Halpa sisällöntuotanto ei ole kenenkään etu
Päivitetty: 31. tammik.
Sisällöntuotantoa saa halvalla, se on fakta. Ikävä kyllä, liian edulliset hinnat voivat tehdä hallaa koko ammattialalle. Miksi halpa sisällöntuotannon hinta ei loppupeleissä kanna hedelmää yhdellekään osapuolelle?

Kun suunnittelin yrittäjyyttä, kuulin huolestuttavia kommentteja siitä, miten matalalla tasolla freelance-kirjoittajien hinnoittelu on. Tuskallinen tieto asetti omat haasteensa sisällöntuotannon hinnaston suunnittelulle.
Pyörittelin mielessäni kysymyksiä. Jos teen sisällöntuotantoa halvalla, saanko laskut maksettua ja ruokaa pöytään? Miten oman jaksamiseni käy? Välitänkö halvoilla hinnoilla huonoa laatumielikuvaa? Mikä olisi kultainen keskitie, jota pitkin kulkea?
Sisällöntuottajien lisäksi halpa hintataso piinaa esimerkiksi valokuvaajia, graafikoita, muusikoita, kääntäjiä ja jopa arkkitehtejä – kiistatta myös muitakin ammattiryhmiä.
Tässä tekstissä kerron, miksi omaa työtä ei kannata koskaan myydä pilkkahintaan.
Työn hinnoittelu ei ole helppo juttu, kiitos hinnoittelupeikon
Aloittelevana yrittäjänä jouduin kohtaamaan omia epävarmuuksia ja pelkojakin, kun pohdin oman sisällöntuotannon hintaa. Palkansaajana en ollut koskaan joutunut törmäämään tuohon pirulaiseen, hinnoittelupeikkoon.
Se on se ilkeä otus, joka istuu olkapäillä ja kuiskii Klonkun äänellä: “Oletpa inhottava ihminen, kun pyydät noin paljon rahaa ihmisiltä. Miksi et tekisi ilmaista työtä ja olisi siten hyvä ihminen?”
Mistä moiset tunteet vyöryivät? Kenties liiallisesta vaatimattomuudesta. Oli kuitenkin hieno huomata, että sain yhdellä napakalla iskulla kukistettua otuksen, joka ilmiselvästi halusi minun kärsivän nälkää ja puutetta elämässäni.
Sanoin sille: “En todellakaan aio lytätä omaa ammattitaitoani laskuttamalla onnettoman vähän. Tiedän, että tekemäni sisällöntuotanto on laadukasta, ja olen saanut erinomaista palautetta asiakkailtani. Myös useiden tekstien kipuaminen Googlen kärkeen osoittaa, että voin hinnoitella työni niin, että olen sisällöntuotannon hinnastooni tyytyväinen.”
Sen koommin hinnoittelupeikkoa ei ole näkynyt. Mutta tiedän, että vaikka se jätti minut rauhaan, moni muu aloitteleva freelance-kirjoittaja painii parhaillaan sen kanssa. Voin vain rohkaista ja todeta: “Näytä sille närhen munat!”
Lue, mitä hinnoittelutapoja sisällöntuottajat käyttävät rakentaessaan sisällöntuotannon hinnastoa.
Halpa sisällöntuotannon hinta voi ilahduttaa ostajaa, mutta ei sisällöntuottajaa
On ymmärrettävää, että yritykset ja yhteisöt haluavat ulkoistaa palveluja kustannustehokkaasti. Organisaatioissa markkinointibudjeteista täytyy pitää kiinni ja tulosvastuukin painaa.
Kun löytää palveluntuottajan, jonka hinta-laatusuhde on enemmän kuin kohdillaan (Lue: palveluntuottajan, jonka hinnat ovat todella edulliset), kuka tahansa tulisi onnelliseksi. Paitsi tekijä itse.
