top of page
  • Writer's pictureTiia Ung

Osaako freelance-sisällöntuottaja kirjoittaa alasta jota ei tunne?

Päivitetty: 29. tammik.

Pohditko parhaillaan sisällöntuotannon ulkoistamista? Mieleesi saattaa kuitenkin hiipiä epäilys, osaako freelance-kirjoittaja tuottaa laatutekstiä, jos hän ei tunne asiakkaan toimialaa. No miten on, osaako?


Freelancer sisällöntuottaja pitää kädessään hehkulamppua, joka kuvastaa idean syttymistä pään päällä.

Kun työskentelin markkinointitoimistossa, kirjoitin muun muassa autoista, ohjelmoinnista ja rahoituksesta. Voin kertoa, että nämä aihealueet olivat kaukana osaamisestani. Mutta miten kävikään? Kyseiset tekstit löytyvät Googlen kärkisijoilta ja ovat varsin luettuja blogiartikkeleita.


Jos jännität sisällöntuotannon ulkoistamista, voin rauhoitella sinua. Ulkoistaminen menee todennäköisesti oikein hyvin, eritoten jos olet pyytänyt freelance-kirjoittajalta tekstinäytteitä, jutellut hänen kanssaan ja saanut selkeän käsityksen kokonaisuudesta.


On kuitenkin ymmärrettävää, jos kauhuskenaariot pyörivät päässäsi. Uusi jännittää aina – eihän kukaan halua tuhlata rahaa huonoihin investointeihin.


Sisällöntuottajalla ei ole sinun ammattitaitoasi – miten hän voi siis onnistua?


Vaikka freelance-kirjoittajalta puuttuu sinun ammattitaitosi ja laaja käsityksesi alastasi, hänellä on yksi merkittävä valttikortti taskussaan: taito tuottaa sisältöä.


Sisällöntuottajat ovat kirjoittamisen ammattilaisia, jotka ovat tottuneet työkseen tekemään tekstejä mitä moninaisimmista aiheista. Jotta tekstistä syntyy lukukelpoista ja laadukasta, kirjoittajaa auttavat myös muut työkalupakissa piilevät tekijät:


  • kielellisen ilmaisun taito

  • muuntautumiskyky

  • kyky omaksua helposti uutta tietoa.


Näiden tekijöiden avulla vierasta ammattialaa koskeva teksti luonnistuu kohtuullisen helposti kirjoittajalta kuin kirjoittajalta.


Onnistunut sisältö edellyttää aina riittävää perehtymistä aiheeseen. Lahjakas freelance-kirjoittaja sukeltaa joka kerta huolellisesti asiakkaan ammattialaan ja tutkailee sitä monelta eri kantilta. Myös kohderyhmän tunteminen on yhtä tärkeää, tuleehan sisällön ennen kaikkea puhutella ihanneasiakkaita.


Freelancer sisällöntuottaja istuu sohvalla ja kirjoittaa kalenteriin merkintöjä.
Sisällöntuottaja perehtyy asiakkaan ammattialaan huolellisesti. Myös sinä voit olla suurena apuna hänelle.

Miten voit auttaa freelance-kirjoittajaa luomaan onnistuneen tekstin?


Sisällöntuottajan työskentelyä voi verrata muihin luoviin ammatteihin. Arkkitehti, graafikko tai leipuri, joka leipoo erityisen kakun juhlapäivääsi varten, eivät nyhjäise luomuksiaan tyhjästä. Sen sijaan tapaatte kenties monissa palavereissa, joissa hahmottelette yhdessä mitä tuleman pitää, eikö vain? Niin on myös freelance-sisällöntuottajan kanssa. Sisällön tuottaminen on ennen kaikkea yhteistyötä.


Ikävä kyllä minulla kuten monilla muillakin kirjoittajilla on kokemusta asiakkaista, jotka ovat olettaneet tekstin syntyvän ilman tukea. Jos tekijä ei saa riittävästi tietoa asiakkaalta, teksti voi lähteä jo alussa kohti pöpelikköä. Ja se aiheuttaa harmia molemmille osapuolille.


Tottahan tekstin kirjoittaminen luonnistuu keneltä tahansa nohevalta freelance-kirjoittajalta. On kuitenkin eri asia saada asiakkaan ääni ja yksityiskohdat kuuluviin tekstissä. Siihen kokeneetkin kynäniekat tarvitsevat asiakkaaltaan apua.


Sinä voit edesauttaa sisällöntuottajaa onnistumaan työssään:


  1. Tarjoa sisällöntuottajalle riittävät pohjatiedot, jotta työ etenee odotetulla tavalla.

  2. Ole tavoitettavissa, jos kirjoittaja kaipaa sinulta lisätietoja tai apua. Kerro, mitä ajattelet.

  3. Tarkista teksti lopuksi ajan kanssa ja anna kommenttisi – näin autat kirjoittajaa viilaamaan tekstin huippuunsa.



Toimiva prosessi helpottaa yhteistyötä


Yhteistyö alkaa yleensä aloituspalaverista. Palaverissa sovitte kirjoittajan kanssa toimeksiannon sisällöstä. Aina aloituspalaveria ei tarvitse pitää, vaan puhelinsoitto tai sähköposti riittää hyvin työn käynnistymiseen.


Kun alkusuunnitelmat ovat selkeät, sisällöntuottaja jatkaa omatoimisesti aiheeseen perehtymistä. Perehtymiseen voi kuulua esimerkiksi kirjaston kirjojen lainaaminen ja netissä aiheeseen tutustuminen. Vielä parempi on, jos tekijä saa sinulta lähdemateriaalia tai pohjatietoja vaikka ranskalaisilla viivoilla tekstiä varten.


Kun sisällöntuottaja kokee perehtyneensä riittävästi aiheeseen, alkaa tekstin kokoaminen. Tässäkään vaiheessa kirjoittajaa ei saa kuitenkaan jättää oman onnensa nojaan, vaan hän saattaa tarvita matkan varrella sinulta kommentteja. Ole siis tavoitettavissa.


Lopuksi sinun tehtäväsi on käydä teksti huolella läpi. Yleensä yhteistyöhön kuuluu yksi tai kaksi kommenttikierrosta riippuen toimeksiannon laajuudesta. Voit käydä kommentit suullisesti läpi sisällöntuottajan kanssa tai koota ne kirjallisesti. Jokaisella freelance-kirjoittajalla on oma tapansa pyytää kommentteja.


Kun olet antanut palautteesi, kirjoittaja viimeistelee tekstin. Avot, teksti on valmis!


Kannattaako etsiä erikoistunut sisällöntuottaja?


Lähtökohtaisesti suosittelen, että kannattaa pyrkiä löytämään freelance-sisällöntuottaja, joka tietää jo valmiiksi toimialastasi. Nimittäin kun kirjoittaja erikoistuu, hänestä kuoriutuu alan asiantuntija. Kun siihen vielä lisätään tekijän syvä kiinnostus toimialaa tai teemoja kohtaan, luovuudella ei ole rajoja.


Mutta fakta on, että taitava freelance-kirjoittaja osaa kirjoittaa alasta kuin alasta, joskin se edellyttää, että tekijä saa sinulta taustatukea. Ei siis kannata torpata heti kättelyssä sisällöntuottajaa, vaikka ammattialasi olisi hänelle toistaiseksi tuntematon.


Yksi mielenkiintoisimmista aloista, jolle kirjoitin markkinointitoimistossa työskennellessäni tekstejä, oli ohjelmointiala. Aiheet olivat hyvin spesifejä ja minulle entuudestaan täysin tuntemattomia.


Miten sitten etenin? Käytin paljon aikaa perehtyäkseni toimialaan. Asiakas oli pitkin matkaa ilahduttavan avulias, mikä helpotti merkittävästi teemojen sisäistämistä.


Asiakkaan myönteinen palaute tekstieni jälkeen kruunasi vaivannäön. Erityisesti mieleeni jäi yrityksen toimitusjohtajan kommentti:


“Erittäin taitavasti ja juuri oikeaan henkeen kirjoitettu teksti! Jos tuonne jotain pientä haluaisikin viilata, niin näin hyvään tuotokseen en yksinkertaisesti kehtaa alkaa koskemaan.”


Kun jäin pois palkkatyöstä, kyseisen ohjelmistoyrityksen markkinointipäällikkö sen sijaan tuumasi minulle puhelimessa:


“Olemme tykänneet paljon teksteistäsi. Jos olet voinut kirjoittaa näin hyvin aiheista, jotka eivät ole sinulle entuudestaan tuttuja, miten hyviä tekstejä saatkaan aikaiseksi, kun pääset freelancerina kirjoittamaan teemoista, jotka ovat itsellesi tärkeitä.”


Freelancer sisällöntuottaja laatii läppärillä tekstiä asiakkaalleen. Pöydällä on muutama muistikirja.
Ammattikirjoittajat ovat varsin taidokkaita ja kekseliäitä tekstintuottajia. Meillä ei mene kovin herkästi sormi suuhun.


Sisällöntuottajan pitää kertoa sinulle, jos hän kokee aiheen liian vaikeaksi


Toisinaan ala voi osoittautua niin haastavaksi, että kirjoittajan ei ole järkevää tarttua toimeksiantoon. Teksti saattaa vaikkapa sisältää paljon ammattisanastoa, jota ulkopuolinen ei voi sisäistää kovin helposti. Sisällöntuottajan velvollisuutena on olla rehellinen.


Freelancer-kirjoittaja voi toki aina päntätä aihetta, mutta pänttäämisellä on rajansa; pitkäaikainen perehtyminen veisi kovin paljon yksinyrittäjän resursseja, siis aikaa joka on rahaa.


Jos kirjoittaja toteaa, ettei teksti luonnistukaan häneltä, älä lannistu. Freelance-sisällöntuottajan verkostot ovat usein laajat, joten hän voi mahdollisesti suositella sinulle toista tekijää, jolle aiheesi on tutumpi. Yhteyttä kannattaa siten aina ottaa ja tiedustella rohkeasti yhteistyön mahdollisuutta, sillä todennäköisesti yhteydenottosi kantaa joka tapauksessa hedelmää.


Voit myös pohtia, auttaisiko pelkkä tekstin oikoluku ja editointi sisällöntuotannon sijaan? Eli käytännössä kirjoitat itse tekstin, mutta sisällöntuottaja käy sen läpi kieliopin, lauserakenteiden ja kokonaisuuden osalta. Siitäkin voi olla liiketoiminnallesi valtavasti apua. Sisällöntuottaja voi niin ikään auttaa sisällön tuottamisessa ilman, että hänen tarvitsee uppoutua syvällisesti haastavaan alaan. Tarjoan itsekin editointi- ja oikolukupalvelua, joten ole ihmeessä yhteydessä, jos tämmöinen yhteistyö voisi olla vastaus toiveisiisi.


Ulkopuolisen näkemys voi selkeyttää ja avata brändisi solmuja.

Toinen seikka, jolloin kirjoittajan täytyy olla rehellinen, liittyy arvoihin. Sisällöntuottaja, joka on kasvissyöjä, ei todennäköisesti halua kirjoittaa lihantuottajalle tekstejä. Kirjoittaja, joka ei kuulu kirkkoon, voi kokea tukalaksi tehdä tekstejä kovin uskonnollisista aiheista ja päinvastoin. Itsekin olen joutunut freelancerina kieltäytymään yhteistöistä, jos ne eivät ole vastanneet arvojani.


Miksi palkata freelance-kirjoittaja?


Kannattaako ottaa riski ja palkata freelance-sisällöntuottaja? Vastaus on: kannattaa, ehdottomasti.


Kampaaja osaa taikoa harakanpesästäni hyvän lopputuloksen. Remonttityypit osaavat nikkaroida keittiöistä suoraan sisustuslehtiin kelpaavia kokonaisuuksia. Freelance-kirjoittajat osaavat kirjoittaa mitä hankalimmista aiheista onnistuneita artikkeleita.


Joten miksi et palkkaisi freelanceria avuksi sisältömarkkinointiin? Hän saattaa näet parhaimmillaan


  • ylittää odotuksesi reilusti

  • tarjota uusia näkökulmia yrityksellesi

  • tuoda huomattavaa hyötyä brändillesi

  • kirjoittaa blogi- ja nettisivutekstit selkeämmällä kielellä

  • karsia liikaa ammattijargonia

  • tuoda kymmenittäin uusia ideoita sisältöihin ja markkinointiin

  • hahmottaa yrityksesi äänensävyn, jota voit jatkossa hyödyntää monissa kanavissa

  • siivittää brändisi hakukoneiden kärkisijoille!


Vaikka oletkin oman alasi asiantuntija, ulkopuoliseen tekijään investoiminen voi avata kokonaan uuden maailman yrityksellesi. Jos olet puurtanut vuosia samojen teemojen ympärillä, ulkopuolinen tekijä saattaa tuoda kaivatun raikkaan tuulahduksen ulkopuolelta. Siitä voi olla merkittävää hyötyä brändillesi.


Joskus käy niin, että olet niin “inessä omassa skenessä”, että tuottamasi nettisivu- tai somesisällöt eivät avaudu asiakkaillesi. Olet ikään kuin tottunut katsomaan asioita vain omasta suunnastasi, mutta et asiakkaasi silmin.


Sisällöntuottaja voi kirjoittaa tekstit niin sanotusti kansankielellä ammattijargonin sijasta. Tavoitteena on, että se kuuluisa Pihtiputaan mummokin ymmärtää mistä on kyse, kuten toimittajakoulussa ruukattiin sanoa.


Hän saattaa myös olla idearikas tekijä ja tuoda esille asioita, joita et osannut itse edes ajatella. Ulkopuolisen näkemys voi selkeyttää ja avata brändisi solmuja oikein urakalla.


Omassa työssäni olen myös huomannut, että monilta asiakkailta puuttuu oma tone of voice eli äänensävy. Parhaimmillaan äänensävy on omaperäinen mutta tunnistettava. Sisällöntuottajan tehtävänä voi olla hahmotella äänensävyäsi, jota yrityksesi voi jatkossa hyödyntää useissa eri kanavissa.


Sinulla on vastuu brändisi kehittämisessä


Kukapa meistä ei olisi tavannut yrityksiä, joiden nettisivut ovat suoraan 90-luvulta? Houkuttelevatko ne nettisivukävijää tutkailemaan sivuja enemmän? Eivät välttämättä.


On myös olemassa yrityksiä, joiden nettisivut ovat kyllä modernit ja hienot, mutta epäjohdonmukaiset. Asiakkaan polku ei hahmotu, ja pahimmillaan hän luikkii vähin äänin naapurin verkkokauppaan.


Myös yrityksen visuaalinen ilme saattaa olla hapuileva: sininen ja punainen vain valikoituivat jostain kumman syystä brändiväreiksi, logon piirsi TET-viikon aikana toimitusjohtajan kummityttö Paintilla ja Facebook-sivun kansikuva katkeaa puolesta välistä. Kuulostaako surkuhupaisalta – ja samalla niin tutulta?


Sisällöntuottaja freelancer hahmottelee paperille sisällöntuotannon suunnitelmia. Pöydällä on muistikirja ja kahvikuppi.
Brändin kehittämiseen kannattaa panostaa. Esimerkiksi graafikon apu voi tehdä ihmeitä – samoin kuin sisällöntuottajan.

