top of page

Markkinoijilla ja mainostoimistoilla on suuri vastuu ilmastonmuutoksen hillitsemisessä

Päivitetty: 12. helmik.

Moni markkinoija edistää turhaa kuluttamista. Aiheellinen kysymys onkin, voisivatko markkinointi- ja mainostoimistot olla avainasemassa viherpesun kitkemisessä? Mikä on markkinoijan rooli elinympäristömme säilyttämisessä?


Muotimainos.

Olisin voinut valita toisenkin alan. Olisin voinut journalismin opintojen jälkeen jatkaa matkaani uutistoimittajaksi tai dokumentaristiksi. Olisin voinut valita alan, jossa saan vaikuttaa asioihin, tuoda esille uusia näkökulmia ja toimia omien arvojen mukaan.


Sen sijaan valitsin markkinoinnin alan. Miksi? Ajattelinhan jo vuosia sitten, että maailma ei kaipaa turhaa kuluttamista. Mainoskatkojen aikana mykistin äänet telkkarista (mykistän yhä). Ne harvat kerrat kun “shoppailin”, shoppailin kirpputoreilla tai Tori.fi-sovelluksessa.


Mutta sitten oivalsin, että markkinointiakin voi tehdä vastuullisesti omaa ekologista elämäntapaa vaalien. Kysymys kuuluu, ketä ja mitä markkinoin. Mikä oivallus!


Lopulta muutos vaati irtisanoutumisen vakituisesta työpaikasta, päättäväisyyttä nostaa omat kestävät arvot tekemisen keskiöön ja uskallusta sanoa ei asiakkaille, jotka eivät jaa samaa arvomaailmaa.


Markkinointi- ja mainostoimistoilla on suuri vastuu ilmastokriisissä – viherpesu valtaisa ongelma


Greenpeace julkisti keväällä 2022 Vuoden huiputus -kilpailun, jossa suomalaiset äänestivät vuoden likaisinta ja härskeintä fossiilimainosta. Kyseessä on vuosittainen kilpailu, jossa tavan tallaajat saavat mahdollisuuden vaikuttaa.


Greenpeace paljasti voittajan ironisesti Suomen suurimmassa luovan suunnittelun juhlassa, Vuoden huiput -mainosgaalassa. Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntija Olli Tiainen piti gaalassa myös juhlapuheen. Puheessaan Tiainen toi esille äärimmäisen tärkeän teeman, josta tulisi puhua julkisesti enemmän: mikä on mainosalan vastuu elinkelpoisen ympäristön säilyttämisessä?


Tiainen virkkoo: "Mainoksilla vaikutetaan kulutukseen, pestään hiilenmustaa vihreäksi ja muokataan kuvaa hyvästä ja tavoiteltavasta elämästä. Mainostoimistoilla on suuri valta ja sitä myöten myös suuri vastuu."


Markkinoijana tiedän kokemuksesta, että on helppo olla ajattelematta kenelle markkinointia toteuttaa. On helppo häivyttää vastuullisuusajatukset omasta työstä ja keskittyä vain kulloinkin käsillä olevaan tehtävään. Mutta niin ei pitäisi tehdä.


Asian sivuuttamalla markkinoijat saattavat nimittäin omalta osaltaan myötävaikuttaa ilmastonmuutoksen etenemiseen – ja melko varmasti myös tekevät niin. Jos eivät suoraan, niin sitten välillisesti. Finnwatchin Yritysten vastuu ilmastosta ja oikeudenmukaisesta siirtymästä -julkaisussa todetaan, että yritykset saattavat aiheuttaa haitallisia vaikutuksia kahdella tapaa:


  1. Oman toiminnan kautta

  2. Yhteistyökumppaneiden kuten asiakkaidensa kautta


Markkinoijien – oli kyseessä sitten mainos- tai markkinointitoimisto, freelance-kirjoittaja, digimarkkinoija, mainosgraafikko tai copywriter – onkin aika tutkailla toimintaansa kriittisesti: edistätkö vastuutonta kuluttamista? Keitä asiakkaasi ovat? Päästätkö käsistäsi viherpesulta haiskahtavia mainoksia?


Kosmetiikkatuotteita pöydällä.
Mainokset ja brändit kulkevat ihmisten nähtäväksi pääsääntöisesti markkinointi- ja mainostoimistojen kautta.

Mainostoimisto portinvartijaksi


Osallistuin aikoinaan WWF Suomen Ostatko hiilineutraalia -seminaariin. Seminaarin puheenvuoroissa korostui alinomaa, että kuluttajat vaativat lisää tekoja yrityksiltä.


Seminaarissa Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) tutkija Tero Heinonen heitti ilmoille virkistävän näkökulman koskien mainostoimistojen roolia. Hän kysyi, voisivatko mainostoimistot toimia jollain tapaa portinvartijoina viherpesun suhteen – mainoksethan kulkevat ihmisten nähtäville näiden toimistojen kautta.


Tero Heinosen kommentti on mielestäni tarpeellinen. Toivon, että mainostoimistot ottaisivat tiukan linjan viherpesun suhteen, eivätkä päästäisi läpi mainoksia, jotka koittavat "pestä hiilenmustaa vihreäksi".


Asia koskee mainostoimistojen lisäksi erilaisia markkinointitoimistoja; markkinoijien käsien kautta kulkee mainoksia niin sosiaaliseen mediaan, Google Adsiin kuin vaikkapa nettisivujen bannereihinkin.


Mikä olisi sen parempi paikka muovata markkinointialaa edes pikkiriikkisen toiseen suuntaan kuin olla itse sen ytimessä?

Onneksi muutosta on ilmassa. Osa mainos- ja markkinointitoimistoista profiloituu jo nyt kestävästi toimiviksi. Tulevaisuudessa varmasti yhä useampi tekee niin. Vaikka yritys ei vielä perustaisikaan toimintaansa ekologisuudelle ja eettisyydelle, vastuutaan ei voi enää kiertää. Jostain on aloitettava.


Kiinnostaako yhteistyö sisällöntuotannon, oikoluvun tai hakukoneoptimoinnin saralla? Ole yhteydessä.


Näin yritys voi kantaa vastuunsa ilmastonmuutoksen hillinnässä


WWF:n uutiskirje nosti taannoin esille vastuita, joita yrityksillä on ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Pääpaino on päästöjen vähentäminen koko arvoketjun osalta.


Yritykset voivat hillitä ilmastonmuutosta omalta osaltaan


  • satsaamalla rahaa oman arvoketjun päästöjen vähentämiseksi

  • rahoittamalla välttämättömiä ilmastoratkaisuja

  • välttämällä ilmastostrategiassa pelkkiä päästökompensaatioita

  • tukemalla vain laadukkaita kompensaatiohankkeita

  • kieltäytymällä markkinoimasta tuotteita hiilineutraaleina, jos väitteen pohjana ovat vain kompensaatiot

  • luomalla ilmastostrategiansa Science Based Targets initiativen (SBTi) Net Zero Standardin pohjalta.

Lähde: WWF


Yrityksen toimistotila.
Yritysten olisi tärkeää suunnata toimensa päästöjen vähentämiseen koko arvoketjun eli scope 1,2 ja 3 osalta. Yrityksen liikevaihto ei voi jatkossa enää kertyä volyymista.

Ekologinen elämäntapa ohjaa omaa työtäni


Markkinoijat ja mainostajat ovat osa koneistoa, joka tuottaa aina vain lisää kulutusta maailmaan. Ymmärrys siitä, että myös minä olen osa tuota massiivista koneistoa, alkoi ahdistaa. Henkilökohtaisessa elämässäni kestävät valinnat ovat arkipäivää, ja siksi on luonteva jatkumo, että se on päämääräni myös yrittäjänä.


Omien arvojen mukaan toimiminen tuo syvää merkityksellisyyttä elämään.

Lopulta saavuin ahdistukseni kanssa pisteeseen, jossa en nähnyt muuta mahdollisuutta kuin hypätä yrittäjäksi. Mikä olisi sen parempi paikka muovata markkinointialaa edes pikkiriikkisen toiseen suuntaan kuin olla itse sen ytimessä?


Yrittäjänä keskityn palvelemaan asiakkaita, jotka eivät edistä ilmastonmuutosta tai huononna ihmisten tai eläinten oikeuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että valikoin huolellisesti yhteistyöt, joihin lähden mukaan. Puntaroin, sopiiko toimija kohderyhmääni.


Kirjoittaja kirjoittaa tekstiä asiakkaalle kannettavalla tietokoneella.
Markkinointialan ihmiset voivat ammattitaidollaan tehdä paljon ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Avainasemassa on, keitä he valitsevat asiakkaikseen ja mitä he mainostavat.

Koulutan itseäni perehtymällä erilaisiin vastuullisuuden teemoihin. Näin pysyn kartalla, mikä on oikeaa vastuullisuutta ja ketkä koittavat vain kiillottaa yrityksensä imagoa. Tunnistan hyvin viherpesun. Minun tulee pysyä kartalla, jotta tuon hakukoneissa esille heitä, jotka aidosti näkevät vaivaa paremman huomisen puolesta, jotka ovat osa muutosta, eivätkä osa ongelmaa.


Lukuisat ihmiset ympäri maapalloa työskentelevät tälläkin hetkellä työpaikassa, missä arvot eivät vastaa omia arvoja. Se kuluttaa valtavasti henkisiä voimavaroja. Ei ole helppoa lähteä vastavirtaan, mutta se kannattaa, sillä omien arvojen mukaan toimiminen tuo syvää merkityksellisyyttä elämään.


Kuka jää yhä katsomaan vierestä, kun elinolot maapallomme muuttuvat tukalammiksi? Kuka aikoo edelleen sivuuttaa niin suuren asian kuin oman maapallomme olemassaolon turvaamisen?


Siinäpä pohdittavaa itse kullekin – eritoten markkinointi- ja mainostoimistojen johdolle.


Etsitkö yhteistyökumppania sisällöntuotannon, oikoluvun tai hakukoneoptimoinnin saralla? Jutellaan enemmän – ole yhteydessä.




Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comentários


bottom of page