Pohditko parhaillaan sisällöntuotannon ulkoistamista? Jos pohdit, mieleesi saattaa kuitenkin hiipiä pieni epäilys, osaako freelance-kirjoittaja tuottaa laatutekstiä, jos hän ei tunne asiakkaan toimialaa.
Kun työskentelin markkinointitoimistossa, kirjoitin monenkirjavista aiheista, kuten autoista, ohjelmoinnista ja rahoituksesta. Voin paljastaa, että nämä aihealueet olivat kaukana osaamisestani. Mutta miten lopulta kävikään? Kyseiset tekstit löytyivät pian Googlen kärkisijoilta ja olivat varsin luettuja blogiartikkeleita.
Jos siis jännität sisällöntuotannon ulkoistamista, hengitä rauhassa; ulkoistaminen menee todennäköisesti oikein hyvin. Niin käy erityisesti silloin jos olet pyytänyt freelance-kirjoittajalta tekstinäytteitä, jutellut hänen kanssaan ja saanut selkeän käsityksen kokonaisuudesta.
On kuitenkin täysin ymmärrettävää, että kauhuskenaariot pyörivät päässäsi. Uusi jännittää aina – ja eihän kukaan halua tuhlata joskus suuriakin summia rahaa huonoihin investointeihin.
Freelance-kirjoittaja voi onnistua, koska hänellä on taito tuottaa sisältöä
Vaikka freelance-kirjoittajalta puuttuu sinun ammattitaitosi ja laaja käsityksesi alastasi, hänellä on yksi merkittävä valttikortti taskussaan: taito tuottaa sisältöä. Sisällöntuottajat ovat kirjoittamisen ammattilaisia, jotka ovat tottuneet tekemään tekstejä mitä moninaisimmista aiheista.
Lisäksi kirjoittajaa auttavat myös muut työkalupakissa piilevät tekijät, eli
kielellisen ilmaisun taito
muuntautumiskyky
kyky omaksua helposti uutta tietoa.
Näiden tekijöiden avulla vierasta ammattialaa koskeva teksti luonnistuu kohtuullisen helposti kirjoittajalta kuin kirjoittajalta.
Onnistunut ja laadukas sisältö edellyttää aina riittävää perehtymistä aiheeseen. Taitava ja asiansa osaava freelance-kirjoittaja sukeltaa joka kerta huolellisesti asiakkaan ammattialaan ja tutkailee sitä monelta eri kantilta. Myös kohderyhmän tunteminen on yhtä tärkeää, tuleehan sisällön ennen kaikkea puhutella ihanneasiakkaita.
Sinä autat freelance-kirjoittajaa tekemään laadukasta sisältöä
Sisällöntuottajan työskentelyä voi verrata muihin luoviin ammatteihin. Arkkitehti, graafikko tai leipuri, joka leipoo erityisen kakun juhlapäivääsi varten, eivät nyhjäise luomuksiaan tyhjästä. Sen sijaan tapaatte kenties monissa palavereissa, joissa hahmottelette yhdessä mitä tuleman pitää, eikös vain? Niin on myös freelance-sisällöntuottajan kanssa. Sisällön tuottaminen on ennen kaikkea yhteistyötä.
Ikävä kyllä minulla kuten monilla muillakin kirjoittajilla on kokemusta asiakkaista, jotka ovat olettaneet tekstin syntyvän ilman minkäänlaista tukea. Jos tekijä ei saa riittävästi tietoa asiakkaalta, teksti voi lähteä jo alussa kohti pöpelikköä. Ja se aiheuttaa harmia molemmille osapuolille.
Tottahan tekstin kirjoittaminen luonnistuu keneltä tahansa nohevalta freelance-kirjoittajalta. On kuitenkin eri asia saada asiakkaan ääni ja yksityiskohdat kuuluviin tekstissä. Siihen kokeneetkin kynäniekat tarvitsevat asiakkaaltaan apua – eli sinulta. Sinulla onkin iso rooli ja voit auttaa sisällöntuottajaa onnistumaan työssään.
Näin autat freelance-sisällöntuottajaa parhaiten
Kerro toiveistasi ja odotuksista avoimesti.
Tarjoa sisällöntuottajalle riittävät pohjatiedot toimeksiannosta.
Ole tavoitettavissa, jos kirjoittaja kaipaa sinulta lisätietoja tai apua prosessin aikana.
Tarkista teksti lopuksi ajan kanssa ja anna kommenttisi rauhassa. Näin autat kirjoittajaa viilaamaan tekstin huippuunsa.
Varmista sisällöntuottajalta suoraan, onko alasi liian vaikea
Toisinaan ala voi osoittautua niin haastavaksi, että kirjoittajan ei ole järkevää tarttua toimeksiantoon. Teksti saattaa vaikkapa sisältää paljon ammattisanastoa, jota ulkopuolinen ei voi sisäistää kovin helposti. Sisällöntuottajan velvollisuutena on olla rehellinen.
Freelancer-kirjoittaja voi toki aina päntätä aihetta, mutta pänttäämisellä on rajansa; pitkäaikainen perehtyminen veisi kovin paljon yksinyrittäjän resursseja, siis aikaa joka on rahaa.
Jos kirjoittaja toteaa, ettei teksti luonnistukaan häneltä, älä lannistu. Freelance-sisällöntuottajan verkostot ovat usein laajat, joten hän voi mahdollisesti suositella sinulle toista tekijää, jolle aiheesi on tutumpi. Yhteyttä kannattaa siten aina ottaa ja tiedustella rohkeasti yhteistyön mahdollisuutta, sillä todennäköisesti yhteydenottosi kantaa joka tapauksessa hedelmää.
Voit myös pohtia, auttaisiko pelkkä tekstin oikoluku ja editointi sisällöntuotannon sijaan? Eli käytännössä kirjoitat itse tekstin, mutta sisällöntuottaja käy sen läpi kieliopin, lauserakenteiden ja kokonaisuuden osalta. Siitäkin voi olla liiketoiminnallesi valtavasti apua. Sisällöntuottaja voi niin ikään auttaa sisällön tuottamisessa ilman, että hänen tarvitsee uppoutua syvällisesti haastavaan alaan. Tarjoan itsekin editointi- ja oikolukupalvelua, joten ole ihmeessä yhteydessä, jos tämmöinen yhteistyö voisi olla vastaus toiveisiisi.
Ulkopuolisen näkemys voi selkeyttää ja avata brändisi solmuja.
Toinen seikka, jolloin kirjoittajan täytyy olla rehellinen, liittyy arvoihin. Sisällöntuottaja, joka on kasvissyöjä, ei todennäköisesti halua kirjoittaa lihantuottajalle tekstejä. Kirjoittaja, joka ei kuulu kirkkoon, voi kokea tukalaksi tehdä tekstejä kovin uskonnollisista aiheista ja päinvastoin. Itsekin olen joutunut freelancerina kieltäytymään yhteistöistä, jos ne eivät ole vastanneet arvojani.
Kannattaako etsiä alaasi erikoistunut sisällöntuottaja?
Lähtökohtaisesti sanoisin, että kyllä. Kyllä kannattaa pyrkiä löytämään freelance-sisällöntuottaja, joka tietää jo valmiiksi toimialastasi. Nimittäin kun kirjoittaja erikoistuu, hänestä kuoriutuu alan asiantuntija. Kun siihen vielä lisätään tekijän syvä kiinnostus toimialaa tai teemoja kohtaan, luovuudella ei ole rajoja!
Ei kannata torpata heti kättelyssä sisällöntuottajaa, vaikka ammattialasi olisi hänelle toistaiseksi tuntematon.
Mutta fakta on siltikin, että taitava freelance-kirjoittaja osaa kirjoittaa alasta kuin alasta. Se edellyttää kuitenkin, että tekijä saa sinulta taustatukea, kuten aiemmin kirjoitin. Ei siis kannata torpata heti kättelyssä sisällöntuottajaa, vaikka ammattialasi olisi hänelle toistaiseksi tuntematon.
Yksi mielenkiintoisimmista aloista, jolle kirjoitin markkinointitoimistossa työskennellessäni tekstejä, oli ohjelmointiala. Aiheet olivat hyvin spesifejä ja minulle entuudestaan täysin tuntemattomia.
Miten sitten etenin? Käytin hyvin paljon aikaa perehtyäkseni toimialaan. Asiakas oli pitkin matkaa ilahduttavan avulias, mikä helpotti aivan merkittävästi teemojen sisäistämistä.
Asiakkaan myönteinen palaute tekstieni jälkeen kruunasi kaiken vaivannäön. Erityisesti mieleeni jäi yrityksen toimitusjohtajan kommentti:
“Erittäin taitavasti ja juuri oikeaan henkeen kirjoitettu teksti! Jos tuonne jotain pientä haluaisikin viilata, niin näin hyvään tuotokseen en yksinkertaisesti kehtaa alkaa koskemaan.”
Kun jäin pois palkkatyöstä, kyseisen ohjelmistoyrityksen markkinointipäällikkö sen sijaan tuumasi minulle puhelimessa:
“Olemme tykänneet paljon teksteistäsi. Jos olet voinut kirjoittaa näin hyvin aiheista, jotka eivät ole sinulle entuudestaan tuttuja, miten hyviä tekstejä saatkaan aikaiseksi, kun pääset freelancerina kirjoittamaan teemoista, jotka ovat itsellesi tärkeitä.”
Sisällöntuottajan ammattitaitoon kuuluu selkeä prosessi
Yhteistyö alkaa yleensä aloituspalaverista. Palaverissa sovitte kirjoittajan kanssa toimeksiannon sisällöstä. Aina aloituspalaveria ei tarvitse pitää, vaan puhelinsoitto tai sähköposti riittää hyvin työn käynnistymiseen.
Kun alkusuunnitelmat ovat selkeät, sisällöntuottaja jatkaa omatoimisesti aiheeseen perehtymistä. Perehtymiseen voi kuulua esimerkiksi kirjaston kirjojen lainaaminen ja netissä aiheeseen tutustuminen. Vielä parempi on, jos tekijä saa sinulta lähdemateriaalia tai pohjatietoja vaikka ranskalaisilla viivoilla tekstiä varten.
Kun sisällöntuottaja kokee perehtyneensä riittävästi aiheeseen, alkaa tekstin kokoaminen. Tässäkään vaiheessa kirjoittajaa ei saa kuitenkaan jättää oman onnensa nojaan, vaan hän saattaa tarvita matkan varrella sinulta kommentteja. Ole siis tavoitettavissa.
Lopuksi sinun tehtäväsi on käydä teksti huolella läpi. Yleensä yhteistyöhön kuuluu yksi tai kaksi kommenttikierrosta riippuen toimeksiannon laajuudesta. Voit käydä kommentit suullisesti läpi sisällöntuottajan kanssa tai koota ne kirjallisesti. Jokaisella freelance-kirjoittajalla on oma tapansa pyytää kommentteja.
Kun olet antanut palautteesi, kirjoittaja viimeistelee tekstin. Avot, teksti on valmis!
Vaikka oletkin oman alasi asiantuntija, ulkopuoliseen tekijään investoiminen voi avata kokonaan uuden maailman yrityksellesi.
Miksi palkata freelance-kirjoittaja?
Kannattaako ottaa riski ja palkata freelance-sisällöntuottaja? Vastaus on: kannattaa, ehdottomasti.
Kampaaja osaa taikoa harakanpesästäni hyvän lopputuloksen. Remonttityypit osaavat nikkaroida keittiöistä suoraan sisustuslehtiin kelpaavia kokonaisuuksia. Freelance-kirjoittajat osaavat kirjoittaa mitä hankalimmista aiheista onnistuneita artikkeleita.
Joten miksi et palkkaisi freelanceria avuksi sisältömarkkinointiin? Hän saattaa näet parhaimmillaan
ylittää odotuksesi reilusti
tarjota uusia näkökulmia yrityksellesi
tuoda huomattavaa hyötyä brändillesi
kirjoittaa blogi- ja nettisivutekstit selkeämmällä kielellä
karsia liikaa ammattijargonia
tuoda kymmenittäin uusia ideoita sisältöihin ja markkinointiin
hahmottaa yrityksesi äänensävyn, jota voit jatkossa hyödyntää monissa kanavissa
siivittää brändisi hakukoneiden kärkisijoille!
Vaikka oletkin oman alasi asiantuntija, ulkopuoliseen tekijään investoiminen voi avata kokonaan uuden maailman yrityksellesi. Jos olet puurtanut vuosia samojen teemojen ympärillä, ulkopuolinen tekijä saattaa tuoda kaivatun raikkaan tuulahduksen ulkopuolelta. Siitä voi olla merkittävää hyötyä brändillesi.
Joskus käy niin, että olet niin “inessä omassa skenessä”, että tuottamasi nettisivu- tai somesisällöt eivät avaudu asiakkaillesi. Olet ikään kuin tottunut katsomaan asioita vain omasta suunnastasi, mutta et asiakkaasi silmin.
Sisällöntuottaja voi kirjoittaa tekstit niin sanotusti kansankielellä ammattijargonin sijasta. Tavoitteena on, että se kuuluisa Pihtiputaan mummokin ymmärtää mistä on kyse, kuten toimittajakoulussa ruukattiin sanoa.
Ihmeisiin ei pysty kukaan, jos brändisi tai nettisivusi eivät ole ensin kunnossa.
Hän saattaa myös olla idearikas tekijä ja tuoda esille asioita, joita et osannut itse edes ajatella. Ulkopuolisen näkemys voi selkeyttää ja avata brändisi solmuja oikein urakalla.
Omassa työssäni olen myös huomannut, että monilta asiakkailta puuttuu oma tone of voice eli äänensävy. Parhaimmillaan äänensävy on omaperäinen mutta tunnistettava. Sisällöntuottajan tehtävänä voi olla hahmotella äänensävyäsi, jota yrityksesi voi jatkossa hyödyntää useissa eri kanavissa.
Vastuu brändin kehittämisestä on sinulla
Kukapa meistä ei olisi tavannut yrityksiä, joiden nettisivut ovat suoraan 90-luvulta? Houkuttelevatko ne nettisivukävijää tutkailemaan sivuja enemmän? Eivät välttämättä.
On myös olemassa yrityksiä, joiden nettisivut ovat kyllä modernit ja hienot, mutta epäjohdonmukaiset. Asiakkaan polku ei hahmotu, ja pahimmillaan hän luikkii vähin äänin naapurin verkkokauppaan.
Myös yrityksen visuaalinen ilme saattaa olla hapuileva: sininen ja punainen vain valikoituivat jostain kumman syystä brändiväreiksi, logon piirsi TET-viikon aikana toimitusjohtajan kummityttö Paintilla ja Facebook-sivun kansikuva katkeaa puolesta välistä.
Kuulostaako surkuhupaisalta – ja samalla niin tutulta?
Me sisällöntuotannon ammattilaiset ja esimerkiksi digimarkkinoijat teemme tärkeää työtä asiakasyritysten markkinoinnin ja näkyvyyden eteen. Hakukoneoptimoitua sisältöä tekevän sisällöntuottajan tehtävänä on rakentaa silta hakukoneista nettisivuillesi ja/tai verkkokauppaasi. Mutta ihmeisiin ei pysty kukaan, jos brändisi tai nettisivusi eivät ole ensin kunnossa.
Eli jos sivustosi ei vastaa visuaalisesti tai toiminnallisesti sitä, mitä kuluttaja odottaa, freelance-kirjoittajan työ menee pahimmillaan kokonaan harakoille ja harakat eivät ole kovin hyviä asiakkaita. Sinulla itselläsi on jatkuva vastuu kehittää omaa brändiäsi.
Muun muassa nämä seuraavat seikat ovat sinun vastuullasi:
Viestintä- ja markkinointistrategian suunnittelu
Yrityksesi palvelupaletin selkeyttäminen
Tavoitteiden asettaminen ja stepit niitä kohti
Kohderyhmän ja ostopersoonien hahmottaminen
Nettisivujen tai verkkokaupan kehittäminen
Brändin visuaalinen ilme: logo, värit, nettisivut, somekanavat, valokuvat ja videot
Tone of voicen hahmotteleminen (sisällöntuottaja voi auttaa).
Freelance-kirjoittaja voi toki ulkopuolisena tekijänä antaa omat kommenttinsa brändisi kehittämiseksi, mutta se ei kuulu sisällöntuottajan velvollisuuksiin. Hänen velvollisuutensa on lopulta vain tuottaa sisältöä.
Yhteenveto
Sisällöntuottajan palkkaamista ei kannata liiaksi jännittää. Me freelancer-kirjoittajat olemme oman ammattialamme asiantuntijoita, joille eri aiheista kirjoittaminen on arkipäivää.
Moni friikku on erikoistunut tiettyihin teemoihin ja ammattialoihin. Siksi suosittelen, että etsit käsiisi tekijän, joka ymmärtää edes jonkin verran alaasi.
Mutta jos erikoistunutta sanaseppää ei tunnu löytyvän, voit myös hyvillä mielin luottaa työn kirjoittajalle, joka ei entuudestaan tunne toimialaasi. Sisällöntuottajat ovat mestareita etsimään ja sisäistämään tietoa. Sinun tehtäväsi on kuitenkin tarjota hänelle riittävästi pohjatietoa toimeksiantoa varten.
Voit myös luottaa siihen, että vastuunsa tunteva tekijä kertoo sinulle rehellisesti, jos tekstin aihe osoittautuu liian hankalaksi. Tällöin ette tuhlaa toistenne aikaa sen enempää, ja sisällöntuottaja voi mahdollisesti suositella sinulle verkostostaan toista kirjoittajaa, jolta aihe kenties luonnistuu paremmin.
Toisinaan pelkkä tekstin editointi voi toimia sisällöntuotannon sijaan. Eli kirjoitat itse tekstin, mutta freelance-kirjoittaja käy sen läpi. Tällöin sinun ei tarvitse huolehtia, onnistuuko kirjoittaja tekemään tekstin omasta ammattialastasi. Tällainen yhteistyö edellyttää sinulta kuitenkin aikaa kirjoittamiselle. Voit halutessasi tutustua editoinnin palveluun nettisivuillani.
Parhaimmillaan ulkopuolinen tekijä voi ylittää odotuksesi 100–0. Saatat saada hänestä luotettavan, varman ja ammattitaitoisen kumppanin tueksi yrityksesi avuksi. Freelance-kirjoittaja voi niin ikään tarjota sinulle roppakaupalla uusia ideoita ja näkemyksiä. Tällä kaikella saattaa olla valtaisan suuri vaikutus brändiisi, näkyvyyteesi ja koko liiketoimintaasi!
Puuttuuko tiimistäsi tärkeä palanen? Kuulen mielelläni lisää.
Comments