top of page
  • Writer's pictureTiia Ung

Miten löytää sopiva freelance-sisällöntuottaja? Huomioi nämä 7 asiaa

Päivitetty: 16. maalisk.

Onko oma aikasi kortilla? Eikö yrityksen sisältä löydy kirjoittajaa tuottamaan sisältöä blogiin ja nettisivuille? Sisällön tuottaminen ulkopuolisen toimesta voi saada liiketoimintasi puhkeamaan kukkaan. Mutta miten ihmeessä löydät markkinoiden viidakosta sopivan freelance-sisällöntuottajan? Mistä tiedät, että yhteistyö tuottaa oikeasti hedelmää?


Freelance-sisällöntuottaja ojentaa asiakkaalleen päärynän sen merkiksi, että yhteistyö on tuottanut hedelmää.

Markkinointi, markkinointi, markkinointi, kaikkialla viserretään samaa sanomaa. Eikä suotta, sillä markkinointi totta vie on aivan keskeinen tekijä yritysten menestystarinoissa. Mutta ikävä kyllä, markkinointi on usein myös se osa-alue, joka alinomaa tallautuu muun tekemisen jalkoihin.


Saatatkin jo tietää, että sinnikäs sisällöntuotanto on yksi merkittävimmistä markkinoinnin keinoista. Kun yritys tulee näkyväksi hakukoneissa relevanteilla hakutermeillä, liiketoiminnan tavoitteet, kuten myynnin kasvattaminen, voivat edistyä hurjasti. Jos yritysblogisi lepää paraikaa paksun pölykerroksen alla, sisältöjen ulkoistaminen voi tuoda linjakkuutta ja uutta virtaa tekemiseen.


Mutta ymmärrettävästi ulkoistaminen saattaa hirvittää sinua. Mitä jos freelance-sisällöntuottaja ei osaakaan kirjoittaa ammattialastani? Jääkö minulla aikaa omalle työlleni? Entä jos investointi meneekin tyystin harakoille? Ei hätää. Tämän tekstin luettuasi olet toivon mukaan valmiimpi ulkoistamaan sisällön tuottamisen ja löytämään aisapariksesi kirjoittajan, jonka kanssa yhteistyö tuottaa kaunista hedelmää brändisi hyväksi.


1. Panosta sisällöntuottajaan jolta luonnistuvat myös SEO-sisällöt


Hubspotin State of Marketing -katsaus kertoo, että 80 % markkinoijista mieltää sisällöntuotannon ykkösprioriteetiksi markkinoinnissa. Kun sisältö on vieläpä hakukoneoptimoitua ja kipuat teksteillä Googlen ensimmäiselle sivulle, tulokset alkavat toden totta näkyä.


Hakukoneoptimointi on osa-alue, johon olen kirjoittajana erikoistunut. Niinpä tiesin ryhtyessäni freelance-sisällöntuottajaksi, että ensitöikseen optimoisin nettisivuni juurta jaksain. Kirjoitin muun muassa useita blogitekstejä, joissa käytin toimialalleni tärkeimpiä avainsanoja saadakseni orgaanisen näkyvyyteni kasvamaan. Myös nettisivutekstit loihdin huolella hakukoneita silmällä pitäen. Sinnikkyys kannatti ja kannattaa yhä, sillä saan päivittäin kävijöitä nettisivuilleni ja osa poikii myös yhteydenottoja.

Sisällöntuotanto ei kuitenkaan tarkoita pelkkää herkkuruokaa hakukoneille. Sen sijaan lukijan tarpeet täytyy asettaa aina keskiöön. Miten voisin palvella lukijaa parhaiten? Millaista tietoa hän etsii? Millaisia vastauksia voin hänelle tarjota?


Jos nettisivuja tai blogitekstejä ei ole lainkaan hakukoneoptimoitu, näkyvyys kärsii eittämättä. Toki myös muut markkinoinnin keinot, kuten Google Ads -mainonta tai somemarkkinointi, poikivat kävijöitä sivuille, mutta tasainen kävijävirta saattaa jäädä liian vähäiseksi. Tästä syystä SEO-sisällöntuotantoon kannattaa todellakin satsata.


