top of page

Halpa sisällöntuotanto ei ole kenenkään etu

Writer's picture: Tiia UngTiia Ung

Päivitetty: 5 päivää sitten

Sisällöntuotantoa saa halvalla, se on fakta. Ikävä kyllä, liian edulliset hinnat voivat tehdä hallaa koko ammattialalle. Miksi halpa sisällöntuotannon hinta ei loppupeleissä palvele ketään?


Pöydällä on pieniä kolikoita, 5 senttisiä, 10 senttisiä ja 20 senttisiä. Kuva kuvastaa halpaa sisällöntuotantoa.

Kun suunnittelin yrittäjyyttä, kuulin huolestuttavia kommentteja siitä, miten matalalla tasolla freelance-kirjoittajien hinnoittelu on. Tuo tuskallinen tieto asetti omat haasteensa sisällöntuotannon hinnastoni suunnittelulle.


Pyörittelin mielessäni kysymyksiä. Jos teen sisällöntuotantoa halvalla, saanko laskut maksettua ja ruokaa pöytään? Miten oman jaksamiseni käy? Pärjäänkö yrittäjänä? Välitänkö halvoilla hinnoilla heikkoa laatumielikuvaa? Mikä olisi kultainen keskitie? Nopeasti tulin siihen lopputulokseen, että kenenkään ei pidä talloa hintojaan, ei myöskään minun.


Halpa hintataso piinaa muitakin luovien alojen yrittäjiä: valokuvaajia, graafikoita, muusikoita, kääntäjiä ja jopa arkkitehtejä, kiistatta myös muitakin ammattiryhmiä. Tässä tekstissä kerron, miksi omaa työtä ei kannata koskaan myydä pilkkahintaan.


Työn hinnoittelu ei ole helppo juttu, kiitos 'hinnoittelupeikon'


Aloittelevana yrittäjänä jouduin kohtaamaan omia epävarmuuksia ja pelkojakin, kun pohdin oman sisällöntuotannon hintaa. Palkansaajana en ollut koskaan joutunut törmäämään erääseen pirulaiseen, nimittäin hinnoittelupeikkoon.


Se on vähän ilkeä otus, semmoinen, joka istuu olkapäillä ja kuiskii Klonkun äänellä: “Oletpa inhottava ihminen, kun pyydät noin paljon rahaa ihmisiltä. Miksi et tekisi ilmaista työtä ja olisi siten hyvä ihminen?”


Mistä moiset tunteet vyöryivät? Kenties liiallisesta vaatimattomuudesta. Oli kuitenkin hieno huomata, että sain yhdellä napakalla iskulla kukistettua otuksen, joka ilmiselvästi halusi minun kärsivän nälkää ja puutetta elämässäni.


Sanoin otukselle: “En todellakaan aio lytätä omaa ammattitaitoani laskuttamalla onnettoman vähän. Tiedän, että tekemäni sisällöntuotanto on laadukasta ja olen saanut erinomaista palautetta asiakkailtani. Myös useiden tekstien kipuaminen Googlen kärkeen osoittaa, että voin hinnoitella työni niin, että olen sisällöntuotannon hinnastooni itsekin tyytyväinen.”


Sen koommin hinnoittelupeikkoa ei ole näkynyt. Mutta tiedän, että vaikka se jätti minut rauhaan, moni muu aloitteleva yrittäjä painii parhaillaan sen kanssa. Esimerkiksi tarjoamassani aloittelevan yrittäjän sparrauksessa hinnoittelun epävarmuus nousee tuon tuostakin esille. Voin vain rohkaista ja todeta: “Näytä sille närhen munat!”


Lue, mitä hinnoittelutapoja freelancerit käyttävät rakentaessaan sisällöntuotannon hinnastoa.


Halpa sisällöntuotanto voi ilahduttaa ostajaa – mutta ei yrittäjää


On ymmärrettävää, että yritykset ja yhteisöt haluavat ulkoistaa palveluja kustannustehokkaasti, siis edullisesti. Organisaatioissa markkinointibudjeteista täytyy pitää kiinni ja tulosvastuukin painaa.


Kun löytää palveluntuottajan, jonka hinta-laatusuhde on enemmän kuin kohdillaan (Lue: palveluntuottajan, jonka hinnat ovat todella edulliset), kuka tahansa tulisi onnelliseksi. Paitsi tekijä itse.


Tekijän arjessa halpa sisällöntuotanto voi näyttäytyä laskuina joita on hankala maksaa ja asuntolainana jonka lyhennys ahdistaa. Pahimmillaan taloudellinen huoli aiheuttaa murhetta yksinyrittäjän arjessa joka päivä.


Kun lähdin yrittäjäksi, luin useita opuksia yrittäjyydestä ja työn hinnoittelusta. Kirjoista kävi ilmi, että etenkin aloittavien yrittäjien virheenä voi olla alihinnoittelu.


Säikähdin käykö minullekin niin. Miten silloin voisin ylläpitää yritystoimintaa? Ainakin minun täytyisi jatkuvasti myydä palveluitani uusille asiakkaille. Jos teen pelkkää asiakashankintaa, jääkö minulla aikaa tehdä sisältöjä?


Pyrinkin heti kättelyssä taltuttamaan hinnoittelupeikon ja asettamaan hinnat sille tasolle, että pärjään taloudellisesti, voin maksaa työn sivukulut ja saan puskurirahastoon säästöjä elämän yllättäviä tilanteita varten.


Ulkoistaminen ei saisi koskaan tarkoittaa sitä, että sisällöntuotannon ammattilainen joutuu lyttäämään vuosien työllä ansaitsemansa ammattitaidon ja painamaan hinnat niin alas kuin mahdollista.

Liian edullinen sisällöntuotanto tekee hallaa koko alalle


Koko ammattiala kärsii, jos sisällöntuotantoa tehdään liian halvalla. Matalat hinnat voivat nimittäin aiheuttaa dominoefektin, joka vaikuttaa yhteiskuntaan laajemminkin. Miten?


Jos yritykset ostavat todella edullista freelancerin työtä alihankintana, sisällöntuottajien työpaikkoja katoaa alalta. Yritykset eivät näet enää palkkaa omaa kirjoittajaa palkkalistoilleen, vaan hyödyntävät jatkossakin puoli-ilmaisten freelancereiden työtä.


Uhkana on myös, että kohtuullista ja realistista palkkiota pyytävät freelancerit eivät enää saa asiakkaita, koska heidän hintansa näyttäytyvät nyt kalliina halvempiin tekijöihin verrattuna. Tämmöiset friikut voivat joutua painimaan muun muassa seuraavanlaisten vasta-argumenttien kanssa:


“Saisin saman työn puolet halvemmalla toiselta paikkakunnalta.”


“Eivät firmamme omat työntekijätkään saa noin paljon palkkaa.”


“Etkö voisi tiputtaa hinnasta ainakin 20 prosenttia pois?”


Vastaavat kommentit ovat toki ymmärrettäviä, ja arvonsa tunteva freekku osaa vastata niihin hintansa perustellen. Onneksi en ole itse joutunut törmäämään moisiin kommentteihin. Yleisempi vastaus "liian kalliisiin hintoihin" on hiljaisuus.


Palkkarahat ovat pöydällä, yhteensä 50 euroa.
Arvonsa tunteva yrittäjä hinnoittelee työnsä realistisesti. Hän myös tietää, että hänen tekemänsä työ tuo aitoa arvoa asiakkaalle.

Sisällöntuotannon ulkoistaminen ei saisi koskaan tarkoittaa sitä, että rautainen ammattilainen joutuu lyttäämään vuosien työllä ansaitsemansa ammattitaidon ja painamaan hinnat niin alas kuin mahdollista. Jos näin käy, pitkässä juoksussa taitavat yrittäjät ovat pakotettuja vaihtamaan alaa tienatakseen muualta elantonsa (elleivät heidän omat arjen kustannuksensa ole minimaalisen pienet). Pahimmillaan he joutuvat työttömiksi, mikä puolestaan kuluttaa yhteiskunnan varoja. Siksi alihinnoittelu aiheuttaa hallaa sekä koko alalle että valtiolle.


On siis meidän kaikkien etu, että ihan kaikenkokoiset yrittäjät voivat jatkossakin toimia yrittäjinä. Jos olet ostava osapuoli, voit vaikuttaa asiaan maksamalla hyvästä työstä hyvän korvauksen.


💡 Halpa sisällöntuotanto voi sisältää myös riskin siitä, että kirjoituksen laatu ei vastaa sitä, mitä asiakas odotti. Tosin voiko asiakas olettaakaan, että saisi huippulaatua, jos ei ole siitä valmis maksamaan? Ei voi.



Mikä on oikea hinta freelance-sisällöntuotannolle?


Kysymys on hankala, joten lähestyn asiaa filosofisesti. Kun yrittäjä pohtii oikeaa hintaa, hän voi kysyä itseltään seuraavanlaisia kysymyksiä. Niiden varaan itsekin suunnittelin sisällöntuotannon hinnastoa:


  • Minkälaista lisäarvoa asiakas saa palvelusi myötä?

  • Kuinka työläitä projektit ovat? Kauanko niihin kuluu aikaa?

  • Mitä työvaiheita prosessiin kuuluu?

  • Paljonko pakolliset sivukulut vievät rahaa tuloistasi?

  • Paljonko muut saman alan tekijät veloittavat vastaavasta työstä?

  • Miten monta uurastuksen täyteistä vuotta vei, että pääsit tähän pisteeseen ammatillisesti? Miten kouluttautunut ja kokenut olet?


Ja sitten kun olet rauhassa vastannut edellä mainittuihin kysymyksiin, kysy itseltäsi vielä yksi tärkeä kysymys, ellei kaikkein tärkein:


Mihin hintaan olet itse tyytyväinen?


Huomasin jo vuosia ennen yrittäjyyttäni kysyväni yhä uudestaan ja uudestaan tuolloin valokuvaajana toimineelta avopuolisoltani saman kysymyksen, kun hän paini eräänä syksyisenä perjantai-iltana olohuoneen lattialla hinnoittelupeikon kanssa.


Kysyin häneltä: Mihin hintaan olisit itse tyytyväinen?


Kysymys on oikeasti kelpo mittari arvioimaan omaa hintatasoa. Se nimittäin tiivistää kaikki aiemmin mainitut seikat eli lisäarvon tuottamisen, projektin laajuuden, sisältöprosessin työvaiheet, pakolliset kulut, oman ammattitaidon ja niin edelleen.


Mikä siis on sopiva hinta, jotta voit tarttua jokaiseen asiakastyöhön hyvillä mielin?


Mikä olisi sopiva palkkio, jotta mieltäsi ei ahdista kannattamaton yritystoiminta tai taloudelliset murheet?


Etenkin meidän suomalaisten perisynti on liiallinen vaatimattomuus, myös hinnoittelussa.


Olen itsekin perusluonteeltani vähän introvertti. Nautin ihmisille juttelusta ja osaan olla sosiaalinen. Mutta sisimmässäni asuu ikuinen kotihiiri, joka rakastaa rauhaa, runsasta omaa aikaa ja hiljaisuutta.


Yrittäjän täytyy kuitenkin kaivautua ulos kolostaan. Hänen täytyy lähteä solmimaan verkostoja, olemaan esillä eri kanavissa ja mahdollisesti soittamaan kylmäsoittoja toivomilleen asiakkaille. Vaatimattomuuden hintapeikko täytyy puistella pois olkapäiltä!


Aurinko laskee veden taakse. Taivaalla on pilviä ja etualalla puunoksia.
Jotta yrittäjyyttä jaksaa paremmin, lempeys itseä kohtaan kannattaa opetella. Omanarvontunto vaikuttaa muun muassa siihen, miten omaa työtään hinnoittelee.

Jos siis olet tuore yrittäjä, kysy itseltäsi, mihin hintaan olet itse tyytyväinen. Mutta tee se rauhallisena koti-iltana, mieluiten saunan lämmössä tai mökkilaiturilla veden liplatuksen äärellä. Tee se hetkenä, jolloin tuomitsevat ajatuksesi ovat pehmeitä. Silloin saatat saada oikean vastauksen, koska silloin vastaus kumpuaa sisimpäsi rauhasta.


Sisällöntuotannon hintasi on yhtä kuin oma arvosi. Kuinka paljon sinä arvostat itseäsi?


Tämä teksti on osa sisällöntuotannon hinta -blogikokonaisuutta. Löydät kaikki aiheen artikkelit blogistani.


👋🏻 Kaipaatko sisällöntuotannon ammattilaista, jonka työnjälkeen voit aina luottaa? Ole minuun yhteydessä.





315 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

コメント


bottom of page