• Tiia Ung

Miten sisällöntuottaja voi kirjoittaa alasta, jota ei tunne?

Päivitetty: 13. heinäk.

Uskallanko investoida sisällöntuotantoon? Mitä jos sisällöntuottaja ei osaakaan kirjoittaa toimialastani? Jos olet joskus miettinyt sisällöntuotannon ulkoistamista, vastaavat pohdinnat saattavat olla sinullekin tuttuja.

Sisällöntuottaja

Moni yritys ja yhteisö miettii sisällöntuotannon ulkoistamista. Mieleen saattaa kuitenkin hiipiä epäilys, osaako sisällöntuottaja kirjoittaa laadukasta sisältöä, jos ei tunne asiakkaan alaa.


Voin kuitenkin rauhoitella sinua: näin tuskin käy, jos olet nähnyt freelance-kirjoittajan tekstinäytteitä, referenssejä, jutellut hänen kanssaan ja auttanut tekstin suunnittelussa. On kuitenkin ymmärrettävää, jos kauhuskenaariot pyörivät päässäsi; uusi jännittää aina, eikä kukaan halua tuhlata rahaa huonoihin investointeihin.


Markkinointitoimistossa työskennellessäni tein sisällöntuotantoa muun muassa autoista, ohjelmoinnista ja rahoituksesta. Esimerkiksi autoaiheiset tekstit ovat kaukana osaamisestani, mutta niin vain kyseiset tekstit löytyvät tänä päivänä Googlen kärkisijoilta ja ovat luettuja blogiartikkeleita.


Freelance-sisällöntuottajana sen sijaan olen erikoistunut, eli tänä päivänä en kirjoita tekstejä kenelle tahansa. Keskityn omaan kohderyhmääni eli kestävien arvojen mukaisiin ja aineettomia palveluja tarjoaviin yrityksiin ja yhteisöihin. Luonto on itselleni tärkeä arvo, jolle haluan pysyä uskollisena.


Sisällöntuottajalla ei ole sinun ammattitaitoasi – miten hän voi onnistua?


Sisällöntuottajat ovat ammattilaisia, jotka ovat tottuneet työkseen kirjoittamaan mitä moninaisimmista aiheista.


Vaikka sisällöntuottajalta puuttuu sinun ammattitaitosi, hänellä on taito tuottaa sisältöä. Lisäksi kirjoittajan työkalupakkiin kuuluvat kielellisen ilmaisun taito, muuntautumiskyky ja taito omaksua uutta tietoa.


Lahjakas freelance-kirjoittaja perehtyy aina huolellisesti asiakkaan ammattialaan. Vieläkin huolellisemmin hän perehtyy asiakkaan kohderyhmään, jota sisällön tulisi ennen kaikkea puhutella.


Freelance-kirjoittaja istuu sohvalla ja kirjoittaa kalenteriin merkintöjä.
Sisällöntuottaja perehtyy asiakkaan ammattialaan huolellisesti. Sinä voit olla suurena apuna hänelle.

Sisällöntuottajan työskentelyä voi verrata muihin luoviin ammatteihin. Arkkitehti, graafikko tai leipuri, joka leipoo erityisen kakun juhlapäivääsi varten, eivät nyhjäise luomuksiaan tyhjästä. Sen sijaan tapaatte kenties monissa palavereissa, joissa hahmottelette yhdessä, mitä tuleman pitää.


Niin on myös freelance-kirjoittajan kanssa. Sisällöntuotanto on ennen kaikkea yhteistyötä.


Lue myös, mitkä 3 tekijää auttavat sisällöntuottajaa tekemään laadukasta sisältöä.


Miten voit auttaa freelance-kirjoittajaa tekemään onnistuneen tekstin?


Minulla, kuten monilla muillakin kirjoittajilla, on kokemusta asiakkaista, jotka ovat olettaneet tekstin syntyvän ilman minkäänlaista tukea. Jos tekijä ei saa riittävästi tietoa asiakkaalta, teksti voi lähteä jo alussa kohti pöpelikköä. Se aiheuttaa harmia molemmille osapuolille.


Tottahan toki tekstin kirjoittaminen luonnistuu keneltä tahansa nohevalta freelance-sisällöntuottajalta. On kuitenkin eri asia saada asiakkaan ääni ja yksityiskohdat kuuluviin tekstissä. Siihen kokeneetkin kynäniekat tarvitsevat asiakkaalta apua.


Sinä voit edesauttaa sisällöntuottajaa onnistumaan työssään. Eritoten nämä kolme tekijää ovat tärkeitä:

  1. Tarjoa sisällöntuottajalle riittävät pohjatiedot, jotta työ etenee odotetulla tavalla.

  2. Ole tavoitettavissa, jos kirjoittaja kaipaa sinulta lisätietoja tai apua.

  3. Tarkista teksti lopuksi ajan kanssa ja anna kommenttisi – näin autat sisällöntuottajaa viilaamaan tekstin.

Yhteistyö alkaa yleensä aloituspalaverista. Palaverissa sovitte kirjoittajan kanssa toimeksiannon sisällöstä. Kun alkusuunnitelmat ovat selkeät, sisällöntuottaja jatkaa omatoimisesti aiheeseen perehtymistä.


Perehtymiseen voi kuulua esimerkiksi kirjaston kirjojen lainaaminen ja netissä aiheeseen tutustuminen. Vielä parempi on, jos tekijä saa sinulta lähdemateriaalia tai pohjatietoja vaikka ranskalaisilla viivoilla tekstiä varten.


Kun sisällöntuottaja kokee perehtyneensä riittävästi aiheeseen, alkaa tekstin kokoaminen. Tässäkään vaiheessa kirjoittaa ei voi kuitenkaan jättää oman onnensa nojaan, vaan hän saattaa tarvita matkan varrella sinulta kommentteja. Ole siis tavoitettavissa.


Lopuksi sinun tehtäväsi on käydä teksti huolella läpi omasta vinkkelistäsi. Yleensä yhteistyöhön kuuluu yksi tai kaksi kommenttikierrosta riippuen toimeksiannon laajuudesta. Voit käydä kommentit suullisesti läpi sisällöntuottajan kanssa tai koota ne kirjallisesti. Jokaisella tekijällä on oma tapansa pyytää kommentteja.


Kun olet antanut palautteesi, kirjoittaja viimeistelee tekstin – avot, paketti on valmis!


Kannattaako etsiä käsiinsä erikoistunut freelance-kirjoittaja vai ei?


Yksi antoisimmista aloista, jolle kirjoitin markkinointitoimistossa työskennellessäni tekstejä, oli ohjelmointiala. Samalla se oli hankalin ala, koska aiheet olivat spesifejä ja minulle entuudestaan tuntemattomia.


Käytin paljon aikaa perehtyäkseni toimialaan. Asiakas oli pitkin matkaa ilahduttavan avulias, mikä helpotti teemojen sisäistämistä. Asiakkaan myönteinen palaute tekstieni jälkeen kruunasi vaivannäön. Erityisesti mieleeni jäi yrityksen toimitusjohtajan kommentti:


“Erittäin taitavasti ja juuri oikeaan henkeen kirjoitettu teksti! Jos tuonne jotain pientä haluaisikin viilata, niin näin hyvään tuotokseen en yksinkertaisesti kehtaa alkaa koskemaan.”


Kun jäin pois palkkatyöstä, kyseisen ohjelmistoyrityksen markkinointipäällikkö sen sijaan tuumasi minulle puhelimessa:


“Olemme tykänneet todella paljon teksteistäsi. Jos olet voinut kirjoittaa näin hyvin aiheista, jotka eivät ole sinulle entuudestaan tuttuja, miten hyviä tekstejä saatkaan aikaiseksi, kun pääset freelancerina kirjoittamaan teemoista, jotka ovat itsellesi tärkeitä.”