Sisällöntuottajan arjessa halpa sisällöntuotanto voi näyttäytyä laskuina, joita on hankala maksaa, asuntolainana, jonka lyhennys ahdistaa, tai pennien laskemisena kaupan kassalla. Pahimmillaan taloudellinen huoli aiheuttaa murhetta yksinyrittäjän arjessa varje dag.
Ulkoistaminen ei saisi koskaan tarkoittaa sitä, että sisällöntuotannon ammattilainen joutuu lyttäämään vuosien työllä ansaitsemansa ammattitaidon ja painamaan hinnat niin alas kuin mahdollista.
Kun lähdin freelance-sisällöntuottajaksi, luin monia opuksia yrittäjyydestä ja työn hinnoittelusta. Kirjoista kävi ilmi, että etenkin aloittavien yrittäjien virheenä voi olla alihinnoittelu.
Säikähdin käykö minullekin niin. Miten silloin voisin ylläpitää yritystoimintaa? Ainakin minun täytyisi alvariinsa myydä palveluitani uusille asiakkaille. Jos teen pelkkää asiakashankintaa, jääkö minulla aikaa tehdä sisältöjä?
Pyrinkin heti kättelyssä taltuttamaan hinnoittelupeikon ja asettamaan hinnat sille tasolle, että pärjään taloudellisesti, voin maksaa työn sivukulut ja saan puskurirahastoon säästöjä elämän yllättäviä tilanteita varten.
Samalla hintojen täytyy olla asiakkaalle kohtuulliset. Onnekseni näinkin alkuvaiheessa freekun uraa yhteydenottoja on jo alkanut saapua, vaikka pelkäsin etten voi kilpailla monien freelance-sisällöntuottajien matalan hintatason kanssa. On hieno tunne, kun asiakas arvostaa tekemääni työtä maksamalla mielellään sen mitä pyydän.
Lue myös, paljonko sisällöntuottajan palkka on.
Liian edullinen sisällöntuotannon hinta tekee hallaa koko alalle
Koko ammattiala kärsii, kun sisällöntuotantoa tehdään halvalla. Ongelma näkyy erityisesti sisällöntuottajien omassa arjessa, mutta matalat hinnat voivat aiheuttaa dominoefektin, joka vaikuttaa yhteiskuntaan laajemminkin.
Jos yritykset ostavat todella edullista freelancerin työtä alihankintana, sisällöntuottajien työpaikkoja voi kadota alalta. Yritykset eivät enää palkkaa omaa sisällöntuottajaa palkkalistoilleen, vaan hyödyntävät jatkossakin puoli-ilmaisten freelancereiden työtä.
Samalla kohtuupalkkiota pyytävät freelance-kirjoittajat eivät saa asiakkaita, koska heidän hintansa näyttäytyvät kalliina. He joutuvat painimaan muun muassa seuraavanlaisten vasta-argumenttien kanssa:
“Saisin saman työn puolet halvemmalla toiselta paikkakunnalta.”
“Eivät firmamme omat työntekijätkään saa niin paljon palkkaa.”
“Etkö voisi tiputtaa hinnasta ainakin 20 prosenttia pois?”
Vastaavat kommentit ovat toki ymmärrettäviä, ja arvonsa tunteva sisällöntuottaja osaa vastata niihin hintansa perustellen.

Ulkoistaminen ei saisi koskaan tarkoittaa sitä, että sisällöntuotannon ammattilainen joutuu lyttäämään vuosien työllä ansaitsemansa ammattitaidon ja painamaan hinnat niin alas kuin mahdollista.
Jos näin käy, pitkässä juoksussa taitavat kirjoittajat ovat pakotettuja vaihtamaan alaa tienatakseen muualta elantonsa (elleivät heidän omat arjen kustannuksensa ole minimaalisen pienet). Siksi alihinnoittelu aiheuttaa hallaa koko alalle.
Halpa sisällöntuotanto voi sisältää myös riskin siitä, että kirjoituksen laatu ei vastaa sitä, mitä asiakas odotti. Tosin voiko asiakas olettaakaan, että saisi huippulaatua, jos ei ole siitä valmis maksamaan? Ei voi.
