Ulkopuolinen freelance-kirjoittaja voi saada liiketoimintasi puhkeamaan kukkaan. Mutta miten löydät sopivan tekijän markkinoilta? Miten varmistat, että investointi ei mene hukkaan?
Lepääkö yritysblogisi paraikaa paksun pölykerroksen alla? Oletko jo pitkään ajatellut, että nettisivustosi kaipaisi raikasta tuulahdusta sisältöjen muodossa? Eikö aikasi riitä kaikkeen?
Sisältöjen ulkoistaminen freelance-kirjoittajalle voi tuoda linjakkuutta ja tarmoa tekemiseen, mutta ulkoistaminen saattaa hirvittää. Mitä jos kirjoittaja ei osaakaan luoda sisältöjä ammattialastasi? Jääkö sinulla aikaa omaan työhön, vai hukkuvatko kalliit tuntisi freelancerin opastamiseen? Entä jos investointi meneekin tyystin harakoille?
Ei hätää! Tämän tekstin luettuasi olet valmiimpi ulkoistamaan sisältöjen kirjoittamisen ja löytämään markkinoilta freelance-kirjoittajan, jonka kanssa yhteistyö voi tuottaa mahtavaa hedelmää brändisi parhaaksi.
1. Etsi freelance-kirjoittaja, joka ymmärtää toimialaasi
Yksi tapa pohtia freelance-sisällöntuottajan soveltuvuutta yhteistyökumppaniksesi on kiinnittää huomiota siihen, minkä tyyppisistä aiheista hän luontevimmin kirjoittaa. Voit kysyä kirjoittajalta suoraan, kiinnostaako häntä kirjoittaa toimialastasi. Tiedustele samalla, kuinka tuttu toimialasi hänelle ylipäätään on.
Kun kirjoittaja erikoistuu tiettyihin ammattialoihin, hänestä tulee näiden alojen asiantuntija. Tällöin kirjoittaminen soljuu luontevammin, ja tekstit saavat syväluotaavamman ja varmemman sävyn. Erikoistuminen palvelee erinomaisesti sinua asiakkaana, sillä freelance-sisällöntuottaja on jo valmiiksi sisällä toimialassasi, mikä helpottaa tietysti myös omaa työtäsi.
Mutta entä jos et löydä erikoistunutta freelanceria? Sekään ei haittaa. Me sisällöntuottajat olemme nimittäin luonnostaan epeleitä omaksumaan tietoa, ja tätä tiedon etsimisen ja omaksumisen taitoa voisikin kuvailla monen kirjoittajan supervoimaksi. Lisäksi meillä on kielellisen ilmaisun taito sekä mahtava muuntautumiskyky. Näiden erityistaitojen turvin varsin moni sisällöntuottaja voi tuottaa laatutekstiä, vaikka toimialasi ei olisikaan hänelle entuudestaan kovin tuttu.
Kaipaatko apua sisältöjen kanssa? Autan enemmän kuin mielelläni. Ole yhteydessä vaikka jo tänään. ✨
2. Valitse sisällöntuottaja, joka taitaa hakukoneoptimoinnin
Hubspotin State of Marketing -katsaus kertoo, että 80 % markkinoijista mieltää sisällöntuotannon ykkösprioriteetiksi markkinoinnissa. Tämä tieto ei yllätä laisinkaan; kun brändisi sisältö on SEO-optimoitua ja sisältöjen tekeminen säännöllistä, voit kivuta Googlen ensimmäiselle sivulle, jolloin myös myynti odotetusti lisääntyy. Jos nettisivu- ja/tai blogitekstejä ei ole lainkaan hakukoneoptimoitu, näkyvyys kärsii ehdottomasti.
Toki myös muut markkinoinnin keinot, kuten Google Ads -mainonta tai somemarkkinointi, poikivat kävijöitä sivuille, mutta tasainen kävijävirta saattaa jäädä vähäiseksi. Tästä syystä sinun kannattaa investoida freelancer-kirjoittajaan/sisällöntuottajaan/copywriteriin, joka osaa luoda taidokkaita hakukoneoptimoituja tekstejä.
Itse olen freelance-kirjoittajana erikoistunut nimenomaan hakukoneoptimoituihin teksteihin. Omille sivuilleni saan päivittäin kävijöitä ja noin viikoittain joku ottaa minuun yhteyttä. Sisältömarkkinoinnin strategiani on siis tuottaa hakukoneoptimoitua sisältöä (löydät blogistani lisää infoa aiheesta).
Sisällön tuottaminen ei kuitenkaan tarkoita pelkkää ruokaa hakukoneille. Sen sijaan lukija täytyy asettaa etusijalle, eli tekstien tulee olla luontevia. Parhaassa tapauksessa sekä ihminen että hakukoneet tykkäävät aivan yhtä paljon teksteistä. Huomaat kyllä kirjoittajan referensseistä (ja esimerkiksi hänen blogiartikkeleistaan), jos ne ovat luontevasti ja hyvin kirjoitettu, mutta samalla pärjäävät hakukoneissa.
3. Varmista sisällöntuottajan ammattitaito – pyydä referenssejä
Mikä on kirjoittajan tärkein taito? Kirjoitustaito, ehdottomasti. Aivan kuten automekaanikolle taito huoltaa autoja on kaikkein olennaisin tekijä, sisällöntuottajan tärkein työväline on taito kirjoittaa.
Miten sitten voit varmistua, että löytämäsi sisältönikkari tekee sinulle timanttista laatusisältöä? Yksinkertaisesti lukemalla hänen tekstejään ja tutustumalla niihin ajan kanssa. Usein riittää freelance-kirjoittajan nettisivujen ja blogin tarkastelu, mutta voit pyytää häneltä myös juttunäytteitä asiakastöistä. Niistä on suuri apu etenkin silloin, jos ne koskevat toimialaasi.
Voit myös tutkailla, mitä muut asiakkaat ovat tekijästä sanoneet. Löytyykö freelance-kirjoittajan nettisivuilta kokemuksia tämän asiakkailta? Muiden asiakkaiden kokemukset piirtävät usein varsin terävän ja rehellisen kuvan sisällöntuottajan taidoista ja toisaalta myös työskentelytavoista. Itse olen koonnut omille sivuilleni runsaasti asiakkaideni spontaaneja kommentteja, jotta uudet asiakkaat voivat luottavaisemmin investoida palveluihini.
Kun tavoitteenasi on laadukkaiden sisältöjen lisäksi satsata hakukoneoptimoituihin sisältöihin, kysy rohkeasti tekstintuottajalta, miten hänen tekstinsä ovat menestyneet hakukoneissa ja onko hänellä ylipäätään SEO-osaamista. Kauanko hän on opiskellut SEOn saloja? Entä ovatko sisällöt päätyneet hakukoneiden paalupaikoille?
Mitä useampi teksti hakukoneiden kärjessä viipyilee, sitä luottavaisempi voit olla, että freelance-kirjoittaja/sisällöntuottaja/copywriter onnistuu myös sinun yrityksesi luotsaamisessa kohti hakukoneiden kärkeä.
Tai bongasitko sisällöntuottajan palvelut hakukoneiden kärkisijoilta? Se on osoitus siitä, että kyseinen kirjoittaja taitaa myös tekstien hakukoneoptimoinnin. Sekin on eräänlainen referenssi hänen taidoistaan.
💡 Kaikki edellä mainitut seikat pätevät myös silloin, kun etsit tekstintuottajaa markkinointitoimiston kautta. Hyvin usein markkinointitoimistoissa asiakasvastaavat tai myyjät toimivat välikätenä sinun ja copywriterin välissä, jolloin on yleistä, ettei kirjoittajan taustoja tsekata sen tarkemmin. Sinulla on aina oikeus nähdä, millaista työn jälkeä kirjoittaja tuottaa, ja miten hänen tekstinsä ovat menestyneet. Jos jälki ei vakuuta, jatka ihmeessä etsintöjä!
4. Tunnustele jo alussa, toimivatko kemiat freelance-kirjoittajan kanssa
Ihmisten välisellä kemiallakin on suuri vaikutus yhteistyön hedelmällisyyteen. Tuntuuko, että olet sisällöntuottajan kanssa samalla aaltopituudella? Ymmärtääkö hän tarpeitasi? Kuunteleeko hän sinua? Tuntuuko yhteistyö oikealta? Luota intuitioosi.
Mielikuvaasi tekijästä voi vaikuttaa myös sekin, kuinka nopeasti hän vastaa yhteydenottoihisi. Jos vastaaminen jää roikkumaan, mielikuva saa helposti negatiivisen sävyn.
Myös kommunikoinnilla on suuri merkitys: jos vuorovaikutus tuottaa jatkuvasti päänvaivaa, kumppani ei todennäköisesti ole se kaikkein paras vaihtoehto.
Kemian ollessa kohdillaan kommunikointi on helppoa ja yhteinen sävel kuljettaa yhteistyötä vaivatta eteenpäin. Olen ilokseni saanut osakseni aivan ihania asiakkaita pitkin matkaa, ja voin kertoa, että semmoisille yhteistöille haluan antaa vain parastani.
