top of page
  • Writer's pictureTiia Ung

Sisällöntuotannon prosessi – 8 erilaista vaihetta

Päivitetty: 7. helmik.

Mitä olisikaan hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto ilman toimivaa prosessia? Sanoisin että kaaosta tai vähintäänkin sekametelisoppaa. Millainen oma sisällöntuotannon prosessini on?


Kirjoittaja tekee hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa asiakkaalleen pöydän ääressä. Pöydällä on tietokone ja koristekynttilä.

Käsi ylös, jos rakastat selkeitä prosesseja. Niin minäkin!


Nautin toimivista prosesseista ja inhoan epäselviä tai turhanpäiväisiä prosesseja, joihin olen törmännyt liian usein työhistoriassani. Siksi yrittäjänä pyrinkin luomaan omasta sisällöntuotannon prosessistani mahdollisimman mutkattoman. Sama pätee kaikkiin palveluihini.


Sanana prosessi on melko kankea, mutta sen merkitys on sitäkin tärkeämpi. Suoraviivainen ja selväpiirteinen sisällöntuotannon prosessi helpottaa niin minua kuin asiakastanikin.


Prosessin tehtävänä on kertoa, miten hommat etenevät, kun tilaat minulta hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa. Sitä voisi kuvailla polkuna, joka kuljettaa tienviittojen avulla kohti yhteistä päämäärää samalla tavalla kuin retkeillessä opaskyltit johdattelevat kulkijaa.


Jokainen yrittäjä luo omanlaisensa prosessin. Yhdellä tekijällä toimintatavassa korostuu helppous. Tällöin asiakkaan läsnäolo ei välttämättä ole niin perusteellista, vaan tekijä tarjoaa “avaimet käteen” -ratkaisua. Toisella puolestaan tiivis yhteistyö ja vuorovaikutus pitkin matkaa ovat avainasemassa työn onnistumisen kannalta.


Omassa työssäni prosessi on usein näiden kahden sekoitus: välillä mennään enemmän avaimet käteen -konseptilla ja välillä luodaan syvällisempää yhteyttä ja vuorovaikutusta – kaikki riippuu ennen kaikkea asiakkaan toiveista.


1. askel – tilaa sisällöntuotantoa minulta


Yhteistyön ensimmäinen askel on, että lähestyt minua tarpeesi kanssa.


Haluatko kenties lisätä brändisi näkyvyyttä? Kaipaatko kirjoittajaa huolehtimaan yritysblogin sisällöistä, koska oma aikasi ei riitä ylläpitämään blogia?


Melko usein yhteydenottajat toivovat verkkosivujen sisällöntuotantoa. Heillä on uusi yritys, tai vanhoja tekstejä tulisi uudistaa. Toisinaan asiakkaat toivovat myös hakukoneoptimoituja blogitekstejä.


Tilausvaiheessa haluankin kuulla tarkkaan, millaisia toiveita sinulla on mielessäsi.


Mitä tarkempi briiffi on, sitä paremmat lähtökohdat sisällöntuotanto saa.

Briiffin merkitystä ei koskaan voi korostaa liiaksi. Mitä tarkempi briiffi on, sitä paremmat lähtökohdat sisällöntuotanto saa. Minun on tärkeä hahmottaa, miten voin palvella sinua parhaiten. Voit pohtia ennen yhteydenottoasi seuraavia seikkoja:


  • Mihin kanavaan kaipaat sisällöntuotantoa?

  • Kuinka usein sisältöä on tarkoitus julkaista?

  • Miten pitkiä tekstejä toivot?

  • Mikä tekstin tai tekstien aihe on (jos olet jo hahmotellut aiheita etukäteen)?

  • Minkälaisella aikataululla tekstien olisi hyvä olla valmiita?


Näiden vastausten pohjalta esitän sinulle tarkentavia kysymyksiä, joita voimme yhdessä pohtia. Moni asia myös tarkentuu matkan varrella. Alkuvaiheessa sinun ei siis tarvitse tietää kaikkea.



2. askel – annan sisällöntuotannolle hinnan ja lähetän sinulle sopimuksen


Kun tarkemmat tiedot ovat selvillä, annan työlle kokonaishinnan. Tässä vaiheessa olet varmastikin jo tutkaillut hinnastoani ja laskeskellut, millainen suuntaa antava hinta tulee olemaan.


Jos hinta on mielestäsi sopusuhtainen, voit hyväksyä sen. Mutta ennen kuin työt hyrähtävät käyntiin, lähetän sähköpostiin vielä yhteenvedon sopimistamme asioista. Kirjaan auki tarvittavat tiedot sovitusta työstä, hinnasta, aikataulusta ja muista yhdessä läpikäydyistä asioista.


Sopimus auttaa kokoamaan sovitut asiat yhteen, jolloin jälkikäteen on helppo tarkistaa, mitä sovimmekaan vaikkapa aikatauluksi. Sopimuksessa on myös kirjattuna, miten sisältöjen kanssa toimitaan, jos esimerkiksi sairastun kesken projektin.


Kun olet katsonut sopparin läpi ja hyväksyt sen, minä polkaisen työt käyntiin!


Mies tutkailee sisällöntuotannon sopimusta ja allekirjoittaa sen.
Sopimus on tärkeä osa paitsi sisällöntuotantoa myös yrittäjyyttä ylipäätään.

3. askel – suunnittelemme ja ideoimme sisällöntuotantoa yhdessä


Sopimusten ja muiden alkuselvitysten jälkeen koittaakin ideointivaihe. Yleensä ideointi tapahtuu sähköpostin tai puhelimen välityksellä, mutta toisinaan on mukava käydä sisältöjä tarkemmin läpi etätapaamisessa tai vaikka kasvotustenkin Oulussa. Tässäkin asiakkaan eli sinun toiveesi ratkaisee.


Ideointivaiheessa pohdimme muun muassa


  • Tekstin tavoitteet: Onko toiveena nousta hakukoneissa korkeammalle? Haluatko tiedottaa jostakin asiasta?

  • Tärkeimmät avainsanat ja niiden tarkoitus: Millä termeillä on juuri nyt tärkeä kiriä? Palvelevatko aiemmin käytetyt hakusanat tarkoitustaan, vai voidaanko niitä esimerkiksi poistaa?

  • Kohderyhmä: Kenelle tekstit ennen kaikkea kirjoitetaan? Onko muita kohderyhmiä, joita olisi hyvä huomioida?


Koska teen hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa, suunnittelen sisältöaiheet data edellä, jotta sisällöt alkavat tuottaa näkyvyyttä hakukoneissa. Sisällöntuotannon alkuvaiheessa teenkin aina avainsanatutkimuksen (jos kyseessä on digisisältö).


👋🏻 Haluaisitko aloittaa yhteistyön sisällöntuotannon tiimoilta? Ota yhteyttä, niin kerron, miten voin auttaa sinua parhaiten!


4. askel – syvennyn tekstin aiheeseen


Alkuvaiheiden jälkeen ryhdyn keräämään tietoa tekstien pohjaksi. Tätä vaihetta varten olen pyytänyt sinulta mahdollisia pohjatietoja, joihin syvennyn nyt ajan kanssa.


Toimenkuvaani kuuluu myös etsiä itse uutterasti tietoa eri lähteistä. Koska olen pohjakoulutukseltani journalisti, noudatan tarkkaa lähdekriittisyyttä ja suosin vain luotettavia lähteitä.


Käytän aina kyllin paljon aikaa aiheeseen perehtymiseen, sillä tekstin aihe saattaa olla itselleni täysin uusi. Jotta sisäistän aiheen, minun täytyy uppoutua siihen kunnolla.


Tärkeä lähde olet myös sinä tai vaihtoehtoisesti sinun kontaktisi. Kun haastattelen sinua tai asiantuntijoita tekstiä varten, tekstiin tulee syväluotaava ja uniikki sävy, josta henkilökohtaisesti pidän hyvin paljon.


Kerran eräs asiakkaani kertoi, että heidän toimistossaan oli ollut varsin epäileviä asenteita sen suhteen, osaako freelancer kirjoittaa heidän alastaan uskottavia sisältöjä. Osoitimme kyseisen viestintäpäällikön kanssa luulot vääriksi: kyllä osaa, ja tekstit aiheuttivatkin lopulta innostunutta hehkutusta epäilijöiden keskuudessa.


5. askel – kirjoitan tekstin


Kun kokonaiskuva on hahmottunut, laitan näppäimistön laulamaan. Tässä vaiheessa sovellan neuvoa: “tanssi kuin kukaan ei katsoisi” eli “kirjoita kuin kukaan ei lukisi”. Fiilistelen urakalla ja annan palaa – alussa ei kannata jarrutella, koska myöhemmin ehtii kyllä muokata tekstistä turhat jutut pois.



Kirjoittaminen on minulle kaikkein ihanin vaihe sisällöntuotannossa – rakastan kirjoittamista! Saan uppoutua hetkeksi asiakkaani maailmaan, puhua hänen äänellään ja oppia uutta. Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on kuin kokoaisin palapeliä: tarkkaa, antoisaa ja hyvin palkitsevaa.


Vaikka aina pyrinkin hakukoneoptimoitujen artikkelien myötä lisäämään myyntiäsi tai näkyvyyttäsi, tekstiä kirjoittaessani katseeni on lukijassa. Tekstin tulee palvella ja puhutella kohderyhmää.


Kirjoitusvaiheen aikana en välttämättä ole lainkaan sinuun yhteydessä ennen kuin teksti valmistuu. Toisinaan kirjoittamisen aikana saattaa kuitenkin käydä ilmi, että jokin asia kaipaa selvennystä. Tällöin on erittäin tärkeää, että olet tavoitettavissa, jotta pääsen sutjakkaasti etenemään tekstin kanssa.


6. askel – editoin ja oikoluen tekstin


Editointivaihe on sekin varsin kiehtova. Kun olen kirjoittaessani revitellyt, tässä vaiheessa annan punakynän viuhua.


Editointivaihe antaa tekstille muodon ja ryhtiä. Lauseet kirkastuvat, kappaleet lyhenevät, kirjoitusvirheet karsiutuvat. Olen usein kuvaillut, että tekstin editointi tuntuu minusta samalta kuin järjestäisin hieman sotkuisen kaapin uuteen uskoon.


Markkinointi- ja viestintätoimistoissa oikolukeminen kuuluu niin ikään sisällöntuotannon prosessiin. Toistaiseksi en ole itse yrittäjänä käyttänyt ulkopuolista tekstin tarkistajaa, mutta jos kaipaan hankalan tekstin kanssa editointiapua, en epäröi hyödyntää verkostossani olevien kielenhuollon ammattilaisten apua.


Tekstin muokkaaminen huipentuu, kun lisään tai karsin avainsanoja, muotoilen lauseita enemmän lukijaystävällisiksi ja katson erityisesti pää- ja väliotsikot kuntoon avainsanojen osalta.


7. askel – hyväksytän tekstin sinulla


Mottoni on: “Kirjoita muille se, minkä haluaisit itsellesi kirjoitettavan.”


Kun teksti on niin hyvä, että jaksan itsekin lukea artikkelin tai nettisivutekstin mielenkiinnolla loppuun asti, olen valmis päästämään sen käsistäni ja luovuttamaan sen sinulle.


Tässä vaiheessa vatsanpohjassa tuntuu pieni jännitys. Mitä jos revittelin liikaa? Mitä jos kirjoitinkin aivan aiheen vierestä? Mitä jos, mitä jos ja mitä jos.


Pelot osoittautuvat likimain joka kerta turhiksi, ja lähes aina tekstiin täytyy tehdä vain hyvin pieniä muokkauksia – jos niitäkään. Olen saanut kautta linjan varsin positiivista palautetta asiakkailtani. Voit tutkailla heidän kommenttejaan tarkemmin nettisivuiltani.


Mitä useampi hämmentää soppaa, sitä pidempi keittoaika.

Tämä vaihe voi viedä aikaa eritoten silloin, jos hyväksyjiä on useita. Jos esimerkiksi tekstiä varten on haastateltu jotakuta, sinun lisäksesi myös haastateltava käy omalta osaltaan tekstin läpi.


Hyväksyjien määrä täytyykin huomioida tekstin deadlinessa: mitä useampi hämmentää soppaa, sitä pidempi keittoaika. Olen kokenut hyväksi tavaksi sopia suuntaa antavan deadlinen myös asiakkaan kommenttikierrokselle, jotta pääsemme tekstin kanssa eteenpäin.


8. askel – julkaisemme tekstin


On koittanut aika julkaista teksti, oli kyseessä sitten blogiteksti tai nettisivutekstit.


Aloituspalaverissa sovimme, kuka lisää tekstin nettisivuille. Jos minä lisään tekstin (tämä on harvinaisempaa ja huomioidaan myös hinnassa), tarvitsen tunnukset verkkosivuillenne. Lisäksi voin tarvita alussa apua julkaisutyökalun käytössä, ellei kyseessä ole minulle tuttu alusta. Tutuimpia alustoja itselleni ovat WordPress ja Wix.


Useimmiten julkaisija on kuitenkin asiakas. Jotta julkaisu sujuu kuten pitääkin, olen luonut asiakkailleni muistilistan, jossa annan pieniä ohjeita julkaisua varten. Jaan sen mielelläni sinulle, jos tarvitset vinkkejä.


Sisältökalenteri, johon sovitaan esimerkiksi verkkosivujen sisällöntuotantoa koskevat etapit.
Kun hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa tehdään suunnitellusti, työ edistää loistavasti näkyvyyttä.

Kun blogiteksti tai nettisivutekstit on julkaistu, voit jakaa tekstejä vapaasti omiin somekanaviisi ja uutiskirjeisiin ja niin kannattaa myös tehdä; kaikki näkyvyys mitä teksti saa, on hyväksi. Ei siis kannata pelkästään odotella Google-näkyvyyttä, koska se voi viedä useita kuukausia, vaan hyödyntää myös somepostauksia näkyvyyden lisäämisessä.


Minun tehtäväni on seurata, miten nettisivu- tai blogitekstit alkavat menestyä hakukoneissa. Tarvittaessa teen teksteihin muutoksia hakukoneoptimoimalla niitä lisää eli käytännössä lisäämällä ja muuttamalla avainsanoja tai viilaamalla esimerkiksi metakuvauksia.


Kuulostaako prosessi selkeältä? Kerro kommenteissa! 👇🏻


✅ Ja jos etsit taidokasta freelance-kynäniekkaa, ole minuun yhteydessä.







107 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page