top of page
Writer's pictureTiia Ung

Miten löytää sopiva freelance-kirjoittaja yhteistyökumppaniksi? Huomioi 7 asiaa

Päivitetty: 13. helmik.

Onko oma aikasi kortilla? Eikö yrityksesi sisältä löydy viestijää tai copywriteria? Ulkopuolinen freelance-kirjoittaja voi saada liiketoimintasi puhkeamaan kukkaan. Miten löydät sopivan tekijän?


Freelance-kirjoittaja luo artikkelia asiakkaalle työpöytänsä ääressä. Pöydällä on kannettavan tietokoneen lisäksi kahvikuppi ja kaksi muistikirjaa.

Lepääkö yritysblogisi paraikaa paksun pölykerroksen alla? Oletko jo pitkään miettinyt, että nettisivusto kaipaisi sisältöjen tuunaamista? Olipa tarpeesi mikä hyvänsä, sisältöjen ulkoistaminen freelance-kirjoittajalle voi tuoda linjakkuutta ja tarmoa tekemiseen.


Ulkoistaminen saattaa kuitenkin hirvittää. Mitä jos ulkopuolinen ei osaakaan kirjoittaa ammattialastasi? Jääkö aikaa omaan työhön, vai meneekö kaikki tunnit freelancerin opastamiseen? Entä jos investointi valuukin tyystin harakoille?


Ei hätää. Tämän tekstin luettuasi olet varmasti valmiimpi ulkoistamaan sisältöjen kirjoittamisen ja löytämään markkinoilta freelance-kirjoittajan, jonka kanssa yhteistyö voi tuottaa kaunista hedelmää brändisi parhaaksi.


1. Valitse freelance-kirjoittaja, joka osaa hakukoneoptimoida


Hubspotin State of Marketing -katsaus kertoo, että 80 % markkinoijista mieltää sisällöntuotannon ykkösprioriteetiksi markkinoinnissa.


Tieto ei yllätä; kun brändisi sisältö on SEO-optimoitua ja sisältöjen tekeminen säännöllistä, voit kivuta Googlen ensimmäiselle sivulle, jolloin myös myynti odotetusti lisääntyy. Jos nettisivu- ja/tai blogitekstejä ei ole lainkaan hakukoneoptimoitu, näkyvyys kärsii.


Toki myös muut markkinoinnin keinot, kuten Google Ads -mainonta tai somemarkkinointi poikivat kävijöitä sivuille, mutta tasainen kävijävirta saattaa jäädä vähäiseksi. Tästä syystä sinun kannattaa investoida freelancer-kirjoittajaan/sisällöntuottajaan/copywriteriin, joka osaa luoda taidokkaita tekstejä SEO huomioiden.


Itse olen freelance-kirjoittajana erikoistunut nimenomaan hakukoneoptimoituihin teksteihin. Omille sivuilleni saan päivittäin kävijöitä ja noin viikoittain joku ottaa minuun yhteyttä. Sisältömarkkinoinnin strategiani on siis tuottaa hakukoneoptimoitua sisältöä (esimerkiksi blogistani löydät lisää tietoa aiheesta).

Sisällön tuottaminen ei kuitenkaan tarkoita pelkkää herkkua hakukoneille. Sen sijaan lukija täytyy asettaa etusijalle, eli tekstien tulee olla luontevia. Parhaassa tapauksessa sekä ihminen että hakukoneet tykkäävät yhtä paljon teksteistä. Tähänkin asiaan kannattaa kiinnittää huomiota, kun valitset freelanceria kumppaniksi.


2. Etsi freelance-kirjoittaja, joka ymmärtää toimialaasi


Yksi tapa pohtia sisällöntuottajan soveltuvuutta yhteistyökumppaniksesi on kiinnittää huomiota siihen, minkä tyyppisistä aiheista hän luontevimmin kirjoittaa. Voit kysyä freelance-kirjoittajalta suoraan, kiinnostaisiko häntä kirjoittaa toimialastasi. Kysy samalla, kuinka tuttu toimialasi hänelle ylipäätään on.


Kun kirjoittaja erikoistuu tiettyihin ammattialoihin, hänestä tulee näiden alojen asiantuntija. Tällöin kirjoittaminen soljuu luontevammin, ja tekstit saavat syväluotaavamman ja varmemman sävyn. Erikoistuminen palvelee erinomaisesti sinua asiakkaana, sillä freelance-sisällöntuottaja on jo valmiiksi sisällä toimialassasi, mikä helpottaa tietysti myös omaa työmäärääsi.


Sisällöntuottaja-copywriter tutkii kuukausittaista dataa ja arvioi, miten hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto toimii tilastojen valossa.
Kun rakennat sisältösi SEO:n ympärille, brändisi näkyvyys lisääntyy, mikä vaikuttaa myönteisesti myös myyntiin.

Jos et löydä erikoistunutta freelanceria, sekään ei haittaa. Me sisällöntuottajat olemme nimittäin luonnostaan melkoisia epeleitä omaksumaan tietoa. Tiedon etsimisen ja omaksumisen taitoa voisi kuvailla monen kirjoittajan supervoimaksi. Sen turvin varsin moni sisällöntuottaja kykenee kirjoittamaan laatutekstiä, vaikka toimialasi ei olisikaan hänelle omiaan.


3. Pyydä sisällöntuottajalta referenssejä


Mikä on kirjoittajan tärkein taito? Kirjoitustaito tietenkin. Aivan kuten automekaanikolle taito huoltaa autoja on olennainen tekijä, sisällöntuottajan tärkein työväline on taito kirjoittaa.


Miten sitten voit varmistua, että löytämäsi sisältönikkari luo timanttista sisältöä? Yksinkertaisesti lukemalla hänen tekstejään. Usein riittää freelance-kirjoittajan nettisivujen ja blogin tutkailu, mutta voit pyytää häneltä myös kaupallisia juttunäytteitä.


Voit myös tutkailla, mitä muut asiakkaat ovat hänestä sanoneet. Löytyykö nettisivuilta kokemuksia asiakkailta? Entä somekanavista tai Googlesta? Muiden asiakkaiden kokemukset piirtävät usein varsin terävän kuvan freelance-sisällöntuottajan taidoista ja työskentelytavoista.


Kun tavoitteenasi on laadukkaiden sisältöjen lisäksi satsata hakukoneoptimoituihin sisältöihin, kysy rohkeasti tekstintuottajalta, miten hänen tekstinsä ovat menestyneet hakukoneissa ja onko hänellä ylipäätään SEO-osaamista. Entä ovatko sisällöt päätyneet hakukoneiden paalupaikoille?


Mitä useampi teksti hakukoneiden kärjessä viipyilee, sitä luottavaisempi voit olla, että freelance-kirjoittaja/sisällöntuottaja/copywriter onnistuu myös sinun yrityksesi luotsaamisessa kohti hakukoneiden kärkeä. Bongasitko sisällöntuottajan palvelut hakukoneiden kärkisijoilta? Se on osoitus siitä, että kyseinen kirjoittaja taitaa myös tekstien hakukoneoptimoinnin.


💡 Kaikki edellä mainitut seikat pätevät myös silloin, kun etsit tekstintuottajaa markkinointitoimiston kautta. Hyvin usein markkinointitoimistoissa asiakasvastaavat tai myyjät toimivat välikätenä sinun ja copywriterin välissä, jolloin on yleistä, ettei kirjoittajan taustoja tsekata sen tarkemmin. Sinulla on aina oikeus nähdä, millaista työn jälkeä kirjoittaja tuottaa, ja miten hänen tekstinsä ovat menestyneet. Jos jälki ei vakuuta, jatka ihmeessä etsintöjä!


4. Fiilistele, toimiiko kemia freelance-kirjoittajan kanssa


Ihmisten välisellä kemiallakin on suuri vaikutus yhteistyön hedelmällisyyteen. Tuntuuko, että olet sisällöntuottajan kanssa samalla aaltopituudella? Ymmärtääkö hän tarpeitasi? Kuunteleeko hän sinua?


Mielikuvaasi tekijästä voi vaikuttaa myös sekin, kuinka nopeasti hän vastaa yhteydenottoihisi. Jos vastaaminen jää roikkumaan, mielikuva saa helposti negatiivisen sävyn. Myös kommunikoinnilla on suuri merkitys: jos vuorovaikutus tuottaa jatkuvasti päänvaivaa, kumppani ei todennäköisesti ole se kaikkein paras vaihtoehto.


Kemian ollessa kohdillaan avun pyytäminen sujuu vaivattomasti, kommunikointi on helppoa ja yhteinen sävel kuljettaa yhteistyötä vaivatta eteenpäin. Olen ilokseni saanut osakseni aivan ihania asiakkaita pitkin matkaa, ja voin kertoa, että semmoisissa yhteistöissä haluaa todellakin antaa parastaan.


5. Selvitä, jaatteko saman arvomaailman


Arvoista puhutaan tänä päivänä paljon. Itsekin lähdin yrittäjäksi arvojeni ohjaamana. Kestävät valinnat, luonto, eläinten oikeudet ja oikeudenmukaisuus ovat minulle niin merkittäviä asioita, että ne toimivat yrittäjyydessäkin kompassinani.


Jos sinunkin yrityksesi toimii arvopohjaisesti, tällöin sinun voi olla viisasta etsiä käsiisi freelancer, joka jakaa saman arvomaailman. Yhteiset arvot sitouttavat ja motivoivat ponnistelemaan vankkumattomasti saman päämäärän eteen. Jos kirjoittajan nettisivuilta tai sosiaalisesta mediasta ei käy ilmi, millaisia arvoja hän seuraa elämässään, kysy häneltä rohkeasti asiasta.


6. Tutkaile, millaisia tekijän työskentelyprosessit ovat


Ah, prosessit, kukapa niitä ei rakastaisi? Siis silloin, kun prosessit ovat oikeasti toimivia.


Jos kaipaat suoraviivaista ja selkeää sisällöntuotannon toteuttajaa, sinun kannattaa tiedustella, millaisia työskentelytapoja kirjoittaja suosii.


On nimittäin totta, että vaikka kemia toimisi hyvinkin, yhteistyö saattaa töksähtää myöhemmin tekijän epäselviin prosesseihin. Mikään ei ole ikävämpää kuin kysellä perään, milloin työ mahtaa valmistua ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Kun freelance-kirjoittajan prosessi on kirkas kuin tähtitaivas kipakalla talvipakkasella, työskentely sujuu muitta mutkitta.


Rohkeus investoida taidokkaaseen freelance-sisällöntuottajaan voi olla paras päätös näkyvyytesi ja myyntisi kannalta.

Prosessiin kuuluu, että tekijä kertoo selkeästi ja tasaisin väliajoin, mitä seuraavat stepit ovat. Tärkeintä prosessissa on kommunikoida alinomaa, mitä kulloinkin tapahtuu. Näin voit luottaa, että työskentely etenee suunnitelman mukaan ja saat luvan keskittyä kaikessa rauhassa omiin työtehtäviisi.


Asiakas tekee laskelmaa, paljonko freelance-kirjoittajan palvelu maksaa.
Laadukas sisällöntuotanto maksaa, mutta hintalappua ei kannata liiaksi tuijottaa. Suunnitelmallinen sisällön tuottaminen voi lopulta maksaa itsensä monin kerroin sinulle takaisin.

7. Sopiiko tekijä budjettiisi?


Jätin budjetin käsittelyn tarkoituksella blogitekstin loppuun. Raha saa mielestäni liiankin usein päättäjän roolin ja liian usein tuijotamme tuotteen tai palvelun hintalappua, emmekä laatutekijöitä. Annan esimerkin.


Kissamme kärsii hampaiden syöpymätaudista, joka on varsin yleinen tauti kissoilla. Eläinlääkärikulut ovat tunnetusti korkeita ja siksi kilpailutimme eläinlääkärit. Peräti 3,5 vuoden ajan ravasimme eläinlääkäreillä, jotka olivat kyllä tehneet hampaidenpoistoja ja hoitaneet syöpymähampaita, mutta eivät olleet spesialisteja hampaiden saralla.


En ollut täysin tyytyväinen aikaisempien eläinlääkäreiden toimintaan. He eivät esimerkiksi pyynnöstäni huolimatta poistaneet alkavia syöpymiä, koska "turhia poistoja ei suositella", joten kissan kivut oletettavasti jatkuivat. Jouduimme ravaamaan eläinlääkärissä jopa 3–6 kuukauden välein, ja rahaa paloi satoja euroja. Kissamme on melko pelokas ja kärsii turhista eläinlääkärikäynneistä tavattomasti.


Niinpä päätin varata ajan huippuspesialistille, joka oli erikoistunut kissojen ja koirien hampaiden hoitoon ja saanut loistoarvostelut asiakkailta. Kyseinen lääkäri tarkisti hampaat huolella ja lopputulemana oli, että kaksi alkavaa syöpymähammasta sai lähtöpassit.


Jännitin hintalappua etukäteen, ja lopulta hinta oli kalliimpi kuin aiemmilla eläinlääkäriasemilla. Mutta saimme samalla rahalla kahden alkavan hampaan poiston ja aivan uskomattoman huomaavaista palvelua. Kyseinen eläinlääkäri todellakin kohta meidät, mutta ennen kaikkea hän kohtasi rakkaan kissamme. Ja koska eläinlääkäri poisti kaksi alkavaa hammasta kerralla, lopulta kävikin niin, että itse asiassa säästimme rahaa; meidän ei tarvitse jatkossa ravata eri eläinlääkäreillä poistattamassa yksittäisiä hampaita. Jopa kissammekin vaikutti tyytyväisemmältä ja toipui operaatiosta aiempaa nopeammin. Tiedämme siis, kenen luokse menemme jatkossakin – maksamme laadusta erittäin mielellämme.


Edellä kerrottu tarina pätee myös sisällön tuottamiseen ja sen ulkoistamiseen. Taidolla toteutettu, pitkäjäntäinen ja laadukas sisältömarkkinointi voi poikia rahaa moninkertaisesti sinulle takaisin. Rohkeus investoida taidokkaaseen freelance-kirjoittajaan voikin olla paras päätös näkyvyytesi ja myyntisi kannalta. Investoi luottavaisin mielin, vaikka kirjoittajan hintalappu olisikin hippusen korkeampi kuin toivoit.


"Etsitään sisällöntuottajaa tai copywriteria" – mutta mistä heitä löytää?


Minulle on tuumattu pariinkin otteeseen, että meitä sisällöntuottajia on kovin vaikea löytää. Samaan havahduin muinoin itsekin, kun etsin useampaa freelance-kirjoittajaa verkostooni. Missä ihmeessä kirjoittajat oikein piileksivät?


Ensinnäkin monelta freelance-kirjoittajalta puuttuvat kokonaan nettisivut. Sen sijaan he ylläpitävät somekanavia, kuten LinkedIniä, Instagramia tai Facebookia. Harva sisältömarkkinointia kaipaava kuitenkaan onnistuu löytämään heitä näistä kanavista tarjonnan paljouden keskeltä.



Toisekseen freelancerilta saattaa kyllä löytyä nettisivut, mutta niitä ei ole hakukoneoptimoitu. Siinä tapauksessa heitä on mahdoton tavoittaa orgaanisesti hakukoneiden kautta.


Kolmanneksi, loistavat sisällöntuottajat/copywriterit lymyävät usein yritysten palkkalistoilla. Moni yritys ja yhteisö on havahtunut siihen, että yritysblogi kaipaa säännöllisempää sisältöä ja nettisivutekstit uudistamista, jolloin noheva sisällöntuottaja tai copywriter pyydystetään yrityksen listoille.


Kaikki tekijät eivät myöskään unelmoi yrittäjyydestä, joten meitä freelancereita ei ole hurjasti markkinoilla.


Yhteenveto


Loppuun kokoan vielä yhteenvetoa siitä, mitä sinun ottaa huomioon, kun etsit sopivaa yhteistyökumppania tekemään sisältöjä sinulle:


  1. Sinun on syytä panostaa kirjoittajaan, joka ymmärtää SEOn eli hakukoneoptimoinnin päälle, jotta tuloksia oikeasti syntyy.

  2. Jos toimialasi edellyttää alan syvällisempää tuntemusta, etsi käsiisi erikoistunut freelance-kirjoittaja, joka tuntee toimialaasi jo entuudestaan esimerkiksi aiempien saman alan asiakkaidensa, harrastuneisuuden tai työhistoriansa kautta.

  3. Pyydä referenssejä.

  4. Fiilistele kemiaa välillänne ja panosta hyvältä tuntuvaan yhteistyöhön.

  5. Jos esimerkiksi kestävät arvot ovat liiketoimintasi punainen lanka, kartoita kirjoittajan arvomaailmaa. Yhteiset arvot saavat yhteistyön sädehtimään.

  6. Satsaa kirjoittajaan, jonka työskentelytavoissa ei ole moitteen sijaa.

  7. Mieti budjetti tarkoin, mutta uskalla investoida hyvään tekijään.


Kokenut freelance-kirjoittaja etsinnässä? Kerro, miten voin auttaa!


Saitko tekstistä vinkkejä? Kuulen mielelläni ajatuksiasi kommenteissa. 👇🏻


208 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page