Sisällöntuotannon ammattilaiset ja esimerkiksi digimarkkinoijat tekevät tärkeää työtä asiakasyritysten markkinoinnin ja näkyvyyden eteen. Hakukoneoptimoitua sisältöä tekevän sisällöntuottajan tehtävänä on rakentaa väylä hakukoneiden kautta nettisivuillesi tai verkkokauppaasi. Mutta ihmeisiin hän ei pysty, mikäli brändisi tai nettisivusi eivät ole kunnossa.


Jos sivustosi ei vastaa visuaalisesti tai toiminnallisesti sitä mitä kuluttaja odottaa, kirjoittajan työ menee pahimmillaan kokonaan harakoille – ja harakat eivät ole kovin hyviä asiakkaita. Asiakkaalla itsellään on jatkuva vastuu kehittää omaa brändiään.


Freelance-kirjoittaja voi ulkopuolisena tekijänä antaa omat kommenttinsa esimerkiksi brändisi kehittämiseksi. Sinun kannattaa tarttua ehdotuksiin, jos myyntisi takkuaa ja data kertoo nettisivukävijöiden katoavan nopeasti paikalta.


Ainakin nämä seuraavat seikat ovat yrityksesi vastuulla:


  • Palvelupaletin selkeyttäminen

  • Omien tavoitteiden asettaminen

  • Kohderyhmän ja ostopersoonien havainnollistaminen

  • Nettisivujen tai verkkokaupan toiminnallisuus ja johdonmukaisuus

  • Brändin visuaalinen ilme: logo, värit, nettisivut, somekanavat, valokuvat ja videot

  • Viestintä- ja markkinointistrategian suunnittelu

  • Tone of voicen hahmotteleminen (sisällöntuottaja voi auttaa).


Yhteenveto


Sisällöntuottajan palkkaamista ei kannata liiaksi jännittää. Me freelancer-kirjoittajat olemme oman ammattialamme asiantuntijoita, joille eri aiheista kirjoittaminen on arkipäivää.


Moni freelancer on erikoistunut tiettyihin teemoihin ja ammattialoihin. Siksi suosittelen, että etsit käsiisi tekijän, joka ymmärtää edes jonkin verran alaasi.


Jos erikoistunutta sanaseppää ei tunnu löytyvän, voit myös hyvillä mielin luottaa työn kirjoittajalle, joka ei entuudestaan tunne toimialaasi. Sisällöntuottajat ovat mestareita etsimään ja sisäistämään tietoa. Sinun tehtäväsi on kuitenkin tarjota hänelle riittävästi pohjatietoa toimeksiantoa varten.


Voit myös luottaa siihen, että vastuunsa tunteva tekijä kertoo sinulle rehellisesti, jos tekstin aihe osoittautuu liian hankalaksi. Tällöin ette tuhlaa toistenne aikaa sen enempää, ja sisällöntuottaja voi mahdollisesti suositella sinulle verkostostaan toista kirjoittajaa, jolta aihe kenties luonnistuu paremmin.


Toisinaan pelkkä tekstin editointi voi toimia sisällöntuotannon sijaan. Eli kirjoitat itse tekstin, mutta freelance-kirjoittaja käy sen läpi. Tällöin sinun ei tarvitse huolehtia, onnistuuko kirjoittaja tekemään tekstin omasta ammattialastasi. Tällainen yhteistyö edellyttää sinulta kuitenkin aikaa kirjoittamiselle.


Parhaimmillaan ulkopuolinen tekijä voi ylittää odotuksesi 100–0. Saatat saada hänestä luotettavan, varman ja ammattitaitoisen kumppanin tueksi yrityksesi markkinointiin. Freelance-kirjoittaja voi niin ikään tarjota sinulle roppakaupalla uusia ideoita ja näkemyksiä. Tällä kaikella saattaa olla valtaisan suuri vaikutus brändiisi, näkyvyyteesi ja koko liiketoimintaasi.


Puuttuuko tiimistäsi tärkeä palanen? Kuulen sinusta mielelläni.


98 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page