top of page
  • Writer's pictureTiia Ung

Huomioi 6 tekijää, kun suunnittelet sisällöntuotannon hinnastoa

Päivitetty: 14. helmik.

Hinta on yleensä merkittävä tekijä, kun asiakas ostaa sisällöntuotantoa. Jos olet aloitteleva viestintäalan yrittäjä, sisällöntuotannon hinnasto kannattaa suunnitella ajatuksen kanssa. Vain niin voit välttää yleisimmät sudenkuopat.


Kissa istuu lasikulhossa, joka on täynnä seteleitä.

Työn hinnoittelu kuuluu jokaisen yrittäjän arkeen, halusi tai ei. Mihin hintaan kannattaa myydä sisällöntuotantoa? Missä edullisen ja kalliin raja kulkee?

Tilannetta ei liioin helpota se, että useat pienyrittäjät eivät kerro hintoja lainkaan nettisivuillaan. Toisaalta se on siunaus: hinnastosi ei tulisikaan perustua kollegoidesi hintaan, vaan sinun kannattaa luoda omannäköinen hinnasto.


On kuitenkin olemassa muutamia tapoja hahmotella sisällöntuotannon hintaa, joihin perehdymme tässä tekstissä tarkemmin. Kerron myös, mitä sudenkuoppia hinnoittelussa kannattaa välttää, jotta hinnastosta muodostuu uniikki paletti.


1. Sisäpiiristä saatu käsitys siitä, mitä sisällöntuotanto maksaa

Kun aloitin yrittäjyyden, minulla oli jokseenkin kattava käsitys, mitä sisällöntuotanto maksaa eri markkinointitoimistoissa. Toisaalta olin myös tietoinen, mitä asiakkaat olisivat valmiita maksamaan; ennen yrittäjyyttä sain yrityksiltä ehdotuksia, mihin hintaan voisin tehdä heille työtä freelancerina.


Todennäköisesti sinullakin on jonkinlainen käsitys, mitä sisällöntuotanto kustantaa markkinoilla. Näiden tietojen pohjalta voit hahmotella paljonko itse haluat pyytää työstäsi.


Voi olla suositeltavaa myydä omaa osaamista hieman kalliimmalla kuin sinulle on tarjottu. Tarjottu hinta on yleensä minimi, jonka tilaaja haluaa maksaa.


2. Palkka- ja palkkiosuositukset

Netistä löytyy palkka- ja palkkiosuosituksia niin freetyön tekijöille kuin palkkasuhteisille sisällöntuottajillekin. Suositukset voivat antaa sinulle vihiä markkinatilanteesta, kun rakennat omaa sisällöntuotannon hinnastoasi.


Freelance-sisällöntuottajille ei löydy suoraan palkkiosuosituksia, mutta esimerkiksi Journalistiliiton kattava listaus erilaisten freelance-ryhmien palkkiosuosituksista voi toimia tukena, kun hinnoittelet sisällöntuotantoa.


Sen sijaan palkansaajille löytyy monia erilaisia suosituksia siitä, paljonko freetyön palkka on. Voit myös käyttää aiempaa palkkaasi kiintopisteenä, jos työskentelit ennen yrittäjyyttä vaikkapa palkkasuhteessa viestijänä. Saitko mielestäsi liian vähän palkkaa työn vaativuuteen ja määrään nähden?


Pyri yrittäjänä siihen, että tulosi vastaavat todellisuutta ja tekemääsi työmäärää. Arvosta osaamistasi enemmän kuin edellinen työnantajasi.


3. Sivukulujen hahmottaminen

Freekkuna maksat ihan kaiken omasta pussistasi. Siksi sisällöntuotannon hintaan täytyy laskea mukaan kustannukset, joita yrittäjyyteen kuuluu. Kuluja voivat olla vaikkapa erilaiset vuosi- tai kuukausimaksulliset ohjelmistot, puhelinlasku ja toimitilan vuokra.

En kuitenkaan suosittele täysin kustannuspohjaista hinnoittelua, jossa työsi hinta on puhtaasti sen mukainen, paljonko maksat sivukuluja yrittäjänä. Tällöin asiakkaan tarpeet ja hänen saamansa hyödyt unohtuvat.

Laske kuitenkin, minkä suuruisen summan kulusi muodostavat ja käytä tietoa tienviittana. Älä ainakaan koskaan laskuta niin, että et huomioi pakollisia kuluja, koska silloin palkkiotavoitteesi lipuu kauas pois näköpiiristäsi.


Työnantaja ojentaa palkkaa euron seteleinä.
Maksoiko edellinen työnantajasi työstä liian vähän palkkaa? Arvosta sinä itseäsi enemmän kuin hän ja nosta palkka ansaitsemallesi tasolle.

4. Tuottamasi arvo asiakkaalle


Tämä on mielestäni kaikkein tärkein kohta: määritä hintasi sen mukaan, kuinka paljon sisällöntuotanto tuottaa arvoa asiakkaallesi.


Unohda oma työmääräsi keskusteluista asiakkaan kanssa. Jos vaahtoat, kuinka monta tuntia sinulla menee siihen, tähän ja tuohon, asiakas kyllästyy ja alkaa jo yhteisessä palaverissanne selailla netistä seuraavaa tekijää.


Keskity sen sijaan kertomaan, millaista lisäarvoa sisällöntuotanto voi tuoda hänelle. Kun asiakas saa aitoa hyötyä maksaessaan sinulle palvelustasi, voit perustellusti pyytää hieman korkeampaakin hintaa.


5. Oma arvosi sisällöntuotannon ammattilaisena


Astelit pitkän tien päästäksesi kirjoittajana tähän pisteeseen. Historiasi koostuu kenties viestinnän töistä, markkinoinnista sekä luovasta kirjoittamisesta niin työn, vapaaehtoistyön, opintojen kuin harrastuneisuudenkin kautta.


Pänttäsit kielioppisäännöt niin hyvin kuin pystyit, opiskelit kenties hakukoneoptimoinnin saloja ja tutkailit markkinoinnin lainalaisuuksia.


Rautainen ammattitaitosi antaa sinulle luvan lisätä palkkioosi oman arvosi. Oma arvosi on yhtä kuin asiakkaan saama hyöty sinun ammattitaidostasi. Siksi sinun ei koskaan kannata alihinnoitella itseäsi.


6. Muiden sisällöntuottajien hinnoittelu


Muiden sisällöntuottajien hintojen tutkailu kannattaa. Mutta varaudu, että joudut tekemään jonkin verran salapoliisityötä, sillä monet kirjoittajat jättävät hinnan kertomatta sivuillaan.


Jos satut löytämään hinnaston kollegasi nettisivuilta, voit tarkastella, mitä hinnoittelutyyliä hän suosii ja millaiset hinnat ovat. Mutta nyt seuraa vinkki vitonen: älä koskaan kopioi kenenkään hintoja!


Miksikö? Ensinnäkin pakolliset kulunne voivat olla täysin erilaiset. Toisekseen myös ammattitaitonne ja palvelunne voi poiketa toisistaan sisällöltään. Lisäksi olette kulkeneet erilaisen matkan yrittäjiksi. Et voi myöskään tietää, mihin kollegan hinnoittelu pohjimmiltaan perustuu. Kollegasi hinta ei siten vastaa välttämättä lainkaan sinun hintaasi – se voi olla liian pieni tai liian suuri.


Jos asiakas kysyy, mihin hinta perustuu, sinun pitää osata perustella palkkiosi. Se voisi olla haastavaa, jos hinta on melkein kopio toisen tekijän hinnasta.


Älä koskaan kopioi kenenkään hintoja!

Vältä nämä sudenkuopat työn hinnoittelussa


Oman hinnaston oikeaoppisuutta voi olla hankala arvioida. Hintoja täytyisi testata, mutta testaus ei ole helppoa. Kysyäkään ei oikein voi, sillä vastaajien motiivit kommentoida sinun olevan kallis tai halpa, voivat olla moninaiset.


Aika näyttää, miten sinun sisällöntuotannon hinnastosi toimii. Jos tuntihintasi on vaivainen 20 euroa, se eittämättä saattaa viestiä heikkoa laatua (vaikka siitä ei olisikaan kyse). Jos sen sijaan pyydät 150 euroa/tunti, olet oletettavasti aivan liian kallis suurimmalle osalle asiakkaista.


Hinnastoa on aina mahdollista muovata ajan kanssa. Hinnat saattavat myös elää yleisen markkinatilanteen mukaan. Ole valmis joustamaan tarvittaessa ja tarkastelemaan hintojasi kriittisesti aika ajoin.


Vältä seuraavat hinnoittelun sudenkuopat


Alla on yleisiä sudenkuoppia, joita on syytä välttää.


Älä vedä hintoja hatusta

Jos vain päättelet hinnan ilman laskelmia ja tarkempia pohdintoja, todennäköisesti hintasi kopsahtavat omaan nilkkaasi. Jos alihinnoittelet, saatat velkaantua tai ainakin kituuttaa vähillä rahoilla. Hintasi ei kata työn sivukuluja tai normaalia elämistä. Ylihinnoittelu puolestaan karkottaa asiakkaat. Hinta täytyy myös tarvittaessa pystyä perustelemaan.


Älä lyö hintalapuksi samoja hintoja kuin kollegalla


Sinun kannattaa vertailla, mitä muut pyytävät sisällöntuotannosta, jotta saat suuntaviivoja omaan hinnoitteluusi ja hahmotat markkinatilanteen. Hintoja ei silti kannata kopioida. Syy on yksinkertaisesti se, että et voi tietää, mihin kyseisen henkilön hinnasto perustuu. Jos asiakas kysyisi, mihin oma hintasi perustuu, mitä vastaisit hänelle? Vastauksen kakistaminen voisi tuntua tukalalta, jos hinta on tismalleen sama kuin toisella tekijällä. Luo siis oma uniikki hinnastosi ja erotu sen avulla muista.


Älä alihinnoittele itseäsi


Auts, tämä on asia, josta kaikki lukemani hinnoitteluoppaat varoittivat. Ja siltikin alihinnoittelu on valitettavan yleistä! Eritoten aloitteleva ammatinharjoittaja voi kompastua alihinnoittelun ansaan, ja syitä on monia:


  • Kirjoittaja saattaa olla epävarma omasta osaamisestaan.

  • Liiketoiminnan lainalaisuudet ovat vielä hakusessa, ja pelko asiakkaiden menettämisestä kauhistuttaa liikaa.

  • Hinta on laskettu palkkatyössä toimivien sisällöntuottajien palkkasuositusten mukaan (ja unohdettu laskea sen päälle yrittäjyyden sivukulut).

  • Sisällöntuotannon hinnasto pohjautuu omaan työmäärään eikä asiakkaalle tuotettavaan hyötyyn.


Saitko vinkkejä oman työsi hinnoitteluun? Kerro kommenteissa! 👇🏻


Tämä teksti on osa sisällöntuotannon hinta -blogikokonaisuutta. Löydät kaikki aiheen artikkelit blogistani.


🪄 Sisällöntuotantoa sinunkin yrityksellesi? Kuulen sinusta mielelläni lisää.




625 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page