• Tiia Ung

Laadukas sisältö sisällöntuottajan silmin – 3 oivallusta

Päivitetty: 4. heinäk.

Jos luet uutiskirjeitä vaikkapa Neil Patelilta tai muilta digimarkkinoinnin guruilta, et ole voinut olla törmäämättä sanapariin quality content eli laadukas sisältö. Laadukas sisältö palvelee sekä lukijaa että hakukoneita.


Laadusta puhutaan paljon kaikilla toimialoilla – vähän liikaakin.


Tiedät, mitä tarkoittaa, kun ravintolan annos on laadukas, maailman ihanin mummosi saa laadukasta hoitoa tai kotisi putkiremontti hoidetaan taidolla alusta loppuun saakka.

Vastaavasti osaat kuvitella, miltä sinusta tuntuu, jos nämä asiat eivät mene putkeen. Itkuhan siinä voi päästä, ja rahatkin katosivat sinne kuuluisaan Kankkulan kaivoon.

No, ravintola-annoksen perään ei ehkä kannata itkeä, mutta mummo todellakin ansaitsee vain parasta, ja olisi kiva, jos putkiremontin myötä olohuoneessa ei tarvitsisi soutaa kumiveneellä.


Amerikkalainen, ikiaikaisen antiikkinen ja suosittu online-sanakirja Merriam-Webster kuvailee osuvasti sanaa laatu:

High level of value or excellence

Suomeksi määritelmä kuuluisi kutakuinkin näin:

Korkeaa laatua tai huippuosaamista

Samalla "high level of value" kuulostaa minulle siltä, että asiakas saa todella aitoa lisäarvoa palvelun kautta, oli kyseessä sitten sisällöntuotanto, digimarkkinointi tai vaikka remonttiyritys.


Sisällöntuotanto ja sen laatu voivat vaihdella eri toimistoittain ja tekijöittäin. Laadukas sisältö syntyy ammattitaitoisen sisällöntuottajan hyppysissä, mutta laatu tarvitsee ympärilleen muitakin tekijöitä.


Huono laatu ja hyvä laatu sisällöntuotannossa – mikä sinulle on tärkeintä investoidessasi sisällöntuotantoon?


Kun jokin menee pieleen ja vieläpä toistuvasti, voidaan puhua huonosta laadusta. Sisältö voi olla alinomaa tasapaksua, epämääräistä, täynnä kielioppivirheitä, turhaa toistoa ja sekavia lauserakenteita. Laadun arvioijana toimii asiakas.


Laatua ei ole aina helppo tunnistaa. Ehkä aikaisemmin pidit jonkin pizzerian annoksia maailman parhaina, kunnes maistat uuden paikan pizzoja, jotka saavat makunystyrät riemuitsemaan silkasta ilosta. Koet todellisen makuelämyksen.


Laatu syntyy myös palvelusta: hymyilevä vastaanotto, kiireettömyys ja ravintolan sisustus voivat vaikuttavaa arvioosi laadusta.

Tämä kaikki pätee sisällöntuotantoon. Sisältö voi olla tasaisen hyvää, vaikka se ei olisikaan erinomaista.


Laadukas sisältö syntyy helpommin, kun sisällöntuottaja

  • haluaa aidosti kirjoittaa ja nauttii siitä

  • ymmärtää asiakkaan toiveet syvällisesti

  • perehtyy aiheeseen ja suunnittelee sisällöt

  • tekee tiivistä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa.

Joskus laadukkaan sisällöntuotannon tunnistaa vasta, kun sen kokee ensimmäisen kerran. Sinä päätät, mikä on sinulle riittävä taso. Pohdi siis ennen sisällöntuotannon ostamista muun muassa näitä seikkoja:

  • Millaista sisältöä kaipaat?

  • Mikä sinulle on yhteistyössä tärkeintä?

  • Millainen kirjoitustyyli viehättää sinua?

  • Kumpi merkitsee sinulle enemmän, laatu vai määrä?