Kyseisen markkinointipäällikön palautteeseen kiteytyykin kaksi tärkeää asiaa:

  1. Sisällöntuottaja voi perehtyä entuudestaan tuntemattomaan aiheeseen ja tuottaa todella laadukkaan tekstin.

  2. Sisällöntuottaja voi erikoistua tiettyihin ammattialoihin ja kirjoittaa vain aiheista, jotka tuntee parhaiten.

Kun kirjoittaja erikoistuu, hänestä kuoriutuu alan asiantuntija. Kun siihen vielä lisätään tekijän (loputon) kiinnostus toimialaa tai teemoja kohtaan, luovuudella ei ole rajoja. Siksi sinun kannattaakin pyrkiä löytämään freelance-kirjoittaja, joka tietää jo valmiiksi toimialastasi.


Ennen yrittäjyyttä kirjoitin aiheista, joita markkinointitoimistossa sain eteeni. Freelancerina sen sijaan keskityn omaan kohderyhmääni ja ihanneasiakkaisiin. Esimerkiksi seuraavat asiat ovat lähellä sydäntäni:

  • kestävä kehitys

  • kiertotalous

  • ekologiset innovaatiot esimerkiksi teknologian alalla

  • kokonaisvaltainen hyvinvointi ja terveys

  • luonnonkosmetiikka

  • kestävä asuminen ja rakentaminen

  • ekologinen sisustaminen.

Sisällöntuottaja voi myös olla erikoistumatta mihinkään tiettyyn aihealueeseen. Siinäkin on etunsa: mieli pysyy virkeänä, ja kirjoittaja saa mahdollisuuden oppia uutta eri ammattialoista. Ajan mittaan tekijä oppii erilaisten alojen ammattisanastoa ja voi siten palvella useita saman alan toimijoita tulevaisuudessa.


Ei siis kannata torpata sisällöntuottajaa, vaikka ammattialasi olisi hänelle toistaiseksi tuntematon – taitava freelance-kirjoittaja osaa kirjoittaa alasta kuin alasta, jos hän saa sinulta työhön tukea ja lähdemateriaalit ovat riittävät.


Täytyykö sisällöntuottajan kertoa, jos aihe on liian vaikea?


Toisinaan ala voi osoittautua niin haastavaksi, että kirjoittajan ei ole järkevää tarttua toimeksiantoon. Teksti saattaa esimerkiksi sisältää paljon ammattisanastoa, jota ulkopuolinen ei voi ymmärtää kovin helposti. Tällöin sisällöntuottajan velvollisuutena on olla rehellinen.


Sisällöntuottaja voi toki aina päntätä aihetta. Pänttäämisellä on kuitenkin rajansa; pitkäaikainen pänttääminen ja opiskelu veisi paljon yksinyrittäjän resursseja.


Ei kuitenkaan kannata lannistua, jos sisällöntuottaja toteaa, ettei teksti luonnistukaan häneltä. Freelance-kirjoittajan verkostot ovat yleensä kattavat, joten hän voi suositella sinulle toista tekijää, jolle aiheesi on tutumpi. Yhteyttä kannattaa siten ottaa ja tiedustella rohkeasti yhteistyön mahdollisuudesta, sillä yhteydenottosi kantaa joka tapauksessa hedelmää.


Voit myös pohtia, auttaisiko pelkkä tekstin editointi? Eli tällöin kirjoitat itse tekstin, mutta sisällöntuottaja käy sen läpi kieliopin, lauserakenteiden ja kokonaisuuden osalta. Siitäkin voi olla sinulle valtavasti apua. Tarjoan itsekin editointi- ja oikolukupalvelua tämmöisiä tilanteita varten.


Sisällöntuottaja saattaa olla idearikas tekijä ja tuoda esille asioita, joita et osannut itse edes ajatella. Ulkopuolisen näkemys voi selkeyttää ja avata brändisi solmuja oikein urakalla.

Toinen seikka, jolloin kirjoittajan täytyy olla rehellinen, liittyy arvoihin. Sisällöntuottaja, joka on kasvissyöjä, ei todennäköisesti halua kirjoittaa lihantuottajalle tekstejä. Kirjoittaja, joka ei kuulu kirkkoon, voi kokea tukalaksi tehdä tekstejä kovin uskonnollisista aiheista, ja päinvastoin. Itsekin olen joutunut freelancerina toteamaan osalle yhteydenottajista, että teen sisällöntuotantoa vain aineettomille palveluille ja kestävän kehityksen mukaisille toimijoille.


