• Tiia Ung

3 tilannetta, jolloin voi olla järkevämpää investoida oikolukijaan sisällöntuottajan sijasta

Päivitetty: 23. elok.

Jokaisen yrityksen kannattaa laittaa paukkuja markkinointiviestintään, se on selvä. Aina sisällöntuotannon ulkoistaminen ei kuitenkaan ole mahdollista. Näissä tilanteissa oikoluku ja tekstin editointi voi tehdä ihmeitä sisällöillesi. Tarkastelin 3:a eri tilannetta, jolloin oikolukija voi tuoda kaivattua apua.


Oikolukija tarkistaa kirjan tekstiä.

Lapset piirtävät hapuilevin sormin ensimmäisiä kirjaimia paperille jo eskari-ikäisenä. Viimeistään alakoulun ensimmäisillä luokilla monet heistä oppivat kirjoittamaan ja kirjoittavat sen jälkeen elämänsä loppuun saakka. Kirjoittaminen on osa meitä.


Somen aikakautena moni tuottaa sisältöä niin työssä kuin kotonakin eri alustoille. Etenkin pienyritysten johtajat ottavat itse somekanavat ja yritysblogin haltuunsa – aina siihen saakka, kunnes kalenteri huutaa hoosiannaa ja sisällöntuotanto on pakko ulkoistaa. Tai sitten täytyy jättää homma sikseen (mitä en voi suositella, jos mielit saada asiakkaita).


Mikäli kuitenkin olet niin onnekkaassa asemassa, että kalenterissasi on tilaa myös säännölliselle sisällöntuotannolle, anna palaa! Jos sinua on vieläpä siunattu sanasepän taidoilla, suosittelen erittäin lämpimästi hyödyntämään omaa ääntä yrityksesi julkaisuissa; kotikutoinen, rento ja aitoudesta kumpuava ote voi tuottaa mainiota tulosta.


Mutta vaikka et ulkoistaisikaan sisällöntuotantoa, ulkoista edes oikoluku ja tekstin editointi. Miksi ja missä tilanteissa kannattaa investoida ulkopuoliseen oikolukijaan?


1. Haluat itse kirjoittaa ja sinulla on aikaa siihen, mutta kaipaat oikolukijaa putsaamaan virheet teksteistäsi


Nautit todella paljon kirjoittamisesta. Siksi jo yrittäjyyden alkuvaiheilla päätit, että teet itse sisällöntuotantoa someen ja blogiin. Yrityksen nettisivutekstitkin ovat omaa käsialaasi.


Asiassa piilee vain yksi mutta: tekstiisi hiipii tahtomattasi niin turhaa toistoa, pilkkuvirheitä kuin jännittäviä lauserakenteitakin. Kyse ei ole siitä, ettetkö osaisi kirjoittaa oikein, vaan siitä, että omalle tekstille sokeutuu.


Sain taannoin yhteydenoton, jossa yhteydenottaja kertoi, että hänen ajatuksensa leikkaa kuin partaveitsi, mutta sanoja on mahdoton muovailla paperille selvällä suomen kielellä. Tämmöisissä tilanteissa kirjoittajat ja oikolukijat ovat omiaan.


Oikolukija istuu työpöydän edessä tietokoneen äärellä. Hän katsoo kaukaisuuteen ja miettii. Taustalla on viherkasvi ja iso peili.
Useat freelance-kirjoittajat ja sisällöntuottajat osaavat kyllä kirjoittaa korkeatasoisesti alasta kuin alasta, mutta toisinaan ammattiala voi osoittautua liian vaikeaksi tai työlääksi. Tällöin suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä oikolukijaan.

Virheitä sattuu suomen kielen ammattilaisillekin. Mutta peräkanaa toisiaan seuraavat erheet saattavat saada lukijan luikkimaan tiehensä. Itse asiassa analyysi osoittaa, että kävijän poistumisprosentti nettisivuilta on peräti 85 % suurempi, jos sivuilla esiintyy kosolti virheitä verrattuna sivuihin joiden kieli on moitteetonta. Oikeinkirjoitusta ei siis passaa vähätellä.


Taitava oikolukija ja tekstin editoija voi esimerkiksi

  • tarkistaa oikeinkirjoituksen

  • karsia kapulakielisyyttä

  • siistiä epäolennaisuudet

  • stilisoida tekstiä eli viimeistellä kieliasun

  • selkeyttää rakennetta

  • ottaa kantaa tekstin sävyyn

  • karsia turhaa toistoa

  • siivota liialliset lempisanat ja -fraasit

  • tehdä laajempaa kielenhuoltoa

  • editoida tekstiä vapaammin, jos haluat.

Jos siis tekstin tuottaminen tuntuu mukavalta ja sinulla on aikaa pitkäjänteiseen kirjoitustyöhön, mutta oikolukijan apu tulisi tarpeeseen, älä epäröi investoida laadukkaaseen oikolukupalveluun.


Lue myös, mitä oikoluku ja tekstin editointi voi saada aikaan.


2. Ammattialasi on haastava – oikolukija voi siistiä tekstin luettavampaan muotoon


Me sisällöntuottajat olemme kartuttaneet ammattitaitoamme vuosikausia ja kykenemme kirjoittamaan lähestulkoon alasta kuin alasta. Erityistaitoihimme kuuluu uuden tiedon omaksuminen. Itse kirjoitan parhaillaan asiakkaalleni lakiaiheisia artikkeleita ja ne sujuvat oikein hyvin.


Ei siis kannata pelätä, että kaikki kirjoittajat kärsisivät substanssiosaamisen puutteesta, sillä se ei pidä paikkaansa. Markkinoilta löytyy erikoistuneita sisällöntuottajia. Haastattelemalla alan asiantuntijaa myös vaikea aihe voi muuttua helpoksi.


Toisinaan me freelance-kirjoittajatkin joudumme nostamaan kädet pystyyn. Näin voi tapahtua vaikkapa silloin, jos asiakkaan ammattisanasto on erittäin hankalaa ja vaatisi syvällisempää, aikaa vievää aiheeseen perehtymistä.


Oikolukija laskee laskimella hintaa oikolukupalvelulle ja tekstin editoinnille.
Oikolukupalvelut ovat hinnoiltaan edullisempia kuin sisällöntuotanto.

Jos alasi osoittautuu liian kinkkiseksi tai työlääksi, ei hätää. Tällöin suosittelen, että kirjoitat itse tekstin, mutta vilautat sitä oikolukijalle. Hän voi siistiä artikkelista ammattijargonia ja taikoa tekstistä huomattavasti lukijaystävällisemmän.


Taidokas oikolukija vaalii omaa ääntäsi, mutta sekoittaa tekstiin sopivasti omia mausteitaan. Tämmöinen yhteistyö voi luoda uniikin kokonaisuuden.

Toinen syy panostaa hyvään oikolukuprosessiin on se, että haastavan alan yritysjohtaja voi sukellella itse niin syvällä alan syövereissä, ettei kykene tarkastelemaan tekstisisältöä kohderyhmän silmin. Tällöin tekstiin saattaa ämpätä niin paljon tietoa kuin vain oma pää tuuttaa paperille.


Toisinaan taas alan expertin voi olla vaikea rajata, mitä aiheesta kannattaa ylipäätään kertoa. Tällöin teksti saattaa supistua turhankin lyhyeksi ja jäädä yksitoikkoiseksi.


Edellä mainituissa tilanteissa ulkopuolinen kielenhuoltaja voi tarjota kullanarvoisia neuvoja ja virkistävää näkemystä. Hän tarkastelee tekstiäsi ikään kuin kohderyhmäsi silmin.


Parhaimmillaan oikolukijasta tulee arvokas kumppani, jonka puoleen voit kääntyä aina kun olet aikeissa julkaista minkä tahansa tekstin.


3. Sisällöntuotanto on tällä hetkellä liian kallista budjetillesi – edullisempi oikoluku voi tehdä ihmeitä


Eritoten pienyrittäjä joutuu puntaroimaan tarkkaan, mitä kaikkea hän voi ulkoistaa. Valitettavan usein sisällöntuotanto on asia, josta tällöin tingitään – niin tärkeää kuin hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto onkin. Pienyrittäjää ei voi asiasta syyttää, sillä on totta, että sisällöntuotanto maksaa.


Kun yrittäjä päättää tehdä itse sisällöt, moni opettelee samalla myös hakukoneoptimoinnin saloja, jotta sisällöt eivät valu harakoille. Pitkäjänteinen ja oikein tehty hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto vie paljon resursseja, mutta palkitsee lopulta.


Jos sinulla ei tällä hetkellä ole mahdollisuutta investoida sisällöntuotantoon, oikolukua ja tekstin editointia saa markkinoilta edullisemmin. Kirjoita itse tekstit ja lähetä ne kielenhuoltajan hypisteltäväksi. Taidokas oikolukija vaalii omaa ääntäsi, mutta sekoittaa tekstiin sopivasti omia mausteitaan. Tämmöinen yhteistyö voi luoda uniikin kokonaisuuden.


Yhteenveto


Jos kirjoittaminen aiheuttaa sinussa ilonpirskahduksia ja tuntuu luontevalta, kannustan ilman muuta hyödyntämään omia taitoja yrityksesi tai yhteisösi sisällöntuotannossa.


Sisällön tuottamisen on tärkeää perustua pitkäjänteisyyteen, eli varaa sille reippaasti aikaa kalenteristasi. Opettele myös hakukoneoptimoinnista edes alkeet, jotta sisällöt synnyttävät aitoa hyötyä.


Mikäli huomaat, että esimerkiksi kirotusvirheet kummittelevat tekstissä, tekstin rakenne on hieman sekava tai käytät ylenpalttisesti samoja fraaseja läpi tekstin, älä epäröi vetää oikolukijaa hihasta.


Oikolukijan apu kannattaa myös silloin, kun alasi ammattisanasto on haastavaa ja kaipaisi kääntämistä selkeälle "suomen kielelle". Tämä on tärkeää siksi, että kohderyhmä ymmärtää, mistä puhut. Liian monimutkainen teksti ei palvele lukijaa.


Yksinkertainen syy ulkoistaa oikolukupalvelu on se, että sisällöntuotanto on juuri nyt liian kallista sinulle. Oikolukua saa edullisempaan hintaan ja kaiken kukkuraksi sen hyöty voi olla suurenmoinen.


Omalla kohdallani oikolukupalveluun kuuluu myös hakukoneoptimointi. Oikeinkirjoituksen ja tekstin editoinnin lisäksi ujutan artikkeliisi yrityksellesi relevantteja avainsanoja. Kun tekstit ovat hakukoneoptimoituja, näkyvyytesi hakukoneissa voi kohentua merkittävästi ja tavoitat uusia asiakkaita.


Anna oikolukijan hioa sisältösi timanteiksi. Kilauta vaikka saman tien, laita sähköpostia tai chattaa, niin jutellaan lisää.











40 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki