Mistä sisällöntuottaja keksii ideoita sisältöihin? 5 ideoiden aarreaittaa
- Tiia Ung
- 20.5.2024
- 5 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 23.1.
Jos ei synny ideoita, ei synny tekstiäkään. Sisällöntuottajalle – olitpa sitten freelance-kirjoittaja tai palkkatyössä – idearikkaus on tarpeellinen taito. Tässä artikkelissa käyn läpi, mistä ideat syntyvät. Lisäksi kerron miksi ideoita ei kannata koskaan varastaa.

Ideoimme jatkuvasti elämässämme erilaisia asioita: mitä tehdä ruoaksi, mitä antaa lahjaksi läheiselle, millainen liikeidea uudelle yritykselle ja mikä koiralle nimeksi.
Parhaat ideat on jo keksitty, sanotaan. Rohkenen olla eri mieltä, maailmassa on aina tilaa omaperäisille ideoille. Mutta niiden keksiminen edellyttää luovaa ajattelua. Ideoita ja näkökulmia ei siis kannata varastaa (tästä kerron lisää blogitekstin lopussa), vaan anna omien aivojesi tuottaa jotain ainutlaatuista maailmaan.
Mistä sisällöntuottajat ja freelance-kirjoittajat sitten saavat ideoita? Tässä blogitekstissä jaan oman näkemykseni siitä, mitkä tekijät ovat toimineet minulle parhaimpina ideoiden aarrearkkuina.
1. Sisällöntuottajan omat luovat ajatukset (etenkin illalla ennen nukahtamista)
Illalla pötköttelet sängyssä aikeissa käydä nukkumaan ja mieleesi sinkoaa mahtava idea. Mutta sitten nukahdat ja kun aamulla avaat silmäsi ja koitat kaivella mielesi syövereitä, kuningasidea on jo paennut kauas pois – ja ikävä kyllä, todennäköisesti iäksi. Minulle on käynyt niin lukuisia kertoja. Sama voi tapahtua missä tahansa: bussimatkalla, ruokakaupassa tai lenkkipolulla.
Koska ideoita tulee ja menee äkkiarvaamatta omien ajatustemme loputtomista onkaloista, muistikirja tai puhelimen muistio on ehdoton apuväline ideoinnissa. Idea tulee kirjoittaa ylös saman tien, muuten on valtaisa riski, että ajatus katoaa tuhkana tuuleen.
Myönnän olevani wannabe-kirjailija. Siksi minulla on sänkyni vieressä aina pieni muistikirja ja kynä. Parhaat luovat ideat saan nimittäin hetki ennen nukahtamista.
Työasioihin liittyviä ideoita saan kuitenkin pääasiassa vain työaikana (kehomme on viisas). Useimmiten esimerkiksi blogitekstien ideoita syntyy silloin, kun kirjoitan jostain ihan muusta aiheesta artikkelia. Minulla on Excelissä blogin sisältösuunnitelma, johon kirjaan ylös ideoita sitä mukaa kun niitä sinkoilee.
Muistikirja tai puhelimen muistio on ehdoton apuväline ideoinnissa.
Anna siis alitajuntasi tehdä työtä käskettyä ja kuuntele, mitä omat ajatuksesi nostavat esiin. Voit viritellä luovuutta näillä kysymyksillä:
Mistä sinulla on erityistä asiantuntemusta?
Mistä haluat kertoa, mikä on intohimosi?
Mistä aiheesta ihmisten pitää mielestäsi kuulla?
Millainen tekstin idea palvelee tarkoituksiasi, esimerkiksi hakukonenäkyvyyttä?
Mistä et ole kirjoittanut pitkään aikaan?
Lue seuraavaksi, miten löydät sopivan freelance-kirjoittajan yhteistyökumppaniksi.
2. Avainsanat
Monet sisällöntuottajat tekevät hakukoneoptimoitua tekstisisältöä eli suunnittelevat blogitekstit tärkeiden avainsanojen ympärille. Hakutermit ovat sanoja, joilla ihmiset etsivät tietoa jostakin tietystä asiasta hakukoneista (kuten Googlesta). Kun sisällöt luodaan avainsanojen pohjalta, tekstit parantavat Google-näkyvyyttä ja siten brändisi näkyvyyttä laajemminkin.
Olennainen työkalu sisältöjen ideoinnissa onkin avainsanaohjelmisto, joka osoittaa ne hakutermit, joille on hakuja ja joita kannattaa siten optimoida. Itselläni on listalla lukuisia avainsanoja, joista kirjoitan säännöllisen epäsäännöllisesti uusia blogitekstejä. Brändilleni olennaisia termejä ovat esimerkiksi "sisällöntuottaja", "freelance-sisällöntuottaja" ja "freelance-kirjoittaja".
💡 Jos tuotat työksesi sisältöä tai toimit muutoin sisällöntuottajana, mutta sinulta ei löydy erillistä ohjelmistoa avainsanoille, hakutermejä voit bongata ilmaiseksi esimerkiksi Google Search Consolesta.

3. Sosiaalinen media
Some on loputtomien ideoiden aarreaitta. Esimerkiksi LinkedInissä pörräävät useat sisällöntuottajat ja muut viestintäalan tekijät. Siksi mahdollisuudet löytää hyviä tekstiaihioita ovat suurenmoiset!
Ehkäpä luit somessa kiinnostavan postauksen, joka liippasi läheltä toimialaasi ja tuumit, että aiheesta saisi hyvän blogitekstin aikaan. Tai ehkä joku oli postannut tietystä teemasta, josta sinulle kumpusi mieleen erilainen näkökulma. Vai postasitko itse jostain ja inspiroiduit saamistasi kommenteista? Tee niiden pohjalta blogiteksti.
4. Lehtiartikkelit ja kirjat
Ei ole kerta eikä ensimmäinen, kun saan blogikirjoituksen idean kirjasta tai lehdestä.
Luen paljon tietokirjallisuutta moninaisista aiheista, kuten yrittäjän työn hinnoittelusta, sosiaalisesta mediasta irrottautumisesta (olen läksinyt kaikista muista paitsi LinkedInistä), taloudesta, ekologisesta elämästä, ravinnosta, hyvinvoinnista ja niin edelleen. Siksi tietokirjat ovatkin itselleni todellinen ideoiden aarrearkku.
Kirjoitin esimerkiksi freelance-sisällöntuottajan työn hinnoittelua koskevat blogiartikkelit muutamien yrittäjän talous -aiheisten kirjojen jälkeen silloin kun aloitin yrittäjänä. Aiheesta ei liioin löytynyt muita blogitekstejä, joten koin tarpeelliseksi nostaa sisällöntuotannon hintaa blogitekstein esille.
Ota siis muistikirja ja kynä lähellesi, kun luet kirjoja tai lehtijuttuja.
5. Keskustelut
Silmät ja korvat kannattaa pitää auki joka paikassa, sillä ideoita voi ilmestyä yllättäen vaikkapa kauppajonossa tai junamatkalla, kun kuulet sattumalta ventovieraiden keskusteluja. Mutta erityisen merkittäviä hetkiä ideoiden syntymiselle ovat juttutuokiosi muiden kanssa – etenkin asiakkaidesi tai työhön liittyvien henkilöiden kanssa.
Freelance-kirjoittajana poimin usein ideoita keskusteluista asiakkaideni kanssa tai kun tapaan muita henkilöitä työssäni. Esimerkiksi kerran eräs uusi tuttavuus pohti, miten sisällöntuottaja voi kirjoittaa hänen oman toimialansa asioista sujuvasti. Tein aiheesta blogiartikkelin.
Ja useammin kuin kerran sisällöntuottajan ammatista haaveilevat ovat tiedustelleet minulta, jo hieman kokeneemmalta freelance-kirjoittajalta, paljonko sisällöntuottajat yleensä ottaen saavat ammatissaan palkkaa. Siitäkin rustasin blogitekstin.
Tosi yleinen kysymys, jota minulta on monia kertoja tiedusteltu, on "kauanko sisällöntuottajalla kuluu aikaa yhden blogitekstin kirjoittamiseen", joten kyseinen blogikirjoituskin löytyy blogistani.
Näin helposti voit saada ideoita ja mainioita aiheita blogiisi!
Ideoiden ja näkökulmien varastaminen on väärin ja viestii enimmäkseen tekijän laiskuudesta ja luovuuden puutteesta.
ÄLÄ VARASTA MUIDEN SISÄLLÖNTUOTTAJIEN IDEOITA
Caps lock on melko karsea "tyylikeino" kirjoittamisessa, mutta nyt oli ihan pakko kirjoittaa viimeinen väliotsikko oikein pölkkykirjaimin. Eli toistan: ÄLÄ VARASTA MUIDEN SISÄLLÖNTUOTTAJIEN IDEOITA. Ideoiden ja näkökulmien varastaminen on väärin. Se viestii tekijän laiskuudesta ja luovuuden puutteesta.
Tiedostan kuitenkin, että tänä päivänä on vaikea välttyä siltä, ettei vahingossakaan kirjoittaisi samoista aiheista kuin muut sisällöntuottajat, sillä samat aiheet pyörivät alan tekijöiden huulilla vuodesta toiseen. Siksi on luonnollista toisinaan ottaa kantaa samaan teemaan kuin toinen freelance-kirjoittaja, copywriter tai muu sisällöntuottaja.
Mutta tällöin se, miten kirjoitat, on olennaista. Keksi oma näkökulma ja kerro omia tarinoitasi, älä muiden tarinoita.
Ei auta, että sisällöntuottaja yrittää silotella tekstiä esimerkiksi vaihtamalla sanoja erilaisiksi kuin alkuperäisellä kirjoittajalla, jos hän kuitenkin varastaa tekstin idean ja näkökulman. Samankaltaisen näkökulman huomaa, vaikka kuinka pintaa yrittäisi kuorruttaa.

Minulla saattaa olla kokemusta siitä, että ideoitani on varastettu. Sanoin saattaa siksi, että en voi olla asiasta 100 % varma, vaikka moni asia osoittaakin varastamisen suuntaan. Tiedä sitten, ehkä kyseessä on vain puhdas sattuma.
Mitä sitten tapahtui? Surffailin yhtenä päivänä netissä ja kirjoitin hakukoneeseen hakusanan, jota en enää muista. Päädyin kuitenkin erään yrittäjän sivustolle, freelance-sisällöntuottaja hänkin. Tutkailin naisen sivustoa ja aloin äkkiä huomata monia yhtäläisyyksiä omaan sivustooni aina värimaailmasta lähtien.
Sitten kurkistin hänen blogitekstejään ja havahduin: osa tekstien ideoista oli aivan kuin omasta kynästäni! Tekstien rakennekin noudatteli tismalleen samaa rakennetta kuin omissa teksteissäkin väliotsikoineen kaikkineen.
En voi edelleenkään olla varma, onko tämä itäsuomalainen tekijä todella varastanut sisältöjäni, mutta kovin vahva tunne minulle välittyi. Asiaa vahvistaa sekin, että hän on aloittanut yrittäjänä minun jälkeeni.
Mutta tiedättekös mitä? En suuttunut asiasta, en edes ärtynyt. Lähinnä hämmennyin (paljon), että joku todellakin tekee niin ja vielä aivan häpeilemättä. Olin myös hiukan huvittunut ja sen jälkeen vähän ylpeäkin itsestäni. Kai se kertoo siitä, että hän on tykännyt sivuistani ja tavastani kirjoittaa ja halunnut ottaa mallia?
Mutta fakta on, että jos kirjoittaja nappaa ideoita muilta, teksteistä jää täysin puuttumaan jo aiemmin mainitsemani omintakeisuus. Jos kirjoittaja feikkaa, nettisivuista ja blogiteksteistä ei välity aitous – näkökulmathan ovat jonkun toisten keksimiä.
Entä millaista viestiä "pölliminen" kertoo ulospäin tekijän ammattitaidosta? Esimerkiksi copywriterin tehtävänä on rakentaa asiakkaan tone of voicea. Mutta miten se onnistuu, jos oma tone of voice on hukassa ja todellisuudessa heijasteleekin jonkun toisen copywriterin ääntä?
On myös suuri riski, että henkilö, jonka sivustolta sisällöntuottaja vei ideoita, löytää ne jonain päivänä. Kuten minä tein.
Jos haluat kirjoittaa jonkun toisen sisällöntuottajan tekstin inspiroimana, pidä tarkka huoli siitä, että kirjoitus poikkeaa merkittävästi alkuperäisestä ja sisältää enimmissä määrin omia ajatuksiasi.
Markkinointiala on eittämättä villi länsi, mutta tälläkin alalla voi toimia vilpittömästi ja puhtain sydämin.
Ikävä kyllä välillä myös LinkedInissä törmään aiheisiin, jotka pysäyttävät pohtimaan, onko tekijä kenties käynyt blogissani kurkkimassa ja kirjoittanut sitten tismalleen samasta näkökulmasta ja samankaltaisella tekstirakenteella postauksen tai blogitekstin. Tällöin olisi suotavaa, että minut mainitaan tekstin yhteydessä.
Koska itse kartan ideoiden varastamista, en mielelläni edes lue muiden sisällöntuottajien ja copywriterien tekstejä, etten vain alitajuisestikaan haalisi niistä vaikutteita. Haluan pysyä uskollisena omalle tyylilleni, omille luoville ja joskus villeillekin näkökulmilleni ja ennen muuta omalle persoonallisuudelleni, jota sivustollani viestin asiakkaille.
Markkinointiala on eittämättä villi länsi, mutta tälläkin alalla voi toimia vilpittömästi ja puhtain sydämin. Asiakkaat tekevät ostopäätöksiä ennen kaikkea sen mukaan, millaisen tunnejäljen tekijä jätät heihin. Jätä siis aito, rehellinen ja persoonallinen jälki. Se kantaa pitkälle.
Etsitkö freelance-kirjoittajaa, jolle tekstien parissa työskentely on suuri intohimo? Olet oikeassa osoitteessa, laita viestiä.
Komentáre