2. Etsi freelance-sisällöntuottaja, joka ymmärtää toimialaasi


Yksi tapa pohtia sisällöntuottajan soveltuvuutta yhteistyökumppaniksesi, on kiinnittää huomiota siihen, minkä tyyppisistä aiheista tekijä luontevimmin kirjoittaa. Voit kysyä häneltä suoraan, kiinnostaisiko häntä kirjoittaa toimialastasi. Kysy samalla, kuinka tuttu toimialasi hänelle ylipäätään on.


Sisällöntuottaja tutkii kuukausittaista dataa ja arvioi, miten hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto toimii tilastojen valossa.
Hakukoneoptimointiin keskittyvä sisällöntuotanto on yksi tärkeimmistä ja tehokkaimmista markkinoinnin keinoista.

Kun sisällöntuottaja erikoistuu tiettyihin ammattialoihin, hänestä tulee näiden alojen asiantuntija. Tällöin kirjoittaminen soljuu luontevammin, ja tekstit saavat syväluotaavamman sävyn. Erikoistuminen palvelee erinomaisesti sinua asiakkaana, sillä freelance-sisällöntuottaja on jo valmiiksi sisällä toimialassasi, mikä helpottaa tietysti omaa työmäärääsi.


Jos et löydä erikoistunutta freelance-kirjoittajaa, sekään ei haittaa. Sisällöntuottajat ovat nimittäin luonnostaan melkoisia epeleitä omaksumaan tietoa. Tiedon etsimisen ja omaksumisen taitoa voisi jopa kuvailla kirjoittajan supervoimaksi. Sen voimin varsin moni sisällöntuottaja kykenee kirjoittamaan laatutekstiä, vaikka toimialasi ei olisikaan hänelle omiaan. Anna siis tekijälle mahdollisuus osoittaa, että hän todellakin on luottamuksesi arvoinen.


3. Pyydä sisällöntuottajalta referenssejä


Mikä on kirjoittajan tärkein taito? No kirjoitustaito tietenkin. Aivan kuten automekaanikolle taito huoltaa autoja on olennainen tekijä, sisällöntuottajan tärkein työväline on taito kirjoittaa.


Miten sitten voit varmistua, että löytämäsi sisältönikkari ylipäätään osaa pitää kynää kädessään? Yksinkertaisesti lukemalla hänen tekstejään ja muodostamalla niiden pohjalta oman mielipiteesi. Usein tähän riittää jo freelance-kirjoittajan nettisivujen ja blogin tutkailu, mutta voit pyytää häneltä myös kaupallisia juttunäytteitä.


Kun tavoitteenasi on laadukkaiden sisältöjen lisäksi satsata hakukoneoptimoituun sisällöntuotantoon, kysy rohkeasti tekstintuottajalta, miten hänen tekstinsä ovat menestyneet hakukoneissa. Ovatko sisällöt päätyneet hakukoneiden paalupaikoille?


Mitä useampi teksti hakukoneiden kärjessä viipyilee, sitä luottavaisempi voit olla, että kirjoittaja onnistuu myös sinun yrityksesi luotsaamisessa kohti hakukoneiden kärkikaartia. Jos bongasit sisällöntuottajan hakukoneiden kärkisijoilta, se jo yksistään on osoitus siitä, että kyseinen kirjoittaja taitaa myös tekstien hakukoneoptimoinnin.


Suomalainen metsämaisema.
Arvopohjainen sisällöntuotanto ja vastuullisempi liiketoiminta lisääntynee tulevaisuudessa. Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen nähdään niin tärkeänä asiana, etteivät mainostoimistot halua edistää ilmastonmuutosta omalla toiminnallaan.

Voit myös tutkailla, mitä muut asiakkaat ovat hänestä sanoneet. Löytyykö nettisivuilta kommentteja heiltä? Entä somekanavista? Muiden asiakkaiden kokemukset piirtävät usein varsin terävän kuvan freelance-sisällöntuottajan taidoista ja työskentelytavoista.


💡 Kaikki edellä mainitut seikat pätevät myös silloin, kun etsit tekstintuottajaa markkinointitoimiston kautta. Hyvin usein markkinointitoimistoissa asiakasvastaavat tai myyjät toimivat välikätenä sinun ja copyn välissä, jolloin on yleistä, ettei kirjoittajan taustoja tsekata sen tarkemmin. Sinulla on kuitenkin oikeus nähdä, millaista työn jälkeä kirjoittaja tuottaa, ja miten hänen tekstinsä ovat menestyneet. Jos jälki ei vakuuta, jatka ihmeessä etsintöjä!


4. Nuuhki, toimiiko kemia sisällöntuottajan kanssa


Siitä ei pääse yli eikä ympäri, että ihmisten välisellä kemialla on suuri vaikutus yhteistyön hedelmällisyyteen. Joten nuuhki sitäkin puolta, kun olet ensimmäisiä kertoja tekemisissä freelancerin kanssa. Tuntuuko, että olet sisällöntuottajan kanssa samalla aaltopituudella? Ymmärtääkö hän tarpeitasi? Kuunteleeko hän rauhassa, mitä kerrot? Kunnioittaako hän toiveitasi?


Mielikuvaasi tekijästä vaikuttaa myös sekin, vastaako hän yhteydenottoihisi sopivassa ajassa. Jos vastaaminen jää roikkumaan, mielikuva saa helposti ankeita sävyjä. Jos kaikenlainen kommunikointi tuottaa jatkuvasti päänvaivaa, yhteistyö ei todennäköisesti ole se kaikkein hedelmällisin vaihtoehto.


Entä sitten, kun kemia todellakin toimii? Silloin yhteistyö kukkii upeasti ja sen huomaavat molemmat osapuolet. Tällöin luotatte toisiinne. Luottamus on kaiken a ja o missä tahansa yhteistyössä – jos se murenee, sitä on hyvin työläs rakentaa uudelleen.


Kemian ollessa kohdillaan avun pyytäminen sujuu vaivattomasti, kommunikointi on helppoa ja yhteinen sävel kuljettaa yhteistyötä vaivatta eteenpäin. Olen ilokseni saanut osakseni aivan ihania asiakkaita pitkin matkaa, ja voin kertoa, että tämmöisissä yhteistöissä haluaa todellakin antaa parastaan.


5. Selvitä, jaatko sisällöntuottajan kanssa samat arvot


Arvoista puhutaan tänä päivänä paljon. Itsekin lähdin yrittäjäksi puhtaasti arvojeni ohjaamana. Kestävät valinnat, luonto, eläinten oikeudet ja oikeudenmukaisuus ovat minulle niin merkittäviä asioita, että myös yrittäjänä toimin niiden mukaan.


Mikäli sinunkin yrityksesi toimii arvopohjaisesti, tällöin sinun voi olla viisasta etsiä käsiisi freelance-sisällöntuottaja, joka jakaa saman arvomaailman. Yhteiset arvot näet sitouttavat ja motivoivat ponnistelemaan vankkumattomasti saman päämäärän eteen. Jos tekijän nettisivuilta tai sosiaalisesta mediasta ei käy ilmi, millaisia arvoja hän seuraa elämässään, kysy häneltä rohkeasti asiasta.


Arvopohjainen yrittäjyys tulee entisestään lisääntymään vuosien saatossa, mutta niin käy myös sisältömarkkinoinnille. Jo nyt moni copywriter jättää mainostoimistot taakseen, koska ei halua enää tukea koneistoa joka tuottaa haitallisia vaikutuksia jo ahtaalla olevalle maapallolle. Mainostoimistojen kautta moni mainos ja teksti lipuu ihmisten tietoisuuteen ja saa ostamaan lentolippuja, kertakäyttötuotteita ja pikamuotia.


6. Tutkaile, millaisia prosesseja ja toimintatapoja kirjoittaja suosii


Ah, prosessit, kukapa niitä ei rakastaisi? Siis silloin, kun prosessit ovat toimivia.


Jos kaipaat suoraviivaista ja selkeää sisällöntuotannon toteuttajaa, sinun kannattaa tiedustella, millaisia työskentelytapoja ja prosesseja kirjoittaja suosii. On nimittäin totta, että vaikka kemia toimisi hyvinkin, yhteistyö saattaa kosahtaa myöhemmin tekijän epäselviin ja häilyviin toimintatapoihin.


Mikään ei ole niin ikävää kuin kysellä perään, milloin työ valmistuu ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Kun sisällöntuottajan prosessi on kirkas kuin kuulas tähtitaivas talvipakkasella, työskentely sujuu muitta mutkitta.


Rohkeus investoida taidokkaaseen freelance-sisällöntuottajaan voi olla paras päätös näkyvyytesi ja myyntisi kannalta.

Asiakas tekee laskelmaa, paljonko palvelu maksaa.
Laadukas sisällöntuotanto maksaa, mutta hintalappua ei kannata liiaksi tuijottaa. Suunnitelmallinen sisällön tuottaminen voi lopulta maksaa itsensä monin kerroin sinulle takaisin.

Prosessiin kuuluukin, että tekijä kertoo selkeästi ja tasaisin väliajoin, mitä seuraavat stepit ovat. Tärkeintä prosessissa on kommunikoida alinomaa, mitä nyt tapahtuu. Näin voit luottaa, että työskentely etenee suunnitelman mukaan, ja saat luvan keskittyä kaikessa rauhassa omiin työtehtäviisi.


7. Viimeiseksi: päätä, sopiiko sisällöntuottaja budjettiisi


Jätin budjetin käsittelyn tarkoituksella blogitekstin loppuun, koska raha saa mielestäni liiankin usein päättäjän roolin. Mitä tällä tarkoitan? Sitä, että liian usein tuijotamme tuotteen tai palvelun hintalappua, emmekä niinkään laatutekijöitä. Annan esimerkin.


Kissamme kärsii hampaiden syöpymätaudista, joka on yleinen tauti kissoilla. Eläinlääkärikulut ovat tunnetusti korkeita ja siksi kilpailutimme eläinlääkärit. Peräti 3,5 vuoden ajan ravasimme eläinlääkäreillä, jotka olivat kyllä tehneet hampaidenpoistoja ja hoitaneet syöpymähampaita, mutta eivät olleet spesialisteja hampaiden saralla.


En ollut tyytyväinen aikaisempien eläinlääkäreiden toimintaan monestakaan syystä. He eivät esimerkiksi pyynnöstäni huolimatta poistaneet alkavia syöpymiä, koska "turhia poistoja ei suositella", joten kissan kivut oletettavasti jatkuivat. Jouduimme ravaamaan eläinlääkärissä jopa 3–6 kuukauden välein, ja rahaa paloi satoja euroja.


Niinpä lopulta päätin varata ajan huippuspesialistille, joka oli erikoistunut kissojen ja koirien hampaiden hoitoon. Kyseinen lääkäri tarkisti hampaat huolella ja lopputulemana oli, että kaksi alkavaa syöpymähammasta sai lähtöpassit.


Jännitin hintalappua etukäteen. Vaikka hinta lopulta oli kalliimpi kuin aiemmilla eläinlääkäriasemilla, saimme samalla rahalla kahden hampaan poiston ja aivan uskomattoman upeaa palvelua. Kyseinen eläinlääkäri todellakin kohta meidät, mutta ennen kaikkea hän kohtasi rakkaan lemmikkimme. Ja koska eläinlääkäri poisti kaksi alkavaa hammasta kerralla, lopulta kävikin niin, että säästimme rahaa; meidän ei tarvitsisi jatkossa ravata eri eläinlääkäreillä poistattamassa yksittäisiä hampaita. Jopa kissammekin vaikutti tyytyväisemmältä tällä kertaa. Tiedämme siis, kenen luokse menemme jatkossakin. Maksamme laadusta erittäin mielellämme.


Edellä kerrottu tarina pätee myös sisällön tuottamiseen ja sen ulkoistamiseen. Taidolla toteutettu, pitkäjäntäinen ja laadukas sisällöntuotanto poikii euroja moninkertaisesti takaisin, sen voin luvata. Rohkeus investoida taidokkaaseen freelance-sisällöntuottajaan voi olla paras päätös pitkään aikaan näkyvyytesi ja myyntisi kannalta. Investoi siis luottavaisin mielin, vaikka kirjoittajan hintalappu olisikin hippusen korkeampi kuin toivoit.


Jos et varaa sisällöntuotantoon riittävästi euroja, sinun on hyvä ymmärtää, että kovin halvalla et todennäköisesti saa hyvää sisällöntuottajaa. Haluatko ennemmin satsata luotettavaan, varmaotteiseen ja taidokkaaseen tekijään, vai annatko niukan budjetin määrittää sisältömarkkinoinnin suuntaa?


Toisin sanoen, haluatko ostaa halvalla, vai haluatko ostaa hyvää? Halpa ja hyvä vain ani harvoin kulkevat käsi kädessä.


Etsitään sisällöntuottajaa – mutta mistä heitä löytää?


Minulle on tuumattu pariinkin otteeseen, että meitä sisällöntuottajia on kovin vaikea löytää. Samaan havahduin itsekin, kun etsin freelance-kirjoittajia verkostooni. Missä ihmeessä hyvät kirjoittajat oikein piileksivät?


Ensinnäkin monelta freelance-kirjoittajalta puuttuvat kokonaan nettisivut. Sen sijaan he ylläpitävät pääsääntöisesti somekanavia, kuten LinkedIniä, Instagramia tai Facebookia. Harva sisällöntuotantoa kaipaava kuitenkaan onnistuu löytämään heitä näistä kanavista, vai mitä olet itse mieltä?



Toisekseen freelancerilta saattaa kyllä löytyä nettisivut, mutta niitä ei ole hakukoneoptimoitu. Siinä tapauksessa heitä on mahdoton tavoittaa orgaanisesti hakukoneiden kautta.


Kolmanneksi, loistavat sisällöntuottajat lymyävät usein yritysten palkkalistoilla ja mainostoimistojen copyina. Moni yritys ja yhteisö on näet havahtunut siihen, että yritysblogi kaipaa säännöllisempää sisältöä ja nettisivutekstit uudistamista, jolloin noheva sisällöntuottaja pyydystetään yrityksen omaksi työntekijäksi.


Yhteenveto


Loppuun kokoan vielä yhteenvetoa siitä, mitä sinun ottaa huomioon, kun etsit sopivaa yhteistyökumppania tekemään sisältöjä sinulle:

  1. Pidä jatkuvasti mielessä, että uuttera sisällön tuottaminen kantaa pitkällä tähtäimellä taatusti hedelmää. Mutta sinun on syytä panostaa kirjoittajaan, joka ymmärtää SEOn eli hakukoneoptimoinnin päälle, jotta tuloksia oikeasti syntyy.

  2. Etsi tarvittaessa käsiisi erikoistunut kirjoittaja, joka tuntee toimialasi entuudestaan (esimerkiksi aiempien saman alan asiakkaidensa kautta). Tämä on tärkeää, jos toimialasi on jollain tapaa haastava ja edellyttää alan syvällisempää tuntemusta.

  3. Pyydä referenssejä. Miltä tekstit vaikuttavat? Entä miten tekijän artikkelit ovat menestyneet hakukoneissa?

  4. Fiilistele, miltä kemia välillänne vaikuttaa. Panosta ennen kaikkea luontevaan ja hyvältä tuntuvaan yhteistyöhön.

  5. Toimiiko yrityksesi arvopohjaisesti? Jos esimerkiksi kestävät arvot ovat liiketoimintasi punainen lanka, kartoita kirjoittajan arvomaailmaa. Yhteiset arvot saavat yhteistyön todellakin sädehtimään!

  6. Onko kirjoittajan prosessit selkeät? Eteneekö työ toivotulla tavalla? Satsaa kirjoittajaan, jonka työskentelytavoissa ei ole moitteen sijaa.

  7. Mieti budjetti tarkoin, mutta muista kultainen sääntö: kovin halvalla et välttämättä saa hyvää. Uskalla siis investoida.

Kaipaako brändisi tyylikkäitä ja vakuuttavia sisältöjä, joita myös hakukoneet rakastavat? Soita, chattaa tai laita viestiä!


100 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page