5. Tutkaile, millaisia tekijän työskentelyprosessit ovat
Ah, prosessit, kukapa niitä ei rakastaisi? Siis silloin, kun prosessit toimivat.
Jos kaipaat suoraviivaista ja selkeää sisällöntuotannon toteuttajaa, sinun kannattaa tiedustella, millaisia työskentelytapoja kyseinen kirjoittaja suosii.
On nimittäin totta, että vaikka kemia toimisi hyvinkin, yhteistyö saattaa töksähtää myöhemmin tekijän epäselviin prosesseihin. Mikään ei ole ikävämpää kuin kysellä milloin työ mahtaa valmistua ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Kun freelance-kirjoittajan prosessi on kirkas kuin tähtitaivas kipakalla talvipakkasella, työskentely sujuu muitta mutkitta.
Rohkeus investoida taidokkaaseen freelance-sisällöntuottajaan voi olla paras päätös näkyvyytesi ja myyntisi kannalta.
Prosessiin kuuluu, että tekijä kertoo selkeästi ja tasaisin väliajoin, mitä seuraavat stepit ovat. Tärkeintä prosessissa on kommunikoida alinomaa, mitä kulloinkin tapahtuu. Näin voit luottaa, että työskentely etenee suunnitelman mukaan ja saat luvan keskittyä kaikessa rauhassa omiin työtehtäviisi.
6. Selvitä, jaatteko saman arvomaailman
Arvoista puhutaan tänä päivänä yllättävän paljon. Itsekin lähdin yrittäjäksi arvojeni ohjaamana. Kestävät valinnat, luonto, eläinten oikeudet ja oikeudenmukaisuus ovat minulle niin merkittäviä asioita, että en voinut enää jatkaa palkkatyössä. Nämä asiat toimivat yrittäjyydessä kompassinani.
Jos sinunkin yrityksesi toimii arvopohjaisesti, sinun voi olla viisasta etsiä käsiisi freelancer-kirjoittaja, joka jakaa kanssasi saman arvomaailman. Miksi?
Yhteiset arvot sitouttavat ja motivoivat ponnistelemaan vankkumattomasti saman päämäärän eteen. Yhteistyö yksinkertaisesti kantaa pitemmälle, kun arvot ohjaavat yhteistä tekemistä.
Jos kirjoittajan nettisivuilta tai sosiaalisesta mediasta ei käy ilmi, millaisia arvoja hän seuraa elämässään, kysy häneltä asiasta. Itse olen avannut arvoni rehellisesti oman sivustoni vastuullisuus-sivulle.
7. Päätä, sopiiko freelancer budjettiisi
Jätin budjetin käsittelyn tarkoituksella blogitekstin loppuun. Raha saa nimittäin mielestäni liiankin usein päättäjän roolin ja turhan usein tuijotamme tuotteen tai palvelun hintalappua, emmekä laatutekijöitä. Annan esimerkin arjesta lemmikkieläimen kanssa.
Kissamme potee hampaiden syöpymätautia, joka on varsin yleinen tauti kissoilla. Eläinlääkärikulut ovat tunnetusti korkeita, ja siksi kilpailutimme eläinlääkärit. Peräti 3,5 vuoden ajan ravasimme eläinlääkäreillä, jotka olivat kyllä tehneet hampaidenpoistoja ja hoitaneet syöpymähampaita, mutta eivät olleet huippuspesialisteja hampaiden saralla.
En ollut oikein tyytyväinen aikaisempien eläinlääkäreiden toimintaan. He eivät esimerkiksi pyynnöstäni huolimatta poistaneet alkavia syöpymiä, koska "turhia poistoja ei suositella", joten kissan kivut oletettavasti jatkuivat. Jouduimme ravaamaan eläinlääkärissä jopa 3–6 kuukauden välein, ja rahaa paloi tietysti satoja euroja. Kissamme on melko pelokas ja kärsii turhista eläinlääkärikäynneistä tavattomasti.
Niinpä päätin lopulta varata ajan huippuspesialistille, joka oli erikoistunut kissojen ja koirien hampaiden hoitoon ja saanut loistoarvostelut asiakkailta. Se päätös kannatti. Kyseinen lääkäri tarkisti hampaat huolella ja lopputulemana oli, että kaksi alkavaa syöpymähammasta sai lähtöpassit. Siis alkavat syöpymät, joita muualla ei poistettu.
Jännitin hintalappua etukäteen, ja lopulta hinta oli odotetusti jonkin verran kalliimpi kuin aiemmilla eläinlääkäriasemilla. Mutta juju piileekin tässä: saimme samalla rahalla kahden alkavan hampaan poiston ja aivan uskomattoman huomaavaista palvelua.
Kyseinen eläinlääkäri todellakin kohtasi meidät, mutta ennen kaikkea hän kohtasi rakkaan kissamme. Ja koska eläinlääkäri poisti kaksi alkavaa hammasta kerralla, lopulta kävikin niin, että itse asiassa säästimme rahaa; meidän ei tarvitse jatkossa ravata eri eläinlääkäreillä poistattamassa yksittäisiä hampaita. Jopa kissammekin vaikutti tyytyväisemmältä ja toipui operaatiosta aiempaa nopeammin. Tiedämme siis, kenen luokse menemme jatkossakin – maksamme laadusta erittäin mielellämme.
Edellä kerrottu tarina pätee myös sisällön tuottamiseen ja sen ulkoistamiseen. Taidolla toteutettu, pitkäjäntäinen ja laadukas sisältömarkkinointi voi poikia rahaa moninkertaisesti sinulle takaisin. Rohkeus investoida taidokkaaseen freelance-kirjoittajaan voikin olla paras päätös näkyvyytesi ja myyntisi kannalta. Investoi siis luottavaisin mielin, vaikka kirjoittajan hintalappu olisikin hippusen korkeampi kuin toivoit.
"Etsitään sisällöntuottajaa tai copywriteria" – mutta mistä heitä löytää?
Minulle on tuumattu pariinkin otteeseen, että meitä sisällöntuottajia on kovin vaikea löytää. Samaan havahduin muinoin itsekin, kun etsin useampaa freelance-kirjoittajaa verkostooni. Missä ihmeessä kirjoittajat oikein piileksivät?
Ensinnäkin monelta friikulta puuttuvat kokonaan nettisivut. Sen sijaan he ylläpitävät somekanavia, kuten LinkedIniä, Instagramia tai Facebookia. Harva sisältömarkkinointia kaipaava kuitenkaan onnistuu löytämään heitä näistä kanavista tarjonnan paljouden keskeltä. Eivätkä kaikki asiakkaat ole välttämättä somessa, sekin täytyy muistaa. Itsekin olen enää LinkedInissä.
Toisekseen freelancerilta saattaa kyllä löytyä nettisivut, mutta niitä ei ole hakukoneoptimoitu. Siinä tapauksessa heitä on mahdoton tavoittaa orgaanisesti hakukoneiden kautta.
Kolmanneksi, loistavat sisällöntuottajat/copywriterit lymyävät usein yritysten palkkalistoilla. Moni yritys ja yhteisö on havahtunut siihen, että yritysblogi kaipaa säännöllisempää sisältöä ja nettisivutekstit uudistamista, jolloin noheva sisällöntuottaja tai copywriter pyydystetään yrityksen listoille.
Kaikki tekijät eivät myöskään unelmoi yrittäjyydestä, joten meitä freelancereita ei ole hurjasti markkinoilla.
Joka tapauksessa: Onnea etsintöihin! Mutta sitä ennen: kurkkaa ihmeessä nettisivuni ja tuumi, voisinko minä palvella sinua jotenkin?
Yhteenveto
Tähän loppuun kokoan vielä yhteenvetoa siitä, mitä sinun ottaa huomioon, kun etsit sopivaa yhteistyökumppania tekemään sisältöjä sinulle:
Panosta kirjoittajaan, joka ymmärtää SEOn eli hakukoneoptimoinnin päälle, jotta tuloksia oikeasti syntyy.
Jos toimialasi edellyttää alan syvällisempää tuntemusta, etsi käsiisi erikoistunut freelance-kirjoittaja, joka tuntee toimialaasi jo entuudestaan esimerkiksi aiempien saman alan asiakkaidensa, harrastuneisuuden tai työhistoriansa kautta.
Pyydä referenssejä, jututa tekijää hänen ammattitaidostaan.
Fiilistele kemiaa välillänne ja panosta hyvältä tuntuvaan yhteistyöhön. Luota intuitioosi.
Yhteiset arvot saavat yhteistyön sädehtimään. Jos esimerkiksi kestävät arvot ovat liiketoimintasi punainen lanka, kartoita kirjoittajan arvomaailmaa.
Satsaa kirjoittajaan, jonka työskentelytavoissa ei ole moitteen sijaa.
Mieti budjettisi tarkoin, mutta älä anna sen määrittää kaikkea. Uskalla investoida hyvään tekijään.
Kokenut freelance-kirjoittaja etsinnässä? Kerro, miten voin auttaa.
Comments