top of page
  • Writer's pictureTiia Ung

Työskentelen yrittäjänä pehmeät arvot edellä – millaista se on?

Millaista omien arvojen mukainen työ on? Miten päädyin yrittäjäksi? Entä onko kaikki mennyt suunnitelmien mukaan?


Nainen, jolle luonto on tärkeä arvo, kävelee metsässä onnellisena.

Työ vaikuttaa merkittävästi ihmisten hyvinvointiin, niin hyvässä kuin pahassakin. Tiedetään, että epätyydyttävä työ voi johtaa jopa masennukseen. Kun yhtälöön lisätään vielä toimi, jossa työskentelet omia arvojasi vastaan, on ahdistusta miltei mahdoton välttää.


Olen pienestä pitäen ollut herkkä. Herkkyyttä ovat kasvattaneet myös lapsuudenaikaiset raskaat elämänkokemukset. Niinpä melko varhaisessa vaiheessa uraani tiesin, että en kykene työskentelemään kiivastahtisessa työssä, sillä väsyn helposti. Pelkkä tuloksen tahkominen ei liioin motivoinut. Huomasin kaipaavani syvempää yhteyttä työhön.


Asian tiedostaminen saatteli minut yksinyrittäjäksi. Olen pehmeiden arvojen yrittäjä. Vaikka yrittäjyys on eittämättä ollut parhaita ja rohkeimpia päätöksiä koskaan, päätöksestä seurasi paljon muutakin kuin vain iloa: päänvaivaa, kompromisseja ja suunnan hakemista, sen pohtimista, onko maailma vielä valmis pehmeiden arvojen mukaiselle työlle.


Kannattiko hypätä tuntemattomaan ja alkaa toteuttaa omia arvoja työssä?


Arvot kompassina (työ)elämässä – nämä ovat minulle tärkeimmät arvot


Minulle merkityksellisiä arvoja on monia, mutta kun pysähdyn pohtimaan, mitkä elämänarvot ohjaavat eniten valintojani, ne ovat nämä:


  • oikeudenmukaisuus

  • muista välittäminen (eläimet, luonto, ihmiset)

  • luonto (itsessään)

  • henkisyys

  • luovuus.


Haluan pitää huolta niin eläimistä, planeetasta kuin heikommassa asemassa olevista ihmisistäkin. Arkeani elän mahdollisimman vastuullisesti ja elämäntapani on jo vuosia ollut varsin ekologinen. Minulle on todella tärkeää, että kannan korteni kekoon yhteisen hyvän edistämiseksi.


 Olen pehmeiden arvojen yrittäjä.

Nämä arvot toimivat kompassinani myös yrittäjänä. Ne määrittävät muun muassa sitä, keitä otan asiakkaikseni. Myöhemmin tässä blogiartikkelissa käyn tarkemmin läpi, mitä se tarkoittaa.


Lisäksi uskon hyviin tekoihin, uskon korkeampaan voimaan. Henkisyys on minulle arkipäivää ja se näkyy käytännössä esimerkiksi ystävällisyytenä kaikkea elävää kohtaan. Uskon, että voimme yhdessä saada aikaan muutoksen maailmassa. Hyvät teot ja hyvä energia aiheuttavat onnellisen ketjureaktion. Minulle on tärkeää toimia kuten sydän sanoo.


Miten päädyin "pehmeiden arvojen yrittäjäksi"?


Minun täytyy myöntää, että markkinointiala ei ollut suuri unelmani. Oikeastaan markkinointiala oli vain luonnollinen seuraus siitä, että rakastan kirjoittamista – ja tarvitsin kipeästi ammatin, jossa saan kirjoittaa ja samalla tienata elantoni. Miten sitten päädyin alalle?


Olen kouluttautunut viestijäksi Oulun ammattikorkeakoulussa. Opinnoissa suuntauduin journalismiin. Korkeakoulun jälkeen tein pätkittäisiä viestinnän töitä, mutta jossain vaiheessa huomasin, etteivät viestinnän työt innostaneet riittävästi. Se johtui viestintätehtävien liiallisesta pirstaleisuudesta: valokuvasin, tein videoita ja erilaisia mainoksia ja vain jonkin verran tekstejä, jotka nekin painottuivat lähinnä tiedotteisiin ja someen.  Halusin keskittyä vain teksteihin, siis kirjoittamiseen ja oikolukuun, monipuoliseen sisällöntuottamiseen.


Nainen kävelee rannalla, kun ilta-aurinko laskee järven taakse.
Hyvään elämään kuuluu roppakaupalla vapaa-aikaa. Nautin luonnosta, luen paljon, vietän aikaa läheisten kanssa ja edistän luovia projekteja, kuten lastenkirjoja.

Syksyllä 2019 määräaikainen viestinnän pestini päättyi ja aloin katsella muita mahdollisuuksia. Se ei kuitenkaan ollut helppoa, koska olin ammatillisesti hukassa. Niinpä eräänä kesäisenä päivänä päätin selkeyttää uutta suuntaani ja tein laajan ammatinvalintatestin. Kun sain tulokset eteeni, ruudulla luki: copywriter. Se oli todellinen ahaa-elämys, olen melko varma, että leukani loksahti auki!


Makustelin sanaa copywriter mielessäni seuraavina päivinä. Päivät vaihtuivat viikoiksi. Aloin aktiivisesti etsiä työpestejä, joissa saisin toimia joko copywriterina tai sisällöntuottajana. Pian tärppäsikin: minut valittiin paikalliseen markkinointitoimistoon sisältöspesialistiksi. Vihdoinkin ammatti-identiteettini alkoi muotoutua, ja se tuntui erittäin innostavalta!


Olin yhtäkkiä saapunut tienristeykseen. Edessä näkyi vain sumua. Kauhistuin tajutessani, ettei mikään työpaikka voinut tarjota minulle arvojeni mukaista työtä.

Mutta kun kuukaudet kuluivat, huomasin, että minua vaivasi kummallinen olotila, johon sekoittui alakuloa ja puristavaa tunnetta. Kokin ei täsmännyt. Työ oli vakituinen ja palkka ihan ok, mutta silti jokin kiristi sisintäni.


Sitten ymmärsin, mikä kiikasti: arvot. Työskentelin omia arvojani vastaan, monellakin tasolla – ja se riudutti sydäntä.


Olin yhtäkkiä saapunut tienristeykseen. Edessä näkyi vain sumua. Kauhistuin tajutessani, ettei mikään työpaikka voinut tarjota minulle arvojeni mukaista työtä. Tai ehkä joku olisi voinut. Esimerkiksi työskentely järjestössä olisi vastannut arvojani, mutta olisinko saanut pakertaa pääasiassa tekstien parissa? Epäilen.


Katselin silti sinnikkäästi uusia työpaikkoja, mutta tulokset jäivät laihoiksi. En löytänyt pehmeiden arvojen mukaisia töitä, en ainakaan Pohjois-Suomesta.


Niinpä tein rohkean päätöksen. Päätin lähteä yrittäjäksi. Harkitsin, punnitsin ja suunnittelin päätöstäni joka kantilta. Aloin säästää rahaa, aloin tehdä valmisteluja kaikessa hiljaisuudessa.


Ja tässä sitä nyt ollaan, yli 2,5 vuotta myöhemmin. Sisältöasiantuntija, oikolukija ja tekstien editoija. Pehmeiden arvojen yrittäjä.


Käsi sydämellä voin sanoa, että yrittäjyys on ollut unelmieni täyttymys: työn sisältö vastaa toiveitani, ja vapaa-aikaa jää ruhtinaallisesti. Lisääntyneen vapaa-ajan myötä saan edistää luovia kirjaprojektejani, kuten minulle rakkaita lastenkirjoja, joiden toivon jonain päivänä tulevan julkaistuksi, päätyvän lohdutukseksi kovia kokeneille lapsille.


Mutta yrittäjän pitää myös tienata leipä pöytään. Miten se on onnistunut? Siitä kerron lisää vähän myöhemmin tässä tekstissä.


Pehmeät arvot kovalla markkinointialalla – miten ratkaisin liki mahdottoman yhtälön?


Sisällöntuottajat, jotka ovat erikoistuneet hakukoneoptimoituun sisällöntuotantoon – kuten minä – tekevät tärkeää työtä yritysten näkyvyyden parantamiseksi. Mutta työ tuo mukanaan myös suuren vastuun: tekstit menestyvät Googlessa ja nostavat yrityksen sijoituksia, joten sillä on merkitystä, keitä kärkisijoilla keikkuu.


Työssäni haluan olla osa ratkaisua, en osa ongelmaa.

Markkinointi- ja mainostoimistoilla on siis jättimäinen vastuu. Kyseiset toimistot ovat nimenomaan niitä linkkejä ketjussa, jotka mainostavat ja markkinoivat yritysten tuotteita ja palveluita suurille yleisöille. Mainokset tuutataan eetteriin heidän kauttaan.


Mutta ikävä kyllä monikaan toimisto ei ole asialle vihkiytynyt, vaan päästävät surutta mainoksia läpi. Toimistoilla ei välttämättä ole laisinkaan säädöksiä sen osalta keitä markkinoidaan, mitä markkinoidaan ja miten markkinoidaan.


Mutta vaikka markkinointiala voi olla kova, yksittäisen markkinoijan sydän voi olla pehmeä. Alalla on niin ikään monenlaisia tekijöitä ja erilaisia arvomaailmoja. Itse ratkaisin "mahdottoman” yhtälön asettamalla omat arvoni työn ajuriksi. Mitä se tarkoittaa?


Käytännössä valitsen, keitä palvelen. Tutkin yrityksen taustat ja selvitän, sopiiko yritys kohderyhmääni. Lopulta kyse on varsin yksinkertaisesta asiasta: palvelen heitä, jotka soveltuvat kohderyhmääni. En palvele, jos eivät sovellu.


Mutta miten se on toiminut? Hyvin ja samalla huonosti. Siitä kerron lisää seuraavassa kappaleessa.


Taloudellinen epävarmuus – ainoa iso miinus


Jos ei ole jo käynyt selväksi, olen kuuliainen omille arvoilleni ja tunnen vastuuni. Ja se on melko huono yhtälö, jos yrittäjä haluaa tulla taloudellisesti toimeen ja pärjätä. Käytännössä mahdollisuuteni löytää sopivia asiakkaita ovat rajalliset.


Matkan varrella olen saanut lukuisia yhteistyöpyyntöjä, joihin en ole suostunut, koska yritykset eivät ole sopineet arvomaailmaani. Tämmöisiä yhteydenottajia ovat olleet muiden muassa maailmanlaajuinen elektroniikkajätti ja muutamat markkinointitoimistot. Saan vähemmän yhteydenottoja asiakkailta, jotka sopisivat asiakkaikseni – koska heitä on paljon vähemmän.


Työssäni haluan olla osa ratkaisua, en osa ongelmaa. Haluan lisäksi toimia esimerkkinä muille markkinointialan yrittäjille. Ja onhan minulla jo surullinen kokemus siitä, miten kivuliasta on työskennellä omia arvoja vastaan. Se syö ihmistä, enkä halua enää koskaan kokea sitä. Siksi hyväksyn taloudellisen epävarmuuden.


En kuitenkaan jää laakereilleni makaamaan, vaan etsin jatkuvasti uusia ovia joita avata, jotta elämä olisi mahdollisimman turvattua. Yhdestä asiasta olen myös ylpeä: yrittäjyys on muovannut minusta mestarin rahan säästämisessä; sukanvarressa pitää aina olla vipuvartta hiljaisille kuukausille. Tuo vipuvarsi ehkäisee tehokkaasti taloudellista stressiä.


Yrittäjyys on johdatellut lempeästi syvällisempään elämänmuutokseen: elämän yksinkertaistamiseen, turhan karsimiseen ja siihen, että keskityn vain olennaiseen. Elämän yksinkertaistamisen myötä rahaakin on säästynyt mukavasti, mikä puolestaan palvelee yrittäjyyttä.


Vaikka en kylve kolikoissa kuten Roope Ankka, tienaan sen verran, että pärjään. Tiedostan myös, että olen vasta alkumatkalla, yhteydenotot lisääntyvät pikkuhiljaa sitä mukaa kun vuosia tulee yrittäjänä täyteen. Lisäksi olen aina valmis muuttamaan suuntaa, jos jokin ei toimi – siitä lisää seuraavaksi.


Suuntaa voi ja kannattaa muuttaa tarvittaessa


Yrittäjyyteen vaikuttavat ikävä kyllä myös ulkopuoliset tekijät, kuten yleinen taloustilanne, alan kehittyminen tai yhteiskunnalliset mullistukset, muutamia mainitakseni.


Kolme viikkoa sen jälkeen, kun aloitin sisällöntuotannon yrittäjänä, Ukrainan sota syttyi. Se aiheutti paitsi syvää surua ja murhetta maailmantilanteesta myös yleistä taloudellista epävarmuutta: yritykset ajautuivat tiukemmalle ja investointeja karsittiin rankalla kädellä. Tämä kaikki loihti varjon oman juuri käynnistyneen yrittäjyyteni ylle; sisällöntuotanto ei ymmärrettävästi ollut ykkösprioriteetti moisen kauheuden edessä.


Henkilö ojentaa lahjaa, ja lahja kuvastaa arvoja.
Asiakkaan kanssa jaettu arvomaailma hioo yhteistyöstä lujan .

Toinen ulkopuolinen tekijä, joka "on vienyt minulta sisällöntuotannon työt”, on tekoäly. Monet potentiaaliset asiakkaat ovat nimittäin kertoneet, että kirjoittavat tätä nykyä blogikirjoitukset tekoälyn avulla. Herää kysymys, mihin kirjoittajaa enää tarvitaan.


Vaikka tiedän sisältöasiantuntijana varsin hyvin, että ihmisen kirjoittama teksti on silmin nähden persoonallisempaa, uniikimpaa ja luonteikkaampaa, asiakkaat eivät sitä välttämättä käsitä tai pysähdy edes pohtimaan. Itse en käytä tekoälyä lainkaan, koska rakastan yli kaiken luoda tekstit aina suunnittelusta lähtien itse. En näin ollen halua ulkoistaa rakastamaani asiaa koneelle.


Nämä ovat muutamia käytännön esimerkkejä – sota, tekoäly – siitä, miten ulkopuoliset seikat vaikuttavat yrittäjyyteen. Yrittäjän onkin tarvittaessa oltava valmis muuttamaan suuntaa. Elämä on jatkuvaa muutosta, aaltoliikettä. Uusiin tuuliin kannattaa välillä tarttua, antaa niiden kuljettaa seuraavaan päämäärään. Yrittäjyys on ennen kaikkea matka.


Kun maailmanlaajuiset muutokset alkoivat ravistella markkinointialaa, pysähdyin tosissani pohtimaan, mitä voisin sisällöntuottamisen ohessa – tai sijaan – tarjota asiakkailleni. Eikä mennyt aikaakaan, kun oivalsin: oikolukua ja tekstien editointia, totta kai! Olen aina rakastanut myllätä toisten tekstejä, ja nyt vastaus lepäsi silmieni edessä.


Niinpä tein kaarroksen eri suuntaan. Aloitin ahkeran hakukoneoptimoinnin, jotta sain oikolukemisen ja editoinnin palveluille orgaanista näkyvyyttä. Eikä kulunut aikaakaan, kun yhteydenottoja alkoi saapua, ja yrittäjyys sai taas kaivattua tuulta purjeisiinsa.


Haetaan pehmeiden arvojen mukaisia asiakkaita tositarkoituksella


Tulevaisuudessa ekologiset ja pehmeät arvot nousevat arvoon arvaamattomaan, ainakin toivon koko sydämestäni niin. Mutta markkinat eivät vielä roihua pehmeydelle. Maailma perustuu vielä liikaa kulutushysterialle.


Keitä sitten palvelen, jos en voi arvojeni takia palvella liioin ketään? Huutako kalenterini tyhjyyttään? Ovatko käteni täysin sidotut?


Ei sentään, sillä kielenhuollon toimeksiannot pitävät minut kivasti pinnalla, kuten edellisessä kappaleessa kerroin. Ja onhan minulla toki muutamia sisällöntuottamisen asiakkaitakin.


Mutta harras toiveeni on tulevaisuudessa löytää lisää sisällöntuotannon ja hakukoneoptimoinnin asiakkaita. Olisi mitä ihaninta, jos kyseisten asiakkaiden toimialaa olisi jokin seuraavista:


  • kiertotalous

  • eläinten oikeudet ja hyvinvointi

  • luonto

  • retkeily

  • terveys ja hyvinvointi

  • luonnonkosmetiikka

  • henkisyys

  • asuminen ja (eko)sisustaminen.


💚 Jos tunnistit listasta itsesi ja kaipaisit apuani, ole rohkeasti yhteydessä!


Yhteenveto


Maailma ei ehkä vielä ole valmis sisältöasiantuntijalle, joka työskentelee aidosti pehmeät arvot edellä. Mutta jonain päivänä se on, olen siitä varma. Positiivisia ennusmerkkejä siintää jo horisontissa, kun lukuisat yritykset uivat vastavirtaan. Ne uivat kulutukseen ja planeetan tuhoamiseen perustavaa liiketoimintaa vastaan.


Yrittäjän – ja oikeastaan kaikkien ihmisten – kannattaa muuttaa suuntaa elämässä, jos huomaa, ettei jokin toimi. Suunnanmuutos ei tarkoita epäonnistumista, se tarkoittaa joustavuutta ja viisautta. Jokainen “epäonnistuminen” vaatii aivan hurjasti rohkeutta aivan kuten onnistuminenkin. Muutos ei ole helppoa. Jos siis mielestäsi olet epäonnistunut, muista, että olet myös ollut rohkea! Epäonnistuitko oikeasti? Johtiko muutos sinua sittenkin parempaan suuntaan, vaikka se sattuikin hitosti?


Ajattelin yrittäjyyden alussa, että teen pääasiassa sisällöntuotannon töitä, mutta polun varrella suunnitelmaa täytyi päivittää. Se oli paras päätös. Olen yhä pinnalla, nautin yhä työstäni. Oikeastaan nautin siitä nyt enemmän, koska oikolukeminen ja editointi ovat intohimojani, jotka kehittävät myös omia kirjallisia kykyjäni samalla.


Jokaisella meistä on oikeus luoda työelämästään omannäköistä. Meidän ei tarvitse heittäytyä mukaan trendeihin, vaan pitäytyä siinä, mikä itsestä tuntuu oikealta. Voimme kokeilla, erehtyä, kaatua, pettyä. Se kaikki on oppia, olennaista tietoa tulevan varalle. Se kaikki hioo meitä, tekee meistä hyvinvoivempia. Kiitollisuus kaikesta hyvästä – ja niistä vaikeuksistakin – on tärkeä voimavara.


Vastaus alun kysymykseen on: kannatti todellakin heittäytyä omien arvojen vietäväksi! Arvojen mukainen työ antaa niin paljon elinvoimaa ja hyvää oloa elämään. Se peittoaa alleen taloudelliset murheet (ole kuitenkin realisti, rahaa pitää olla elämiseen).


Mikä parasta, matka jatkuu, enkä malta odottaa, mitä päivät, kuukaudet ja vuodet tuovat tullessaan!


👉🏻 Hoi pehmeiden arvojen yrittäjä, tutustu tarjontaani nettisivuillani ja ilmianna itsesi, jos koet, että palveluistani olisi apua.

5 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page