top of page

Markkinointi- ja mainostoimistoilla on iso vastuu ilmastonmuutoksen hillitsemisessä

Writer's picture: Tiia UngTiia Ung

Päivitetty: 7 päivää sitten

Moni markkinoija edistää turhaa kuluttamista. Aiheellinen kysymys onkin, voisivatko markkinointi- ja mainostoimistot olla avainasemassa viherpesun kitkemisessä ja kestävämpiin valintoihin ohjaamisessa? Mikä oikeastaan on markkinoijan rooli tässä kaikessa?


Muotimainos.

Olisin voinut valita toisenkin alan. Olisin voinut journalismin opintojen jälkeen jatkaa matkaani uutistoimittajaksi tai dokumentaristiksi. Olisin voinut valita alan, jossa saan vaikuttaa asioihin ja tuoda esille uusia näkökulmia.


Sen sijaan valitsin markkinoinnin alan. Miksi? Ajattelinhan jo vuosia sitten, että maailma ei kaipaa turhaa kuluttamista. Mainoskatkojen aikana mykistin äänet telkkarista (mykistän yhä). Ne harvat kerrat kun “shoppailin”, shoppailin kirpputoreilla tai Tori.fi-sovelluksessa. Niin on ollut vuosia.


Mutta sitten oivalsin harkitessani yrittäjyyttä, että markkinointiakin voi tehdä vastuullisesti, omaa ekologista elämäntapaa vaalien. Lopulta on kyse siitä, ketä ja mitä markkinoin. Mikä oivallus!


Lopulta muutos vaati irtisanoutumisen vakituisesta työpaikasta, päättäväisyyttä nostaa omat kestävät arvot tekemisen keskiöön ja uskallusta sanoa ei asiakkaille, jotka eivät jaa samaa arvomaailmaa.


Markkinointi- ja mainostoimistoilla on suuri vastuu ilmastokriisissä – viherpesu on valtaisa ongelma


Greenpeace julkisti keväällä 2022 Vuoden huiputus -kilpailun, jossa suomalaiset äänestivät vuoden likaisinta ja härskeintä fossiilimainosta. Kyseessä on jokavuotinen kilpailu, jossa tavan tallaajat saavat mahdollisuuden vaikuttaa.


Greenpeace paljasti voittajan ironisesti Suomen suurimmassa luovan suunnittelun juhlassa, Vuoden huiput -mainosgaalassa. Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntija Olli Tiainen piti gaalassa myös juhlapuheen. Puheessaan Tiainen toi esille tärkeän teeman, josta tulisi puhua julkisesti paaaaaaljon enemmän: mikä on mainosalan vastuu elinkelpoisen ympäristön säilyttämisessä?


Tiainen virkkoo: "Mainoksilla vaikutetaan kulutukseen, pestään hiilenmustaa vihreäksi ja muokataan kuvaa hyvästä ja tavoiteltavasta elämästä. Mainostoimistoilla on suuri valta ja sitä myöten myös suuri vastuu."


Markkinoijana tiedän kokemuksesta, että on helppo olla ajattelematta, kenelle markkinointia omassa työssään toteuttaa. On helppo häivyttää vastuullisuusajatukset ja keskittyä vain kulloinkin käsillä olevaan työtehtävään. Mutta niin ei pitäisi missään nimessä tehdä, aivoja on lupa käyttää hyvään.


Asian sivuuttamalla markkinoijat saattavat nimittäin omalta osaltaan myötävaikuttaa ilmastonmuutoksen etenemiseen – ja melko varmasti myös tekevät niin. Jos eivät suoraan, niin sitten välillisesti. Finnwatchin Yritysten vastuu ilmastosta ja oikeudenmukaisesta siirtymästä -julkaisussa todetaan, että yritykset saattavat aiheuttaa haitallisia vaikutuksia kahdella tapaa:


  1. Oman toiminnan kautta

  2. Yhteistyökumppaneiden, kuten asiakkaidensa kautta


Markkinoijien – oli kyseessä sitten mainos- tai markkinointitoimisto, freelance-kirjoittaja, digimarkkinoija, mainosgraafikko tai copywriter – on aika tutkailla työtään kriittisesti: edistänkö vastuutonta kuluttamista? Keitä asiakkaani ovat? Päästänkö käsistäni viherpesulta haiskahtavia mainoksia?


Kosmetiikkatuotteita pöydällä.
Mainokset ja brändit kulkevat ihmisten nähtäväksi pääsääntöisesti markkinointi- ja mainostoimistojen kautta. Siksi näillä toimistolla on iso vastuu harteillaan.

Markkinointi- ja mainostoimistot portinvartijoiksi?


Osallistuin aikoinaan WWF Suomen Ostatko hiilineutraalia -seminaariin. Seminaarin puheenvuoroissa korostui alinomaa, että kuluttajat vaativat jatkuvasti lisää tekoja yrityksiltä.


Seminaarissa Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) tutkija Tero Heinonen heitti ilmoille virkistävän näkökulman mainostoimistojen roolista. Hän kysyi, voisivatko mainostoimistot toimia jollain tapaa portinvartijoina viherpesun suhteen – mainoksethan kulkevat ihmisten nähtäville näiden toimistojen kautta, joten miksipä ei?


Tero Heinosen kommentti on mielestäni tarpeellinen ja virkistävä. Toivon todella, että mainostoimistot ottaisivat tiukan linjan viherpesun suhteen, eivätkä päästäisi läpi mainoksia jotka koittavat "pestä hiilenmustaa vihreäksi".


Asia koskee mainostoimistojen lisäksi erilaisia markkinointitoimistojakin; digimarkkinoijien käsien kautta kulkee mainoksia niin sosiaaliseen mediaan, Google Adsiin kuin vaikkapa nettisivujen bannereihinkin.


Mikä olisi sen parempi paikka muovata markkinointialaa edes pikkiriikkisen toiseen suuntaan kuin olla itse sen ytimessä?

Onneksi muutosta on ilmassa. Osa mainos- ja markkinointitoimistoista profiloituu jo nyt kestävästi toimiviksi. Tulevaisuudessa varmasti yhä useampi tekee niin. Vaikka yritys ei vielä perustaisikaan toimintaansa ekologisuudelle ja eettisyydelle, vastuutaan ei voi enää kiertää. Jostain on aloitettava.


Kiinnostaako yhteistyö sisällöntuotannon, oikoluvun tai hakukoneoptimoinnin saralla? Ole yhteydessä.


Näin yrityksesi voi kantaa vastuunsa ilmastonmuutoksen hillinnässä


Eräs WWF:n uutiskirje nosti esille vastuita, joita yrityksillä on ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Pääpaino on päästöjen vähentämisessä koko arvoketjun osalta.


Näin yritykset voivat hillitä ilmastonmuutosta:


  • Satsatkaa rahaa oman arvoketjun päästöjen vähentämiseksi.

  • Rahoittakaa välttämättömiä ilmastoratkaisuja.

  • Välttäkää ilmastostrategiassanne pelkkiä päästökompensaatioita.

  • Tukekaa vain oikeasti laadukkaita kompensaatiohankkeita.

  • Kieltäytykää markkinoimasta tuotteita hiilineutraaleina, jos väitteen pohjana ovat vain kompensaatiot.

  • Luokaa ilmastostrategianne Science Based Targets initiativen (SBTi) Net Zero Standardin pohjalta.

Lähde: WWF


Yrityksen toimistotila.
Yritysten olisi tärkeää suunnata toimensa päästöjen vähentämiseen koko arvoketjun eli scope 1,2 ja 3 osalta. Yrityksen liikevaihto ei voi jatkossa enää kertyä volyymista.

Ekologinen elämäntapa ohjaa omaa työtäni


Markkinoijat ja mainostajat ovat osa koneistoa, joka tuottaa aina vain lisää kulutusta maailmaan. Ymmärrys siitä, että myös minä olen osa tuota massiivista koneistoa, alkoi todella ahdistaa. Henkilökohtaisessa elämässäni kestävät valinnat ja ekologinen elämäntapa ovat arkipäivää, ja siksi on luonteva jatkumo, että ne ovat päämääriäni yrittäjänäkin.


Omien arvojen mukaan toimiminen tuo syvää merkityksellisyyttä elämään.

Lopulta saavuin ahdistukseni kanssa pisteeseen, missä en nähnyt muuta mahdollisuutta kuin ryhtyä yrittäjäksi. Mikä olisi sen parempi paikka muovata markkinointialaa edes pikkiriikkisen toiseen suuntaan kuin olla itse sen ytimessä?


Yrittäjänä keskityn palvelemaan asiakkaita, jotka eivät edistä ilmastonmuutosta tai polje ihmisten tai eläinten oikeuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että valikoin huolellisesti yhteistyöt, joihin lähden mukaan. Puntaroin rauhassa, sopiiko toimija kohderyhmääni ja uskallan kieltäytyä toimeksiannoista – vaikka olisi taloudellisesti haastavaakin. Luotan, että selviän.


Kirjoittaja kirjoittaa tekstiä asiakkaalle kannettavalla tietokoneella.
Markkinointialan tekijät voivat tehdä ammattitaidollaan paljon ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Avainasemassa on, keitä he valitsevat asiakkaikseen ja mitä tuotteita tai palveluita he mainostavat.

Lukuisat ihmiset ympäri maapalloa työskentelevät tälläkin hetkellä työpaikassa, jossa arvot eivät vastaa omia arvoja. Se kuluttaa valtavasti henkisiä voimavaroja. Ei ole helppoa lähteä vastavirtaan, mutta sinun kannattaa tehdä niin. Lupaan, että omien arvojen pohjalta toimiminen tuo syvää merkityksellisyyttä elämään!


Kuka jää katsomaan vierestä, kun elinolot maapallomme muuttuvat tukalammiksi? Kuka aikoo edelleen sivuuttaa niin suuren asian kuin oman maapallomme olemassaolon turvaamisen? Kuka jatkaa samaa rataa kuin ennenkin? Siinäpä pohdittavaa itse kullekin – eritoten markkinointi- ja mainostoimistojen johdolle.


Nyt on aika toimia yhteisen hyvän puolesta. 💚


Etsitkö luotettavaa kumppania sisällöntuotannon, oikoluvun tai hakukoneoptimoinnin saralla? Jutellaan enemmän, ole oitis yhteydessä.




89 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page