top of page
  • Tiia Ung

Laadukas sisältö sisällöntuottajan silmin – 3 oivallusta

Päivitetty: 25. tammik.

Jos luet uutiskirjeitä vaikkapa Neil Patelilta tai muilta digimarkkinoinnin guruilta, et ole voinut olla törmäämättä sanapariin quality content eli laadukas sisältö. Laadukas sisältö palvelee sekä lukijaa että hakukoneita, mutta miten sisällöntuottaja voi tuottaa laatua?

Sisällöntuottaja laatii sisältösuunnitelmaa artikkelia varten.

Laadusta puhutaan paljon kaikilla toimialoilla. Tiedät, mitä tarkoittaa, kun ravintolan annos on laadukas, maailman ihanin mummosi saa laadukasta hoitoa tai kotisi putkiremontti hoidetaan taidolla alusta loppuun saakka.

Vastaavasti osaat kuvitella, miltä sinusta tuntuu, jos nämä asiat eivät mene putkeen. Itkuhan siinä voi päästä, ja rahatkin katosivat sinne kuuluisaan Kankkulan kaivoon.

No, ravintola-annoksen perään ei ehkä kannata itkeä, mutta mummo todellakin ansaitsee vain parasta. Olisi myös kiva juttu, jos putkiremontin myötä olohuoneessa ei tarvitsisi soutaa kumiveneellä.


Mitä laatu sitten on? Amerikkalainen, ikiaikaisen antiikkinen ja suosittu online-sanakirja Merriam-Webster kuvailee sitä osuvasti:

High level of value or excellence

Suomeksi määritelmä kuuluisi kutakuinkin näin:

Korkeaa laatua tai huippuosaamista

"High level of value" kuulostaa minulle siltä, että asiakas saa todella aitoa lisäarvoa palvelun kautta, oli kyseessä sitten sisällön tuottaminen, digimarkkinointi tai vaikka remonttiyritys.


Sisällöntuotanto ja sen laatu voivat vaihdella eri toimistoittain ja tekijöittäin. Laadukas sisältö syntyy ammattitaitoisen sisällöntuottajan hyppysissä, mutta laatu tarvitsee ympärilleen muitakin tekijöitä.


Huono ja hyvä laatu sisällöntuotannossa


Kun jokin menee pieleen ja vieläpä toistuvasti, voidaan puhua huonosta laadusta. Sisältö voi olla alinomaa tasapaksua, epämääräistä, täynnä kielioppivirheitä, turhaa toistoa ja sekavia lauserakenteita. Laadun arvioijana toimii asiakas.


Laatua ei ole aina helppo tunnistaa. Ehkä aikaisemmin pidit tietyn pizzerian annoksia maailman parhaina, kunnes maistat uuden paikan pizzoja, jotka saavat makunystyrät riemuitsemaan silkasta ilosta. Koet todellisen makuelämyksen.


Laatu syntyy myös palvelusta: hymyilevä vastaanotto, kiireettömyys ja ravintolan sisustus voivat vaikuttavaa arvioosi laadusta.

Tämä kaikki pätee kirjoittamiseen. Sisältö voi olla tasaisen hyvää, vaikka se ei olisikaan erinomaista.


Laadukas sisältö syntyy, kun sisällöntuottaja

  • haluaa aidosti kirjoittaa ja nauttii siitä

  • ymmärtää asiakkaan toiveet syvällisesti

  • perehtyy aiheeseen ja suunnittelee sisällöt huolellisesti

  • tekee tiivistä yhteistyötä asiakkaan kanssa.

Yrityksissä ja markkinointitoimistoissa tuottavuus saattaa nousta, jos sisällöntuottajan työtahti on nopea. Pitkällä tähtäimellä kuluttavan tiukat tuntirajat sisällön tuottamisessa voivat kuitenkin johtaa työuupumukseen. Tällöin tuottavuuskin pysähtyy kuin seinään. Kuka lopulta voitti?

Joskus laadukkaan sisällön tunnistaa vasta sitten, kun sen kokee ensimmäisen kerran. Sinä päätät, mikä on sinulle riittävä taso. Pohdi ennen sisällöntuotannon ulkoistamista muun muassa näitä seikkoja:

  • Millaista sisältöä kaipaat?

  • Mikä sinulle on yhteistyössä tärkeintä?

  • Millainen kirjoitustyyli viehättää sinua?

