttamalla onnettoman vähän. Tiedän, että tekemäni sisällöntuotanto on laadukasta ja olen saanut erinomaista palautetta asiakkailtani. Myös useiden tekstien kipuaminen Googlen kärkeen osoittaa, että voin hinnoitella työni niin, että olen sisällöntuotannon hinnastooni itsekin tyytyväinen.”


Sen koommin hinnoittelupeikkoa ei ole näkynyt. Mutta tiedän, että vaikka se jätti minut rauhaan, moni muu aloitteleva yrittäjä painii parhaillaan sen kanssa. Voin vain rohkaista ja todeta: “Näytä sille närhen munat!”


Lue, mitä hinnoittelutapoja yrittäjät käyttävät rakentaessaan sisällöntuotannon hinnastoa.


Halpa sisällöntuotannon hinta voi ilahduttaa ostajaa, mutta ei yrittäjää itseään


On ymmärrettävää, että yritykset ja yhteisöt haluavat ulkoistaa palveluja kustannustehokkaasti. Organisaatioissa markkinointibudjeteista täytyy pitää kiinni ja tulosvastuukin painaa.


Kun löytää palveluntuottajan, jonka hinta-laatusuhde on enemmän kuin kohdillaan (Lue: palveluntuottajan, jonka hinnat ovat todella edulliset), kuka tahansa tulisi onnelliseksi. Paitsi tekijä itse.


Tekijän arjessa halpa sisällöntuotanto voi näyttäytyä laskuina joita on hankala maksaa ja asuntolainana jonka lyhennys ahdistaa. Pahimmillaan taloudellinen huoli aiheuttaa murhetta yksinyrittäjän arjessa joka päivä.


Ulkoistaminen ei saisi koskaan tarkoittaa sitä, että sisällöntuotannon ammattilainen joutuu lyttäämään vuosien työllä ansaitsemansa ammattitaidon ja painamaan hinnat niin alas kuin mahdollista.

Kun lähdin yrittäjäksi, luin useita opuksia yrittäjyydestä ja työn hinnoittelusta. Kirjoista kävi ilmi, että etenkin aloittavien yrittäjien virheenä voi olla alihinnoittelu.


Säikähdin käykö minullekin niin. Miten silloin voisin ylläpitää yritystoimintaa? Ainakin minun täytyisi jatkuvasti myydä palveluitani uusille asiakkaille. Jos teen pelkkää asiakashankintaa, jääkö minulla aikaa tehdä sisältöjä?


Pyrinkin heti kättelyssä taltuttamaan hinnoittelupeikon ja asettamaan hinnat sille tasolle, että pärjään taloudellisesti, voin maksaa työn sivukulut ja saan puskurirahastoon säästöjä elämän yllättäviä tilanteita varten.


Liian edullinen sisällöntuotanto tekee hallaa koko alalle


Koko ammattiala kärsii, kun sisällöntuotantoa tehdään halvalla. Ongelma näkyy erityisesti sisällöntuottajien omassa arjessa, mutta matalat hinnat voivat aiheuttaa dominoefektin, joka vaikuttaa yhteiskuntaan laajemminkin.


Jos yritykset ostavat todella edullista freelancerin työtä alihankintana, sisällöntuottajien työpaikkoja katoaa alalta. Yritykset eivät enää palkkaa omaa kirjoittajaa palkkalistoilleen, vaan hyödyntävät jatkossakin puoli-ilmaisten freelancereiden työtä.


Uhkana on myös, että kohtuullista palkkiota pyytävät freelancerit eivät saa asiakkaita, koska heidän hintansa näyttäytyvät kalliina. He joutuvat painimaan muun muassa seuraavanlaisten vasta-argumenttien kanssa:


“Saisin saman työn puolet halvemmalla toiselta paikkakunnalta.”


“Eivät firmamme omat työntekijätkään saa noin paljon palkkaa.”


“Etkö voisi tiputtaa hinnasta ainakin 20 prosenttia pois?”


Vastaavat kommentit ovat toki ymmärrettäviä, ja arvonsa tunteva freekku osaa vastata niihin hintansa perustellen.


Palkkarahat ovat pöydällä, yhteensä 50 euroa.
Tekijä, joka pyytää vaikkapa muutaman kympin tunnilta, ei ole reilu itseään kohtaan. Arvonsa tunteva yrittäjä hinnoittelee työnsä realistisesti.

Sisällöntuotannon ulkoistaminen ei saisi koskaan tarkoittaa sitä, että rautainen ammattilainen joutuu lyttäämään vuosien työllä ansaitsemansa ammattitaidon ja painamaan hinnat niin alas kuin mahdollista.


Jos näin käy, pitkässä juoksussa taitavat yrittäjät ovat pakotettuja vaihtamaan alaa tienatakseen muualta elantonsa (elleivät heidän omat arjen kustannuksensa ole minimaalisen pienet). Pahimmillaan he joutuvat työttömiksi, mikä puolestaan kuluttaa yhteiskunnan varoja. Siksi alihinnoittelu aiheuttaa hallaa koko alalle ja valtiollekin.


On siis kaikkien etu, että kaikenkokoiset yrittäjät voivat jatkossakin toimia yrittäjinä. Jos olet ostava osapuoli, voit vaikuttaa asiaan maksamalla hyvästä työstä hyvän korvauksen.


💡 Halpa sisällöntuotanto voi sisältää myös riskin siitä, että kirjoituksen laatu ei vastaa sitä, mitä asiakas odotti. Tosin voiko asiakas olettaakaan, että saisi huippulaatua, jos ei ole siitä valmis maksamaan? Ei voi.



Mikä on oikea hinta freelance-sisällöntuotannolle?


Kysymys on hankala, joten lähestyn asiaa hieman filosofisemmalla otteella.


Kun yrittäjä pohtii oikeaa hintaa, hän voi kysyä itseltään seuraavanlaisia kysymyksiä. Niiden varaan itsekin suunnittelin sisällöntuotannon hinnastoa:


  • Mitä lisäarvoa asiakas saa tekstiesi myötä?

  • Kuinka työläitä projektit yleensä ottaen ovat? Kauanko niihin kuluu aikaa?

  • Mitä työvaiheita prosessiin tyypillisesti kuuluu?

  • Paljonko pakolliset sivukulut vievät rahaa tuloistasi?

  • Paljonko muut tekijät veloittavat vastaavasta työstä?

  • Miten monta uurastuksen täyteistä vuotta vei, että pääsit tähän pisteeseen ammatillisesti? Miten kouluttautunut ja kokenut olet?


Kun olet vastannut edellä mainittuihin kysymyksiin, kysy sen jälkeen itseltäsi vielä yksi tärkeä kysymys, ellei kaikkein tärkein:


Mihin hintaan olet itse tyytyväinen?


Huomasin jo vuosia ennen yrittäjyyttä kysyväni yhä uudestaan ja uudestaan valokuvaajana työskentelevältä avopuolisoltani saman kysymyksen, kun hän paini perjantai-iltana olohuoneen lattialla hinnoittelupeikon kanssa.


Mihin hintaan olisit itse tyytyväinen?


Kysymys on kelpo mittari arvioimaan omaa hintatasoa. Se tiivistää oikeastaan kaikki aiemmin mainitut seikat: lisäarvon tuottamisen, projektin laajuuden, sisältöprosessin työvaiheet, pakolliset kulut, oman ammattitaidon ja niin edelleen.


Mikä siis olisi sopiva hinta, jotta voit tarttua jokaiseen asiakastyöhön hyvillä mielin?


Mikä olisi sopiva palkkio, jotta mieltäsi ei ahdista kannattamaton yritystoiminta tai taloudelliset murheet?


Etenkin meidän suomalaisten perisynti on liiallinen vaatimattomuus, myös hinnoittelussa.


Olen itsekin perusluonteeltani jokseenkin introvertti. Nautin ihmisille juttelusta ja osaan olla sosiaalinen. Mutta sisimmässäni asuu ikuinen kotihiiri, joka rakastaa rauhaa, omaa aikaa ja hiljaisuutta.


Yrittäjän täytyy kuitenkin kaivautua ulos kolostaan kohti päivänvaloa. Hänen täytyy lähteä pitkälle retkelle solmimaan verkostoja, olemaan esillä eri kanavissa ja soittamaan kylmäsoittoja toivomilleen asiakkaille. Vaatimattomuuden hintapeikko täytyy puistella pois olkapäiltä!


Aurinko laskee veden taakse. Taivaalla on pilviä ja etualalla puunoksia.
Jotta yrittäjyyttä jaksaa paremmin, lempeys itseä kohtaan kannattaa opetella. Omanarvontunto vaikuttaa muun muassa siihen, miten omaa työtään hinnoittelee.

Jos olet aloitteleva yrittäjä, kysy itseltäsi, mihin hintaan olet itse tyytyväinen. Mutta tee se rauhallisena koti-iltana, mieluiten saunan lämmössä tai mökkilaiturilla veden liplatuksen äärellä. Tee se hetkenä, jolloin tuomitsevat ajatuksesi ovat pehmeitä. Silloin saatat saada oikean vastauksen.


Sisällöntuotannon hintasi on yhtä kuin oma arvosi. Kuinka paljon sinä arvostat itseäsi?


Tämä teksti on osa sisällöntuotannon hinta -blogikokonaisuutta. Löydät kaikki aiheen artikkelit blogistani.


👋🏻 Kaipaatko tekijää, jonka työnjälkeen voit aina luottaa? Ole minuun yhteydessä.





Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page