Lue, miten sisällöntuotannon hinta voi maksaa itsensä sinulle takaisin.
Mikä on oikea hinta freelance-sisällöntuotannolle?
Kysymys on hankala, joten väistän sen ottamalla asiaan hieman filosofisemman näkökulman.
Oikeaa hintaa pohdittaessa voidaan kysyä seuraavanlaisia kysymyksiä, joiden varaan itsekin suunnittelin sisällöntuotannon hinnastoa:
Mitä lisäarvoa asiakas saa tekstieni myötä?
Kuinka työläitä projektit ovat?
Mitä työvaiheita sisällöntuotannon prosessiin kuuluu?
Paljonko pakolliset sivukulut vievät rahaa tuloistani?
Paljonko muut sisällöntuottajat veloittavat vastaavasta työstä?
Miten monta uurastuksen täyteistä vuotta vei, että pääsin tähän pisteeseen ammatillisesti?
Kun olin vastannut edellä mainittuihin kysymyksiin, kysyin sen jälkeen vielä yhden tärkeän kysymyksen, ellei kaikkein tärkeimmän:
Mihin hintaan itse olen tyytyväinen?
Mikä olisi sopiva sisällöntuotannon hinta, jotta voin aloittaa jokaisen asiakastyön hyvillä mielin?
Mikä olisi sopiva palkkio, jotta mieltäni ei ahdista kannattamaton yritystoiminta tai taloudelliset murheet?
Minkä suuruisen hinnan tiedän olevan ystäväni ja auttavan minua luomaan onnistuneen, erinomaisen tekstin asiakkaalleni?
Huomasin jo vuosia ennen yrittäjyyttä kysyväni yhä uudestaan ja uudestaan valokuvaajana työskentelevältä avopuolisoltani saman kysymyksen, kun hän paini perjantai-iltana olohuoneen lattialla hinnoittelupeikon kanssa.
Mihin hintaan olisit itse tyytyväinen?
Kysymys on kelpo mittari arvioimaan omaa hintatasoa. Se tiivistää oikeastaan kaikki aiemmin mainitut seikat: lisäarvon tuottamisen, projektin laajuuden, sisältöprosessin työvaiheet, pakolliset kulut, oman ammattitaidon ja niin edelleen.
Etenkin meidän suomalaisten perisynti on liiallinen vaatimattomuus – myös hinnoittelussa. Olen perusluonteeltani introvertti. Nautin ihmisille juttelusta ja osaan olla sosiaalinen. Mutta sisimmässäni asuu ikuinen kotihiiri, joka rakastaa rauhaa, hiljaisuutta – ja piilossa olemista.

Yrittäjän täytyy kuitenkin kaivautua ulos kolostaan kohti päivänvaloa. Hänen täytyy lähteä pitkälle retkelle solmimaan verkostoja, olemaan esillä eri kanavissa ja soittamaan kylmäsoittoja toivomilleen asiakkaille. Vaatimattomuuden hintapeikko täytyy puistella pois olkapäiltä.
Jos olet aloitteleva freelance-yrittäjä, kysy itseltäsi tuo kallisarvoinen kysymys. Mutta tee se rauhallisena koti-iltana, mieluiten saunan lämmössä tai mökkilaiturilla veden liplatuksen äärellä. Tee se hetkenä, jolloin tuomitsevat ajatuksesi ovat pehmeitä. Silloin saatat saada oikean vastauksen.
Sisällöntuotannon hintasi on yhtä kuin oma arvosi. Kuinka paljon sinä arvostat itseäsi?
Tämä teksti on osa sisällöntuotannon hinta -blogikokonaisuutta. Löydät kaikki aiheen artikkelit blogistani.
Kaipaatko tekijää, jonka työn jälkeen voit oikeasti luottaa? Ole minuun yhteydessä.