  • Kumpi merkitsee sinulle enemmän, laatu vai määrä?

  • Oletko valmis laittamaan euroja likoon, jotta saat aidosti laadukasta sisältöä ja hedelmällistä yhteistyötä?

Sekä freelance-sisällöntuottajana että palkkatyössä kirjoittajana minulle alkoi piirtyä kuva siitä, mitä laadukas sisältö vaatii. Olen oivaltanut 3 avaintekijää, joita onnistunut sisältö edellyttää. Näitä tekijöitä haluan seuraavaksi valaista sinulle, hyvä lukija.


1. Sisällöntuottajalla täytyy olla riittävästi aikaa kirjoittamiseen

Priimaa ei pääse pukkaamaan, jos puitteet tasokkaan tekstin luomiseksi ontuvat. Kirjoittaminen ja esimerkiksi bloggaaminen on hyvinkin luovaa työtä. Luova tietotyö puolestaan tarvitsee ympärilleen tilaa eli aikaa.

Jos tuntirajat kirjoittamiseen ovat liian tiukat, sisällön tuottaminen tuntuu – ainakin omalla kohdallani – tukalalta, jopa ahdistavalta. Jokaista tekstiä täytyy käsitellä omalla tavallaan, eikä kaikkia tekstejä voi sulloa samaan muottiin. Lyhyt, mutta vaativa teksti voi viedä useita tunteja.


Sisällöntuottajan kello on työpöydällä. Ympärillä on koriste-esineitä ja kasvi.
Sisällön tuottaminen ei suju, jos tuntimäärät ovat kohtuuttoman tiukat. Pyrin siihen, että minulla on aina riittävästi tunteja työhön. Tällöin kirjoittamisen flow on helpompi saavuttaa, ja työ saattaakin valmistua nopeammin kuin aluksi ajattelin. Kuva: Tiia Ung

Kun sisällöntuottajalla on riittävästi tunteja käytössään, hän saattaa huomaamattaan vaipua flow-tilaan, jossa tekstin tuottaminen sujuu kuin itsestään. Flow-tilan myötä tunnet olosi virkistyneeksi ja tyytyväiseksi sen sijaan, että olisit jokaisen tekstin jälkeen kuin kuivaksi puristettu rätti. Tällöin voi myös käänteisesti käydä niin, että sisällöntuottaja saa tekstin nopeammin valmiiksi kuin oli etukäteen laskeskellut.

Yrityksissä ja markkinointitoimistoissa tuottavuus saattaa nousta, jos sisällöntuottajan työtahti on nopea. Pitkällä tähtäimellä kuluttavan tiukat tuntirajat voivat kuitenkin johtaa työuupumukseen. Tällöin tuottavuuskin pysähtyy kuin seinään. Kuka lopulta voitti?


Onnekseni freelancer-sisällöntuottajana saan itse päättää, paljonko käytän tunteja kuhunkin tekstiin. Se antaa mielenrauhaa, synnyttää luovaa energiaa ja auttaa jaksamaan vaativaa tietotyötä. Riittävä määrä aikaa on hyvän laadun edellytys.


Lue seuraavaksi, kauanko sisällöntuottajalla kestää kirjoittaa yksi blogiteksti.


2. Sisällöntuottaja tarvitsee kattavat pohjatiedot tekstiä varten

Sisällöntuotannon prosessiini kuuluu saada asiakkaalta materiaalia ja tietopohjaa kirjoittamisen tueksi. Eikö ole kaikkien etu, jos sekä sisällöntuottajan että asiakkaan kiikarissa on mahdollisimman laadukas sisältö? Se kuitenkin edellyttää, että saan asiakkaaltani apua sisällöntuotantoon, jos sitä tarvitsen.


Kattavat pohjatiedot auttavat hahmottamaan muun muassa

  • näkökulman

  • kohderyhmän

  • tekstin äänensävyn

  • aiheen rajauksen

  • kaikki muut olennaiset seikat, joita tekstissä tulee nostaa esille.

Tietojen saaminen on kriittistä, jotta sisällön tuottaminen pääsee vauhtiin. Jos pohjatiedot ovat hatarat tyyliin: “kunhan kirjoitat nyt vain jostakin”, yleensä mennään metsään ja lujaa.

Jos pohjamateriaalia ei ole saatavilla esimerkiksi siksi, että aiheesta kirjoitetaan ensimmäistä kertaa, toinen vaihtoehto on pitää asiakkaan kanssa lyhyt briiffaushetki.

Briiffissä käymme tarkkaan läpi, mitä odotuksia sinulla on tekstille, mitä tekstissä kannattaa nostaa esille ja kenelle teksti kirjoitetaan. Itse hyödynnän paljon myös otsikkosuunnitelmia, joita asiakkaani täydentävät ranskalaisin viivoin.

Sisällöntuottajat ovat mestareita etsimään lähdemateriaalia sisällöntuotannon tueksi aivan kuten toimittajatkin, mutta tällöin sisällöntuottaja nojaa vain omaan onneensa. Myöhemmin saattaakin käydä ilmi, että lähteissä ei oltu puhuttukaan niistä asioista, joita asiakas olisi toivonut tekstiin.


Lue myös, miten sisällöntuottaja voi tehdä sisältöä, jos ei tunne asiakkaan toimialaa.


3. Sisällöntuottajan kirjoitustaito ratkaisee


Laadukas sisältö erottuu edukseen. Esimerkiksi loistava lehtiartikkeli tai romaani voivat sykähdyttää. Tekstissä vain on sitä kuuluisaa “jotakin”.

Teksti saattaa olla erittäin helppolukuinen, mukaansatempaava, rytmikäs ja soljuva. Sen jaksaa lukea alusta loppuun saakka ilman, että huomaa kesken lauseiden miettivänsä tulevaa kauppareissua.

Todennäköisesti kynän takana lymyilee ihminen, joka nauttii suunnattomasti kirjoittamisesta, tai tekstin tuottaminen on muuten vain hänelle helppoa. Hän on todennäköisesti myös kirjoittanut työkseen tai harrastuksenaan jo pitkään.


Sisällöntuottajan muistikirja ja kynä. Kynä on valmistettu puusta, ja sen sivusta versoo vihreä lehti.
Useimpien sisällöntuottajien sydän sykkii kirjoittamiselle. Kun sisällöntuottajan intohimona on kirjoittaminen, lopputuloksena on usein laadukas sisältö.

Mukaansatempaavien tekstien tuottaja kirjoittaa rohkeasti sensuroimatta sen suuremmin itseään. Hän antaa luovuutensa kukkia. Kirjoittajan mieli, tyyli ja sydän sykkivät tekstissä.


Kirjoitustaitoa ei voi ostaa kaupan hyllyltä tai huijata itselleen.

Laadukas sisältö ei myöskään sisällä kovin monia kirjoitusvirheitä. Tottahan se on, että jokaisella meistä pilkkuvirheet, ylimääräiset kirjaimet ja yhdyssanavirheet livahtavat silloin tällöin tekstiin. Omalle tekstille kun sokaistuu huomaamattaan.

Huolellinen kirjoittaja kuitenkin oikolukee tekstinsä moneen otteeseen. Markkinointitoimistoissa oikolukemisen hoitavat kollegat, jotka käyvät tekstin läpi kerran tai pari. Näin tekstistä karsiutuu turhat kielioppivirheet, hankalat lauserakenteet ja epäselvät sanavalinnat.

Kun kirjoitetaan myös hakukoneille, laadukkaaseen sisällöntuotantoon kuuluu taito upottaa luontevasti avainsanoja oikeisiin kohtiin leipätekstiä ja otsikoita. Teksti ei saa kuulostaa tökeröltä, vaan sen täytyy olla yhtä soljuva kuin optimoimatonkin teksti.

Loppupeleissä kirjoitustaito erottaa laadukkaan sisällön vähän kehnommasta sisällöstä. Tiukoissakin tuntirajoissa voi tuottaa laatutekstiä, ja hatarat pohjatiedot on mahdollista korvata ja kiertää sisällöntuottajan omalla salapoliisityöllä.

Mutta kirjoitustaitoa ei voi ostaa kaupan hyllyltä tai huijata itselleen. Kirjoitustaidon takana on vuosikausia pitkäjänteistä harjoitusta, verta, hikeä ja kyyneleitä – tai no, ainakin kyyneleitä – ja aitoa rakkautta sanoja kohtaan.

Haluatko kuulla, miten voisin auttaa sinua sisällön tuottamisessa? Laita viestiä, kysy chatissa tai soita. 😊




84 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page