top of page
Writer's pictureTiia Ung

Mistä sisällöntuottaja keksii blogi-ideoita? 5 ideoiden aarreaittaa

Päivitetty: 24. kesäk.

Jos ei synny ideoita, ei synny tekstiäkään. Sisällöntuottajalle ja freelance-kirjoittajalle idearikkaus on tärkeä taito. Mistä ideat syntyvät ja miten niitä voi jalostaa?


Sisällöntuottaja seisoo mietteliään ja toiveikkaan näköisenä, sillä hän on keksinyt juuri hyvän idean.

Ideoimme jatkuvasti elämässämme erilaisia asioita: mitä tehdä ruoaksi, mitä antaa lahjaksi läheiselle, millainen liikeidea uudelle yritykselle ja mikä kissanpennulle nimeksi.


Parhaat ideat on jo keksitty, sanotaan. Rohkenen olla eri mieltä – maailmassa on aina tilaa omaperäisille ideoille! Ne kuitenkin edellyttävät omaperäistä ja luovaa ajattelua. Ideoita ja näkökulmia ei siis kannata varastaa, vaan antaa omien aivojen tuottaa jotain ainutlaatuista.


Suomalainen sivistyssanakirjakin sanoo näin:


Idea on ajatus, oivallus, keksintö, pulman ratkaisu


Siis oivallus, keksintö, ajatus jostakin.


Merriam Webster -sanakirja puolestaan kuvailee ideaa seuraavasti:


A formulated thought or opinion = muotoiltu ajatus tai mielipide


Eli idea on uniikki, muotoiltu ajatus jostakin asiasta, ja siihen voi sisältyä myös mielipide.


Mistä sisällöntuottajat ja freelance-kirjoittajat sitten saavat ideoita? Kerron tässä blogitekstissä oman näkemykseni siitä, mitkä ovat minulle parhaimpia ideoiden aarrearkkuja.


(Psst, kommentoi ihmeessä tekstin loppuun, jos sinulla herää ajatuksia.)


1. Sisällöntuottajan omat ajatukset


Illalla pötköttelet sängyssä ja mieleesi sinkoaa loistava idea, josta innostut aivan hurjana. Mutta kun aamulla avaat uniset silmäsi ja koitat kaivella mielesi syövereitä, kuningasajatus on jo paennut luotasi kauas pois, ikävä kyllä, todennäköisesti iäksi. Himputti.


Kirjoitan itse myös kirjoja, koska olen wannabe-kirjailija. Siksi minulla on sänkyni vieressä aina pieni muistikirja ja kynä. Parhaat luovat ideat saan nimittäin hetki ennen nukahtamista.


Koska ideoita tulee ja menee äkkiarvaamatta omien ajatustemme loputtomista syövereistä, muistikirja tai puhelimen muistio on aivan ehdoton apuväline ideoinnissa. Idea tulee kirjoittaa ylös samantien, muuten on hyvin suuri riski, että ajatus katoaa tuhkana tuuleen.


Jostain syystä työasioihin ja blogiteksteihin liittyviä ideoita saan kuitenkin pääasiassa vain työaikana (kehomme on viisas). Useimmiten niitä syntyy silloin kun kirjoitan jostain ihan muusta aiheesta blogitekstiä. Avaankin rutiininomaisesti exceliin tekemäni sisältösuunnitelman välilehdelle auki, kun alan työstää mitä tahansa blogia, jotta voin kirjoittaa päässäni sinkoilevat ideat oitis ylös.


Muistikirja tai puhelimen muistio on aivan ehdoton apuväline ideoinnissa.

Anna siis pääsi tehdä työtä käskettyä ja kuuntele, mitä omat ajatuksesi nostavat esiin. Voit virittää mieltäsi myös seuraavilla kysymyksillä:


  • Mistä sinulla on erityistä asiantuntemusta?

  • Mistä haluat kertoa, mikä on intohimosi?

  • Mitä ihmisten pitää mielestäsi kuulla?

  • Millainen tekstin idea palvelee tarkoituksiasi, esimerkiksi hakukonenäkyvyyttä?

  • Mistä et ole kirjoittanut pitkään aikaan?



2. Avainsanat


Toinen oiva keino motivoida omia aivoja ideoimaan ovat avainsanat.


Monet sisällöntuottajat tekevät hakukoneoptimoitua tekstisisältöä eli suunnittelevat tekstit tärkeiden avainsanojen ympärille. Niin kannattaa ehdottomasti tehdä, sillä se parantaa Google-näkyvyyttä ja siten brändin näkyvyyttä laajemminkin. Olennainen työkalu on avainsanaohjelmisto, joka osoittaa ne hakutermit, joille on (reilusti) hakuja ja joita kannattaa siten optimoida.


Sisällöntuottaja tutkailee dataa tietokoneelta ja kirjoittaa samalla ylös muistikirjaansa blogi-ideoita.
Kun blogi ja nettisivujen muu sisältö on rakennettu hakukoneet huomioiden, sisällöt eivät mene harakoille vaan päinvastoin tuottavat hyvää: uusia kontakteja, asiakkaita ja sisällöntuottajalle palkkaa.

Itselläni on listalla lukuisia avainsanoja, joista kirjoitan säännöllisen epäsäännöllisesti uusia blogitekstejä. Tämmöisiä sisällön tuottamiseen linkittyviä termejä ovat esimerkiksi "sisällöntuottaja", "freelance-sisällöntuottaja" ja "freelance-kirjoittaja".


Jos tuotat työksesi sisältöä tai toimit muutoin jonkinlaisena sisällöntuottajana vaikkapa työpaikallasi, mutta sinulta ei löydy erillistä ohjelmistoa avainsanoille, hakutermejä voit bongata ilmaiseksi esimerkiksi Google Search Consolesta.


3. Sosiaalinen media


Some on loputtomien ideoiden aarreaitta. Ehkäpä luit kiinnostavan somekeskustelun, joka liipaisi toimialaasi, ja havahduit, että aiheestahan saisi kivan blogitekstin aikaan.


Ehkä joku oli postannut tietystä aiheesta, josta sinulle jatkojalostui erilainen näkökulma, josta kirjoittaa.


Tai ehkä itse postasit jostain ja inspiroiduit saamistasi kommenteista blogitekstiä varten.


Esimerkiksi LinkedIn on tulvillaan sisällöntuottajia ja muita alan tekijöitä. Mahdollisuudet löytää hyviä tekstiaihioita ovat siten suurenmoiset.


4. Lehtiartikkelit ja kirjat


Ei ole kerta eikä ensimmäinen, kun saan blogikirjoituksen idean kirjasta taikka lehdestä. Erityisesti kirjat ovat itselleni todellinen ideoiden aarrearkku.


Luen paljon tietokirjallisuutta moninaisista aiheista, kuten yrittäjän työn hinnoittelusta, sosiaalisesta mediasta irrottautumisesta (jep, olen läksinyt kaikista muista paitsi LinkedInistä), taloudesta, ekologisesta elämästä, hyvinvoinnista ja niin edelleen.


Kaikenlaisista aiheista on mahdollista jatkojalostua blogiartikkelien ideoita blogiin, jos vain keksit omintakeisen, hyvän näkökulman. Itse kirjoitin esimerkiksi sisällöntuottajan työn hinnoittelua koskevat blogiartikkelit muutamien yrittäjän talous -aiheisten kirjojen jälkeen silloin kun aloitin yrittäjänä. Aiheesta ei liioin öytynyt muita blogitekstejä, joten koin tarpeelliseksi nostaa sisällöntuotannon hintaa blogitekstein esille.


5. Keskustelut


Pidä silmät ja korvat auki, sillä ideoita voi ilmestyä yllättäen vaikkapa kauppajonossa tai junamatkalla, kun kuulet ventovieraiden keskusteluja.


Freelance-kirjoittajana poimin paljon ideoita keskusteluista asiakkaideni kanssa tai kun tapaan muita henkilöitä työssäni. Esimerkiksi kerran eräs uusi tuttavuus pohti, miten ihmeessä sisällöntuottaja voi kirjoittaa hänen oman toimialansa asioista sujuvasti.


Ja useamman kerran sisällöntuottajan ammatista haaveilevat ovat tiedustelleet minulta, jo hieman kokeneemmalta freelance-kirjoittajalta, paljonko sisällöntuottajat yleensä ottaen saavat ammatissaan palkkaa.


Tosi yleinen kysymys, jota minulta on monia kertoja tiedusteltu, on "kauanko sisällöntuottajalla kuluu aikaa yhden blogitekstin kirjoittamiseen".


Nämä ovat esimerkkejä aiheista, joihin itse olen törmännyt keskusteluissa ja joista sittemmin kirjoitin blogiartikkeleita.


ÄLÄ VARASTA MUIDEN SISÄLLÖNTUOTTAJIEN IDEOITA


Caps lock on aika karsea "tyylikeino" kirjoittamisessa, mutta nyt oli ihan pakko kirjoittaa viimeinen väliotsikko oikein pölkkykirjaimin!


Ideoiden ja näkökulmien varastaminen on väärin ja viestii enimmäkseen tekijän laiskuudesta ja luovuuden puutteesta. Tiedostan kuitenkin, että tänä päivänä on kovin vaikea välttyä siltä, ettei vahingossakaan rustaisi blogitekstejä samoista aiheista kuin muut sisällöntuottajat; samat aiheet kun pyörivät alan tekijöiden huulilla vuodesta toiseen, joten on luonnollista toisinaan ottaa kantaa samaan teemaan kuin vaikkapa toinen freelance-kirjoittaja.


Mutta tällöin se, miten kirjoitat, astuu kuvaan: keksi oma näkökulma ja kerro omia tarinoitasi, älä muiden tarinoita.


Ei auta, että sisällöntuottaja yrittää silotella tekstiä esimerkiksi vaihtamalla sanoja erilaisiksi kuin alkuperäisellä kirjoittajalla, jos hän kuitenkin varastaa tekstin idean ja näkökulman. Samankaltaisen näkökulman huomaa, vaikka kuinka pintaa yrittäisi kuorruttaa.


Useita lamppuja lepää pöydällä, ja ne edustavat ideoita, joita freelance-kirjoittaja saa työssään.
Mitä enemmän sisällöntuottajat "pöllivät" muiden näkökulmia, sitä vähemmän meillä on uniikkia, loistavaa sisältöä tarjolla. Sama pätee tekoälyyn: tekoäly tuottaa usein tylsää tekstiä kierrättäen samoja kuluneita näkökulmia.

Minulla saattaa olla kokemusta siitä, että ideoitani on varastettu. Sanoin "saattaa" siksi, että en voi olla asiasta 100 % varma, mutta moni asia osoittaa varastamisen suuntaan. Tiedä sitten. Ehkä kyseessä on vain puhdas sattuma.


Mitä sitten tapahtui? Surffailin jokin aika sitten netissä ja kirjoitin hakukoneeseen hakusanan, jota en enää muista. Päädyin kuitenkin erään yrittäjän sivustolle, sisällöntuottaja hänkin. Tutkailin sivustoa ja aloin äkkiä huomata monia yhtäläisyyksiä omaan sivustooni aina värimaailmasta lähtien.


Jos tekijä haluaa kirjoittaa jonkun toisen sisällöntuottajan tekstin pohjalta, hänen täytyy pitää tarkka huoli siitä, että kirjoitus poikkeaa merkittävästi alkuperäisestä ja sisältää enimmissä määrin omia ajatuksia.

Sitten kurkistin hänen blogitekstejään ja havahduin: osa tekstien ideoista oli aivan kuin omasta kynästäni! Tekstien rakennekin noudatteli tismalleen samaa rakennetta kuin omissa teksteissäkin aina väliotsikoinneista lähtien.


En voi edelleenkään olla varma, onko tekijä todella varastanut sisältöjäni, mutta kovin vahva tunne minulle välittyi. Asiaa vahvistaa sekin, että hän on aloittanut yrittäjänä minun jälkeeni.


Mutta tiedätkös mitä? En suuttunut asiasta, en edes ärtynyt. Lähinnä hämmennyin, että joku todellakin tekee niin ja vieläpä aivan häpeilemättä. Olin myös hiukan huvittunut ja sen jälkeen jokseenkin ylpeä itsestäni. Kai se kertoo siitä, että joku on tykännyt sivuistani ja halunnut ottaa mallia? Ja että joku tykkää minun tavastani kirjoittaa ja on inspiroitunut siitä.


Ideoiden ja näkökulmien varastaminen on väärin ja viestii enimmäkseen tekijän laiskuudesta ja luovuuden puutteesta.

Mutta tosiasia on, että jos kirjoittaja nappaa ideoita muilta, teksteistä jää puuttumaan jo aiemmin mainitsemani omintakeisuus. Jos kirjoittaja feikkaa, nettisivuista ja blogiteksteistä ei välity aitous – näkökulmathan ovat jonkun toisten keksimiä.


Entä millaista viestiä "pölliminen" kertoo ulospäin tekijän ammattitaidosta? Esimerkiksi copywriterin tehtävänä on rakentaa asiakkaan tone of voicea, mutta miten se onnistuu, jos oma tone of voice heijastelee jonkun toisen ääntä?


On myös suuri riski, että henkilö, jonka sivustolta sisällöntuottaja vei ideoita, löytää ne jonain päivänä.


Jos tekijä haluaa kirjoittaa jonkun toisen sisällöntuottajan tekstin pohjalta, hänen täytyy pitää tarkka huoli siitä, että kirjoitus poikkeaa merkittävästi alkuperäisestä ja sisältää enimmissä määrin omia ajatuksia.


Ikävä kyllä välillä myös LinkedInissä törmään aiheisiin, jotka pysäyttävät pohtimaan, onko tekijä kenties käynyt blogissani kurkkimassa ja kirjoittanut sitten tismalleen samasta näkökulmasta ja samankaltaisella tekstirakenteella postauksen tai blogitekstin.


Markkinointiala on eittämättä villi länsi, mutta tälläkin alalla voi toimia vilpittömästi ja puhtain sydämin.


Koska itse kartan muiden ideoiden varastamista, en mielelläni edes lue muiden sisällöntuottajien ja copywriterien tekstejä, etten vain alitajuisestikaan haalisi niistä vaikutteita. Haluan pysyä uskollisena omalle tyylilleni, omille luoville ja joskus villeillekin näkökulmilleni ja ennen muuta omalle persoonallisuudelleni, jota sivustollani viestin asiakkaille.


Asiakkaat tekevät ostopäätöksiä sen mukaan, millaisen tunnejäljen tekijä jättää heihin. Jätä siis aito, rehellinen ja persoonallinen jälki.


Etsinnässä freelance-kirjoittaja, jolle tekstien parissa työskentely on intohimo? Olet oikeassa osoitteessa, laita viestiä!

50 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page