  • Oletko valmis laittamaan euroja likoon, jotta saat aidosti laadukasta sisältöä ja hedelmällistä yhteistyötä?

Sisällöntuottajan ammatin kautta olen oivaltanut laadukkaan sisällön 3 avaintekijää: aika, asiakkaan apu ja ammattitaito.


1. Sisällöntuotanto tarvitsee aikaa

Priimaa ei pääse syntymään, jos puitteet tasokkaan tekstin luomiseksi eivät ole kunnossa. Kirjoittaminen ja esimerkiksi bloggaaminen on hyvinkin luovaa työtä. Luova tietotyö puolestaan tarvitsee ympärilleen tilaa eli aikaa.

Jos tuntirajat kirjoittamiseen ovat liian tiukat, kirjoittaminen tuntuu – ainakin omalla kohdallani – tukalalta, jopa ahdistavalta. Jokaista tekstiä täytyy käsitellä eri tavalla, eikä kaikkia tekstejä voi sulloa samaan muottiin. Lyhyt, mutta vaativa teksti voi viedä useita tunteja.


Sisällöntuottajan kello on työpöydällä. Ympärillä on koriste-esineitä ja kasvi.
Sisällöntuotanto ei suju, jos tuntimäärät ovat kohtuuttoman tiukat. Pyrin siihen, että minulla on aina riittävästi tunteja työhön. Tällöin kirjoittamisen flow on helpompi saavuttaa, ja työ saattaakin valmistua nopeammin kuin aluksi ajatteli. Kuva: Tiia Ung

Kun sisällöntuottajalla on riittävästi tunteja käytössään, hän saattaa huomaamattaan vaipua flow-tilaan, jossa tekstin tuottaminen sujuu kuin itsestään. Flow-tilan myötä tunnet olosi virkistyneeksi ja tyytyväiseksi sen sijaan, että olisit jokaisen tekstin jälkeen kuin kuivaksi puristettu rätti. Tällöin voi myös käänteisesti käydä niin, että sisällöntuottaja saa tekstin nopeammin valmiiksi kuin oli etukäteen laskeskellut.


Luova tietotyö tarvitsee ympärilleen tilaa eli aikaa.

Yrityksissä ja markkinointitoimistoissa tuottavuus saattaa nousta, jos sisällöntuottajan työtahti on nopea. Pitkällä tähtäimellä kuluttavan tiukat tuntirajat voivat kuitenkin johtaa työuupumukseen. Tällöin tuottavuuskin pysähtyy kuin seinään. Kuka lopulta voitti?


2. Sisällöntuottaja tarvitsee riittävän hyvät pohjatiedot tekstiä varten

Sisällöntuotannon prosessiini kuuluu pyytää asiakkaalta materiaalia ja tietopohjaa kirjoittamisen tueksi. On kaikkien etu, jos sekä sisällöntuottajan että asiakkaan kiikarissa on mahdollisimman laadukas sisältö. Se edellyttää, että saan sinulta apua sisällöntuotantoon, jos sitä tarvitsen.


Kattavat pohjatiedot auttavat hahmottamaan muun muassa

  • näkökulman

  • kohderyhmän

  • tekstin äänensävyn

  • aiheen rajauksen

  • kaikki ne muut olennaiset seikat, joita tekstissä kannattaa nostaa esille.

Tietojen saaminen on kriittistä, jotta sisällöntuotanto pääsee vauhtiin. Jos pohjatiedot ovat hatarat tyyliin: “kunhan kirjoitat nyt vain jostakin”, yleensä mennään metsään ja lujaa.

Jos pohjamateriaalia ei ole saatavilla esimerkiksi siksi, että aiheesta kirjoitetaan ensimmäistä kertaa, toinen vaihtoehto on pitää asiakkaan kanssa lyhyt brieffaushetki.

Brieffissä käymme tarkkaan läpi, mitä odotuksia sinulla on tekstille, mitä tekstissä kannattaa nostaa esille ja kenelle teksti kirjoitetaan. Itse hyödynnän paljon myös otsikkosuunnitelmia, joita asiakkaani täydentävät ranskalaisin viivoin.

Sisällöntuottajat ovat mestareita etsimään lähdemateriaalia sisällöntuotannon tueksi aivan kuten toimittajatkin, mutta tällöin sisällöntuottaja nojaa vain omaan onneensa. Myöhemmin saattaakin käydä ilmi, että lähteissä ei oltu puhuttukaan niistä asioista, joita asiakas olisi toivonut tekstiin.


Lue myös, miten sisällöntuottaja voi tehdä sisältöä, jos ei tunne asiakkaan toimialaa.


3. Sisällöntuottajan kirjoitustaito


Laadukas sisältö erottuu edukseen. Esimerkiksi loistava lehtiartikkeli tai romaani voivat sykähdyttää. Tekstissä vain on sitä kuuluisaa “jotakin”.

Teksti saattaa olla erittäin helppolukuinen, mukaansatempaava, rytmikäs ja soljuva. Sen jaksaa lukea alusta loppuun saakka ilman, että huomaa kesken lauseiden miettivänsä tulevaa kauppareissua.

Todennäköisesti kynän takana lymyilee ihminen, joka nauttii suunnattomasti kirjoittamisesta, tai tekstin tuottaminen on muuten vain hänelle helppoa. Hän on todennäköisesti myös kirjoittanut työkseen tai harrastuksenaan jo pitkään.


Sisällöntuottajan muistikirja ja kynä. Kynä on valmistettu puusta, ja sen sivusta versoo vihreä lehti.
Useiden sisällöntuottajien sydän sykkii kirjoittamiselle. Kun sisällöntuottajan intohimona on kirjoittaminen, lopputuloksena on usein laadukas sisältö.

Usein mukaansatempaavien tekstien tuottaja kirjoittaa rohkeasti sensuroimatta sen suuremmin itseään. Hän antaa luovuutensa kukkia. Kirjoittajan mieli, tyyli ja sydän sykkivät tekstissä.


Kirjoitustaitoa ei voi ostaa kaupan hyllyltä tai huijata itselleen.

Laadukas sisältö ei myöskään sisällä kovin monia kirjoitusvirheitä. Tottahan se on, että jokaisella meistä pilkkuvirheet, ylimääräiset kirjaimet ja yhdyssanavirheet livahtavat silloin tällöin tekstiin. Omalle tekstille kun sokaistuu huomaamattaan.

Huolellinen kirjoittaja kuitenkin oikolukee tekstinsä moneen otteeseen. Markkinointitoimistoissa oikolukemisen hoitavat kollegat, jotka käyvät tekstin läpi kerran tai pari. Näin tekstistä karsiutuu turhat kielioppivirheet, hankalat lauserakenteet ja epäselvät sanavalinnat.

Kun kirjoitetaan myös hakukoneille, laadukkaaseen sisällöntuotantoon kuuluu taito upottaa luontevasti avainsanoja oikeisiin kohtiin leipätekstiä ja otsikoita. Teksti ei saa tällöin kuulostaa tökeröltä, vaan sen täytyy olla yhtä soljuva kuin optimoimatonkin teksti.

Loppupeleissä kirjoitustaito erottaa laadukkaan sisällön vähän kehnommasta sisällöstä. Tiukoissakin tuntirajoissa voi tuottaa laatutekstiä, ja hatarat pohjatiedot on mahdollista korvata ja kiertää sisällöntuottajan omalla salapoliisityöllä.

Mutta kirjoitustaitoa ei voi ostaa kaupan hyllyltä tai huijata itselleen. Kirjoitustaidon takana on vuosikausia pitkäjänteistä harjoitusta, verta, hikeä ja kyyneleitä – tai no, ainakin kyyneleitä – ja aitoa rakkautta sanoja kohtaan.

Haluatko kuulla enemmän sisällöntuotannon palveluistani? Ole yhteydessä, niin jutellaan lisää.




65 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki