top of page
  • Writer's pictureTiia Ung

Markkinoijan vastuu ilmastonmuutoksessa

Päivitetty: 9. toukok.

Moni markkinoija edistää turhaa kuluttamista, kenties ajattelemattomuuttaan. Toisinaan kyse on myös piittaamattomuudesta. Voisivatko markkinointi- ja mainostoimistot olla avainasemassa viherpesun kitkemisessä? Mikä on markkinoijan rooli elinympäristömme säilyttämisessä?


Mainostaulu keskellä kaupungin katua.

Olisin voinut valita toisenkin alan. Olisin sittenkin voinut journalismin opintojen jälkeen jatkaa matkaani uutistoimittajaksi tai dokumentaristiksi. Olisin voinut valita alan, jossa voin vaikuttaa asioihin, tuoda esille uusia näkökulmia ja toimia omien arvojen mukaan.


Sen sijaan valitsin markkinoinnin alan. Miten niin pääsi käymään? Ajattelinhan jo vuosia sitten, että maailma ei kaipaa turhaa kuluttamista. Mainoskatkojen aikana mykistin äänet telkkarista. Ne harvat kerrat kun “shoppailin”, shoppailin kirpputoreilla tai Tori.fi-sovelluksessa.


Kun oivalsin, että voin tehdä markkinointia vastuullisesti ekologisia ja eettisiä arvoja vaalien, uusi maailma avautui. Muutos vaati irtisanoutumisen vakituisesta työpaikasta, rohkeutta nostaa omat arvot tekemisen keskiöön ja uskallusta sanoa ei asiakkaille, jotka eivät kuulu kohderyhmääni.


Mainos- ja viestintätoimistoilla on suuri vastuu ilmastokriisin hallinnassa


Greenpeace julkisti keväällä 2022 Vuoden huiputus -kilpailun, jossa suomalaiset äänestivät "vuoden likaisinta ja härskeintä fossiilimainosta". Kyseessä on vuosittainen kilpailu, jossa me tavan tallaajat saamme mahdollisuuden vaikuttaa omalla äänellämme.


Niinpä annoin itsekin ääneni omalle "suosikille." Greenpeace paljasti voittajan ironisesti Suomen suurimmassa luovan suunnittelun juhlassa, Vuoden huiput -mainosgaalassa. Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntija Olli Tiainen piti gaalassa myös juhlapuheen. Puheessaan Tiainen toi esille äärimmäisen tärkeän teeman, josta tulisi puhua yleisestikin enemmän: mainosalan vastuu elinkelpoisen ympäristön säilyttämisessä.


Tiainen virkkoo: "Mainoksilla vaikutetaan kulutukseen, pestään hiilenmustaa vihreäksi ja muokataan kuvaa hyvästä ja tavoiteltavasta elämästä. Mainostoimistoilla on suuri valta ja sitä myöten myös suuri vastuu."


Markkinoijana tiedän kokemuksesta, että on helppo olla ajattelematta, kenelle markkinointia toteuttaa. On helppo häivyttää vastuullisuusajatukset omasta työstä ja keskittyä vain kulloinkin käsillä olevaan tehtävään. Mutta niin ei pitäisi tietenkään tehdä.


Toivoisin tosissani, että mainostoimistot ottaisivat tiukan linjan viherpesun suhteen, eivätkä päästäisi läpi mainoksia, jotka koittavat "pestä hiilenmustaa vihreäksi".

Graafikko tekee mainosta tietokoneella.
Mainokset kulkevat ihmisten nähtäväksi pääsääntöisesti markkinointi- ja mainostoimistojen kautta. Mikä on heidän vastuunsa viherpesun suhteen? Sanoisin että merkittävä!

Asian sivuuttamalla markkinoijat saattavat omalta osaltaan myötävaikuttaa ilmastonmuutoksen etenemiseen – ja melko varmasti myös tekevät niin. Jos eivät suoraan, niin sitten välillisesti. Finnwatchin Yritysten vastuu ilmastosta ja oikeudenmukaisesta siirtymästä -julkaisussa todetaan, että yritykset saattavat aiheuttaa haitallisia vaikutuksia kahdella tapaa:

  1. Oman toiminnan kautta

  2. Yhteistyökumppaneiden kuten asiakkaidensa kautta

Markkinoijien, oli kyseessä sitten mainos- tai markkinointitoimisto, freelance-kirjoittaja, digimarkkinoija, mainosgraafikko tai copywriter, onkin aika tutkailla omaa toimintaansa kriittisesti. Edistätkö vastuutonta kuluttamista? Keitä asiakkaasi ovat? Entä mitäpä jos palvelisitkin heitä, joiden liiketoiminta on eettiseltä ja ekologiselta kantilta aidosti kestävää?


Mainostoimisto portinvartijaksi viherpesun suhteen?


Osallistuin kesällä 2022 WWF Suomen Ostatko hiilineutraalia -seminaariin. Seminaarin puheenvuoroissa korostui alinomaa, että kuluttajat vaativat yhä enemmän tekoja yrityksiltä. Viherpesu kuitenkin uhkaa romuttaa tietoisten kuluttajien hyvää tarkoittavat aikeet.


Seminaarissa Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) tutkija Tero Heinonen heitti ilmoille virkistävän näkökulman koskien mainostoimistojen roolia. Heinonen kysyi, voisivatko mainostoimistot toimia jollain tapaa portinvartijoina viherpesun suhteen – mainoksethan kulkevat ihmisten nähtäville näiden toimistojen kautta.


Heinosen kommentti on mielestäni erittäin hyvä ja tarpeellinen. Toivoisin tosissani, että mainostoimistot ottaisivat tiukan linjan viherpesun suhteen, eivätkä päästäisi läpi mainoksia, jotka koittavat "pestä hiilenmustaa vihreäksi". Asia koskee mainostoimistojen lisäksi erilaisia markkinointitoimistoja; digimarkkinoijien käsistä livahtaa mainoksia niin sosiaaliseen mediaan, Google Adsiin kuin vaikkapa nettisivujen bannereihinkin.


Mikä olisi sen parempi paikka muovata markkinointialaa edes pikkiriikkisen toiseen suuntaan kuin olla itse sen ytimessä?

Muutosta on ilmassa. Osa mainos- ja markkinointitoimistoista profiloituu jo nyt kestävästi toimiviksi. Tulevaisuudessa varmasti yhä useampi tekee niin. Vaikka yritys ei vielä perustaisikaan toimintaansa ekologisuudelle ja eettisyydelle, vastuutaan ei voi enää kiertää. Jostain on aloitettava.


Miten yritys voi kantaa vastuunsa ilmastonmuutoksen hillinnässä?


WWF:n kesäkuun 2022 uutiskirje nosti esille vastuita, joita yrityksillä on ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Pääpaino on päästöjen vähentäminen koko arvoketjun osalta.


WWF:n mukaan yritysten kannattaisi

  • satsata rahaa oman arvoketjun päästöjen vähentämiseksi

  • rahoittaa välttämättömiä ilmastoratkaisuja

  • välttää ilmastostrategiassa pelkkiä päästökompensaatioita

  • rahoittaa vain laadukkaita kompensaatiohankkeita

  • välttää markkinoimasta tuotteita hiilineutraaleina, jos väitteen pohjana ovat vain kompensaatiot

  • luoda ilmastostrategiansa Science Based Targets initiativen (SBTi) Net Zero Standardin pohjalta.

Verkkokauppias pakkaa laatikkoa, jonka on määrä lähteä asiakkaalle.
Yritysten olisi tärkeää suunnata ajatuksensa päästöjen vähentämiseen koko arvoketjun eli scope 1,2 ja 3 osalta. Vastuullisuusvaikuttaja Outi Pyy peräänkuuluttaa, ettei yrityksen liikevaihto voi jatkossa enää kertyä volyymista.

Myös vastuullisten vaatteiden asiantuntija ja vaikuttaja Outi Pyy nosti taannoin LinkedIn-postauksessaan esille yritysten vastuuta. Kirjoituksessaan Pyy peräänkuuluttaa yritysten koko liiketoimintamallin muuttamista. Hän kirjoittaa:


"Ilmastonmuutos ja päästötavoitteet vaativat yrityksiä muuttumaan täysin seuraavan 5–8 vuoden aikana, koska päästövähennyksien tarve on valtava. Tämä tarkoittaa todennäköisesti myös sitä, että yrityksien liiketoimintamalli ei voi enää tulevaisuudessa perustua volyymipohjaisen tuotannon ja myynnin kasvattamiseen. Koska liiketoimintamalli ei voi enää vaatia luonnonresurssien käytön määrän kasvattamista."


Samaisessa postauksessa Pyy ennustaa niiden yritysten menestyvän, jotka kykenevät luomaan tuotantonsa oheen kiertotalouteen perustuvaa liiketoimintaa. "Kaikki muut ovat osa ongelmaa", Pyy napauttaa.


Kysymys kuuluukin, kuka aikoo olla osa ongelmaa? Kuka uskaltaa lähteä eri suuntaan liiketoiminnassaan?


Näin kannan vastuuni markkinoijana


Markkinoijat ovat osa koneistoa, joka tuottaa lisää kulutusta maailmaan. Ymmärrys siitä, että myös minä olen osa tuota massiivista koneistoa, alkoi ahdistaa. Henkilökohtaisessa elämässäni tavoitteenani on jo vuosia ollut vastuullinen ja eettinen kuluttaminen, jolloin on luontevaa, että se on päämääräni myös ammatillisesti.


Lopulta saavuin ahdistukseni kanssa pisteeseen, jossa en nähnyt muuta mahdollisuutta kuin hypätä freelance-kirjoittajaksi. Mikä olisi sen parempi paikka muovata markkinointialaa edes pikkiriikkisen toiseen suuntaan kuin olla itse sen ytimessä?


Yrittäjänä keskityn palvelemaan asiakkaita, jotka eivät edistä ilmastonmuutosta tai huononna ihmisten tai eläinten oikeuksia. Tämä tarkoittaa, että asiakkaani koostuvat

  1. aidosti vastuullisista toimijoista, joille luonto on tärkeä arvo

  2. aineettomia palveluja tarjoavista asiakkaista, kuten järjestöistä, säätiöistä tai yrityksistä.


Copywriter kirjoittaa tekstiä asiakkaalle kannettavalla tietokoneella.
Freelance-kirjoittajat ja esimerkiksi copywriterit – jotka ovat myöskin usein markkinointialalla – voivat tehdä ammattitaitonsa avulla paljon ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Avainasemassa on, keitä he valitsevat asiakkaikseen.

Koulutan itseäni alati perehtymällä erilaisiin vastuullisuuden teemoihin, kuten viherpesuun ja vastuulliseen vaateteollisuuteen. Näin pysyn kartalla, mikä on oikeaa vastuullisuutta ja ketkä koittavat vain kiillottaa yrityksensä imagoa. Minun tulee pysyä kartalla, jotta tuon hakukoneissa esille heitä, jotka aidosti näkevät vaivaa paremman huomisen puolesta. Jotka ovat osa muutosta, eivätkä osa ongelmaa.


Lukuisat ihmiset ympäri maapalloa työskentelevät tälläkin hetkellä työpaikassa, jossa arvot eivät vastaa omia arvoja. Se kuluttaa valtavasti henkisiä voimavaroja. Ei ole helppoa lähteä uimaan vastavirtaan, mutta se kannattaa; omien arvojen mukaan toimiminen tuo syvää merkityksellisyyttä elämään.


Kuka jää yhä katsomaan vierestä, kun elinolot maapallomme muuttuvat tukalammiksi? Kuka aikoo edelleen sivuuttaa niin suuren asian kuin oman maapallomme olemassaolon turvaamisen?


Siinäpä pohdittavaa itse kullekin – eritoten markkinointi- ja mainostoimistojen johdolle.


Koetko, että meillä voisi olla arvojen puolesta paljon yhteistä? Etsitkö avuksesi freelance-kirjoittajaa? Kuulen sinusta mielelläni – ole yhteydessä. 😊




45 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page