Miksi palkata freelance-sisällöntuottaja?


Kannattaako ottaa riski ja palkata freelance-sisällöntuottaja? Vastaus on: kannattaa ehdottomasti.


Kampaaja osaa taikoa harakanpesästäni hyvän lopputuloksen. Remonttityypit osaavat nikkaroida keittiöistä suoraan sisustuslehtiin kelpaavia kokonaisuuksia. Freelance-kirjoittajat osaavat kirjoittaa mitä hankalimmista aiheista onnistuneita artikkeleita.


Joten miksi et palkkaisi freelance-sisällöntuottajaa? Hän saattaa näet parhaimmillaan

  • ylittää odotuksesi reilusti

  • tarjota uusia näkökulmia yrityksellesi

  • tuoda huomattavaa hyötyä brändillesi

  • kirjoittaa blogi- ja nettisivutekstit selkeämmällä kielellä

  • karsia liikaa ammattijargonia

  • tuoda kymmenittäin uusia ideoita sisältöihin ja markkinointiin

  • hahmottaa yrityksesi äänensävyn, jota voit jatkossa hyödyntää monissa kanavissa.


Vaikka oletkin oman alasi asiantuntija, ulkopuolisen tekijän palkkaaminen voi avata kokonaan uuden maailman yrityksellesi. Jos olet puurtanut pitkään samojen teemojen ympärillä, sisällöntuottaja saattaa tuoda kaivatun raikkaan tuulahduksen ulkopuolelta. Siitä voi olla merkittävää hyötyä brändillesi.


Joskus käy niin, että olet niin “inessä omassa skenessä”, että tuottamasi nettisivu- tai somesisällöt eivät avaudu asiakkaillesi. Olet ikään kuin tottunut katsomaan asioita vain omasta suunnastasi, mutta et asiakkaasi suunnasta.


Tällöin sisällöntuottaja voi kirjoittaa tekstit niin sanotusti kansankielellä ammattijargonin sijasta. Tavoitteena on, että se kuuluisa Pihtiputaan mummokin ymmärtää mistä on kyse kuten toimittajakoulussa ruukattiin sanoa.


Sisällöntuottaja saattaa myös olla idearikas tekijä ja tuoda esille asioita, joita et osannut itse edes ajatella. Ulkopuolisen näkemys voi selkeyttää ja avata brändisi solmuja oikein urakalla.


Hakukoneoptimoitua sisältöä tekevän sisällöntuottajan tehtävänä on rakentaa väylä hakukoneiden kautta nettisivuillesi tai verkkokauppaasi. Mutta ihmeisiin hän ei pysty, mikäli oma brändisi tai nettisivusi eivät ole kunnossa.

Omassa työssäni olen myös huomannut, että monilta asiakkailta puuttuu oma tone of voice eli äänensävy. Parhaimmillaan äänensävy on omaperäinen mutta tunnistettava. Sisällöntuottajan tehtävänä voi olla hahmotella äänensävyäsi, jota yrityksesi voi jatkossa hyödyntää useissa eri kanavissa.


Sinulla on vastuu brändisi kehittämisessä


Kukapa meistä ei olisi tavannut yrityksiä, joiden nettisivut ovat suoraan 90-luvulta? Houkuttelevatko ne nettisivukävijää tutkailemaan sivuja enemmän? Eivät välttämättä.


On myös olemassa yrityksiä, joiden nettisivut ovat kyllä modernit ja hienot, mutta epäjohdonmukaiset. Asiakkaan polku ei hahmotu, ja pahimmillaan hän luikkii vähin äänin naapurin verkkokauppaan.


Myös yrityksen visuaalinen ilme saattaa olla hapuileva: sininen ja punainen vain valikoituivat jostain kumman syystä brändiväreiksi, logon piirsi TET-viikon aikana toimitusjohtajan kummityttö Paintilla ja Facebook-sivun kansikuva katkeaa puolesta välistä. Kuulostaako surkuhupaisalta – ja samalla niin tutulta?


Sisällöntuottaja freelancer hahmottelee paperille sisällöntuotannon suunnitelmia. Pöydällä on muistikirja ja kahvikuppi.
Brändin kehittämiseen kannattaa panostaa. Esimerkiksi graafikon apu voi tehdä ihmeitä – samoin kuin sisällöntuottajan.

Sisällöntuottajat ja esimerkiksi digimarkkinoijat tekevät tärkeää työtä asiakasyritysten markkinoinnin ja näkyvyyden eteen. Hakukoneoptimoitua sisältöä tekevän sisällöntuottajan tehtävänä on rakentaa väylä hakukoneiden kautta nettisivuillesi tai verkkokauppaasi. Mutta ihmeisiin hän ei pysty, mikäli brändisi tai nettisivusi eivät ole kunnossa.


Jos sivustosi ei vastaa visuaalisesti tai toiminnallisesti sitä mitä kuluttaja odottaa, kirjoittajan työ menee pahimmillaan kokonaan harakoille – ja harakat eivät ole kovin hyviä asiakkaita. Asiakkaalla itsellään on jatkuva vastuu kehittää omaa brändiään.


Freelance-kirjoittaja voi ulkopuolisena tekijänä antaa omat kommenttinsa esimerkiksi brändisi kehittämiseksi. Sinun kannattaa tarttua ehdotuksiin, jos myyntisi takkuaa ja data kertoo nettisivukävijöiden katoavan nopeasti paikalta.


Ainakin nämä seuraavat seikat ovat yrityksesi vastuulla:

  • Palvelupaletin selkeyttäminen

  • Omien tavoitteiden asettaminen

  • Kohderyhmän ja ostopersoonien havainnollistaminen

  • Nettisivujen tai verkkokaupan toiminnallisuus ja johdonmukaisuus

  • Brändin visuaalinen ilme: logo, värit, nettisivut, somekanavat, valokuvat ja videot

  • Viestintä- ja markkinointistrategian suunnittelu

  • Tone of voicen hahmotteleminen (sisällöntuottaja voi auttaa).

Yhteenveto


Sisällöntuottajan palkkaamista ei kannata liiaksi jännittää. Olemme oman ammattialamme asiantuntijoita, joille eri aiheista kirjoittaminen on arkipäivää.


Moni freelance-kirjoittaja on erikoistunut tiettyihin teemoihin ja ammattialoihin. Siksi sinun kannattaakin etsiä käsiisi tekijä, joka ymmärtää edes jonkin verran alaasi.


Jos erikoistunutta sanaseppää ei löydy, voit myös hyvillä mielin luottaa työn kirjoittajalle, joka ei entuudestaan tunne toimialaasi. Sisällöntuottajat ovat mestareita etsimään ja sisäistämään tietoa. Sinun tehtäväsi on tarjota hänelle riittävästi pohjatietoa projektia varten.


Voit myös luottaa siihen, että vastuunsa tunteva tekijä kertoo sinulle rehellisesti, jos tekstin aihe osoittautuu liian hankalaksi. Tällöin ette tuhlaa toistenne aikaa sen enempää, ja sisällöntuottaja voi suositella sinulle verkostostaan toista kirjoittajaa, jolta aihe luonnistuu paremmin.


Parhaimmillaan sisällöntuottaja voi ylittää odotuksesi 100–0. Saatat saada hänestä luotettavan, varman ja ammattitaitoisen kumppanin tueksi yrityksesi markkinointiin – kenties jopa uuden ystävän. Freelance-kirjoittaja voi myös tarjota sinulle roppakaupalla uusia ideoita ja näkemyksiä. Tällä kaikella voi olla valtava vaikutus brändiisi, näkyvyyteesi ja koko liiketoimintaasi.


Kaipaatko puuttuvaa palasta täydentämään tiimiäsi? Soita tai laita vaikka viestiä chatissa niin tuumaillaan lisää.


54 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki