• Tiia Ung

Miten löytää sopiva sisällöntuottaja? Huomioi nämä 7 asiaa, kun aiot ulkoistaa sisällöntuotannon

Päivitetty: 21. marrask.

Onko oma aikasi kortilla, eikä yrityksen sisältäkään löydy innostunutta kirjoittajaa tuottamaan sisältöä blogiin ja nettisivuille? Sisällöntuotannon ulkoistaminen voi saada liiketoimintasi puhkeamaan kukkaan. Miten voit löytää markkinoiden viidakosta sopivan sisällöntuottajan aisapariksesi?

Freelance-kirjoittaja ojentaa kauniin kukkakimpun asiakkaalle.

Moni yrittäjä tiedostaa, että markkinointiin olisi hyvä panostaa ajallisesti ja rahallisesti nykyistä enemmän – onhan hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto yksi merkittävimmistä keinoista kasvattaa näkyvyyttä ja edistää liiketoiminnan tavoitteita. Toisaalta markkinointiin saatetaan laittaa paukkuja jo paljonkin, mutta tulokset jäävät harmillisen laihoiksi.


Sisällöntuotannon ulkoistaminen tuo usein kaivattua ryhtiä tekemiseen. Ulkoistaminen saattaa kuitenkin mietityttää ja jännittää. Mitä jos sisällöntuottaja ei osaakaan kirjoittaa ammattialastani? Joudunko opastamaan häntä kädestä pitäen? Jääkö minulla aikaa enää omaan työhön? Entä jos investointi meneekin tyystin harakoille?


Tutkaillaan seuraavaksi, mitkä 7 tekijää sinun on hyvä pistää merkille, kun etsit sopivaa kirjoittajaa loihtimaan loisteliaita sisältöjä yrityksellesi.


1. Haluatko näkyä hakukoneissa? Panosta sisällöntuottajaan jolta luonnistuu hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto


Kun lähdin yrittäjäksi, käytin hurjan määrän tunteja SEO-työhön, eli pyrin optimoimaan nettisivuni mahdollisimman hyvin. Kirjoitin useita blogitekstejä, joissa käytin oleellisia avainsanoja saadakseni orgaanisen näkyvyyteni kasvamaan. Sinnikkyys on kannattanut, sillä saan kävijöitä nettisivuilleni päivittäin ja osa käynneistä poikii myös yhteydenottoja. Hellittämätön SEO-työ jatkuu.


Hubspotin State of Marketing -katsaus kertoo, että 80 % markkinoijista mieltää sisällöntuotannon ykkösprioriteetiksi markkinoinnissa. Kun sisältö on vieläpä hakukoneoptimoitua ja kiipeät teksteillä hakukoneen ensimmäiselle sivulle, tulokset alkavat toden totta näkyä.

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto ei kuitenkaan tarkoita pelkkää herkkuruokaa hakukoneille. Sen sijaan lukijan tarpeet tulee asettaa aina keskiöön. Miten voisin palvella lukijaa parhaiten? Millaista tietoa hän etsii? Millaisia vastauksia voin hänelle tarjota?


Jos nettisivuja tai blogitekstejä ei ole lainkaan hakukoneoptimoitu, näkyvyys saattaa kärsiä roimasti. Toki myös muut markkinoinnin keinot, kuten Google Ads -mainonta tai somemarkkinointi, poikivat kävijöitä sivuille, mutta tasainen kävijävirta saattaa jäädä liian vähäiseksi. Tästä syystä hakukoneoptimoituun sisällöntuotantoon kannattaa oikeasti satsata.


2. Valitse sisällöntuottaja joka tuntee alasi


Yksi tapa pohtia sisällöntuottajan soveltuvuutta yhteistyökumppaniksi, on kiinnittää huomiota siihen, millaisista aiheista sisällöntuottaja luontevimmin kirjoittaa. Voit kysyä häneltä suoraan, kiinnostaisiko häntä kirjoittaa toimialastasi. Kysy, kuinka tuttu toimialasi hänelle on.


Sisällöntuottaja tutkii kuukausittaista dataa ja arvioi, miten hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto toimii tilastojen valossa.
Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on yksi tärkeimmistä ja tehokkaimmista markkinoinnin keinoista.

Kun sisällöntuottaja erikoistuu tiettyihin ammattialoihin, hänestä tulee näiden alojen asiantuntija. Kirjoittaminen soljuu luontevammin, ja tekstit saavat syväluotaavamman kosketuksen. Erikoistuminen palvelee erinomaisesti sinua asiakkaana, sillä sisällöntuottaja on jo valmiiksi “inessä” toimialassasi, mikä vähentää omaa työmäärääsi.


Jos et löydä erikoistunutta sisällöntuottajaa, sekään ei haittaa. Sisällöntuottajat ovat luonnostaan melkoisia epeleitä omaksumaan tietoa. Tiedon etsimisen ja omaksumisen taitoa voisi kuvailla kirjoittajan supervoimaksi. Sen voimin varsin moni sisällöntuottaja kykenee kirjoittamaan laatutekstiä, vaikka toimiala ei olisikaan omiaan hänelle. Anna siis sisällöntuottajalle mahdollisuus osoittaa, että hän on luottamuksesi arvoinen.


3. Pyydä sisällöntuottajalta referenssejä


Kirjoittajan kirjoitustaito on luonnollisestikin tärkein seikka, kun etsit kumppania sisällöntuotantoon. Kirjoitustaito on sisällöntuottajan tärkein työväline aivan kuten taito korjata autoja on automekaanikon tärkein työväline.


Miten sitten voit varmistua, että sisällöntuottaja ylipäätään osaa pitää kynää kädessään? Yksinkertaisesti lukemalla hänen tekstejään ja muodostamalla niiden pohjalta oman mielipiteesi. Usein tähän riittää jo kirjoittajan nettisivujen ja blogin tutkailu, mutta sinun kannattaa pyytää häneltä myös kaupallisia juttunäytteitä.


Kun tavoitteenasi on loisteliaiden sisältöjen lisäksi satsata hakukoneoptimoituun sisällöntuotantoon, kysy rohkeasti sisällöntuottajalta, miten hänen tekstinsä ovat menestyneet hakukoneissa. Sisällöntuottaja voi esimerkiksi osoittaa sinulle, kuinka moni hänen teksteistään on päätynyt hakukoneiden paalupaikoille.


Suomalainen metsämaisema.
Arvopohjainen sisällöntuotanto ja vastuullisempi liiketoiminta lisääntynee tulevaisuudessa. Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen nähdään niin tärkeänä asiana, etteivät mainostoimistot halua edistää ilmastonmuutosta omalla toiminnallaan.

Mitä useampi teksti hakukoneiden kärjessä viipyilee, sitä varmempi voit olla, että kirjoittaja onnistunee myös sinun yrityksesi luotsaamisessa kohti hakukoneiden huippua. Jos löysit sisällöntuottajan hakukoneiden kärkisijoilta, se on yksi osoitus siitä, että kyseinen kirjoittaja taitaa tekstien hakukoneoptimoinnin.


Voit myös tutkailla, mitä muut asiakkaat ovat hänestä sanoneet. Löytyykö nettisivuilta kommentteja muilta asiakkailta? Entä somekanavista? Muiden asiakkaiden kokemukset piirtävät usein terävän kuvan sisällöntuottajan taidoista ja työskentelystä.


Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto ei tarkoita pelkkää herkkuruokaa hakukoneille. Sen sijaan lukijan tarpeet tulee asettaa aina keskiöön.

Kaikki edellä mainitut seikat pätevät myös silloin, kun etsit sisällöntuottajaa markkinointitoimiston kautta. Hyvin usein markkinointitoimistoissa asiakasvastaavat tai myyjät toimivat välikätenä asiakkaan ja copyn välissä, jolloin on yleistä, ettei kirjoittajan taustoja tsekata sen tarkemmin. Sinulla on kuitenkin oikeus nähdä, millaista työn jälkeä kirjoittaja tuottaa ja miten hänen tekstinsä ovat menestyneet ennen kuin investoit sisällöntuotantoon. Jos jälki ei vakuuta, jatka ihmeessä etsintöjä!


4. Nuuhki, toimiiko kemia sisällöntuottajan kanssa


Siitä ei pääse yli eikä ympäri, että ihmisten välisellä kemialla on myös suuri vaikutus yhteistyön onnistumiseen.


Tuntuuko, että olet sisällöntuottajan kanssa samalla aaltopituudella? Ymmärtääkö hän tarpeitasi? Kuunteleeko hän, mitä kerrot? Jos kommunikointi tuottaa jatkuvaa päänvaivaa, yhteistyö ei kenties ole se kaikkein hedelmällisin vaihtoehto.


Kun kemia toimii, yhteistyö kukkii upeasti. Molemmat osapuolet voivat tällöin luottaa toisiinsa. Avun pyytäminen sujuu vaivattomasti, kommunikointi on helppoa ja yhteinen sävel kuljettaa yhteistyötä eteenpäin. Kun sisällöntuottaja tietää mitä asiakas odottaa, kirjoittaminen kulkee rennosti. Tämmöisessä yhteistyössä haluaa todellakin antaa parastaan.


5. Selvitä, jaatko sisällöntuottajan kanssa samat arvot


Arvoista puhutaan tänä päivänä paljon. Itsekin päätin lähteä yrittäjäksi arvojeni ohjaamana. Arjessa kestävät arvot, luonto, eläinten oikeudet ja oikeudenmukaisuus ovat minulle niin merkittäviä asioita, että haluan kunnioittaa niitä myös yrittäjänä.


Mikäli sinunkin yrityksesi toimii arvopohjaisesti, tällöin voi olla viisasta etsiä käsiin sisällöntuottaja, joka jakaa saman arvomaailman. Yhteiset arvot sitouttavat ja motivoivat ponnistelemaan saman päämäärän eteen. Jos sisällöntuottajan nettisivuilta tai sosiaalisesta mediasta ei käy ilmi, millaisia arvoja hän seuraa elämässään, kysy häneltä rohkeasti asiasta.


Rohkeus investoida sisällöntuotantoon voi olla paras päätös näkyvyytesi ja myyntisi kannalta.

Olen melko varma, että arvopohjainen sisällöntuotanto tulee lisääntymään vuosien varrella. Moni copy jättää jo nyt mainostoimistouran taakseen, koska ei halua enää tukea koneistoa, joka tuottaa haitallisia vaikutuksia jo ahtaalla olevalle maapallolle. Mainostoimistojen kautta moni mainos ja teksti lipuu ihmisten tietoisuuteen ja saa ostamaan lentolippuja, kertakäyttötuotteita ja pikamuotia.


6. Tutkaile, millainen sisällöntuotannon prosessi kirjoittajalla on


Ah, prosessit – kukapa niitä ei rakastaisi? Siis silloin, kun prosessit ovat toimivia. Jos kaipaat suoraviivaista ja selkeää sisällöntuotannon kumppanuutta, sinun kannattaa tiedustella, millainen sisällöntuotannon prosessi kirjoittajalla on.


Mikään ei ole niin ikävää kuin kysellä perään, milloin työ valmistuu ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Kun sisällöntuottajan prosessi on kirkas kuin tähtitaivas kuulaalla talvipakkasella, työskentely sujuu muitta mutkitta.


Asiakas tekee laskelmaa, paljonko hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto saa maksaa.
Laadukas sisällöntuotanto maksaa, mutta hintalappua ei kannata liiaksi tuijottaa. Suunnitelmallinen hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto voi lopulta maksaa itsensä monin kerroin sinulle takaisin.

Prosessiin kuuluu, että sisällöntuottaja kertoo selkeästi ja hyvissä ajoin, mitä seuraavat stepit ovat. Tärkeintä prosessissa on kommunikoida alinomaa, mitä tapahtuu. Näin voit luottaa, että työskentely etenee suunnitelman mukaan, ja saat luvan keskittyä kaikessa rauhassa omiin työtehtäviisi.


7. Päätä, sopiiko sisällöntuottaja budjettiisi


Jätin budjetin käsittelyn tarkoituksella viimeiseksi, koska raha saa mielestäni liiankin usein päättäjän roolin. Näin tapahtuu siitäkin huolimatta, että säännöllinen, pitkäjäntäinen ja oikein toteutettu sisällöntuotanto poikii euroja moninkertaisesti takaisin. Rohkeus investoida sisällöntuotantoon voi olla paras päätös näkyvyytesi ja myyntisi kannalta.


Jos sisällöntuotantoon ei varata riittävästi euroja, tällöin täytyy ymmärtää, että kovin halvalla ei välttämättä saa hyvää sisällöntuottajaa. Haluatko ennemmin satsata luotettavaan, varmaotteiseen ja taidokkaaseen tekijään, vai annatko niukan budjetin määrittää sisällöntuotannon suuntaa? Toisin sanoen, haluatko ostaa halvalla, vai haluatko ostaa hyvää? Halpa ja hyvä vain ani harvoin kulkevat käsi kädessä.


Kun budjetti on selvillä, pohdi, haluatko hankkia sisällöntuotantoa markkinointitoimistosta vai freelance-sisällöntuottajalta. Molemmissa on puolensa. Jos haluat nipistää hinnasta, freelance-kirjoittajat ovat usein edullisempia kuin markkinointitoimistot.


Etsitään sisällöntuottajaa – mutta mistä heitä löytää?


Minulle on kerrottu pariinkin otteeseen, että sisällöntuottajia on kovin vaikea löytää. Samaan havahduin itsekin, kun etsin muutamaa freelance-kirjoittajaa verkostooni. Missä ihmeessä hyvät sisällöntuottajat oikein piileksivät?


Ensinnäkin monelta freelance-kirjoittajalta puuttuvat nettisivut. Sen sijaan he ylläpitävät pääsääntöisesti somekanavia, kuten LinkedIniä, Instagramia tai Facebookia. Harva sisällöntuotantoa kaipaava kuitenkaan onnistuu löytämään heitä näistä kanavista.


gif

Toisekseen freelance-kirjoittajalta saattaa kyllä löytyä nettisivut, mutta niitä ei ole hakukoneoptimoitu, jolloin heitä ei voi tavoittaa orgaanisesti hakukoneiden kautta. Markkinointitoimistot saattavat olla helpommin löydettävissä kuin freelance-kirjoittajat, sillä toimistot usein tiedostavat, kuinka tärkeää hakukoneoptimointi on.


Kolmanneksi, loistavat sisällöntuottajat lymyävät usein yritysten palkkalistoilla sekä mainostoimistojen copyina. Moni yritys ja yhteisö on havahtunut siihen, että blogi kaipaa säännöllisempää sisältöä ja nettisivutekstit uudistamista, jolloin taitava sisällöntuottaja pyydystetään yrityksen työntekijäksi.


Yhteenveto


Loppuun vielä yhteenveto siitä, mitä sinun kannattaa huomioida, kun etsit sopivaa kumppania sisällöntuotantoon.

  1. Pidä jatkuvasti mielessä, että uuttera sisällöntuotanto kantaa pitkällä tähtäimellä hedelmää. Siksi sinun kannattaa panostaa kirjoittajaan, joka ymmärtää SEOn eli hakukoneoptimoinnin päälle.

  2. Etsi tarvittaessa käsiisi erikoistunut sisällöntuottaja, joka tuntee toimialasi entuudestaan esimerkiksi aiempien saman alan asiakkaidensa kautta.

  3. Pyydä referenssejä sisällöntuottajalta. Miten hänen tekstinsä ovat menestyneet hakukoneissa? Muista pyytää kirjoittajan referenssejä myös markkinointitoimistoilta, joissa asiakasvastaavat toimivat usein sisällöntuottajan ja sinun välikätenä.

  4. Fiilistele, miltä kemia sinun ja sisällöntuottajan välillä vaikuttaa. Panosta luontevaan yhteistyöhön.

  5. Toimiiko yrityksesi arvopohjaisesti? Jos esimerkiksi kestävät arvot ovat liiketoimintasi tärkein tekijä, kartoita kirjoittajan arvomaailmaa. Yhteiset arvot helpottavat yhteistyötä, sillä sisällöntuottaja tietää, mistä puhuu. Myös kirjoittajan motivaatio tuottaa tekstiä itselle tärkeistä aiheista näkyy blogitekstien laadussa myönteisesti.

  6. Onko kirjoittajan prosessi selkeä? Eteneekö se toivotulla tavalla? Satsaa kirjoittajaan, jolla on toimiva sisällöntuotannon prosessi.

  7. Mieti budjetti ja muista, ettei kovin halvalla saa välttämättä hyvää.

Kaipaatko lisää näkyvyyttä brändisi näköisillä sisällöillä? Soita, chattaa tai laita viestiä niin kerron, miten voisin parhaiten auttaa sinua.


24 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki